Régi nóta, új hangszerelésben - Mini Cooper (2024) bemutató

Mini
Vágólapra másolva!
A kultikus kisautó ötödik nemzedékéből eltűntek a gombok, cserébe a szolgáltatások terén új mércét állít fel a körképernyőn futó fedélzeti menürendszere, és sokat fejlődött az elektromos hajtása is.
Vágólapra másolva!
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini

Nem az új, ötödik generációs modell az első elektromos Mini, hiszen már az elődből is kínáltak ilyen változatot. Igaz, az első Mini Cooper SE még a belső égésű motoros átalakításából született úgy, hogy kivették a motort, az üzemanyagtartályt és a kipufogórendszert, és azok helyére építették be a hajtást és az akkumulátort. Bár megmaradt a védjegynek tekinthető gokartos vezetési élmény, és a teljesítmény sem hagyott kívánnivalót maga után, a kis hatótáv és a konstrukció hátrányai miatt mégsem tudott igazán labdába rúgni az újabb villanyautók mellett. A Mini mégis sokat adott el belőle, volt olyan időszak itthon, amikor a háromajtós eladásainak a felét tette ki a zöld rendszámos.

Villanyautónak született

Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini

Az ötödik generáció azonban

teljesen más filozófia alapján született:

ez már egy villanyautókhoz tervezett platformra épül, amely a BMW és a kínai Great Wall közös fejlesztése. Hiába az új alapok, a kisautó méretei alig változtak: 8 mm-rel hosszabb (3858), 29 mm-rel szélesebb (1756), és 28 mm-rel magasabb (1460) lett az elődnél, a tengelytávja 31 mm-rel nyúlt meg (2526), egyedül a hátsó túlnyúlása csökkent. Később lesznek benzinmotoros változatai is, amelyek a régi platformon maradnak, ezért azok nem Kínában, hanem továbbra is Oxfordban, Angliában készülnek.

Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini

Ahogy a Mininél megszokott,

nem nagyon mertek változtatni az ezredfordulón bevezetett sikeres dizájnon,

megmaradtak a kerek fényszórók, a fekete tetőoszlopok és a jellegzetes arányok. Nem lehetett könnyű dolga a formatervezést irányító Oliver Heilmernek, mivel a 2000-ben bemutatott első BMW-Mini formájától nem szakadhatott el, mégis valami újat kellett alkotnia a „Charismatic Simplicity" formanyelv szellemében.

Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini

Ha alaposan megnézzük a negyedik generációt, sok apró különbség feltűnik a közvetlen elődhöz képest: látványra jobb az autó kiállása a szélesebb karosszéria miatt, kevésbé meredek a szélvédő, a fényszórókban vízszintes csíkok biztosítják a nappali fényt, a motorháztető már nem nyúlik a fényszórók alá, a hátsó lámpák háromszög alakúak, a lökhárítóra lefolyó hűtőmaszk – vagyis inkább csak a fekete kerete – hatról nyolcszögletűre változott, és a markolat-kilincseket is felfelé húzandó, áramvonalasabb, süllyesztett darabokra cserélték.

A kör alakú képernyője mindent ver

Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini

Bent drámaibbak a változások: mivel már nincsenek krómozott billenőgombok és külön klímapanel,

a letisztultság az 1959-es, fapados BMC Minit idézi.

Szinte minden felületet újrahasznosított műanyagból, különleges technikával font textillel burkoltak be, a menetirány-választó kis kapcsolója a képernyő alá került, de itt van a hangerő, az elektromos rögzítőfék, a szélvédő-jégtelenítés és a gyújtás kapcsolója is.

Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini

A 24 centi átmérőjű, kör alakú OLED panel – amely a Mini állítása szerint az első sorozatgyártású autóba szerelt kör alakú képernyő – egyszerre funkcionál digitális műszerfalként és infotainment-kijelzőként; aki nem akarja jobbra fordulva nézni a sebességet, vehet felárért szélvédőre vetítő HUD-ot is. Hétféle, gondosan kidolgozott téma választható a képernyőre, akár az ős-Minit idéző retrós is, a különböző vezetési módokat új digitális vezetési hangok és hangulatvilágítás-színek is kiegészítik.

