A carVertical kutatása szerint csaknem minden második magyar (46,3%) online piactereken és apróhirdetési oldalakon keres használt autót, míg a sofőrök 18,7%-a vásárolja az autóját hivatalos márkakereskedésben. Magyarországon az érdeklődők mindössze 16,3 százaléka vesz járművet magánkereskedőtől vagy használtautó-kiskereskedőtől.
Mivel az árak a márkakereskedésekben általában magasabbak, mint az online kínálatban, azokban az országokban, ahol a lakosság alacsonyabb jövedelemmel rendelkezik, a vásárlók többnyire kerülik őket. Pedig a márkakereskedések nagyobb átláthatóságot biztosítanak a vásárlóknak, mivel alaposan ellenőrzik a raktáron lévő autókat, és gyakran kínálnak garanciát vagy más biztosítékot. Ezzel szemben sokkal nagyobb kockázatot jelent magáneladóktól vagy illetéktelen kereskedőktől vásárolni, hiszen így könnyebben kifoghatunk egy rossz állapotban lévő járművet.
„A kutatásból az is kiderült, hogy Magyarországon az autóvásárlók 13,9%-a a barátaitól vagy a rokonaitól vásárol autót. Ez a vásárlói csoport jellemzően olyan módszereket keres, amelyekkel csökkentheti a rossz üzlet kockázatát, ezért vásárol az általa megbízhatónak tartott barátoktól vagy rokonoktól"
– magyarázza Matas Buzelis, a carVertical kommunikációs vezetője.
A vizsgált országok közül Magyarországon kiemelkedő azon járművezetők száma (46,3%), akik online apróhirdetési oldalakon kerestek magánszemélyek vagy kereskedők által listázott, akciós autókat. Csak Lengyelország előzi meg hazánkat e tekintetben, itt a vásárlók 55,8%-a keresi az ajánlatokat az online felületeken.
Arra a kérdésre, hogy nevezzék meg azokat a legfontosabb tényezőket, amelyek közrejátszanak egy adott jármű megvásárlásában, a magyarországi válaszadók 28,8%-a választotta a tesztvezetést. Emellett több mint a vásárlók ötöde (21,8%) konzultál egy családtagjával vagy barátjával, és 10,5% mondta azt, hogy vásárlás előtt online véleményeket olvasott.
A lengyel, a román, a cseh és a magyar sofőrök között a leggyakoribb, hogy kikérik a barátok vagy a családtagok véleményét. A spektrum másik oldalán a franciák, a spanyolok és az olaszok állnak.
A magyarországi autóvásárlók mindössze 18,8%-a szerint fontos eszköz a jármű történetének online ellenőrzése. Ez azt is sugallja, hogy az országban sokan nincsenek tisztában az előzmények ellenőrzésének jelentőségével, és azzal, milyen könnyen eshetnek csaló eladók áldozatává – különösen, ha külföldről behozott autókról van szó.
Ennek ellenére a legnagyobb arányban Magyarországon, az Egyesült Királyságban és Lengyelországban néztek utána az autók múltjának, a hazai használtautó-vásárlók 82,9%-a ellenőrizte már online egy jármű történetét a vásárlás előtt, míg a franciaországi és olaszországi vásárlók ellenőrizték legritkábban egy autó történetét az interneten.
„Meglepett minket az a tény, hogy Magyarországon a megkérdezettek háromnegyede (76%) tudja, hogy mi az alvázszám (VIN). Ez is azt mutatja, hogy az autóvásárlók nagy része körültekintő, de az alvázszám fontosságát is jelzi – ez alapján ugyanis minden elérhető információ kideríthető egy adott járműről
– magyarázza Buzelis, a carVertical munkatársa.
A járművek történetét ellenőrző vásárlók 58%-a még a tesztvezetés előtt élt ezzel a lehetőséggel. Így ugyanis időt takarítottak meg, mivel kiszűrték a rossz állapotban lévő modelleket, melyeket nem volt értelme személyesen megnézniük.
A nemrég megújult carVertical jelentések információi sokkal rendszerezettebbek, így könnyebben áttekinthetők, a járművekhez kevésbé értő rendszeres felhasználók számára pedig tippek és figyelmeztetések segítik az eligazodást. A jelentés az új vizuális elemek és informatív grafikák mellett mélyebb magyarázatot is nyújt azok számára, akik átfogóbb betekintést szeretnének kapni.
Azok, akik többet költenek egy autóra, nagyobb valószínűséggel járnak utána az interneten az előzményeknek. A legfeljebb 3,7 millió Ft értékű járműveket vásárlóknak mindössze 65,8%-a ellenőrzi a jármű előéletét. A 3 700 000 és 5 500 000 Ft között kínált járműveknek a sofőrök 75,4%-a kéri le a történeti jelentését, a több mint 22,2 millió Ft-ot érő használt autók esetében ez az arány 87,2%-ra nő.
Drága autók esetén egy-egy rejtett sérülés vagy a rossz karbantartás által okozott probléma később drasztikus javítási költségekkel járhat. A sofőrök ezért igyekeznek elkerülni ezeket a kellemetlen meglepetéseket, és inkább még az adásvétel előtt ellenőrzik a jármű előéletét. A pénztárcabarát autókat vásárlók viszont gyakrabban kockáztatnak, mondván, hogy az autójuk amúgy sem ér olyan sokat.