2020 nyarán jelentette be a Mitsubishi, hogy a továbbiakban nem fog új modelleket bevezetni Európában, a meglévő típusok értékesítését addig folytatták volna, amíg a károsanyag-kibocsátási és biztonsági előírások azt megengedik, utána pedig az aftersales tevékenységre (szerviz, alkatrészellátás) korlátozták volna a hálózat működését. Azonban a legnagyobb európai országok Mitsubishi-importőrei és kereskedői nem nyugodtak bele a döntésbe, és elérték, hogy a Renault-Nissan-Mitsubishi Szövetség döntéshozói adjanak még egy esélyt a gyémántos márkának az öreg kontinensen.
Ehhez gyorsan új modellekre volt szükség, lehetőleg az itteni értékesítés legnagyobb hányadát (26%) kitevő kiskategóriában, a B-szegmensben, amit a legegyszerűbben úgy lehetett megoldani, hogy a Renault sikeres és bevált típusait, a Captur szabadidő-autót és a Clio kisautót kezdik el minimális külső átalakítással, Mitsubishiként forgalmazni. Így született meg az új ASX, amely idén tavasszal érkezett, és a hetedik generációs Colt, amely most októbertől lesz rendelhető. De az igazi nagy durranás csak ezután következik:
2024-ben vezetik be nálunk az ízig-vérig japán fejlesztésű új Outlander PHEV-et,
majd egy évvel később jön a márka második villanyautója (emlékeznek még az elsőre, a 14 éve bemutatott, úttörő i-MIEV-re?), amely várhatóan a retró formájú Renault 5-ön alapul majd.
Nem ismeretlen Európában a Colt név, hiszen az 1962-ben indult modellsorozat már 1978-tól – első Mitsubishiként – kapható volt a kontinensen, és azóta több mint 1,2 millió példány talált gazdára belőle itt a hat generációjából. Felszereltsége, minősége és megbízhatósága miatt Magyarországon is népszerű volt az 1991-ig gyártott, csíklámpás harmadik generáció, majd az azt követő, gömbölyű negyedik is, amelynek legendásan jó, 113 lóerős, 16 szelepes motorja magasan verte a konkurens márkák 75-90 lóerős 1,6-osait.
Viszont már
kilenc év eltelt azóta, hogy az utolsó példányt legyártották az előző Colt-generációból,
amely egyébként szintén nem volt önálló Mitsubishi konstrukció: a Daimlerrel közösen fejlesztették ki, és testvérmodelljével, a Smart ForFourral egy gyártósoron készült Hollandiában (kivéve a kupé-kabriót, amelyet tervezője, a Pininfarina gyártott Olaszországban). Messze ez volt a legsikeresebb Colt Európában, a háromféle karosszériaváltozatból összesen 400 ezer talált gazdára tíz év alatt.
E cikk főszereplőjét, a legújabb, hetedik generációs Coltot viszont már a törökországi Bursában gyártják a Renault Clióval egy gyártósoron, mivel a két típus a felszereltségi csomagokat, az emblémákat, a hűtőmaszkokat, a lökhárítókat és a felniket leszámítva 100 százalékban megegyezik műszakilag.
A konstrukció már bizonyított, hiszen az aktuális Clio négy éve van piacon,
ráadásul a CMF-B platformjára rajta kívül még egy sor másik autó épül, például a Renault Captur és Arkana, a Dacia Sandero, Logan és Jogger, valamint a Nissan Micra, Juke és Note is.
Megvárták az új Colt bevezetésével a Clio ráncfelvarrását, ami jó döntés volt, hiszen így már kapásból a frissített, látványosabb megjelenést kapta meg a Mitsubishi is. A facelift után jelentek meg a Renault-n keskenyebb LED fényszórók (az adaptív verziók három helyett már öt LED-projektort tartalmaznak), az új hátsó lámpák, a Peugeot-s stílusú hűtőmaszk és a függőleges első nappali fények, amelyek közül csak az első és hátsó lámpák kerültek át változatlanul a Coltra.
Teljesen más, több króm elemet tartalmazó hűtőmaszkot kapott a Mitsubishi, és a nappali fényeinek a mintázata is eltérő. Ezen kívül feketére fényezik rajta a tetőszpojlert, a tükörházakat, az ajtók alján lévő díszcsíkot és a hátsó lökhárítóban lévő diffúzorbetétet is. Nem változtak a méretek a Clióhoz képest, a kizárólag ötajtósként kapható karosszéria hossza 4053, a szélessége (tükrökkel) 1988, a magassága 1440 mm, a tengelytáv 2583 mm.
Tiszta Clio, ami nem feltétlenül baj, mert megjelenésekor a francia testvér a kategória egyik legjobb minőségérzetű utasterével rendelkezett. Azonban négy év elteltével már bizony látszik a kor a belső dizájnon, amely nem változott a modellfrissítéssel, viszont az új, 10,25 colos, remek felbontású, navigációt is mutató digitális műszerfal kijelző (az olcsóbb változatok 7 colost kapnak) révén mégis sikerült feldobni az összképet, és egyes anyagok is jobb tapintásúak lettek.
A berlini menetpróbán csak csúcsfelszereltségű, Instyle csomagos Coltokkal találkoztunk, ezekben igényes vegán bőr-szövet kárpitozás, puha borítású műszerfal, perforált bőrrel bevont sportkormány és párnázott ajtóbetétek emelték a komfortérzetet. Ma már ódivatú megoldás, de a használhatóságot nagyban javítja, hogy a nagyméretű (9,3 colos, álló formátumú) érintőképernyő ellenére
megmaradtak a fizikai gombok is,
többek között a sávtartó, a MultiSense üzemmód-választó, a kormány- és ülésfűtés, valamint a klímaberendezés is ilyenekkel vezérelhető.
Négy 180 centis felnőtt viszonylagos kényelemben elfér a Coltban, de csodák azért nincsenek: az azonos alapokra épített, de a minden irányban nagyobb ASX szabadidő-autó lényegesen jobb helykínálattal rendelkezik, a magasabb ülései miatt könnyebb a ki- és beszállás belőle, és a csomagtartója is 31 literrel nagyobb.
Érdekes, hogy a Renault 382, a Mitsubishi 391 litert ad meg csomagtér-méretnek
a Clióhoz, illetve a Colthoz, még az utóbbi érték is a legnagyobbak közé tartozik a kategóriában. Hibrid hajtáslánc esetében azonban a padló alatti akkumulátor miatt 301 literre csökken a befogadóképesség mindkettőnél, és ezekhez csak szükségpótkerék rendelhető, nem normál.
A cikk folytatódik a második oldalon. Kattintson tovább!