Még idén bezárja az Egyesült Királyságban, Skóciában, Edinburgh városában működő call centerét a nemzetközi divatáruházlánc, a H&M. Ezzel a lépéssel 150 munkahely szűnik meg. A Retail Gazette információi szerint a call centerben idén december 14-e lesz az utolsó munkanap. Ezt követően 2025 márciusáig a szervezeti egységnek otthont adó irodákat is felszámolja a vállalat.
A bezárás nem előzmény nélküli. A call center dolgozóit már augusztusban tájékoztatta a cég arról, hogy alighanem fel kell számolni egységüket, igaz, akkor még arra hivatkozva, hogy az irodaterület bérleti szerződése 2025-ben lejár. Most viszont kiderült, hogy ennél többről van szó:
a H&M nyilatkozatában a növekvő versenyt, a fogyasztói viselkedés változását, illetve a növekvő működési költségeket nevezte meg a call center bezárásának mögöttes okaiként.
Részleteket azonban egyik okról sem közöltek.
A vállalat szóvivője azt mondta, folyamatosan keresik annak lehetőségeit, hogy elérjék vállalati céljaikat, és "hozzájáruljanak a cég sikeréhez."
A H&M szerint szeptembertől novemberig folyamatosan egyeztettek munkatársaikkal arról, hogyan tudnák könnyebbé tenni helyzetüket. Voltak munkavállalók, akik segítséget kaptak ahhoz, hogy más munkáltatóknál folytassák pályafutásukat hasonló körben, de olyanok is, akik azt jelezték, egyébként is a felmondást tervezték.
Nem ez az első jelentősebb bezárás, amelyet a H&M végrehajt az elmúlt években. A koronavírus-világjárvány lefutása után a cégnek globálisan 250 fizikai üzletét kellett bezárnia amiatt, mert a járvány alatt a vásárlók megszokták az online vásárlási lehetőségeket, utána pedig a korábbinál kisebb arányban tértek vissza a boltokba.
A BBC tudósítása szerint a 150 munkahely felszámolásával a skót kormány is foglalkozik. A kormányszóvivő úgy fogalmazott, hogy "ez az időszak különösen nehéz az érintett munkavállalóknak és családjuknak." Ugyanakkor azt is közölte, hogy szorosan együttműködnek a vállalattal abban, hogy mérsékeljék az elbocsátások hatásait, és lehetőleg mindenkinek tudjanak elhelyezkedési lehetőséget ajánlani, aki szeretne élni a felajánlott segítséggel.
A divatáruházak a koronavírus-járvány nagy vesztesei közé tartoztak a kiskereskedelemben az egész világon. Helyzetüket nem teszi könnyebbé az sem, hogy az elmúlt években olyan online piacterek képében akadtak új kihívóik, mint a Shein és a Temu. Ugyanakkor számos divatáruház alkalmasnak látja az időszakot arra, hogy új piacokra lépjen be, így például a Primark után a török Koton is terjeszkedik, és Magyarországon is boltokat nyitnak.