Ezek most a legjobb négyévszakos gumik

Fotó: GTÜ/ARBÖ/ACE
Vágólapra másolva!
Óriási ütemben nő a kombinált abroncsok népszerűsége, egyes piacokon már az összeeladások közel harmadát teszik ki. Idén kompakt SUV-okra szabott négyévszakos gumikat tesztelt három (német és osztrák) szakmai szervezet, és bizony nem mindegyik szett bizonyult téli vagy nyári körülmények között is meggyőzőnek.
Vágólapra másolva!

Jól látható trend, hogy az autósok reagálnak az éghajlatváltozásra, vagyis egyre többen választják a négyévszakos gumikat: Németországban már a 30%-ot közelíti ezek részaránya, és olykor a sokat autózók is ilyen abroncsokra voksolnak, még ha nem is feltétlenül ezek a szettek jelentik a legjobb megoldást a rendszeres hosszú sztrádaetapokhoz. Tény, hogy jelentősen lehet spórolni a költségeket, ám - a közhiedelemmel ellentétben - az összes szerelési munkát ezekkel sem ússza meg az ember, az élettartam meghosszabbítása érdekében ugyanis érdemes 10 000 kilométerenként a tengelyek között megcserélni a kerekeket, hogy azok kopása egyenletes legyen.

Bevetésre készen, gondosan szortírozva a tesztabroncsok   Fotó: GTÜ/ARBÖ/ACE

Legalább minden második ilyen alkalmanként a kerekek centrírozása sem maradhat el, de a rosszabb minőségi utakon célszerű lehet gyakrabban is elvégeztetni a műveletet. Természetesen a nyomás rendszeres (legalább havi egy ellenőrzése) sem maradhat el, 

a feledékeny autósoknak segítségére lehet az új típusokban kötelező guminyomás-ellenőrző rendszer.

A német GTÜ szervezet, az osztrák ARBÖ és német ACE autós klubok közös abroncstesztjén idén a kompakt szabadidő-autók számára készített négyévszakos abroncsokat vizsgálták, a 215/50 R18 méretű gumikat Volkswagen T-Roc modellekre szerelve mérték meg a svéd Luleában és a németországi Papenburgban.

Ilyenek téli körülmények között a négyévszakos gumik

Két VW T-Roc kompakt SUV segítségével vizsgálták a négyévszakos gumik teljesítményét   Fotó: GTÜ/ARBÖ/ACE

Amikor január közepén megérkezett a csapat a Sarkkörtől mintegy 100 kilométerre délre fekvő Lulea melletti tesztközpontba, túlságosan hideg volt a mérésekhez, -40°C-os hőmérséklet várta a tesztelőket. Ilyen körülmények között készültek a fényképek, majd pár nappal később már lehetőség volt az abroncsok teljesítményének vizsgálatára is. Amíg havon fékezésnél együtt van a mezőny, 

40 km/h-ról megállásnál a Falken produkálja a legrövidebb fékutat,

amelyet a Michelin és a Vredestein követ, az indulásnál már jelentősek az eltérések. Itt a Michelin van az élen, 23,3 méter alatt éri el a 30 km/órás tempót, a legrosszabb a Toyo, aminek 27,5 méterre van szüksége ehhez. Havas úton kezelhetőségnél a Michelin és a Continental abroncsa a legmeggyőzőbb, enyhe alulkormányzottságtól eltekintve nem lehet rájuk panasz, jól érezhető, hol van a tapadási határ. Itt egyértelműen a Toyo a leggyengébb, erős túlkormányzottsági hajlammal, hirtelen terhelésváltással.

Jóval nagyobb különbségeket mértek a havon elindulásnál, mint fékezésnél    Fotó: GTÜ/ARBÖ/ACE

A rend kedvéért a legutóbbi tesztgyőztes nyári abroncsot is megmérték havas úton, és katasztrofális eredményeket kaptak. Amíg a négyévszakos abroncsok közül 40 km/órás tempóról fékezve a leghosszabb fékút 20,9 méter, addig a nyári abroncsé 51,8 méter, azaz két és félszer olyan hosszú távra van szükség a megálláshoz. 

