„Bő egy éve figyeltünk fel rá, hogy egyre több étrend-kiegészítő esetében használják a forgalmazók az OÉTI-logóját. Pedig ez jogszerűtlen, és megtéveszti a fogyasztókat” – mondta el az Origónak dr. Martos Éva, az OÉTI főigazgatója.
A magyar szabályozás szerint az étrend-kiegészítőket legkésőbb a forgalmazásuk első napján a forgalmazónak be kell jelentenie az OÉTI-nek. Az OÉTI vizsgálja a termék címkéjét, hogy a rajta szereplő összetevők nincsenek-e tiltólistán, illetve, hogy a termékkel kapcsolatban megfogalmazott állítások nem megtévesztőek-e. (A szerek biztonságosságát azonban laboratóriumban nem vizsgálják!)
„A forgalmazó nagyon sokszor az OÉTI felé egy visszafogott leírást közöl csak, az interneten viszont ugyanazzal a termékkel kapcsolatban sokkal vadabb állításokat látunk később. Például, hogy gyógyítja a rákot, vagy hogy az adott szerrel két nap alatt több kilótól is meg lehet szabadulni. De az sem ritka, hogy a cég kereskedelmi kommunikációjában használja az OÉTI-ajánlásával, vagy az OÉTI-engedélyével szófordulatokat, pedig az OÉTI nem ajánl, és nem engedélyez. Az OÉTI-logó használata szintén megtévesztő, hamis biztonságot kelt a fogyasztóban” – hívja fel a figyelmet dr. Martos Éva.
Az OÉTI a jogszerűtlen logóhasználat miatt jogi eljárásokat indított az érintett forgalmazók ellen, akik a mellnövelőktől a fogyókúrás szerekig számos termékhez használták az intézet logóját.
Az OÉTI szerdán kiadott sajtóközleményében azt javasolja, hogy az étrend-kiegészítők vásárlása előtt a bejelentett, és a jogerős határozattal a forgalomból kitiltott termékekről tájékozódjon a vásárlók az OÉTI weboldalán.