Van egy jogi szervezet Amerikában, amely a józan ész pártján áll. Nem könnyű meghatározni, pontosan mi is az M-LAW (Michigan Lawsuit Abuse Watch), de leginkább figyelőszolgálatnak nevezhetnénk. A nonprofit szervezet tagjai magukat házörző kutyaként aposztrofálják, és legfőbb küldetésük, hogy felhívják a figyelmet a (hírhedten amerikai) komolytalan pereskedésekre, nevetséges hivatalos eljárásokra és a fogyasztói lét mindennapjainak abszurditásaira.
A szemfüles piac- és bíróságfigyelők ezenkívül rendezvényeket is szerveznek, versenyeket írnak ki, és összegyűjtik Amerika legtrükkösebb marketingfogásait. Nem csak az átverést, a hülyeséget is figyelik, és ha rábukkannak, világgá kürtölik azt. Évente megrendezett versenyükre a legviccesebb vásárlói tájékoztató és figyelmeztető szövegekkel lehet nevezni. Érdemes is: amelyik vásárló a legidiótább figyelmeztetésre bukkan, az lesz a magas pénzdíjjal kecsegtető verseny győztese. Nevezni az interneten keresztül lehet, az egyesület hivatalos honlapján.
A tavalyi év nyertese például ötszáz dollárt zsebelhetett be, amiért beküldte a legújabb - masszírozó funkcióval is ellátott - bőrfotelének használati utasításában olvasott figyelmeztetést. (Az elektromos szerkezetek a vicces használati utasítások terén egyébként is magasan vezetnek. Az amerikai vállalkozók biztosra akarnak menni, úgyhogy azt mondhatni, tökéletes idiótáknak írják az utasításokat, ez elektromos szerkezetekre különösen jellemző.)
Az említett többfunkciós, hipermodern bőrfotel elektromosan vezérelt lábtartója le- és felcsukható. A használati utasításban a következő figyelmeztetés szerepelt: "Soha ne használja a masszázsszéket meztelenül!" A gyártó cég továbbá szükségesnek tartotta felhívni a figyelmet arra is, hogy a kedves vásárló "SOHA ne szorítsa be egyik testrészét se az ülés és a lábtartó közé, amíg a görgők mozgásban vannak."
Az idei verseny győztese egy egyszerű vécékefe lett. Mindent elsöprő győzelmét beküldője ezzel az egyszerű mondattal aratta: "Ne használja tisztálkodásra!" A jó tanács egy csapásra lenyűgözte az egyik népszerű amerikai rádiócsatorna közönségéből verbuválódott zsűrit. A második helyezettnek járó 250 dolláros jutalmat egy gyerekeknek készült robogó figyelmeztető szövegének beküldője nyerte. A szöveg rámutat: "Vigyázat, a termék használat közben mozog!"
A fagyi (egyelőre) úgy tűnik, veszélytelen
A díjazottak között van egy digitális hőmérő, amelynek gyártói megkérnek mindenkit, végbélen keresztüli használat után ne használják szájban. De bravúros figyelmeztetés az is, amit egy elektromos aprítógéphez mellékeltek és amely kimondja: ne próbáljunk meg ételmaradékot eltávolítani a kések közül, amíg azok mozgásban vannak. És, hogy a háztartási gépeknél maradjunk, íme egy részlet egy mosogatógép használati utasításából: "Ne hagyja, hogy a gyerekei a mosogatógépben játsszanak!" Egészen biztosan megmenekül bélpoklos vásárlója gyomormosási számlájának fizetésétől az a - lézernyomtatóhoz való tonereket forgalmazó - cég is, amely ráírta termékére: "Ne egye meg a tonert!".
Nem feltétlenül kell átrepülni az óceánt, ha hasonlóan értelmetlen vagy megmagyarázhatatlan okkal íródott figyelmeztetéseket akarunk olvasni. Hazánk tele van olyan importcikkekkel, amelyek használati útmutatóit a gyártó országban készítették - magyar nyelven. A leggyakoribb a "nem gyerekjáték" kezdetű szófordulat, ezt szinte bármilyen használati cikk leírásában megtalálhatjuk. Akkor is, ha a termék mondjuk egy csomagolásra szánt műanyag zacskó.
Az M-LAW szakemberei azt mondják, manapság olyan túlzottan óvatosak a gyártók (ne feledjük: Amerika a megdöbbentő polgári perek hazája), hogy a biztonság kedvéért figyelmeztetnek arra is, amire épelméjű embert normális esetben nem kéne. Egy ideje egyre kevesebben vannak tehát, akik veszik a fáradságot, hogy elolvassák a szinte teljesen feleslegesnek ítélt figyelmeztetéseket. Az évente kiírt verseny hatására azonban amerikaiak milliói olvassák újra a cetliket a többszáz dolláros fődíj reményében.