A Toyota az immár hagyományosnak tekinthető, az aktuális év eredményeit elemző és a közeljövő modelljeit, technológiáit beharangozó Kenshiki Fórumon mutatta be újdonságait. A több mint 300 újságírónak tartott rendezvényen természetesen a részben vagy tisztán elektromos és a hidrogénhajtások voltak a középpontban, mivel az évtized hátralévő részében ezek fognak egyre jelentősebb szerepet játszani a vállalat többféle hajtástechnológiára épülő stratégiájában.
A 2023-as évről elárulták, hogy 1,17 millió autó eladásával számolnak Európában, ami nagyjából 100 ezerrel haladja meg a tavalyi eredményt. Az elektrifikált modelljeinek aránya az értékesítésben már most is 71 százalékos, de tovább fog nőni, ahogy érkeznek az újabb és újabb villanyautók.
2026-ra a mostani 8 helyett már 15 zéró emissziós Toyotát kínálnak majd
Európában a személyautóktól a könnyű haszonjárművekig. Addigra a villanyautók eladásai a tervek szerint több mint 20 százalékot tesznek majd ki a teljes európai eladásokból, ami évi bő negyedmillió autót jelent.
A Toyota új akkumulátorok sorozatával készül, amelyekből az első egy nagy teljesítményű lítium-ion lesz, amely 800 km-es WLTP hatótávot, gyorsabb töltést (20 perc alatt 10-ről 80 százalékra) és 20 százalékos költségcsökkentést jelent a Toyota bZ4X/Lexus RZ páros jelenlegi akkumulátorához képest. Már biztos, hogy a Lexus LF-ZC szériaváltozatában jelenik meg elsőként az új technológia 2026-ban.
Ezt követi 2026-2027-ben egy kedvező árfekvésű akkumulátor, amely hatékonyan segítheti majd a villanyhajtás elterjedését az olcsóbb szegmensekben. Új alakja, bipoláris struktúrája és lítium-vasfoszfát (LFP) technológiája 20 százalékkal növeli a hatótávot és 40 százalékkal csökkenti a költségeket a bZ4X-ben jelenleg használthoz képest.
Úton a karbonsemlegesség felé
Tavaly jelentette be a Toyota, hogy 2040-re teljes karbonsemlegességet kíván elérni Európában. Ennek első lépéseként 2030-ra a vállalat európai üzemeinek és gyártási létesítményeinek karbonsemleges működését célozta meg. A következő mérföldkövet a 2035-re tervezett 100 százalékos szén-dioxid-csökkentés jelenti majd az új járművek értékesítésénél, 2040-re pedig teljes karbonsemlegesség a cél az értékláncban és a logisztikában, amit a vállalat a hidrogén-üzemanyagcellás és az akkumulátoros elektromos járművel gyártásának felfuttatásával és logisztikában történő használatával kíván elérni.
A harmadik, 2027-2028 körül érkező akkumulátor a nagy teljesítményre koncentrál, bipoláris technológiát és magas nikkelkatód-arányt használva. Várhatóan a mainál alacsonyabb költségekkel és több mint 1000 km hatótávval érkezik. Szintén erre az időszakra várja a Toyota az első szilárdtest akkumulátorának piaci megjelenését, amivel
valósággá válhat a 10 perc alatti 10-ről 80 százalékra töltés.
Az új technológiával kapcsolatban így nyilatkozott a Toyota Motor Europe alelnöke, Andrea Carlucci: „Technológiai áttörést értünk el, amely megoldja a szilárdtest-akkumulátorok tartósságával kapcsolatos kérdéseket. Jelenleg fejlesztjük a sorozatgyártási megoldásokat, és már alig várjuk, hogy 2027-2028 környékén elkezdhessük a kereskedelmi forgalmazást több tízezer járműves gyártási kapacitással."
Az októberi Japán Mobilitási Kiállításon és az év korábbi részében bemutatott tanulmányok egy része látható volt a Kenshikin is, azonban hoztak egy eddig még nem látott újdonságot is: a Yaris Cross-nál alig nagyobb Urban SUV tanulmányt, amely egy villanymotoros szabadidő-autót előlegez meg. 2024 első felében leplezik majd le a végleges szériaváltozatát,
a piaci bevezetés pedig 2024 végén várható.
