Vettel nyerte az év legunalmasabb versenyét is
2011. június 26. 13:53
Kattintson a képre a galériához!
Az elmúlt néhány versenyen megszokott parádés tűzijáték elmaradt az Európa Nagydíjon, amelyen a papírforma érvényesült, így legfeljebb arról marad emlékezetes, hogy minden eddiginél több, 24 autó ért célba a végén. Az eddigi csúcsot 23-mal az idei kínai futam állította fel, s az F1 történetében előzőleg csupán háromszor fordult elő, hogy senki nem esett ki.
Miután két héttel ezelőtt, Montrealban hibába hajszolták, és fél körrel a leintés előtt bukta el a győzelmet, a világbajnokságban vezető Sebastian Vettel ezúttal végig bírta idegekkel. A Safety Car-fázis nélküli versenyen már a rajtnál szert tett némi előnyre, de az utolsó etapig nem tudott jelentősen elszakadni Fernando Alonsótól. A Ferrari versenytempója azonban a várakozásoknak megfelelően csak a lágy gumikon volt méltó párja a Red Bullénak: amint a 45. körben a közepes keverékre váltott, Alonso azonnal lelassult Vettelhez képest, és végül 10,8 másodperccel mögötte ért célba.
A spanyol legfőbb ellenfele Mark Webber volt, akit a 21. körben sikerült a pályán megelőznie. Habár az idén megszokott elévágásos taktikával Webber 8 körrel később visszakerült Alonso elé, azáltal, hogy a 43. körben - két körrel a Ferrari előtt - kellett átváltania a lassabb közepes keverékű Pirellikre, újra elvesztette a 2. helyet. Ráadásul a verseny utolsó harmadában váltóhibával küzdött, ezért a szokásosnál hamarabb kellett felkapcsolgatnia, és végleg elvesztette az esélyét a támadásra.
A McLaren versenye a rajtnál vett kedvezőtlen fordulatot, amikor mindkét, rakétaként kilövő Ferrari megelőzte Lewis Hamiltont, és a montreali győztes, Jenson Button is hátraesett a pálya tisztább oldaláról induló Nico Rosberg mögé. Hamiltonnak aztán sikerült visszaelőznie Felipe Massát, aki a 31. körben lebonyolított második bokszkiállásánál időt vesztett, mert nem működött a légkulcs a bal hátsó kerekénél. Button szintén csak egy helyet tudott javítani: Rosberghez képest, a gyorsabb Massát nem érte utol - részben azért, mert nem működött az autójában a KERS, amitől a számítások szerint fél másodperccel lassult. Ám a McLaren a hőségben eleve nem bánt olyan finoman a gumikkal, mint a Red Bull vagy a Ferrari. Amikor Hamiltonra először rászóltak a rádión, hogy kímélje az abroncsait, azt felelte, nem tud ennél is lassabban menni, néhány körrel később viszont hiába kérték, hogy pörgesse fel a tempóját az őt üldöző Massa előtt, azt mondta, nem képes gyorsabban vezetni...
Rosberg a három élcsapat mögötti 7. helyével váltotta valóra a papírformát, míg Michael Schumacher már a 15. körében elvesztette pontszerzési esélyeit, mert a bokszból kihajtva elfékezte magát, és Vitalij Petrov Renault-jával koccanva letört az első vezetőszárnya. Emiatt már a 31. körben kénytelen volt a lassú közepes Pirellikre váltani, mivel nem maradt lágy gumija, és a kínosan hosszú etap végén csak a 17. helyen, körhátrányban szelte át a célvonalat.
A versenyzők többsége három bokszkiállással teljesítette a távot. A pontszerzők közül egyedül az állását féltő Jamie Alguersuari ment végig két kerékcserével, éppen a hazai közönsége előtt próbálva elhallgattatni a kritikusait, míg a Sauber merész egykiállásos taktikája Sergio Pérezzel nem vált be. Adrian Sutil közvetlenül Alguersuari sarkában, de 8,3 másodperccel Nick Heidfeld Renault-ja előtt ért célba.
Vettel idén először megfutotta a verseny leggyorsabb körét, amelyből csapattársának már négy is volt, és 16. győzelmével 77 pontra növelte az előnyét Buttonnal szemben, aki mellé holtversenyben felzárkózott Webber is. A konstruktőrök között a Mercedes 3 pontra közelítette meg a 4. helyezett Renault-t.
