Az Európai Bizottság március 1-jén javaslatokat terjesztett elő a vezetői engedélyekre vonatkozó szabályok korszerűsítésére, beleértve az egész EU-ban érvényes digitális vezetői engedély bevezetését és a közlekedési szabályok határokon átívelő érvényesítését. A változásokra azért van szükség, mert tavaly több mint 20 ezer ember vesztette életét az EU útjain, és az áldozatok többsége gyalogos, kerékpáros, motorkerékpáros, valamint robogóval közlekedő volt. Középtávú cél, hogy 2030-ig 50%-kal, 2050-ig pedig 100%-kal csökkenjen a halálesetek és a súlyos sérülések száma az Európai Unióban.
A vezetői engedélyekről szóló javaslat olyan bevált gyakorlatokból merít, amelyek több tagállamban már hatályban vannak. A fő intézkedések:
A vezetői engedélyek tagállamok közötti elismerésének egyszerűsítése érdekében
a Bizottság a világon elsőként digitális vezetői engedély bevezetését javasolja.
Ennek előnye, hogy sokkal könnyebb lenne a vezetői engedély pótlása, megújítása, illetve cseréje, mivel minden eljárás online ügyintézéssel lenne lebonyolítható.
Fontos újítás, hogy az aktualizált vizsgaszabályok figyelembe veszik majd az elektromos járművek egyedi jellemzőit, és értékelni fogják a korszerű vezetéstámogató rendszerekhez kapcsolódó ismereteket és készségeket. A kezdő járművezetők arról is tanulni fognak, hogy vezetési stílusuk – például a sebességváltás időzítése – miként befolyásolja járművük fogyasztását és károsanyag-kibocsátását. Végezetül a „B" kategóriába tartozó járművek megengedett tömegét kiigazítják az alternatív hajtású járművek tulajdonságainak figyelembevételével, mivel a részben vagy teljesen elektromos járművek jóval nehezebbek lehetnek a belső égésű motoros társaiknál.
Része az új intézkedéscsomagnak, hogy jobban felkészítenék a járművezetőket az elektromos járművek használatára
és az olyan városi utakon való vezetésre, ahol sok kerékpár és egyéb kétkerekű jármű, illetve gyalogos közlekedik. A fiatalok 17 éves koruktól tanulhatnak vezetni és a vezetői engedélyt szerezhetnek. Azok, akik 17 évesen leteszik a vizsgát, csak a 18. születésnapjuktól kezdve vezethetnek egyedül, de ettől kezdve már akár hivatásos gépjárművezetőként is dolgozhatnak, ami a bürokraták reményei szerint enyhíthetné az egyre égetőbb problémának számító járművezető-hiányt.
2019-ben a külföldön elkövetett közlekedési jogsértések 40%-a következmény nélkül maradt, mert nem azonosították az elkövetőt, vagy azért, mert a bírságot nem lehetett rajta behajtani. A mostani javaslat ezen próbál változtatni úgy, hogy a hatóságok számára hozzáférést biztosítanának a nemzeti vezetőiengedély-nyilvántartásokhoz.
A Bizottság azt is javasolja, hogy a közlekedési jogsértésekbe az alábbiak is beletartozzanak:
Ezek a kiegészítések hozzá fognak járulni ahhoz, hogy a tagállamok fokozottabban szankcionálhassák a más tagállamokból származó elkövetőket, biztosítva a belföldiekkel egyenlő bánásmódot. A külföldi személyeknek továbbra is joguk lesz a hatékony jogorvoslathoz és a tisztességes eljáráshoz, az ártatlanság vélelméhez és a védelemhez.
Egységesítik a bírságról szóló értesítők tartalmát és kézbesítésének módját,
a címzettek ellenőrizhetik az ilyen értesítések hitelességét, illetve általános követelménnyé teszik az információk jogsértőkkel való megosztását.
Egy erre a célra létrehozott internetes portál az európai polgárok számára könnyű hozzáférést biztosít az egyes tagállamokban hatályos közúti biztonsági szabályokra vonatkozó információkhoz, idővel pedig azt is lehetővé teszi számukra, hogy a webes felületen közvetlenül megfizessék az esetleges bírságokat.
Egy új rendszer lehetővé teszi járművezetők egész EU-ra kiterjedő alkalmatlanná nyilvánítását abban az esetben, ha egy tagállam úgy dönt, hogy a területén elkövetett súlyos jogsértés miatt vezetésre alkalmatlanná nyilvánítja a járművezetőt. Jelenleg még az eltiltások nem érvényesíthetők uniós szinten, ha a járművezető nem a jogosítványát kiállító tagállamban követte el a jogsértést.
Az új szabályozás olyan súlyos közlekedési jogsértésekre vonatkozna, mint például a nagymértékű sebességtúllépés,
az ittas, illetve bódult állapotban történő járművezetés, valamint a közlekedési jogsértések nyomán bekövetkező halálesetek vagy súlyos testi sérülések.