Ganz Ábrahám kilencgyermekes kántortanító családjában született. Ácsnak, majd vasöntőnek tanult. Húszévesen vándorútra indult, német, francia, olasz és osztrák gyárakban szerzett tapasztalatot. Bécsben hallotta, hogy Pesten szakmunkásokat keresnek egy új gőzmalomhoz, ezért 1841-ben a magyar fővárosba jött.
Részt vett a Széchenyi István által kezdeményezett József Hengermalmi Társulat gőzmalmának összeszerelésében, ahol első öntőmester, később a gépészeti részleg vezetője lett. 1843-ban egy üzemi balesetben fél szemére megvakult, a kártérítésből és a cég nyereségéből kapott részesedéséből indította be önálló vállalkozását – a József-hengermalom csak Kossuth személyes közben járására engedte el.
Budán, a mai Bem József utcában 1845. január 24-én nyitotta meg "vas és ércöntő intézetét" egy tégelykemencével, két fadaruval és hét segéddel, ma itt van az Öntödei Gyűjtemény.
Ganz főleg öntöttvas használati tárgyakat készített, de a Lánchídhoz is szállított öntöttvas elemeket, kereszttartókat és tartóoszlopokat, az 1846-os iparmű-kiállításon öntöttvas kályháival ezüst- és bronzérmet nyert.
A szabadságharc alatt már hatvan munkása volt, ágyúkat és ágyúgolyókat szállított a honvédseregnek. A bukás után a hadbíróság hatheti várfogságra ítélte, de ezt svájci közbenjárásra nem hajtották végre.
Ganz 1849. október 24-én feleségül vette Heisz Lőrinc kékesmester és városbíró leányát, s mert gyermekük nem született, két árva rokon lányt fogadtak örökbe.
Öntödéje később lakatos-, mintaasztalos- és kovácsműhelyekkel bővült, "országos gyár" minősítést szerzett.
1863-ban I. Ferenc József uralkodó koronás arany érdemkereszttel tüntette ki, két év múlva pedig személyesen is meglátogatta a gyárat.
Ganz 1853-ban az angol John Burn által feltalált kéregöntést tökéletesítve vasúti kocsikerekeket kezdett gyártani, a továbbfejlesztett technikát egy év múlva szabadalmaztatta.
A kerekeknek a sínnel érintkező, gyorsan kopó részeit antimonos kezeléssel igen keményre edzette, ezzel sokszorosára növelte élettartamukat. A kéregöntésű öntvények készítésére 1855-ben az egész Habsburg Birodalom területére kizárólagos jogot kapott, ami a vasútépítés korában óriási üzlet volt.
Termékeit exportálta is, az 1867-es kiegyezésig mintegy százezer vasúti kereket szállított 59 vasúttársaságnak.
Gyártott vasúti váltóalkatrészeket, vasúti kereszteződési csúcsbetéteket, gabonaipari őrlőhengereket is.
Ganz gyártmányaival az 1855-ös és 1867-es párizsi, és az 1862-es londoni világkiállításon bronzérmet, az 1867-es svájci iparmű-kiállításon ezüstérmet nyert. A vállalatát addig egyedül vezető Ganz 1859-ben Mechwart Andrást tette meg igazgatónak, aki a gyárat európai színvonalúvá fejlesztette, amely számos szabadalommal büszkélkedhetett.
Ganz 1861-től Buda képviselőtestületének tagja volt, 1863-ban a város díszpolgára lett, s bár svájci állampolgárságát megtartotta, mindig magyar ruhában járt. Munkásaiért felelősséget érzett, sokat fordított szociális célokra, üzemében Magyarországon akkor egyedülálló nyugdíjas- és betegpénztárt létesített, svájci szülővárosának segélyegyesületét is rendszeresen támogatta.
Amikor a gyárban 1867. november 23-án elkészült a százezredik kéregöntésű vasúti kerék, a jeles alkalomra ezüst emlékérmet veretett minden alkalmazottjának, vacsorát adott nekik és családtagjaiknak, ő pedig egy díszes, minden dolgozója által aláírt üdvözlő okiratot kapott.
A túlfeszített munka, a családi problémák kikezdték idegrendszerét és 1867. december 15-én, 53 éves korában öngyilkos lett: levetette magát a pesti Duna-parton álló, Ybl Miklós által épített palotájának függőfolyosójáról.
Mauzóleuma – amelyet ugyancsak Ybl tervezett – a Kerepesi úti temetőben található.
Halála után az örökösök közvetlen munkatársait: Eichleter Antalt, Keller Ulrikot és Mechwart Andrást bízták meg a gyár vezetésével, amely ekkor vette fel a Ganz és Társa nevet.
Az öt részlegből álló, mintegy 370 alkalmazottat foglalkoztató céget a Ganz család eladta, működését 1869 áprilisától részvénytársasággá alakítva, "Ganz és Társa Vasöntő és Gépgyár Rt." néven folytatta.
A műszaki igazgató Mechwart András lett, irányításával a Ganz az Osztrák-Magyar Monarchia egyik legjelentősebb vállalatcsoportja lett.
A magyar nehézipar egyik megalapozójának nevét vállalatai mellett utcák, iskolák viselik.
Cikkünk címlapi képén a a Ganz gyár próbapályája a mai Villám utca - Bíró Lajos utca - Könyves Kálmán körút - Vajda Péter utca határolta területen / forrás: Fortepan