Massa és Rosberg vette át a vezetést Silverstone-ban
2011. július 08. 13:57
Péntek délután annyira zuhogott az eső Silverstone-ban, hogy a csapatok a lelátókon bőrig ázó nézők bánatára a garázsban pihenve töltötték a szabadedzés nagy részét, de amikor az utolsó percekben végre felpörögtek az események, Felipe Massa volt a leggyorsabb a vizes pályán.
Az első mért kört Jaime Alguersuari tette meg az 50. percben, vagyis már a félidőn túl. Addig mindössze négy autó merészkedett ki a garázsból. Végül mindenki tett meg mért kört, és az aszfalt éppen a hajrában vált alkalmasabbá az intermediate, mint a teljes esőgumikhoz, ezért közvetlenül a leintés előtt teljesen megváltozott a sorrend. A Red Bull két versenyzője, köztük az elsőként interekre váltó Mark Webber azonban addigra már kiszállt az autójából, és nem is strapálta magát, hogy előkelő helyet szerezzen magának a tabellán.
Massa 1:49.967-es köre végül majdnem nyolc tizedmásodperccel volt jobb, mint a 2. helyezett Nico Rosbergé, míg mögöttük Kamui Kobajasi, Lewis Hamilton, Jenson Button és Adrian Sutil következett. Michael Schumacher, aki másfél perccel az edzés vége előtt még az élen állt Mercedesével, pillanatok alatt visszacsúszott a 12. helyre.
Kattintson a képre a galériához!
Az eső azért jött különösen rosszul a csapatoknak, mert most kellett volna élesben kísérletezniük a betiltott befújt diffúzorok nélküli autóikkal, amire így nem volt igazi lehetőség. Ám szombatra kedvezőbbek a kilátásaik, mivel az előrejelzések szerint csak 30 százalékos valószínűséggel lesznek záporok, zivatarok a környéken, vasárnap pedig már enyhén felhős, száraz idő várható.
Az edzésről élőben, percről percre írt részletes beszámolónk az eredménylista alatt olvasható.
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Brit Nagydíj péntek délutáni szabadedzéséről készülő tudósításunkban! A délelőtti tréningen vizes volt a pálya, és az eső azóta tovább esett. Sőt, az előrejelzések szerint délután is érkezhetnek elszórt záporok. Várhatóan csak szombaton kezd majd látványosan javulni az idő.
A levegő már 17 fokos, 2-3 fokkal melegebb, mint délelőtt. Az eső azonban most is szemerkél, a lelátókon mindenki esernyővel üldögél. 90 ezer embert vártak ma Silverstone-ba.
A csapatoknak nincsenek ínyükre a pályaviszonyok: a bokszkijáratnál már zöldre váltott a lámpa, de senki nem rohant ki a garázsból. Vettelt most szíjazzák be az autójába, Alonso és Massa pedig a Ferrari bokszában nevetgélve beszélget. Szemlátomást valami jó poént osztottak meg egymással.
A Virgin sűrű vízfüggönyt húzva merészkedik ki a pályára. Az eső most már zuhog, a messziről készült felvételeken alig látszik az autó. Ez nem túl ígéretes: a csapatok ilyenkor nem sok információt tudnak szerezni, különösen az új, befújt diffúzor nélküli autókról. Glock is azonnal visszatért a garázsba. Hamilton az öccsével cseveg a McLarennél. Úgy tűnik, neki is jó kedve van.
Délelőtt mindenki intermediate-eket használt, de Alguersuari most a teljes esőgumikkal van kint a pályán. A rádión arra panaszkodik, hogy az autója még az egyenesben is felúszik a víztükörre. A pályán olyan vastagon áll a víz, hogy még az esőgumik sem tudnak eleget elvezetni. A szuperlassítóval megmutatták, hogy milyen sűrűn, nagy cseppekben esik az eső.
Webber délelőtt 1:46.603-as körrel zárt az élen, de akkor az edzés vége felé javultak a körülmények. Alguersuari az előbb még a pálya középső szektorát is csak 61 másodperc alatt tudta teljesíteni, 17 másodperccel lassabban, mint az első tréningen. Az eső nem csillapodik, a csapatok várnak.
Ez igen! A Sauber a jelek szerint összerakta Kobajasi délelőtt csúnyán összetört autóját, ami bravúros teljesítmény. Nyilván most ellenőrzik le, hogy minden stimmel-e vele. A balesetről készült videó itt látható.
A Ferrari főnöke kihasználta az időt, és elsétált a McLarenhez, ahol Martin Whitmarsh-sal kezdett csevegni valamiről. Amikor a kamera a közelükbe ért, inkább odébb sétáltak, hogy ne lehessen hallani őket. A Ferrari garázsában kitűnő a hangulat: a szerelők nevetgélve társasági életet élnek. A felhők közben nagy sebességgel vágtatnak át Silverstone felett.
Az előrejelzések szerint. De valójában már most is vannak a pályának olyan részei, ahol süt a nap, míg máshol esernyővel üldögélnek a nézők. Üdvözlet Silverstone-ban!
Délelőtt Hamilton tesztelte a McLaren új hátsó vezetőszárnyát, most viszont Button fogja megkapni. Ha egyszer végre kimehet a pályára... Az új bokszépület, a The Wing egyébként éppolyan látványos a valóságban, mint a grafikákon volt.
Konkrétan elaludt a Toro Rossóban. A fejét a támasznak döntötte, és lehunyt szemmel pihen. Nem izgulja agyon magát...
Nem azért jöttek, hogy az üres pályát bámulják, de a csapatok délelőtt minden adatot begyűjtöttek, amit a vizes pályán tudtak, úgyhogy most nem kockáztatnak feleslegesen. Továbbra is kövér esőcseppek bombázzák az aszfaltot. Még 2 fokkal hidegebb is lett, mint félórával ezelőtt, az edzés elején volt.
