A kormány valóban bevezeti jövőre az egynapos autópálya-matricát – írta meg a Világgazdaság az Építési és Közlekedési Minisztérium lapnak küldött válasza alapján. A szaktárca azt is elárulta, hogy
a bevezetés határideje 2024. március 25. lesz,
a dátumot az Európai Parlament és a Tanács Eurovignetta irányelve szabta meg.
Jelen pillanatban sem az egynapos használati jogosultság áráról, sem a hazai bevezetés pontos dátumáról még nem született döntés – adta tudtul az ÉKM. Elméletileg tehát legkésőbb 2024. március 25-től lehet majd venni ilyen, kedvezményes árú matricát, de nem kizárt, hogy akár hamarabb is. Sőt, a Világgazdaság szerint a rendszerben van némi időbeli rugalmasság a másik irányba is, így könnyen elképzelhető, hogy csak valamikor 2024 második felében élesedik az egynapos autópálya-jogosultság.
Az egynapos matrica lényegében
bevételkiesést termel az országok útdíjrendszereiben,
hiszen egy drágább útdíjtermék felől egy olcsóbb felé tereli a vásárlásokat.
Magyarországon jelenleg a legalacsonyabb díjú matrica a tíznapos, amelynek az ára jármű-kategóriától függően 2750-től 8000 forint, a személyautók (D kategória) számára 5500 forint. Jelenleg 10 napos matricát kénytelenek vásárolni azok is, akik csak valahol belépnek az országhatáron, majd aznap már ki is lépnek az ország területéről.
Az Eurovignetta irányelvben lefektették a kereteit, hogyan kell árazni az egynapos matricát. A személyautók (D1) esetében a fő szabály a következő:
az ára nem haladhatja meg az éves jogosultság 9 százalékát.
Jelenleg a D1-es kategóriában az éves engedély 49 190 forintba kerül, vagyis az egynapos matrica legfeljebb 4427 forintba kerülhetne. Csakhogy a vonatkozó jogszabály szerint az útdíj mértéke inflációkövető. Az idén a kormányzat 15 százalékos inflációt valószínűsít, vagyis papíron ennyivel emelkedhetne jövőre a matricák ára. Ennek alapján az éves engedély akár 56 568 ezer forintra is nőhetne 2024-ben, aminek a 9 százaléka
5091 forint lenne.
Legfeljebb ennyibe kerülhetne az egynapos matrica.
2022-ben az Európai Unió megszavazta az új közlekedési és díjbeszedési rendszerek megreformálását is. Az volt a cél, hogy a külföldről érkező, alkalmi úthasználókkal való méltányosság jegyében a gépjárművekre legyen lehetőség rövidebb időtartamra is megvásárolni az autópálya-használathoz szükséges matricát, amely lehet akár egynapos is, az Európai Unió által megszabott, maximalizált áron. Ennek célja, hogy az egyszeri utazásra ne kelljen 10 napos matricát vásárolnia annak, aki ezt az időtávot nem tudja kihasználni, így érvényesül az az elv, hogy
csak az fizessen, aki szennyez.
Azonban az elektromos vagy hibrid gépjárművek kedvezményekben részesülhetnek. A tagállamok 2022-ben 2 évet kaptak arra, hogy felkészüljenek az új szabályozásokra és kiépítsék az új matricarendszert.
Csehország május végén bejelentette, hogy 2024 márciusától vezeti be az egynapos autópálya-matricát, amely 200 koronába (3300 forintba) fog kerülni. A díjszabást az Európai Unió korlátozása szerint az alábbiak szerint számították ki: a napi matrica legfeljebb 9%-a, a tíznapos 12%-a, a havi pedig 19%-a lehet az éves matrica díjának. Ez azt jelenti, hogy 2024-től várhatóan a következő autópályamatrica-díjak lesznek érvényben Csehországban: az egynapos 3300 forint (200 korona), a 10 napos matrica ára csökkenni fog 310-ről 270 koronára (4455 forint), a havi 430 koronára csökken 440-ről (7095 forint), azonban az éves 37 950 forintra emelkedik (1500 koronáról 2300 koronára).