Button nyerte a kaotikus Magyar Nagydíjat
2011. július 31. 13:59
Button, az esős versenyek specialistája ismét hatalmasat alkotott, mivel megnyerte a szemerkélő esőben kezdődő, aztán száraz pályán befejeződő 26. Magyar Nagydíjat.
Minden versenyző intermediate gumin kezdte a versenyt, de ahogy felszáradt az ideális ív, mindenki átváltott slick abroncsra.
Majdnem összejött a kettős győzelem a McLarennek, mivel a verseny nagy részében az agresszíven, de precízen vezető Lewis Hamilton állt az élen. Azonban az elmúlt futam nyertese feleslegesen váltott intermediate gumikra a futam utolsó harmadában, ezért még egyszer ki kellett jönnie pár körrel később száraz gumikért, ami több mint fél perc hátrányt jelentett számára. Ezenkívül meg is büntették a sportfelügyelők, mert egy alkalommal megpördült a sikánban, és balesetveszélyes manőverrel fordította vissza autóját a helyes irányba.
A kisebb műszaki gondokkal küszködő, első rajtkockából induló Sebastian Vettel ugyan jól kapta el a rajtot, de aztán nem tudta maga mögött tartani a McLareneket. Egy emlékezetes és látványos, több körön át tartó csata után Hamilton az 5. körben ment el mellette, amikor Vettel hibázott, és lement a pályáról. Kicsivel később Button pedig a 14. körben ment el mellette, mindketten a 2-es kanyarban, amely a pálya egyik legnehezebb részének bizonyult a pilóták számára.
Alonsónak nagyon megnehezítette a versenyt, hogy a rajtnál mindkét Mercedes megelőzte, először tehát Schumachert és Rosberget kellett visszaelőznie, aztán sok időt (20-31 kört) töltött Webber mögött is.
Még több fotó a galériában, kattintson a képre!
A verseny középső részében Hamilton kényelmesen vezetett csapattársa előtt, őt pedig hasonló távolságra követte Vettel. Mögöttük Webber és Alonso autózott, közöttük bő 10 másodperces különbség volt.
Alonso elég korán ment ki a harmadik kerékcseréjére, szuperlágy gumikat tetetett fel, míg a többiek maradtak a keményebb keveréknél. A spanyol ezután 2-3 másodperccel gyorsabb volt mindenkinél a pályán, gyorsan meg is tudta előzni mindkét Red Bullt, de aztán elkezdtek kopni a gumijai, és Vettel vissza tudta venni tőle a harmadik helyet.
Kulcsfontosságú volt, amikor a 47. körben egy rövid zápor nedvesítette be újra a pályát. Hamilton ekkor megpördült a sikánnál, és mire visszafordult irányba (ezért a veszélyes manőveréért kapta az áthajtásos büntetést), Button már elment mellette.
Pár körrel később emlékezetes csatát vívott a két McLaren a vezetésért, aztán Button elhagyta a pályát a 2-es kanyarban, így Hamilton visszavette a vezetést. Utána Hamiltonék hibás döntést hoztak, mivel kihívták az első helyről 2008 világbajnokát intermediate gumikért, de ezekkel lassabb volt a többieknél, így pár körrel később újra visszament kereket cserélni. Közben letöltötte az áthajtásos büntetését is, így viszont már a 6. helyig csúszott vissza, ahonnan a verseny végéig negyediknek jött föl, megelőzve többek között Webbert is.
Button még ekkor sem érezhette a zsebében a győzelmet, mert Vettel felzárkózott rá, de aztán 2009 világbajnoka el tudott húzni 2010 világbajnokától, és megnyerte a futamot.
Mivel a verseny végén Webber is feleslegesen váltott intermediate gumikra, Alonso ismét megelőzte, és feljött harmadiknak. Ezt a pozíciót a verseny végéig megőrizte, a végén még egy megpördülés is belefért számára.
Webbert a végén Hamilton is megelőzte, így az ausztrál csak az ötödik lett, mögötte pedig a verseny leggyorsabb körét megfutó Massa ért be hatodikként.
Kobajasi csak kétszer akart kimenni a bokszba a verseny alatt, ezért sokáig a hetedik helyen haladt, de aztán hatalmas vonat alakult ki mögötte. Végül olyan lassú lett, hogy mégis ki kellett jönnie harmadjára is, így Paul di Resta lett a hetedik.