Ennek még semmi jele, de Bueminek azt mondják a rádión, hogy negyedórán belül alábbhagyhat. A beavatkozó bírók is a korlátra borulva pihennek, amíg nincs akció a pályán.
A Williams technikai igazgatója, Patrick Head a csapat motorhome-jában, egy asztalnál üldögélve magyaráz valamit hevesen gesztikulálva néhány civil ruhás vendégnek. Azért a garázsban sincs fejetlenség...
A "Verdák 2"-t reklámozó rajzok vannak a Virgin oldaldobozán. Glock éppen az autónak támaszkodva beszélget. Vettel meg vigyorogva magyaráz valamit a Red Bull pilótafülkéjében ülve, de sisak nélkül. Hm, lehet, hogy levágatta a haját? Ennél nagyobb hírről jelenleg sajnos nem tudunk beszámolni...
Lehet, hogy végre kimegy a pályára? Egyelőre a szokásos sisakját viseli, de holnap átvált a kifejezetten a hazai versenyére tervezett dizájnra.
Ismét Alguersuari merészkedik ki a garázsból. Szegény! Felébresztették... Természetesen a rendes esőgumikat kapta meg. Eddig csak négy versenyző járt a pályán, köztük ő is.
Gyors egymásutánban Buemi, Pérez, Kobajasi és Sutil is kihajtott a pályára. Sőt, Alguersuari 2:04.096-tal megteszi az első mért kört is. Hurrá!
Az új bokszutca annyival rövidebb a mellette lévő pályaszakasznál, hogy akár előnyt is szerezhet, aki azon hajt át inkább. Charlie Whiting azonban közölte a csapatokkal, hogy ezért büntetés fog járni.
Már négy versenyzőnek van. Buemi 1:58.323-mal szerezte meg a vezetést az imént. Schumacher is kihajtott a garázsból.
A Mercedes felúszott a víztükrön, és lesodródott a bukótérbe. Közben Alguersuari visszavette a vezetést, az ideje 1:55.583.
Mert a délelőtti edzésen túl gyorsan hajtott sárga zászlók hatálya alatt.
Schumachernek szólnak a rádión, hogy a következő körre állítsa 5-ös üzemmódba a nyomatékkapcsolót, és két fokozattal előrébb a fékerő-elosztást. Addig az 5. helyen állt, 1.421 másodperces hátránnyal, de most 1:54.274-gyel átvette a vezetést. Egy teljes másodperc az előnye.
Az egyik gyors balosban rácsúszik a vízzel teli kerékvetőre, a Sauber megriszálja a farát. Nincs szüksége még egy balesetre a délelőtti után...
1:54.274 az új etalon. Mögötte Buemi, Schumacher és Sutil áll. A Red Bullok, a Ferrarik és a McLarenek még mindig nem voltak kint a pályán.
A Force India tesztpilótája, Nico Hülkenberg a pálya feletti hídról figyeli, ahogy csapattársa egy 1:53.676-os körrel az élre repíti az autóját. Buemi is javított, de 51 ezreddel lemaradt tőle. Kovalainen lesodródott egy aszfaltozott bukótérbe, de sértetlenül visszatért onnan.
Végre a nagyágyúk is kijönnek a pályára. Buemi azóta ismét az élen van, 1:53.619-es körével 67 ezredet vert Sutilra. Alguersuari már több mint 6 tizedes hátrányban van.
Az intereken 7 tized a hátránya. Alonso nem fejezi be a körét az intermediate gumikkal, azonnal visszatér a bokszba.
Délelőtt is ő volt a leggyorsabb, és most újra elfoglalta a helyét a tabella tetején: 1:53.537 az ideje. De Schumacher jobb körön van...
Ő Webberrel ellentétben még a teljes esőgumikon futott egy 1:53.024-es kört, fél másodpercet verve az ausztrálra. Úgy tűnik, a kétféle gumi között most nincs jelentős különbség, ami hasznos információ a mérnököknek a keresztváltó pontról.
Most rajta volt a sor, hogy az intereken, 1:52.587-tel visszavegye az első helyet. Már húsz versenyzőnek van mért köre. Schumacher közben bement a bokszba.
A lemaradása 0.282 másodperc Webberhez képest. Végre Vettel is a pályán van, és épp gyorsabb kört fut.
Akárcsak délelőtt, most is azt mondta, a féktávokon állandóan blokkoltak a hátsó kerekei, ezért a Renault állított a fékerőelosztáson.
Nem sikerül működésre bírnia az intermediate gumikat, és hiába javít, így is csak a 11. helyet kaparintja meg. Közben Webber is kiszállt az autójából. Most Button van nagyon gyors körön...
A pálya leggyorsabb kanyarkombinációjában besokall a McLarennel, és inkább tovább engedi az aszfaltos bukótérbe. Alig veszít lendületet. Massa az első szektorban abszolút legjobb részidőt ért el, de így is csak 4. lett; úgy tűnik, a pálya hátsó részén megint rákezdett az eső. Vettel ki is szállt az autójából, és befejezte ezt azt edzést.
Amikor mindenki más rontott a pálya közepén és végén, Schumacher valahogy megelőzte Webbert. De Rosberg még sokkal gyorsabb...
Az utolsó pillanatokban szinte mindenki javít: Rosberg, Kobayashi, Hamilton, Button, di Resta, Pérez is megelőzi Schumachert.
Az utolsó pillanatban futott egy 1:49.967-es kört az intereken, csaknem 8 tizedet verve még Rosbergre is. Mögöttük Kobayashi, Hamilton, Button és Sutil végzett. Hamarosan bővítjük a cikket a teljes eredménylistával is.