Nem az új, ötödik generációs modell az első elektromos Mini, hiszen már az elődből is kínáltak ilyen változatot. Igaz, az első Mini Cooper SE még a belső égésű motoros átalakításából született úgy, hogy kivették a motort, az üzemanyagtartályt és a kipufogórendszert, és azok helyére építették be a hajtást és az akkumulátort. Bár megmaradt a védjegynek tekinthető gokartos vezetési élmény, és a teljesítmény sem hagyott kívánnivalót maga után, a kis hatótáv és a konstrukció hátrányai miatt mégsem tudott igazán labdába rúgni az újabb villanyautók mellett. A Mini mégis sokat adott el belőle, volt olyan időszak itthon, amikor a háromajtós eladásainak a felét tette ki a zöld rendszámos.
Az ötödik generáció azonban
teljesen más filozófia alapján született:
ez már egy villanyautókhoz tervezett platformra épül, amely a BMW és a kínai Great Wall közös fejlesztése. Hiába az új alapok, a kisautó méretei alig változtak: 8 mm-rel hosszabb (3858), 29 mm-rel szélesebb (1756), és 28 mm-rel magasabb (1460) lett az elődnél, a tengelytávja 31 mm-rel nyúlt meg (2526), egyedül a hátsó túlnyúlása csökkent. Később lesznek benzinmotoros változatai is, amelyek a régi platformon maradnak, ezért azok nem Kínában, hanem továbbra is Oxfordban, Angliában készülnek.
Ahogy a Mininél megszokott,
nem nagyon mertek változtatni az ezredfordulón bevezetett sikeres dizájnon,
megmaradtak a kerek fényszórók, a fekete tetőoszlopok és a jellegzetes arányok. Nem lehetett könnyű dolga a formatervezést irányító Oliver Heilmernek, mivel a 2000-ben bemutatott első BMW-Mini formájától nem szakadhatott el, mégis valami újat kellett alkotnia a „Charismatic Simplicity" formanyelv szellemében.
Ha alaposan megnézzük a negyedik generációt, sok apró különbség feltűnik a közvetlen elődhöz képest: látványra jobb az autó kiállása a szélesebb karosszéria miatt, kevésbé meredek a szélvédő, a fényszórókban vízszintes csíkok biztosítják a nappali fényt, a motorháztető már nem nyúlik a fényszórók alá, a hátsó lámpák háromszög alakúak, a lökhárítóra lefolyó hűtőmaszk – vagyis inkább csak a fekete kerete – hatról nyolcszögletűre változott, és a markolat-kilincseket is felfelé húzandó, áramvonalasabb, süllyesztett darabokra cserélték.
Bent drámaibbak a változások: mivel már nincsenek krómozott billenőgombok és külön klímapanel,
a letisztultság az 1959-es, fapados BMC Minit idézi.
Szinte minden felületet újrahasznosított műanyagból, különleges technikával font textillel burkoltak be, a menetirány-választó kis kapcsolója a képernyő alá került, de itt van a hangerő, az elektromos rögzítőfék, a szélvédő-jégtelenítés és a gyújtás kapcsolója is.
A 24 centi átmérőjű, kör alakú OLED panel – amely a Mini állítása szerint az első sorozatgyártású autóba szerelt kör alakú képernyő – egyszerre funkcionál digitális műszerfalként és infotainment-kijelzőként; aki nem akarja jobbra fordulva nézni a sebességet, vehet felárért szélvédőre vetítő HUD-ot is. Hétféle, gondosan kidolgozott téma választható a képernyőre, akár az ős-Minit idéző retrós is, a különböző vezetési módokat új digitális vezetési hangok és hangulatvilágítás-színek is kiegészítik.
Természetesen van digitális személyi asszisztens is, amely ráadásul vizuálisan is megjelenik a menüben a brit prémiummárka kabalakutyája, Spike képében. A legújabb, 9.0-s verziószámú, Android-alapú infotainment rendszer fejlettebb navigációval és online szolgáltatásokkal rendelkezik, mint a korábbiak, és már zene- illetve videóstreamingre, valamint videójátékok futtatására is alkalmas.
Annak ellenére, hogy az akkumulátorcsomag a padlóban van, a kényelmes vezetőülés minisen alacsonyra ereszthető. Sajnos a hosszabb tengelytáv ellenére hátul továbbra is csak gyerekek férnek el kényelmesen, igaz, ők valamivel több hellyel gazdálkodhatnak, mint korábban. A rövidebb hátsó túlnyúlás miatt a csomagtartó 211-ről 200 literesre ment össze.
Egyelőre csak háromajtós karosszéria létezik, de hamarosan érkezik a kabrió és az ötajtós is,
utóbbi lesz – ha az előd apró hátsó ajtajából indulunk ki – a legkevésbé harmonikus megjelenésű a három közül. Nem kap utódot a Clubman nevű kombi, amely szekrényajtósan nyíló farával és nagyobb belterével két generáción keresztül izgalmas színfoltja volt a palettának.
A vadonatúj platform végre meghozta a Mininek azt, ami korábbi elektromos verzióból annyira hiányzott: a használható hatótávot. A 184 lóerős Cooper E a 40 kWh-s akkumulátorral elméletileg 305 km-t tud megtenni egy töltéssel, míg
a 218 lóerős Cooper SE
az 54 kWh-s akkumulátorral akár 402 km-t elérhet, ami 33, illetve 75 százalékkal több a régi Mini 230 km-es hatótávjánál.
Korábban 50 kW volt a maximális töltési sebesség egyenáramról, ez most felment 75, illetve 95 kW-ra, ami azonban még mindig elmarad néhány konkurensétől. Szintén pozitív változás, hogy már a gyengébb változat is jobban gyorsul a korábbinál (7,5 helyett 7,3 mp), az SE-nek azonban már 6,7 másodperc is elég a százas sprinthez. Továbbra is gokartos vezethetőséget ígérnek, amire a 2,2-t forduló, közvetlen kormány mellett az ebben a kategóriában ritka igényes, többlengőkaros, független hátsó futómű is garancia.
Tavasszal indul az új Mini kisautó forgalmazása,
a Cooper E árlistája 13,235 millió forinttól, a Cooper SE-é pedig 14,9 millió forinttól indul,
a benzines változatok ára még nem ismert. Négyféle felszereltségi csomag közül lehet majd választani (Essential, Classic, Favoured és John Cooper Works), a külön választható extrák számát drasztikusan csökkentették, mert a vásárlók igényelték, hogy egyszerűbb legyen konfigurálni a járműveket.
A Contryman is modellváltáson esett át
A legnagyobb Mini tovább nőtt, hogy a kis Minijüket kinövő családoknak ne kelljen más márkát választaniuk, ha tágasabb autót szeretnének. 136 mm-rel hosszabb (4433), 21 mm-rel szélesebb (1843), és 84 mm-rel magasabb (1656) a harmadik generációs szabadidő-autó, a tengelytávja 22 mm-rel (2692), a csomagtere 10 literrel (460) nőtt meg. A rögtönzött üléspróba igazolta, hogy tényleg tágasabb lett a belső tér, amelynek textiles, letisztult dizájnja a kis Mini Cooperéhez nagyon hasonló, és a kör alakú érintőképernyő is abból származik. A BMW X1/iX1 technikájára épülő, Magyarországon 2024 februárjától kapható új Countrymant első- és összkerékhajtással, háromféle benzines, egyféle dízel és kétféle elektromos hajtással lehet majd megvenni (170-313 lóerőig), az árlistája 13,49 millió forinttól indul.