Habár a motorelektronikai szabálymódosítás nem nyirbálta meg drasztikusan a Red Bull fölényét, a két hét múlva megrendezésre kerülő Brit Nagydíjon a diffúzorok használatára vonatkozóan hatályba lépő változtatások várhatóan jelentősebben felborítják majd az erőviszonyokat. Legalábbis a Ferrarinál és a McLarennél ezt remélik...
A versenyről élőben, körről körre készült tudósításunkat a tabella alatt olvashatják.
Köszöntjük kedves olvasóinkat az Európa Nagydíjról élőben készülő tudósításunkban. Most már mindenkinek fel kellett állnia a rajtrácsra, és az összes autó ott is van. A rajtrácson több híresség sétálgat, többek között Placido Domingo.
Akárcsak tegnap, most is szép idő van, a csúcshőmérséklet 29 fok, az aszfalté 48 körül várható, nagy kérdés, hogy a gumik, különösen a lágyak mennyire fogják bírni így a strapát.
Az aszfalt 47 fokos, a páratartalom 64%, ez a versenyzők számára fizikailag az egyik legnehezebb futam lesz a hőség miatt.
A McLaren versenyzője az elmúlt két futamon történt ütközései után azt mondta, jelentősen nem fog változtatni a szemléletén, de "kétszer is meggondolja", mielőtt előzésbe kezd.
A Q3 első 8 helyezettje értelemszerűen a lágy gumikon rajtol, és úgy tűnik, érdekes módon Heidfeld és Sutil, akik nem tettek meg mért kört, szintén ezt a keveréket választották, csak Petrov és Pérez indul a keményebb, azaz közepes Pirelliken.
Mindkét Ferrari megelőzte Hamiltont, egy pillanatra Massa került előrébb, de aztán Alonsóé lett a 3. hely. Az egész mezőny rendben eljött. Button visszaesett egy helyet, 7.-nek a két Mercedes közé.
Ezt a körét 1:45.466 alatt teljesítette, fél másodpercet verve Webberre is. A Ferrarik 1:46.3-nál járnak.
Jelenleg az élmezőnyből Hamilton és Button van támadási távolságba az előtte haladóhoz képest.
A célegyenes végén, nem a DRS-zónában. Közben Webberé lett a leggyorsabb kör, de így is csak 8 századdal volt gyorsabb Alonsónál.
Úgy tűnik, igaza volt Jenson Buttonnak, a Red Bull nem érezheti zsebében a győzelmet. Alonso ugyanúgy 1:45.1 körüli köröket megy, mint a két Red Bull, és csak 3,3 másodpercre van Vetteltől is. De Webbernek szólnak rádión, hogy ügyesen kíméli a gumikat, csak így tovább.
Már olyan távolságra van tőle, hogy használhatja a DRS-ét, de egyelőre nem sikerül kihasználnia ezt. Ebben a körben Massa gyorsabb volt az élhármasnál.
A Red Bull már a verseny előtt is aggódott, hogy jobban eszi a gumikat, mint a Ferrari, és ez beigazolódni látszik. Lehet, hogy emiatt kettő helyett háromszor kell majd kereket cserélnie Webbernek, holott a szimulációk szerint a kétkiállásos stratégia a teljes versenytávon 7 másodperccel gyorsabb a háromkiállásosnál.
Fölzárkózott hozzá 7 tizedmásodpercen belül, és még Vettelhez képest is csak 7,6 másodperc a hátránya. Az előbb kis híján meg is előzte Massát, aki elfékezte magát az egyik jobbosnál. Maldonado kiment a bokszba.
Az egymással küzdő Heidfeld, Barrichello és Kobajasi egyszerre dönt úgy, hogy kereket cserél. A 6. helyezett Button már az előtte autózó Hamiltontól is 8 másodperccel van lemaradva.
Egy új szett lágy gumit kap, hátha így Massa elé vághat, aki kint maradt a pályán. Rosberg is bent volt első kerékcseréjére.
Úgy látszik, kezdenek elkopni a hátsó gumijai, de mégis Webber áll ki először a bokszba. Közben Heidfeld megelőzte Sutilt.
