Három évet kellett várnia a Daciának arra, hogy megkaphassa a Renault forradalmian egyszerű, de jól működő hibrid hajtását, amely eredetileg a Clióban és a Capturben debütált, aztán nem sokkal később az Arkanában és a Mégane-ben is megjelent.
A Dacia kínálatában az árak alacsonyan tartása érdekében soha nem voltak hibridek
(még egyszerű lágy hibridek sem), a Jogger az egyetlen, amit egyes piacokon már meg lehet rendelni (rövid távú) elektromos hajtásra képes „full" hibridként. De csak az egyszerűbb, öntöltő rendszert kapta meg a román kombi, a nagyobb akkus és erősebb plug-in hibrid hajtáslánc egyelőre nem lesz elérhető hozzá a milliókkal magasabb ára miatt.
Bár a Renault kisautóiban is szerettük, a Joggerhez talán még jobban illik a 140 lóerős benzines-elektromos hajtás. Először is azért, mert 30 lóerővel erősebb az eddigi egyetlen választható motornál, az egyliteres turbónál, és jóval nyomatékosabb is, így a több mint 4,5 méteres, akár hét személyt is szállítani képes kombi
teljes terheléssel kevésbé érződik alulmotorizáltnak
vele. Van, aki előnyként fogja értékelni azt is, hogy egy kiforrott, évtizedek óta bizonyító négyhengeres szívómotort tudhat a motorháztető alatt, és nem egyliteres, turbós háromhengerest.
A másik nagy előny, hogy a hibrid Joggernek papíron 17 százalékkal kisebb (4,8 liter) a vegyes átlagfogyasztása, mint a benzinesnek, de a különbség ennél nagyobb is lehet a javára, ha városi forgalomban használják, ahol akár
a menetidő 80 százalékában is képes tisztán elektromosan, benzinfogyasztás nélkül haladni.
Pedig csak egy meglehetősen kicsi, 1,2 kWh kapacitású puffer akkumulátorral tud gazdálkodni a rendszer, de ezt gyorsan újra tudja tölteni.
További fontos előny, hogy a hibridet kizárólag automatikus váltóval gyártják, míg a benzines vagy benzin-gáz (LPG) vegyes üzeműként létező egyliteres verziókat csak hatfokozatú, nem túl precíz kézi váltóval. Mindenki tudja, hogy egy nyugodt vezetési stílusra tervezett családi autóhoz az automatikus váltó illik jobban, különösen dugókban nagy áldás, hogy a vezető megszabadul a kuplungolás terhétől. Sőt, a hibrid Joggerben még a kézifék is elektromos, ellentétben a legtöbb más változattal.
A Renault-fejlesztésű E-Tech hibrid hajtás a jó öreg, K4M kódú 1,6 literes, négyhengeres szívó benzinmotorra épül, amely ebben az esetben 90 lóerős. Ehhez jön a fő villanymotor 50 lóereje, így jön ki a 140 lóerős rendszerteljesítmény (közben a rendszer a Renault újabb modelljeiben már 145 lóerőt ad le).
181 kilóval lett nehezebb a Jogger a hibrid hajtáslánctól
(a tömege felszereltségtől függően még így is csak 1357-1406 kg), mégis veri gyorsulásban a kisturbós benzinest: 10,5 helyett 9,8 másodperc alatt gyorsul fel 0-100 km/h-ra az ötüléses, és 11,2 helyett 10,0 másodperc alatt a további 29 kilóval nehezebb hétüléses. Igaz, a hibridek egységesen 167 km/h-s végsebessége 13 km/h-val elmarad a benzinesekétől.
Bár bonyolultnak tűnik, valójában meglehetősen egyszerű a hibrid rendszer felépítése. A keresztben beépített 1,6-os motor négyfokozatú, körmös kapcsolású aszinkron váltón keresztül hajtja az első kerekeket, a váltások közötti nyomatéklyukakat a főtengelyéhez kapcsolt, az indítást és energia-visszatermelést is végző kis villanymotor simítja ki. De ennek a villanymotornak a feladata az is, hogy a benzinmotort mindig pontosan olyan fordulatszámra pörgesse fel, hogy kuplung nélkül is simán menjenek végbe a váltások.
A nagyobb, 50 lóerős, 205 Nm nyomatékú villanymotor feladata az autó mozgatása egy kétfokozatú, saját sebességváltón keresztül. Álló helyzetből mindig ez indítja el a kocsit, kb. 70 km/h-ig képes hajtani, ennél nagyobb sebességnél pedig besegít a benzinesnek gyorsításkor.
Még a tolatást is a villanymotor végzi,
így a hátrameneti fokozatra nincs szükség a benzinmotor váltójában.
Szerencsére a Dacia már a tervezésekor tisztában volt vele, hogy hibrid hajtás is elérhető lesz a Joggerhez, ezért az elektrifikált hajtáslánc nem vett el semmit sem az óriási csomagtartóból: két üléssel továbbra is 160, öttel 708, lehajtott hátsó ülésekkel pedig 1809 liter a befogadóképesség. Mindössze egyetlen hátránnyal kell számolni: ahogy az LPG-s verziónál, úgy a hibridnél sincs pótkerék, mert a számára kialakított üregben helyezték el a nagyfeszültségű akkumulátort.
Cikkünk folytatódik, kérjük lapozzon!