Jól látható trend, hogy az autósok reagálnak az éghajlatváltozásra, vagyis egyre többen választják a négyévszakos gumikat: Németországban már a 30%-ot közelíti ezek részaránya, és olykor a sokat autózók is ilyen abroncsokra voksolnak, még ha nem is feltétlenül ezek a szettek jelentik a legjobb megoldást a rendszeres hosszú sztrádaetapokhoz. Tény, hogy jelentősen lehet spórolni a költségeket, ám - a közhiedelemmel ellentétben - az összes szerelési munkát ezekkel sem ússza meg az ember, az élettartam meghosszabbítása érdekében ugyanis érdemes 10 000 kilométerenként a tengelyek között megcserélni a kerekeket, hogy azok kopása egyenletes legyen.
Legalább minden második ilyen alkalmanként a kerekek centrírozása sem maradhat el, de a rosszabb minőségi utakon célszerű lehet gyakrabban is elvégeztetni a műveletet. Természetesen a nyomás rendszeres (legalább havi egy ellenőrzése) sem maradhat el,
a feledékeny autósoknak segítségére lehet az új típusokban kötelező guminyomás-ellenőrző rendszer.
A német GTÜ szervezet, az osztrák ARBÖ és német ACE autós klubok közös abroncstesztjén idén a kompakt szabadidő-autók számára készített négyévszakos abroncsokat vizsgálták, a 215/50 R18 méretű gumikat Volkswagen T-Roc modellekre szerelve mérték meg a svéd Luleában és a németországi Papenburgban.
Amikor január közepén megérkezett a csapat a Sarkkörtől mintegy 100 kilométerre délre fekvő Lulea melletti tesztközpontba, túlságosan hideg volt a mérésekhez, -40°C-os hőmérséklet várta a tesztelőket. Ilyen körülmények között készültek a fényképek, majd pár nappal később már lehetőség volt az abroncsok teljesítményének vizsgálatára is. Amíg havon fékezésnél együtt van a mezőny,
40 km/h-ról megállásnál a Falken produkálja a legrövidebb fékutat,
amelyet a Michelin és a Vredestein követ, az indulásnál már jelentősek az eltérések. Itt a Michelin van az élen, 23,3 méter alatt éri el a 30 km/órás tempót, a legrosszabb a Toyo, aminek 27,5 méterre van szüksége ehhez. Havas úton kezelhetőségnél a Michelin és a Continental abroncsa a legmeggyőzőbb, enyhe alulkormányzottságtól eltekintve nem lehet rájuk panasz, jól érezhető, hol van a tapadási határ. Itt egyértelműen a Toyo a leggyengébb, erős túlkormányzottsági hajlammal, hirtelen terhelésváltással.
A rend kedvéért a legutóbbi tesztgyőztes nyári abroncsot is megmérték havas úton, és katasztrofális eredményeket kaptak. Amíg a négyévszakos abroncsok közül 40 km/órás tempóról fékezve a leghosszabb fékút 20,9 méter, addig a nyári abroncsé 51,8 méter, azaz két és félszer olyan hosszú távra van szükség a megálláshoz.
A gyorsulásnál még rosszabb a helyzet, a 30 km/órás sebesség eléréséhez 93,7 méterre van szüksége a nyári abroncsnak,
ami több mint háromszor rosszabb, mint a leggyengébb eredményt produkáló négyévszakos abroncs. Konklúzió: akinek nem telik külön téligumi-garnitúra megvásárására, semmiképpen se vágjon neki a hideg évszaknak a nyári szettel, hanem az első adandó alkalommal váltson négyévszakosra.
A németországi Papenburgban nem okozott gondot az időjárás, a nedves aszfalton végzett mérésekkel kezdtek. 80 km/órás tempóról fékezésnél a Continental a teszt legjobbja 29 méteres fékúttal, ezt a Pirelli követi, a Toyo végez leghátul 33,5 méteres eredménnyel, ami nagyjából egy autóhossznyi lemaradás. Természetesen itt is megmérték a nyári abroncs tudását, a 25,2 méteres fékúttal mindegyik négyévszakosat maga mögé utasítja, és megerősíti a szezonális abroncsok előnyeit.
Kezelhetőség tekintetében nedves aszfalton a Goodyear, Pirelli és Continental abroncsa vezet,
pontosan, minimális alulkormányzottsággal irányíthatóak, a Michelin, Bridgestone, Falken és Toyo abroncsa erős alulkormányzottságot mutatott. Vízre felúszásnál együtt van a mezőny, a Continental hozza a legjobb mért eredményt, amit a Michelin és a Falken követ holtversenyben.
Száraz aszfalton fékezésnél a feje tetejére áll a sorrend, a havon és nedves aszfalton sereghajtó Toyo abroncsa a 3. helyre kerül 100 km/óráról fékezésnél. A havon még dobogós Vredestein és Falken produkálják a leghosszabb fékutat, a legjobb Pirelli (35,6 m) és a legrosszabb Vredestein (42,4 m) között több mint egy autóhossznyi a különbség.
A nyári abroncs ilyen körülmények között 30,6 méteres fékutat produkált és magasan verte a négyévszakos-mezőnyt.
Kezelhetőség (irányíthatóság) tekintetében együtt van a mezőny, mindegyik jól vezethető, a Goodyear és a Continental kerül az élre, a Michelin a középmezőny végére kerül. Az alábbi táblázatban látható végeredményhez megmérték még az abroncsok gördülési zaját és a menetellenállását is, de az értékelésnél a biztonságra helyezték a hangsúlyt.
Mindentudónak kellene lennie a négyévszakos abroncsoknak, de ez nem mindig sikerül. A télen remek Felken gyengélkedik nyári útviszonyok között, a Toyo szárazon jó, egyébként gyenge teljesítményt nyújt. A legjobban még a Continental abroncsa felel meg minden elvárásnak, ezt alig lemaradva követi a Michelin, három gumi lett még ajánlható, négy pedig feltételesen ajánlható. Ezúttal a GTÜ/ARBÖ/ACE abroncsteszten nem találtak olyan abroncsot, ami megbukott volna, szemben a német autóklub (ADAC) nyár elején publikált nagy vizsgálatával, amelyen 205/55 R 16 méretben "kifogásolható" minősítést szerzett egy-egy négyévszakos garnitúra.