A friss gumikon megfutja a leggyorsabb kört, 1:44.401 alatt, útközben megelőzve Schumachert. Vettel és Alonso csak most állt be a bokszba, a sorrend így az első három között megmaradt. Jelenleg Massa vezet, de valószínűleg ő is ki fog állni.
Massa utolsóként cserélt kereket az élmezőnyből, míg Schumacher törött első szárnnyal kiállt a bokszba.
A visszajátszásból kiderül, hogy éppen a bokszból hajtott ki, amikor az első kanyar féktávját elrontotta, és nekikoccant Petrovnak. Közben Webber dühödten integet az egyik lekörözöttre, a hátránya 2,4 másodpercre csökkent Vettelhez képest a bokszkiállásoknál. Massának jött ki a legrosszabbul a lépés, akit a Ferrari sokáig kint hagyott, és így Hamilton mögé került az 5. helyre. Igaz, Button még 8 másodpercre van mögötte.
Megelőzte Sergio Pérezt egy több kanyaron át tartó kemény párharcban, aztán Barrichellót is.
Újra egy másodpercen belül került Webberhez képest, a hazai közönség őrjöng a lelátókon. Az előző körben Alonso 3 tizeddel gyorsabb volt Vettelnél is.
Úgy tűnik, csak kétharmadáig tudja használni a körben, ráadásul szóltak neki a rádión, hogy túlmelegszenek a hátsó fékei, ezért állítania kell a fékerőelosztáson. Alonso végre meg is előzte.
A sportfelügyelők kivizsgálták a Petrovval történt ütközését, de úgy döntöttek, nincs szükség további lépésekre. Schumacher jelenleg a 18. helyen van, és 1:45.0 körüli köröket megy, ami nagyjából a 7. helyzett Rosbergével egyezik meg. Vettel és Alonso közben 1:43.9-nél tart.
Ő az egyedüli a mezőnyben, aki még nem vot a bokszban, de már 1:48-as köröket megy, 3 másodperccel lassabbakat, mint az ellenfelei.
Egymás után Vettel, Alonso és Webber is megdönti az eddigi leggyorsabb kört. Mindhárman 1:43.6-ot futottak, a 4. helyezett Hamilton közben csak 1:45.5-öt. Massa 4 másodperccel van mögötte, és hasonló tempót diktál.
A Red Bull-góré, Dietrich Mateschitz is a helyszínen ünnepli Vettel győzelmét. Alguersuari is boldogan integet a hazai közönsége előtt nehezen megszerzett 8. helye után.
Ismét az elsők között áll ki, ebből biztosan háromcserés taktika lesz. Újra lágy gumikat kapott, de egy pillanatra lefulladt.
Miután Petrov és Kobajasi is megelőzte, mert annyira lassú volt a használt gumikon, hogy már az egyes kanyart sem tudta padlógázzal bevenni, Pérez sort kerített várhatóan egyetlen kiállására. Schumacher közben megelőzte Maldonadót egy kerék kerék elleni csatában, de így is csak a 16. helyen áll. Hamilton pedig a friss gumikon 1:43.144-es kört futott, de így is csak 6 tizedet vert Vettelre.
Nekik ez az egyetlen esélyük, ha versenyben akarnak maradni, de ha így lesz, akkor Hamilton 6-7 körön belül utoléri Buttont, és nem biztos, hogy az kényelmes szituáció lesz.
Az élhármasból ő áll ki elsőként, és ismét lágy gumikat kap, vagyis még legalább egyszer ki fog állni.
Ő is a lágy gumikat kapja, vagyis még legalább egyszer kimegy, és Webber visszaelőzi.
Simán az élre tér vissza, pont Massa elé, akit Webber követ, és ezért esetleg fel tudja tartani az ausztrált, hogy segítsen Alonsónak. Hamiltonnak közben szóltak, hogy nagyon forróak a hátsó gumijai, de ő azt válaszolta: "Ennél nem tudok lassabban menni."
Már szemlátomást nagyon szenvedett a hátsó gumijaival, Webber meg is előzte, úgyhogy kiállt a bokszba, de eldőlt, hogy ő sem csak kétszer fog kereket cserélni, mert ismét lágy Pirelliket kapott. Úgy tűnik, a bokszban sok időt vesztett, mert a bal hátsó kerekénél valami probléma volt.
