Tény, hogy Hyundai-Kia konszern határozottan képviseli magát az elektrifikált világban. Már a Kona, illetve Niro első generációs e-kivitelei is népszerűek lettek a piacon, sőt a Niro idehaza a legtöbbet eladott villanyautó címet is kiérdemelte. Ezek még nem dedikált villanyautó platformra épültek, az E-GMP nevű moduláris rendszer megjelenésével viszont még nagyobb fokozatra kapcsolt a koreai duó. Elsőként a Kia EV6 érkezett a márkakereskedésekbe (el is nyerte az Év autója 2022 díjat), a sorban következő pedig a nagy EV9 lesz, melynek európai, végleges változatát nézhettük meg testközelből.
Ahogy a divat diktálja, szabadidőautóról van szó, amelynek különleges formája nem sokat változott a tanulmányautóhoz képest. Persze azért néhány részletet finomítottak, részben kényszerből – ilyen például a fényszóró, a koncepción látott pixel-megoldást ugyanis az európai előírások nem engedik, míg Amerikában és belpiacon megkaphatják a vásárlók. Azért nekünk sem kell búslakodni, már az alapmodell is full LED-es, jól felismerhető lámpatestet kap, a csúcsváltozatban lévő mátrix távfényes változat pedig oldalaként 12 mini LED projektorral dolgozik, azért ez sem túl szokványos az iparágban.
Talán a formánál is feltűnőbb az EV9 mérete, ekkora Kiát az európai kontinensen nemigen láttunk még (Amerikában ott a Telluride). 5,01 méteres hosszához 1,98 méteres szélesség és 1,75 méteres magasság tartozik, amit a szögletes, kissé dobozszerű karosszéria még inkább kihangsúlyoz. Az orrán nem csak a fényszórók érdekesek, hanem itt találjuk az aktív hűtőnyílásokat is, a GT-Line kivitelnél extra légátvezető nyílásokat is alkalmaztak. Egész korrekt, 0,28-as légellenállási együtthatót sikerült kihozniuk a mérnököknek, ehhez 3D-s alsó burkolatot és más aerodinamikai trükköket alkalmaztak.
Közéjük tartoznak a menet közben a karosszéria síkjába besüllyedő kilincsek és a különleges kialakítású felnik is,
míg a tetősínből kétfajta kivitelt figyelhettünk meg az előszériás autókon. Ekkora orrban jutott hely frunknak, azaz első csomagtérnek is, a hátsókerék-hajtású alapmodellben nagyobb, az összkerekes változatban némileg kisebb méretben (52, illetve 90 liter). A töltőkábelek tárolására abszolút megfelelő ez a tároló, amely kissé meglepő módon belső vésznyitóval is rendelkezik, máskülönben mindent eltakarnak benne a hatalmas műanyag burkolatok.
A két kiállított autó közül a GT-Line változat külsejét nem csak a matt kék fényezés tette látványossá, hanem a kamerás külső visszapillantó tükör is. Ez extraként lesz elérhető, a hozzá tartozó egy-egy monitort az ajtók belső felére tették. Mellesleg a belső visszapillantó is átkapcsolható digitális üzemmódba, ilyenkor a hátsó légterelőre szerelt kamera képét látjuk benne. Óriási ajtókon juthatunk be az utastérbe, ahol hangárnyi tér és modern berendezés vár. Jól jellemzi az EV9 pozicionálását, hogy már alapáron is elektromos első üléseket kapunk, sőt, a fűtés és a szellőztetés sem hiányzik belőlük.
Ekkora alapterületen nem meglepő módon három üléssort találunk, a vevő igényeitől függően hat vagy hét ember számára. Mivel a második sor foteljei is tologathatók és támlájuk dőlésszöge állítható, a leghátul helyet foglalók sem fognak nagyon szorongani. Ha a középső sorba egy-egy különálló ülést rendelünk, akkor ezek 90 és 180 fokban elforgatva rögzíthetők, így például parkolásnál nyitott ajtónál, a szabad ég felé fordulva (pecázással?) lehet múlatni időt. Mivel óriásiak a hátsó ajtók és illedelmesen előrecsúsznak az ülések, egész könnyen bejuthatunk a leghátsó sorba, ahol vannak külön légbefúvók.
Részletes csomagtér méreteket még nem közöltek a csomagtérről, a hírek egyelőre üléselrendezéstől függően alaphelyzetben 333-728 literről szólnak. Láthatóan még hat-hét utassal a fedélzeten is be lehet tuszkolni némi útiholmit, a bővítés pedig csupán pár mozdulat:
a leghátsó ülések a padlóba csukódnak, míg a középső sort a csomagtérben lévő gombokkal tudjuk síkba fektetni.
Ha netán ez is kevés lenne, akkor előrebillenthetjük vagy ki is vehetjük őket. Praktikus, hogy a padló alatt jutott hely a használaton kívüli csomagtérrolónak, a töltőkábeleknek pedig úgyis ott van a kocsiorr tárolórekesze.
Sok részlet és a kezelhetőség is nagy vonalakban ismerős a legújabb Kia modellekből, de láthatóan törekedtek a még letisztultabb műszerfal kialakításra. Az egybefüggő sík üveglap immár nem csak két 12,3 colos képernyőt rejt magában, hanem a kettő közé egy 5,2 colos kijelzőnek is szorítottak helyet. Utóbbi érintős, innen dedikáltan a klímát tudjuk vezérelni, tőle jobbra a nagy képernyő a megújult mulimédia rendszerhez tartozik, haptikus visszajelzésű felületekkel. Jó hír, hogy a pult közepén megmaradt néhány fizikai gombbal a fő funkciók és a hangerő állíthatók, menüben turkálás helyett.
Cikkünk folytatódik, kérjük lapozzon!