Poznanban több mint hét évtizedes múltja van az autókiállításnak, eleinte még a Nemzetközi Vásáron szerepeltek a hazai autóipar újdonságai és a baráti országok fejlesztései, de nyugati gyártók is megjelentek a Varsó és Berlin között félúton lévő városban. A rendszerváltást követően 1992-ben rendezték az első Nemzetközi Autóvásárt, ahol először láthatták a lengyelek a későbbi népautójukat, a Fiat Cinquecentót. 2000-ben Poznani Autószalonra nevezték át a seregszemlét, amely 2003-ban búcsúzott, mert az autóiparban bekövetkező válságot nem élte túl.
Mai formájában 2010-ben debütált a Poznan Motor Show, és időközben Közép-Európa egyik legnagyobb ilyen kiállításává nőtte ki magát,
idén 94 089 látogatója volt. A kínai BAIC (Beijing Automotive Group Co.) gyár forgalmazója invitált a rendezvényre, mert itt tartották az Európa-premierjét megújult csúcsmodelljük, a Beijing 7 néven forgalmazott szabadidő-autó premierjét. Amúgy a konszern fő márkája hallgat Beijing - magyarul Peking- névre, de hozzájuk tartozik a prémium Arcfox, illetve néhány más, alapvetően belpiacra termelő cég (Foton, Changce, Joylong stb.) is.
A 4,75 méteres SUV frissített változata lesz a Beijing márka európai csúcsmodellje, testvéreihez hasonlóan ez is csak elsőkerékhajtású. Motorja 177 lóerős turbó, a váltó hétfokozatú duplakuplungos. Gazdag a felszereltség, üvegtető, 12,3 colos központi érintőképernyő, körkamera-rendszer, Nappabőr kárpit is jár szériában – az ülések 1,75 méter hosszú ággyá hajtogathatók. Lengyelországban 2024 második negyedévétől rendelhető, az ára 162 900 złoty (kb. 14,86 millió Ft). Feláras extrák nincsenek, az ügyfeleknek csak a színt kell kiválasztaniuk.
Jó ár-érték arányú autókkal igyekszik meghódítani a piacot a BAIC, a kínai főváros tulajdonában lévő autógyártó. A Beijing 3-as nevű 4,3 méteres SUV-t 136 lóerős motorral és kézi váltóval 78 900 złotyért, azaz kb. 7,2 millió Ft-ért adják, a 4,6 méteres Beijing 5-ös szabadidő-autót 177 lóerős motorral és duplakuplungos váltóval pedig 127 900 złotyért, vagyis kb. 11,66 millió Ft-ért kínálják. 2023 végén 10 kereskedéssel indultak Lengyelországban, míg az év végére már 35 tagú lesz a hálózat.
Egy márkakereskedővel beszélgetve kiderült, hogy úgy adtak el január-március között több mint 60 Beijinget, hogy a szállítást csak június végére ígérték. A vevők 60%-a az 5-öst választotta,
és 50% fizetett be autógázos átépítésre, utóbbit a BAIC importőre kínálja a vevőknek.
Magyarországon már tárgyaltak helyi partnerrel a lehetséges forgalmazásról, de idén még nem lépnek piacra – egyelőre a lengyel piacot is alig tudják kiszolgálni.
Ez a legjobb példa arra, milyen gyorsan magukra találtak a kínaiak. Az első generáció még Wrangler-kópia volt, az itt látható második nemzedék már egyedi, zárt ötajtós karosszériát ad, a 4,8 méteres testben öt embernek jut hely, csupa monitor a műszerfal. A 2,0 literes turbómotor 245 LE/386 Nm teljesítményű, a ZF 8 fokozatú automatáját használják, az összkerékhajtás kapcsolható, összesen hétféle terepprogram áll a vezető rendelkezésére.