A Toro Rosso is méltón ünnepelte meg a 100. versenyét, mivel mindkét pilóta pontszerző helyen ért célba. Buemi a 23. helyről (!) kapaszkodott fel a 8. pozícióba, míg Alguersuari kettővel mögötte, tizedikként végzett. Közéjük Rosberg furakodott be, aki minden bizonnyal előrébb szeretett volna végezni a Mercedesszel.
Csapattársa, Michael Schumacher egy remek rajt után fokozatosan csúszott vissza az 5. helyről, amikor Massa előzte, akkor meg is pördült. Kevéssel utána ki kellett állnia, mivel tönkrement a váltója.
A verseny egyik leglátványosabb mozzanata az volt, amikor a bokszkiállás után kigyulladt Nick Heidfeld Renault-ja, a német még ki tudott gurulni a pályára, de aztán hatalmas lángok csaptak ki az autója bal oldalából. Heidfeld kiugrott az autóból, az egyik tűzoltó pedig enyhén megsérült, amikor valami felrobbant a Renault-ban. Vélhetően az előre vezetett kipufogó túlhevítette a karosszériaelemeket a kerékcsere közben, és ez okozta a bajt. Amikor a vontatóautó húzta vissza a Renault-t a bokszba, Vettel majdnem a roncsba rohant.
14:31 Az ideális ív nagyjából felszáradt, a teljes mezőny száraz gumikra váltott.
Nem esőgumit, hanem lágy slicket kapott!
14:30 Technikai problémánk volt, de visszatértünk
Csöpög az eső a Hungaroringen, de fél órán belül még több csapadék várható. Az autók a rajtrácson várják a felvezető kör kezdetét.
Mindenki intermediate gumin van.
A pálya 19, a levegő 17 fokos. Hamarosan rajt.
Vettel megtartotta első helyét. A sorrend: Vettel, Hamiton, Button, Rosberg, Schumacher, Alonso, Massa.
Alonso megelőzte Schumachert, Webber csak a 8.
Vettel és Hamilton majdnem ütközött a kettes kanyarban.
A német már csak a 8. Rosberg visszaelőzte Alonsót. Az élen továbbra is hatalmas a csata Vettel és Hamilton között. A DRS használható.
Hibázott és kicsúszott egy pillanatra a kettes kanyarban, Hamilton vezet.
Az első 10 sorrendje: Hamilton, Vettel, Button Rosberg, Massa, Alonso, Webber, Schumacher, Di Resta.
A vezető Hamilton 1:43.736-ot ment.
Már látható az ideális ív, ahogy szárad. Vajon ki vált leghamarabb slick gumira?
A Red Bull az első kanyar után előzte meg a Ferrarit, de nem tudott leszakadni róla.
Így használhatja a DRS-t a célegyenesben.
A brazil gyorsabbnak tűnik a hétszeres világbajnoknál.
Az időjárás-jelentés 10 perc múlva ismét elkezdhet esni az eső.
Az olasz a boxutca elejénél parkolta le az autóját.
A McLaren-est figyelmeztette csapata, hogy óvja a gumikat.
Pedig a ferraris láthatóan gyorsabb.
Webber gyorsabb Vettelnél is, így csökkenti hátrányát vele szemben.
Kovalainen, Maldonado, Sutil, Heidfeld és Pérez harcol egymással.
A Lotust az 1-es kanyarban előzték meg.
A boxutca kijáratánál lángol az autó, Heidfeld már kimászott.
A Renault a kerékcsere alatt kezdett füstölni. A tüzet eloltották, de a célegyenesben sárga zászló van érvényben.
A McLaren köridői kezdtek romlani, ezért cserélt gumikat, ismét szuperlágyakat kapott. Vettel még nem állt ki másodszor.
Vettel még mindig nem állt ki, pedig nagyon lassú.
A német megprödült a 2-es kanyarban, utána állt ki, valószínűleg műszaki hibával.
Vettel Webber elé jött vissza, de csökkent az előnye.
A ferraris a Mansell kanyar előtt ment el a Mercedes mellet. Rosberg autóján nem a szuperlágy, hanem a lágy gumi van.
Állítólag 5 perc múlva jön az eső.
A sauberes a célegyenes végén sárga zászló alatt előzött.
A versenyirányítás szerint így futotta meg a leggyorsabb kört.