Ő itt Spike, a Mini új modellcsaládjának digitális asszisztense Forrás: Mini

Természetesen van digitális személyi asszisztens is, amely ráadásul vizuálisan is megjelenik a menüben a brit prémiummárka kabalakutyája, Spike képében. A legújabb, 9.0-s verziószámú, Android-alapú infotainment rendszer fejlettebb navigációval és online szolgáltatásokkal rendelkezik, mint a korábbiak, és már zene- illetve videóstreamingre, valamint videójátékok futtatására is alkalmas.

Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini

Annak ellenére, hogy az akkumulátorcsomag a padlóban van, a kényelmes vezetőülés minisen alacsonyra ereszthető. Sajnos a hosszabb tengelytáv ellenére hátul továbbra is csak gyerekek férnek el kényelmesen, igaz, ők valamivel több hellyel gazdálkodhatnak, mint korábban. A rövidebb hátsó túlnyúlás miatt a csomagtartó 211-ről 200 literesre ment össze.

Egyelőre csak háromajtós karosszéria létezik, de hamarosan érkezik a kabrió és az ötajtós is,

utóbbi lesz – ha az előd apró hátsó ajtajából indulunk ki – a legkevésbé harmonikus megjelenésű a három közül. Nem kap utódot a Clubman nevű kombi, amely szekrényajtósan nyíló farával és nagyobb belterével két generáción keresztül izgalmas színfoltja volt a palettának.

Akár 402 km egy töltéssel

Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini

A vadonatúj platform végre meghozta a Mininek azt, ami korábbi elektromos verzióból annyira hiányzott: a használható hatótávot. A 184 lóerős Cooper E a 40 kWh-s akkumulátorral elméletileg 305 km-t tud megtenni egy töltéssel, míg

a 218 lóerős Cooper SE

az 54 kWh-s akkumulátorral akár 402 km-t elérhet, ami 33, illetve 75 százalékkal több a régi Mini 230 km-es hatótávjánál.

Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini

Korábban 50 kW volt a maximális töltési sebesség egyenáramról, ez most felment 75, illetve 95 kW-ra, ami azonban még mindig elmarad néhány konkurensétől. Szintén pozitív változás, hogy már a gyengébb változat is jobban gyorsul a korábbinál (7,5 helyett 7,3 mp), az SE-nek azonban már 6,7 másodperc is elég a százas sprinthez. Továbbra is gokartos vezethetőséget ígérnek, amire a 2,2-t forduló, közvetlen kormány mellett az ebben a kategóriában ritka igényes, többlengőkaros, független hátsó futómű is garancia.

Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini
Mini

Tavasszal indul az új Mini kisautó forgalmazása,

a Cooper E árlistája 13,235 millió forinttól, a Cooper SE-é pedig 14,9 millió forinttól indul,

a benzines változatok ára még nem ismert. Négyféle felszereltségi csomag közül lehet majd választani (Essential, Classic, Favoured és John Cooper Works), a külön választható extrák számát drasztikusan csökkentették, mert a vásárlók igényelték, hogy egyszerűbb legyen konfigurálni a járműveket.

A Contryman is modellváltáson esett át

A legnagyobb Mini tovább nőtt, hogy a kis Minijüket kinövő családoknak ne kelljen más márkát választaniuk, ha tágasabb autót szeretnének. 136 mm-rel hosszabb (4433), 21 mm-rel szélesebb (1843), és 84 mm-rel magasabb (1656) a harmadik generációs szabadidő-autó, a tengelytávja 22 mm-rel (2692), a csomagtere 10 literrel (460) nőtt meg. A rögtönzött üléspróba igazolta, hogy tényleg tágasabb lett a belső tér, amelynek textiles, letisztult dizájnja a kis Mini Cooperéhez nagyon hasonló, és a kör alakú érintőképernyő is abból származik. A BMW X1/iX1 technikájára épülő, Magyarországon 2024 februárjától kapható új Countrymant első- és összkerékhajtással, háromféle benzines, egyféle dízel és kétféle elektromos hajtással lehet majd megvenni (170-313 lóerőig), az árlistája 13,49 millió forinttól indul.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!