Bár a belgiumi prezentáción nem hangzott el a stratégiai partner Suzuki neve, de könnyen fel lehet fedezni az erős hasonlóságot az Urban SUV és a Tokióban kiállított Suzuki eVX tanulmány között.
Épp csak néhány információt osztott meg a Toyota az Urban SUV-ről, de ezek mind a rokonságot erősítik: a karosszéria hossza 4300 mm, szélessége 1820 mm, magassága 1620 mm, első- és összkerékhajtás is elérhető lesz, és kétféle akkumulátor-kapacitás közül lehet majd választani. Ezek ugyanúgy elmondhatóak a Suzuki eVX-ről, amelytől leginkább
a pörölycápa-orr különbözteti meg a Toyota verziót,
egyébként ugyanúgy domborodnak a sárvédők, és ível a hátsó lámpa – igaz, a hátsó ajtó kilincsét már máshová helyezték, és a csomagtérajtó-kivágás is különbözik. De ezek még mind változhatnak/uniformizálódhatnak a következő fél évben.
Meglepően nem kommunikálja a műszaki alapot a Toyota, egyébként a többi villanyautójánál büszkén hirdeti, hogy a saját fejlesztésű e-TNGA alapra készülnek, és még a kínai piac kapcsán is nyíltan felvállalja, hogy a BYD segítségével alkotta meg az ottani piacra gyártott bZ3X szedánt. Az Európának szánt Urban SUV-ről viszont csak annyit mondanak, hogy az újdonság egy „dedikált villanyautó-alapot" használ; amíg a Toyota titkolózik, a Suzuki nyíltan felvállalja, hogy a Toyotával közösen dolgozik az első sorozatgyártású villanyautóján. Fél éven belül minden kiderül, hiszen mindkét japán SUV szériaváltozatát bemutatják, a gyártás helye várhatóan nem Magyarország, hanem India lehet.
Igazi stílusikonnak szánja a Toyota a Sport Crossovert, amely a Hyundai Ioniq 6 és a Volkswagen ID7 ellenfele lehet hamarosan. Azoknak szánják, akik divatos és tágas villanyautóra vágynak, de nem akarnak egy magas és testes SUV-ot vásárolni. A BYD-vel közösen fejlesztett – és valószínűleg kínai akkumulátorral szerelt – tanulmányt áprilisban már megmutatták a Sanghaji Autószalonon, de most azt is elárulták róla, hogy a szériaváltozatát 2025-ben kezdik gyártani. Halkan jegyzem meg, hogy még arra is van némi esély, hogy az európai piacra szánt Sport Crossoverek Szegeden készüljenek, hiszen a pletykák szerint a BYD az alföldi városban készül gyárat építeni.
A Toyota sportos almárkája, a Gazoo Racing is megmutatta első villanyautóját, az FT-Se a modern kor elektromos MR2-eseként értelmezhető. Ezzel a szívdöglesztő tanulmánnyal azt akarta bizonyítani a Toyota, hogy zéró emissziós technológiával is lehet igazi élményautót készíteni.
A középmotoros első MR2 arányai köszönnek vissza
a rövid (4380 mm), széles (1895 mm) és rendkívül lapos (magasság: 1220 mm) karosszérián, a lemezek alatt azonban már a következő generációs akkumulátoros elektromos technológia rejtőzik.
Érdekes, hogy a Toyota régóta kommunikált, már egyes nyugati újságírók által ki is próbált, villanyautókhoz tervezett kézi sebességváltója ebből a tanulmányból hiányzott, reméljük, egyszer elkészül a szériaváltozat, és abból már nem fog. Műszaki adatokat sajnos nem tudtunk meg az FT-Se-ről, de a lehengerlő látvány bőven kárpótolt ezért.
A cikk nem ért véget. Kattintson a második oldalra, ha érdeklik a Lexus újdonságai is!