Az újonnan piacra lépő márkák és az akkumulátoros elektromos járművek iránti erős kereslet és növekvő befolyása jelentős változásokat idézett elő a kontinens autóiparában: az új személygépkocsik regisztrációja 2023-ban 12,8 millió darabot tett ki Európa 28 országában (EU-tagok+ Nagy-Britannia, Norvégia, Svájc), ami 14%-kal több, mint az előző évben.
„Az európai gépjárműpiac normalizálódni látszik. Az ellátási lánc problémái mostanra nagyrészt ellenőrzés alatt állnak, és a fogyasztók megszokták, hogy hosszabb ideig kell várni az új járművek átvételére. Ennek ellenére nem valószínű, hogy a volumenek a közeljövőben meghaladják majd a 2019-ben regisztrált 15 millió darabot. A járművásárlás drágábbá vált, és a tulajdonláshoz való hozzáállás tovább változik” – nyilatkozta Felipe Munoz, a JATO Dynamics globális elemzője.
Az európai autóiparban 2023-ban bekövetkező egyik jelentős változás a kínai autómárkák folyamatos térhódítása volt. Tavaly hét új kínai márka lépett be a piacra, és csatlakozott a 2022-ben már elérhető 23 márkához. Összességében a kínai gyártók 2023-ban 322 ezer darab autót értékesítettek, ami 79%-os növekedést jelent az előző évhez képest. Összesen 2,6%-os piaci részesedést értek el, szemben a 2022-es 1,7%-kal.
Viszont az Európában elérhető 30 kínai márka közül csak nyolc regisztrált 1000 darabnál nagyobb eladási volument, és az MG az összes kínai értékesítés 72%-át tette ki. Az Egyesült Királyságban alapított, de ma már a kínai SAIC Motor tulajdonában lévő márka tavaly több mint kétszeresére, 113 ezer darabról 232 ezer darabra növelte volumenét, és 1,81%-os piaci részesedést ért el, ami azt jelenti, hogy jelenleg a huszadik legkelendőbb márka Európában. Megelőzte a Cuprát, a Suzukit, a Minit és a Mazdát, és az összesített rangsorban kevesebb mint 14 ezer darabbal maradt le a Seat mögött.
Bár a brit név miatt az Egyesült Királyság maradt az MG legnagyobb európai piaca, az összes regisztráció 35%-ával, a márka gyors növekedést tapasztalt Franciaországban (+165%), Olaszországban (+311%) és Spanyolországban (+321%) is. Az MG ZS Európa tizedik legkelendőbb kis SUV-ja lett, az MG 4 pedig a kontinens negyedik legnépszerűbb elektromos járműve.
Az európai új személyautó-piac 2023-as növekedésének jelentős részét a villanyautók adták, amelyek a teljes piac 15,7%-át tették ki 2,011 millió regisztrált eladással. Ez új csúcsot jelent a kategória számára, és majdnem megegyezik a dízel autók 2,05 millió darabos regisztrációjával. Ezek az eredmények megerősítik, hogy Európa a világ második legnagyobb villanyautó-piaca, a bő 5 millió darabos Kína mögött, de az USA (1,07 millió darab) előtt. A flottakezelők és vállalkozások 51%-kal több elektromos járművet vettek, míg a magánvásárlók esetében csak 4%-os volt a növekedés. Figyelemre méltó, hogy az összes elektromosautó-regisztrációnak csak 39%-át tették ki a magánvásárlók, ami 9 százalékpontos csökkenés 2022-höz képest.
A villanyautó-vásárlási hullámon felkapaszkodva a Tesla folytatta rendkívüli emelkedését a márkák rangsorában. Egy év alatt a 18.-ról a 16. helyre lépett előre a márkák rangsorában, megelőzve a Nissant és a Volvót. Az amerikai gyártó 2023-ban 362 ezer autót adott el Európában – 56%-kal többet, mint egy évvel korábban –, így a márka piaci részesedése rekordot döntött, 2,83%-ot ért el, szemben a 2022-es 2,06%-kal. A villanyautó-szegmensen belül a Tesla volt a legnagyobb piaci részesedés-nyertes, őt követte a SAIC (MG), a BMW-csoport, a Toyota és a Mercedes-Benz. Ezzel szemben a Renault-csoport, a Stellantis, a Hyundai, a Nissan és a Ford szenvedte el a legnagyobb piaci részesedés-veszteséget a szegmensben.
A Tesla Model Y volt Európa legkelendőbb autója 2023-ban, ezzel az először lett tisztán elektromos hajtású autó a lista élén, de arra sem volt még példa, hogy ne európai modell diadalmaskodjon a kontinensen.
A 2020 óta forgalmazott, az Egyesült Államokban, Kínában és Németországban gyártott crossover a Jato Dynamics iparági elemző adatai szerint 251,6 ezer eladott darabbal zárta az évet – ez 84%-os növekedést jelent 2022-hez képest, ami részben a folyamatos árcsökkentéseknek köszönhető. A Tesla Model Y eredménye azért is meglepő, mert ez volt az egyetlen elektromos típus, amely bekerült a legjobb 30 közé. A második legjobban fogyó villanyautó, a Model Y testvérmodellje, a Tesla Model 3 szedán 101 ezer példánnyal csak a 32. helyen végzett. Az összesített lista második helyen az egyik legolcsóbb új autó, a Dacia Sandero végzett 235 ezer darabbal, a dobogóra még a Volkswagen T-Roc (205 ezer) fért fel.
A Volkswagen ismét Európa kedvenc márkájaként zárta az évet, 1,344 millió eladott autóval, amelyet a Toyota követett 820 ezer, majd az Audi 731 ezer eladott autóval.