A spanyol majdnem megelőzte a a Red Bullt az 1-es kanyarban
Az első tíz sorrendje: Hamilton, Button, Vettel, Webber, Alonso, Massa, Rosberg, Di Resta, Barrichello.
A Ferrari a célegyenes vbégén előzött. Közben Pérez letöltötte büntetését.
Az első 5 eddig hasonló ritmusban cserélt kereket.
A Ferrari elévágással próbálkozik, hátha Webber elé tud kerülni.
A ferrarisnak most kellene előnyt kiautóznia Webberrel szemben. A Red Bull annak ellenére nem hozta ki Webbert, hogy Alonso a 2. és a 3. szektorban is nagyon gyors az új gumikon.
A csapat arra kérte, még 9 kört teljesítsen a jelenlegi gumikkal.
Közben Barrichello is kint járt a bokszban.
Az ausztrál a lágy (vagyis a keményebb) keveréket kapta meg.
A McLaren ismét szuperlágyakat tett fel Hamiltonnak.
A német azt mondja, a megpördülése után elment egy sebességfokozat a váltójából.
Csapattársához hasonlóan lágy gumikat kapott. Közben Massa is kint járt, ő szuperlágyakkal folytatta a versenyt.
Lehet, hogy nem lesznek lassabbak a Red Bullok?
Közben Alonso a kerékcserék alatt átugrotta Vettelt és Webbert is.
Mivel szuperlágyakkal mennek, még vár rájuk egy kerékcsere, ha a gumiik nem bírják a strapát. Kérdés, vajon ki tudnak-e autózni elegendő előnyt.
A világbajnok a célegyenes végén előzött.
Az angol lassabb Buttonnál és Vettelnél is.
A legfrissebb előrejelzés szerint a verseny utolsó 25 percében eső várható. A korábban ígért eső nem érkezett meg.
Ezért tudta Vettel megelőzni.
Ennek ellenére egyikük sem megy ki a bokszba
Így érte utol Button.
Button 1.6 mp-cel vezet, Vettel 1.9-re van Hamiltontól. Egyre jobban esik az eső.
De egyikük sem áll ki a bokszba
Ennek ellenére az élmezőnyből senki nem áll ki intermediate gumiért.
Button kisodródott a 2-es kanyarban, ezért esett vissza. Ugyanebben a kanyarban Petrov és Vettel is kisodródott.
A célegyenes végén előzött. Hamilton a 2-es kanyarban visszavette a vezetést.
Mások is váltanak, például Rosberg is, bár az utolsó körben Rosberg lassabb volt interrel, mint Button slicken.
A Virgin keresztbe állt a saját boksza előtt.
Egyelőre nem jött be Hamiltonék húzása. Közben Kovalainen is intereket kapott és Webber is. Webber viszont visszajött slickért.
A McLaren szenved az interekkel
Az angol marad a 4. helyen. Button vezet, Vettel a második. Alonso a harmadik.
Úgy tűnik, elállt az eső.
Button előnye 5.5 mp Vettellel szemben, aki 12.8-cal autózik Alonso előtt.
Valószínűleg azért, mert veszélyesen fordult vissza a menetirányba a megpördülése után.
Az angol a 6. helyre tért vissza
Webber ezzel a 4. helyen. Massát már Hamilton is támadja.
Közben Hamilton a sikánnál kifékezi Massát
A brazil abroncsai elkophattak.
A spanyol nem vesztett pozíciót, továbbra is a 3. helyen áll.
Kobayashi, Buemi, Di Resta, Algersuari csatázik a 7. helyért.
A finn műszaki hibával állt le a pálya szélére.
A Toro Rosso a célegyenes végén előzött. Algersuari is próbálkozott, de összeütközött Kobayashival. Mindketten folytatták a versenyt.
Előttük so a lekörözendő versenyző, nem lesz könnyű dolguk.
A McLarenes azt használta ki, hogy Kobayashi feltartotta Webbert.
A spanyol előnye több mint fél perc. Button 9 mp-cel vezet Vettel előtt, Alonso 13.4-re van Vetteltől.
Az ausztrál 1 mp-en belül van, próbálkozhat a célegyenesben.
A német 1 mp-en belül van.
Webber nem tud mit kezdeni Hamiltonnal.
A 2. helyezett Vettel, a 3. Alonso.
1. Button, 2. Vettel, 3. Alonso, 4. Hamilton, 5. Webber. 6. Massa, 7. Di Resta, 8. Buemi, 9. Rosberg, 10. Alguersuari