A gyorsulásnál még rosszabb a helyzet, a 30 km/órás sebesség eléréséhez 93,7 méterre van szüksége a nyári abroncsnak,

ami több mint háromszor rosszabb, mint a leggyengébb eredményt produkáló négyévszakos abroncs. Konklúzió: akinek nem telik külön téligumi-garnitúra megvásárására, semmiképpen se vágjon neki a hideg évszaknak a nyári szettel, hanem az első adandó alkalommal váltson négyévszakosra.

Autóhossznyi különbség féktávban a nyári vizsgálatnál

Ezeket a méréseket még nyáron, Németországon végezték    Fotó: GTÜ/ARBÖ/ACE

A németországi Papenburgban nem okozott gondot az időjárás, a nedves aszfalton végzett mérésekkel kezdtek. 80 km/órás tempóról fékezésnél a Continental a teszt legjobbja 29 méteres fékúttal, ezt a Pirelli követi, a Toyo végez leghátul 33,5 méteres eredménnyel, ami nagyjából egy autóhossznyi lemaradás. Természetesen itt is megmérték a nyári abroncs tudását, a 25,2 méteres fékúttal mindegyik négyévszakosat maga mögé utasítja, és megerősíti a szezonális abroncsok előnyeit. 

Kezelhetőség tekintetében nedves aszfalton a Goodyear, Pirelli és Continental abroncsa vezet,

pontosan, minimális alulkormányzottsággal irányíthatóak, a Michelin, Bridgestone, Falken és Toyo abroncsa erős alulkormányzottságot mutatott. Vízre felúszásnál együtt van a mezőny, a Continental hozza a legjobb mért eredményt, amit a Michelin és a Falken követ holtversenyben.

Különösen jó irányíthatóságot nyújt száraz útburkolaton a Goodyear és a Continental gumija     Fotó: GTÜ/ARBÖ/ACE

Száraz aszfalton fékezésnél a feje tetejére áll a sorrend, a havon és nedves aszfalton sereghajtó Toyo abroncsa a 3. helyre kerül 100 km/óráról fékezésnél. A havon még dobogós Vredestein és Falken produkálják a leghosszabb fékutat, a legjobb Pirelli (35,6 m) és a legrosszabb Vredestein (42,4 m) között több mint egy autóhossznyi a különbség. 

A nyári abroncs ilyen körülmények között 30,6 méteres fékutat produkált és magasan verte a négyévszakos-mezőnyt.

Kezelhetőség (irányíthatóság) tekintetében együtt van a mezőny, mindegyik jól vezethető, a Goodyear és a Continental kerül az élre, a Michelin a középmezőny végére kerül. Az alábbi táblázatban látható végeredményhez megmérték még az abroncsok gördülési zaját és a menetellenállását is, de az értékelésnél a biztonságra helyezték a hangsúlyt.

Az alsó sor értékelése: sötétzöld - nagyon ajánlott, világoszöld - ajánlott, sárga - feltételesen ajánlott     Fotó: ARBÖ

Összegzés

Mindentudónak kellene lennie a négyévszakos abroncsoknak, de ez nem mindig sikerül. A télen remek Felken gyengélkedik nyári útviszonyok között, a Toyo szárazon jó, egyébként gyenge teljesítményt nyújt. A legjobban még a Continental abroncsa felel meg minden elvárásnak, ezt alig lemaradva követi a Michelin, három gumi lett még ajánlható, négy pedig feltételesen ajánlható. Ezúttal a GTÜ/ARBÖ/ACE abroncsteszten nem találtak olyan abroncsot, ami megbukott volna, szemben a német autóklub (ADAC) nyár elején publikált nagy vizsgálatával, amelyen 205/55 R 16 méretben "kifogásolható" minősítést szerzett egy-egy négyévszakos garnitúra.

 

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!