Megannyi okból lehet rossz tervezésű egy autó: megbízhatatlan, sokat fogyaszt, bizonytalan az úttartása, silány a minősége, nem elég biztonságos. Ám egyetlen olyan szempont akad csak, ami bárki számára felismerhető stigma: ha félresikerült az autódesign. Legutóbb a baltával faragott Tesla Cybertruck láttán indult el a mémek özöne, és sok kritika éri a BMW-k óriási hűtőrácsát vagy néhány kínai gyártó régebbi ügyetlen másolatát is. Ugyanakkor a legrosszabb formaterveket napjaink helyett inkább a (nem feltétlenül távoli) múltban kell keresnünk – íme, szubjektív listán 10 igazán csúnya autó.
10. Nissan Murano Cross Cabrio
Ötajtós, zárt SUV-ként is elég furcsára sikeredett a Murano, a legnagyobb jóindulattal sem az autó formatervezés csúcsa: leginkább talán egy mélytengeri halra emlékeztet. Ám tetézte a bajt, amikor nekiláttak belőle kabrió kivitelt faragni: lenyitott tetővel teljesen felborultak az arányai, és a vásznat felcsukva sem javult a helyzet, sőt, a hátsó szélvédő felett egy második üveg borzolta a kedélyeket.
9. Citroen Ami 6
Haragos ábrázat kockalámpákkal, furcsa ívek, burkolt hátsó sárvédő, negatív dőlésű hátsó szélvédő. Sokak számára a csúnya autó megtestesítője volt a 2CV (Kacsa) alapjaira épített, de annál nagyobb Ami 6, de – Franciaországban legalábbis – meglepően jó eladási számokat produkált az 1961-es bevezetése után. Formatervezője, az amúgy zseniális Flamino Bertoni élete mesterművének tartotta.
8. Ford Scorpio
Bár kizárólag Európában forgalmazták, az akkori amerikai ízléshez igazították az átdolgozott Scorpio megjelenését. Csíkszerű hátsó és dülledt első lámpáival, suta vigyort formázó hűtőrácsával nem lett sikertörténet, és okkal került be a világ 10 legcsúnyább autója közé. Hiába volt kényelmes, és kínálták V6-os motorral is, négy évnyi gyártás után a Ford kénytelen volt kiszállni a nagyautók kategóriájából.
7. REVA i
Tény, hogy megelőzte korát az indiai Mahindra konszern ezzel a 2001-ben bemutatott apró (2,6 méter hosszú) elektromos autóval, amelyet egy időben Magyarországon is forgalmaztak. Ám a parkolásnál hasznos kis helyigény a spórolós, primitív megoldásokkal együtt egészen groteszk formát eredményezett: ilyen egy igazán csúnya autó, amit mintha két oldalról satuban összenyomtak volna.
6. Edsel Pacer
Mi baj lehet az ötvenes évek rock&roll- és űrkorszakának Amerikájában piacra dobott cirkálóval, amit rengeteg pénz befektetésével új almárkája számára a Ford konszern tervezett? Nos, az új modellek (Pacer, Ranger, Villager stb.) bevezetésével ez már ’58-ban kiderült: a rémes hűtőrács. Az emberek piszoárhoz és női nemi szervhez is hasonlították, így már 1960-ban véget ért az autómárka agóniája.
5. SsangYong Rodius
Egy időben a legrondább autók között kibérelt helye volt a dél-koreai SsangYong termékeinek, a karakter keresésének eredménye lett a dizájnrészlegen a számos tervezési hiba. Még márkán belül is hírhedt volt a Rodius nevű hatalmas egyterű, melynek ormótlan frontkialakításánál csak a hátulsó-oldalsó nézete volt meghökkentőbb: mintha körbeüvegezték volna a félig nyitott csomagtérajtót.
4. Mitsuoka Orochi
A vezető gyártók autói után következzen egy japán manufaktúra, a Mitsuoka támadása a szépérzék ellen. Ez a cég évtizedek óta abból él, hogy retró köntösbe bújtat modern autókat (ilyen a régi Jaguar Mk2 és a Nissan Micra vadházasságából született Viewt), de a 2006-ban bemutatott középmotoros, gonoszul csücsörítő Orochi sportkocsi formavilága minden képzeletet felül-, pontosabban alulmúlt.
3. Fiat Multipla
Európa legcsúnyább autójának legtöbben a csupa üveg, hatszemű, furán hájas övvonalú Fiat egyterűt tartják, olyan botrányos volt a megjelenése, hogy négy év gyártás után teljesen átalakították. Mégis, sokan vannak, akik Quasimodo helyett a szép Esmeraldát látják benne, és az is tény, messze nem tartozik a legrosszabb autók közé: három plusz három üléses utastere tágas, és remek kilátást nyújt.
2. Colani-Trabant
Luigi Colani, az organikus vonalakról és az áramvonalasság iránti rajongásáról ismert német formatervező sok különleges járművet, köztük kamionokat is rajzolt. Életművének azonban dicstelen alkotása is akad: kezelésbe vette a kétütemű Trabantot, ám csak az elejét és a szélvédőt, amit építőkészletként meg is lehetett vásárolni. Az eredmény egy rémisztő játékautó-szerűség lett.
1. Pontiac Aztek
Eredetileg a GM kötelékébe tartozó Pontiac megújulását hozta volna ez a SUV-kupé szerűség, végül épp a márka egyik sírásója lett. Nyilván a tervezők félreértették a tanulmányautót döbbenten bámuló közönség gondolatait, és gyártásba vitték a malactekintetű, kusza vonalú, a kerekein esetlenül álló Aztekot, amely persze totális eladási kudarc lett, és a legrosszabb autók egyikeként ment nyugdíjba.