Csak 1,8 másodperc a hátránya, igaz, Vettel 1:42.491-el épp most futotta meg a leggyorsabb kört a friss gumikon. Közben Schumacher is kint volt, immár harmadszor.
Rádión erről számol be. Ez pech, mert 1,7 másodpercre közelítette meg Massát, akinek a bal hátsó kerekénél nem működött a légkulcs.
Már 2 másodperccel vezet Webber előtt, akit Alonso további másfél másodperces távolságban követ. Annak áll a zászló, aki majd a közepes gumikat jobban tudja kezelni. Schumacher már ezeket használja, mert háromszor járt a bokszban, és kifogyott a lágyakból.
1:43.2-es köröket megy, ami 1-2 másodperccel gyorsabb Hamiltonénál, és 6-7 tizeddel Buttonénál, így az 5. helyezett Massa előnye az őt üldöző McLarennel szemben másfélről 4,3 másodpercre nőtt.
Mivel rendszerint ő volt kint elsőként a bokszban az élmezőnyből, neki kell majd a legtöbbet teljesítenie a verseny végén azokon a közepes gumikon, amelyekkel a McLaren pénteken látványosan szenvedett. Ezért Massától sem feltétlenül érezheti magát biztonságban.
A McLarennél most szóltak neki, hogy kicsit fel kéne pörgetni a tempót, Massa ugyanis már csak 5 másodpercre van tőle, de Hamilton ezúttal az előzővel ellentétben azt válaszolta, hogy nem tud gyorsabban menni.
Az a terv, hogy a lehető legkésőbb váltson át a közepes gumikra, amelyek egy másodperccel lassabbak körönként a lágyabbnál. Schumacher jó példa erre: ő a kiállása előtt egy tempót diktált Rosberggel, de most, amikor a keményebb gumikat használja, 1-1,4 másodperccel lassabb nála.
Az élmezőnyből ő áll ki elsőként, meg is kapja a közepes gumikat. Így nem biztos, hogy működni fog az elévágási taktika, mert lehet, hogy a friss kemény gumik lassabbak Alonso használt lágy gumijainál. Hamilton is kint volt.
A Ferrari trükkje bevált, mivel tovább hagyták ki lágy gumikon Alonsót, sikerült Webber elé kerülnie, de óriási forgalomban vannak.
Mindössze 10 kört kell majd teljesítenie a kemény gumikon.
Button McLarenjén az első szárny szögét is állították, hogy a balanszot a közepes gumikhoz tudják hangolni.
Az eddigi csúcsot az idei Kínai Nagydíj tartotta 23 célba érővel, de az is lehet, hogy most mind a 24 autó eljut a célig. A Forma-1 történetében eddig három olyan verseny volt, amelyről senki nem esett ki. Persze ne kiabáljuk el...
A korai váltás a közepes gumikra a jelek szerint nem bosszulja meg magát: 7,4 másodperccel van Massa előtt, és hajszálra azonos, 1:43.5-ös köröket futnak, így nem csökken a távolság.
A várakozásoknak megfelelően a Ferrari a kemény gumikon lassabb a Red Bullhoz képest, mint a lágyakon volt, ez el is döntötte a küzdelmet.
1:44.852 alatt teljesíti a körét. Button tavalyi eredménye itt 1:38.766 volt, Vettelnek az idén ez lehet az első leggyorsabb köre, míg Webbernek már négy is van.
Szólnak neki, hogy gond van a váltójával, ezért kapcsoljon fel a szokásosnál hamarabb. Gyorsan vissza is esett a tempója 1:42-ről 1:44-re, de legközelebbi üldözője, Hamilton 29 másodperccel van mögötte.
Alonsónál ugyan körönként egy másodperccel lassabb, de Hamiltonon három másodpercet hozott az elmúlt néhány körben. A McLarennél azzal magyarázzák a mostanában megszokottnál gyengébb versenyteljesítményüket, hogy a hőségben a Ferrarinál durvábbna koptatják a gumikat.
A pontszerzők közül egyedül Alguersuari teljesítette a távot három helyett két kiállással, de már szenved a gumijaival, így Sutil közvetlen közelről üldözi.
Alonso is boldogan integet a második hely miatt.