Felsőbb utasításra készült ez a családi autó, a kínai kormányzat minden eszközzel igyekszik növelni a gyermekszámot. Különlegessége, hogy a hátsó sorban beépített gyermekülés van, amelyet külön érzékelők figyelnek, az életjelektől kezdve a szagokig (automatikusan magas fokozatra kapcsol a szellőztetés és az utastér szűrőrendszere). Van beépített pelenkázó-állomás, és az utasteret fertőtlenítő UV-lámpák és 3-50°C között temperálható, hűtésre vagy fűtésre használható ötliteres fiók is. A 163 lóerős villanymotor energiaellátásáról 58 kWh kapacitású akkumulátor gondoskodik.
Lépjünk túl a BAIC konszern modelljein, és nézzünk egy jól ismeret koreai gyártót! Poznanban előben megcsodálható volt az egyik első igazi villanymotoros forró ferdehátú, az Ioniq 5 N. Mellette a Hyundai lengyel forgalmazója a retró-megjelenésű, tüzelőanyagcellás áramforrású N Vision 74 kupét is kiállította, és elhozták az egyik robotkutyájukat is (a galériában talál róla képet), amely aztán fel és alá turnézott a csarnokban.
Mindkét látványos és sportos elektromos autó rengeteg érdeklődőt vonzott.
Emlékezek még a rendszerváltás környékéről a Marutikra? Nos, újra találkoztunk az indiai vállalat egyik érdekességével, igaz, nem a Suzuki strandján, hanem az Iconic Motors nevű lengyel cégnél. Érdekes jelenség a nyújtott, ötajtós Jimny terepjáró, amely zürkeimport keretében jön Európába. Az immár 3,82 méteres karosszériát ugyanaz az 1,5-ös (102 LE) motor mozgatja, mint a hivatalosan is árult háromajtós haszonjármű változatot. Kézi váltóval a GL ára 163 900 złoty (kb. 14,97 millió Ft), míg az automata GLX-ért nem csekély 181 900 złotyt (kb. 16,61 Ft) kell fizetni.
Ennek a retró gépnek bőven akadt csodálója a lengyel szalonon, de alighanem náluk is kevesen mentek el volna mellette szó nélkül. Ezt az egyedi kupét a TVN Turbo műsor számára építette Grzegorz Duda egy 1977-es példányból. A karosszériamunkán kívül korabeli átalakításokat is végeztek az autón, eredeti Fiat DOHC-motort építettek be, Mercedes-Benz automata váltóval párosítva. Egyetlen modern részlete a kiszélesített Fiat Barchetta felnik használata, de természetesen megvan az eredeti, króm dísztárcsás gyári készlet is.
Egy ideje már forgalmazza a régióban haszonjárműveit a Maxus, most standján egy luxus-egyterűt is kiállított, egészen pontosan a villanymotoros Mifa 9 hátul két masszázsfotellel felszerelt változatát. Ez egyelőre nem szerepel a hivatalos európai palettán, csak a hétszemélyes verzió, amelyet 356 577 złotyért (kb. 32,56 millió Ft) kínálnak. Kicsit távolabb a Voyah márka a Free nevű villanymotoros szabadidő-autóját állította ki, amelyet 329 000 złotyért (kb. 30 millió Ft) adnak.
Még érdekesebb, hogy az Iconic Motors a nagy múltú Hongqi luxusautókat forgalmazza,
az E-HS9-es elektromos SUV-t 344 900-445 900 złotyért (kb. 31,5-40,72 millió Ft) kínálja, utóbbi a President változat Nappabőrrel burkolt, masszázsfoteles második sorral. A Nio ET7-est a villanyautók tartós bérletbe adásával foglalkozó No Smog Rent állította ki. Ha az imént felsorolt modellek mellé a korábban említett BAIC gyártmányokat is számításba vesszük, igencsak feltűnő, hogy mennyi kínai márka szállt partra a miénknél jóval nagyobb lengyel autópiacon.