Az olasz gumigyártó termékpalettájának csúcsát a P Zero termékcsalád jelenti, a legendás név először a B-csoportos Lancia Delta S4 raliautó abroncsain 1986-ban, egy évvel később pedig a Ferrari F40 abroncsain (hátul 335 mm széles méretben) tűnt fel. A család legújabb tagja, a P Zero E az első olyan ultranagy teljesítményű (UHP) nyári gumi a piacon, amely több mint 55 százalékban természetes és újrahasznosított anyagokat tartalmaz (a természetes eredetű anyagok a gumi, a természetes eredetű vegyi anyagok és a bio-gyanták, míg az újrahasznosított anyagok a fémerősítők, a szintetikus gumi, a szilícium-dioxid és a korom). Ez az arány azt jelenti, hogy a normál P Zero típushoz képest
guminként 3 kilóval kevesebb a fosszilis és ásványi eredetű összetevők mennyisége,
ami jelentős különbség.
Állítólag ez ma az 55 százalék a legnagyobb érték a piacon, de hamarosan még tovább megy a kínai kézben lévő olasz gumigyártó, 2023-ra ugyanis már 80 százalékot irányoztak elő maguknak. Mindenesetre már most bevezettek egy új logót (kör, benne körbe forgó nyilak), amely csak a legalább 50 százalékban természetes és újrahasznosított anyagokat tartalmazó abroncsaik kapnak meg (ma még csak a P Zero E és a szintén új P Zero Winter 2 érdemelte ki).
Az Év Gumijának választották
A 2023 decemberében, Párizsban megrendezett rangos autóipari díjátadón a 20 főből álló szakmai zsűri „Az év gumiabroncsa” díjával jutalmazta a Pirelli P Zero E nyári gumit. Az Automobile Awards – melyen 53 márka vett részt, autógyártók és autóipari beszállítók egyaránt – már a 6. alkalommal került megrendezésre a Francia Autóklub székházában.
Az új, 18-22 colos méretekben kapható P Zero E-t
kifejezetten akkumulátoros elektromos és plug-in hibrid járművekhez fejlesztették ki,
amit az oldalfalon található „Elect” jelölés is mutat. Az ilyen Pirelli gumikra akár 20 százalékkal alacsonyabb gördülési ellenállás és csökkentett zajszint jellemző a normál típusokhoz képest. A közvélemény-kutatások alapján ez a két kritérium a legfontosabb az elektromos járművek tulajdonosainak, mert a lehető legnagyobb hatótávra és a legcsöndesebb gördülésre vágynak.
Mivel egy villanyautó eleve csendes, egy zajos gumi zavaróbb lenne rajta, mint egy belső égésű motoros autón. A zajszűrő PNCS technológiát – amelynek a lelke az abroncs belső falára felvitt belső zajelnyelő szivacsbetét – ezért fejlesztették ki, a megoldás akár 2-3 decibellel is csökkenti a gördülési zajt, de emellett a nemkívánatos rezgések egy részét is elnyeli.
Figyelembe vették azt is, hogy a plug-in hibrid vagy teljesen elektromos autók jóval nehezebbek
a belső égésű motorral hajtott társaiknál, ami fokozott kopást jelentene. A P Zero E gumiabroncsok kopását (a tömegveszteséget tekintve) azonban éppen ezért 42 százalékkal csökkentették a hagyományos P Zero termékekhez képest.
De nem csak a tömeg, hanem
a villanyautók azonnal rendelkezésre álló, tekintélyes nyomatéka is fokozottabb kopást/terhelést jelentene
az abroncsokra nézve (a hirtelen végrehajtott, erős gyorsítások/fékezések ráadásul nem egyenletes kopást eredményeznek, ami vibrációt okozhat egy normál abroncs esetében). A nagy motorerő miatt az Elect gumik mintázatát szélesebb futófelületű blokkokkal látták el, hogy át tudják adni a nyomatékot az útra, emellett a kopásuk is egyenletesebb, és mivel V-alakú a blokkok keresztmetszete, a kopással egy ideig nem igazán csökken a vízelvezetési képesség (mivel egyre szélesebbé válnak a blokkok közötti csatornák) sem.
A P Zero E az első Pirelli abroncs, amely az új RunForward technológiával készült, amelyet a rendezvényen élőben is bemutattak. Láthattuk, ahogy defektes, kiszúrt kerékkel is képes volt szlalomozni a bóják között egy SUV, ami az aszimmetrikusan (belül kevésbé, kívül jobban) megerősített gumi-oldalfalaknak volt köszönhető.
Az új technológia lehetővé teszi, hogy a jármű defekt esetén is folytathassa útját a legközelebbi gumiszervizig. Persze erre már a korábbi Run Flat abroncsok is képesek voltak (a BMW általában ilyeneket szerelt a gyáraiban az autóira), azonban
a RunForward előnye ezekkel összehasonlítva a kisebb tömeg, a kevésbé merev oldalfal és az ebből adódó jobb gördülési komfort.
Van hátrány is: csak fele annyit (legfeljebb csak 40 km-t) lehet menni defektes kerékkel, igaz, a 80 km/h sebességmaximum megegyezik a kétféle technológiánál.
Érdekesség, hogy a P Zero E fejlesztése során olyan virtualizációs technológiákat használtak, amelyek mesterséges intelligencián és vezetési szimuláción alapulnak. A Pirelli K+F részlege egyre inkább a gépi tanulásra támaszkodik, hogy megjósolja az egyes gumiabroncsok teljesítményét különböző vezetési körülmények között, még mielőtt egy fizikai prototípus elkészülne. A szimulációk és a mesterséges intelligencia segít előre látni, hogyan is fog viselkedni különböző körülmények között az adott abroncs.
A P Zero E mellett hidegebb időre való újdonságokat is bemutatott a gumigyártó. Az egyik a Cinturato All Season SF3, egy új négyévszakos gumi volt, amely V-alakú profilmintájában az első „téliesített nyári gumira”, a Michelin Cross Climate-re emlékeztet, és szintén kapható Elect kivitelben is. Futásteljesítményben és kényelemben ugyanazt a szintet képviseli, mint elődje, a Cinturato All Season SF2, de szárazon, vízen és hóban is 10 százalékkal jobb tapadást biztosít.
Az erős prémiumautókra szánt P Zero Winter 2 pedig az első téli gumiabroncs, ami „A” osztályú gördülési ellenállással rendelkezik. A P Zero E-hez hasonlóan ez is több mint 50 százalékban bioalapú vagy újrahasznosított anyagból áll az Elect technológiával ellátott verzióiban, melyekből a zajcsökkentő PNCS technológia sem hiányzik. Havon és esőben a 3D-s, V-alakú, irányított mintázatú lamellakialakítása igen előnyös, amit a nedves tapadásra kapott „A” osztályú minősítése igazol.
A Drivingcampben tartott sajtórendezvényen a kedvező ár/érték arányú Powergy család két új tagja, a négyévszakos Powergy All Season és a téli Powergy Winter is bemutatkozott.