Hamilton óriási előnnyel kezdett az élen
2011. szeptember 09. 10:02
Lewis Hamilton Spa után azt ígérte, el fogja hallgattatni a kritikusait, és mindjárt meg is tette a kezdőlépést efelé, amikor az Olasz Nagydíj péntek délelőtti szabadedzésén mindenkinél gyorsabb volt, több mint kilenc tizedmásodpercet verve saját csapattársára, Jenson Buttonra is.
A McLaren a várakozásoknak megfelelően csúcsformában kezdte a hétvégét, a zavartalan napsütésben szinte végig uralva a terepet régi riválisa, a Ferrari otthonában. Sokáig Button állt az élen, ám végül ő sem tudta tartani a lépést Hamiltonnal, akivel szemben még a Red Bull párosa, Sebastian Vettel és Mark Webber is durván másfél másodperces hátrányt szedett össze.
A rendkívül sűrű középmezőny további egy másodperccel hátrébb torlódott össze: az 5. helyezett Adrian Sutilt mindössze fél másodperc választotta el a 14. helyen végző Kamui Kobajasitól. A két, különböző első vezetőszárnyat tesztelő Ferrarikat még Vitalij Petrov is megelőzte a Renault-val, és Felipe Massa egy csupán 23 ezredmásodperccel lefedett, négy autóból álló vonat első kocsijaként lett hetedik.
A versenyzőknek érezhetően időbe telt, amíg alkalmazkodtak a Monzában megszokott, szélsőségesen kis leszorítóerőre behangolt autóikhoz. Sokan vétették el a féktávot a Rettifilo és a Roggia sikán előtt, Michael Schumacher pedig nagy porfelhőt kavarva a Parabolica kavicságyában tett egy nem kívánt kirándulást, de mindenki megúszta törés nélkül.
Jérome D'Ambrosio Virginje motorhiba miatt megállt a célegyenesben, Heikki Kovalainen pedig kénytelen volt leparkolni Lotusát a pálya szélére, miután a sebességváltója egyes fokozatban ragadt.
Üdvözöljük olvasóinkat az Olasz Nagydíj első szabadedzéséről írt élő tudósításunkban. Az aszfalt jelenleg 24, a levegő 19 fokos, napsütéses idő fogadta a mezőnyt Monzában.
Elsőként Heikki Kovalainen gurul ki a pályára, a többiek egyelőre nem sietnek. Hamarosan a két Toro Rosso is megérkezik, illetve Karun Chandhok, aki az első szabadedzésen vezetheti a Lotus autóját.
Egyelőre csak az installációs köreiket teljesítik, melyek után visszatérnek a bokszba. A Force Indiánál ezúttal Nico Hülkenberg vezetheti Paul di Resta autóját péntek délelőtt. Közben Alonso is kigurul a pályára, az olasz szurkolók nagy örömére.
A Mercedesek rögtön kettőt is teljesítettek, majd visszatértek a bokszba. Jelenleg csak Felipe Massa és Rubens Barrichello tartózkodik a pályán.
Az autó hátulját zöld nyomjelző festékkel kenték be, hogy figyelemmel kísérhessék a levegő áramlását. A ferrarisok szintén ezzel a módszerrel vizsgálják a módosított hátsó szárnyukat, amely a hosszú egyenesekkel teli monzai pályán nagyon kevés leszorítóerőt termel.
A brazil második versenyét teljesíti a Renault-tól kirúgott Nick Heidfeld helyén.
1:43,577 alatt teljesíti a Virginnel. Jelenleg senki más nincs a pályán. Sergio Pérez baseball-sapkában üldögél a Sauber garázsában.
D'Ambrosio javított volna, de inkább visszatért a bokszba. A Virgin egyébként Monzába hozta el legátfogóbb fejlesztési csomagját, amit a csapat tanácsadója, Pat Symonds hagyott jóvá, bár jórészt még az azóta menesztett Nick Wirth stábja dolgozott ki. Közben Button, Glock és Alonso is nekivágott egy körnek.
Pedig a második mérési pontnál 9 másodperc volt az előnye a nap eddigi egyetlen mért körét teljesítő D'Ambrosióval szemben. Az első Lesmóban keményen oda is tette magát, majdnem lesodródva a fűre, de a Parabolicánál elvette a gázt. Rosberg is megjelent a pályán a Mercedesszel.
A csapatok a jelek szerint egyelőre csak próbálgatjájk a monzai aero-csomagot, mert Alonso sem fejezte be a mért körét. Schumacher, aki szintén a pályán van, már a DRS-t is használja, de a célvonalat ő sem szeli át. Az autókon eltérő méretű hátsó szárnyakat lehet látni, a legtöbb azonban itteni szokás szerint pengevékony; érdekes módon úgy tűnik, a McLaren ismét viszonylag nagy leszorítóerős beállításokat választott, akárcsak tavaly Button.
Ő a második, aki megtesz mért kört, mégpedig 1:34.675 alatt. Button, aki tavaly 1:23.693-as idővel nyerte az edzést, a McLaren garázsának hátuljában beszélget személyi edzőjével, Mike Collierrel.
Jobban mondva az elektronikus ketyerék nem működnek rajta, ezt jelenti a Lotusnak a rádión. "Nem is tudom, hogy hallotok-e" - teszi hozzá attól félve, hogy hiába nyomja a rádió gombját. Nincs szerencséje: az edzés elején az egyik visszapillantó-tükrével volt probléma.
1:29.779-es idejével az élre ugrik. Végre kezdenek felpörögni az események: közben Pérez is megtett egy mért kört.
1:29.288-as kört fut, de Alguersuari 1:28.185-tel vág vissza. Természetesen még mindenki a keményebb keverékű gumikat használja.
A Roggiánál sokall be, levágja a sikánt. Úgy hallatszott, előtte leért a Toro Rosso alja, talán a kis guminyomás vagy az alacsony hasmagasság miatt. Alguersuari tovább javított 1:27.650-re, és Vettel is megjelent a pályán, 2,143 másodperces hátrányban kezdte. Már használja a KERS-t a kigyorsításokhoz, amely itt 4 tizedet érhet.
Ő a változatosság kedvéért a Rettifilónál véti el a féktávot. A versenyzőknek nehéz hozzászokniuk, hogy a kis leszorítóerő miatt az autójuk sokkal ingerlékenyebben viselkedik, többet csúszkál, mint máshol.
Nem tartott sokáig, hogy átvegye a vezetést, az ideje 1:26.381, ami 8 tizeddel jobb mindenki másénál. Mögötte Alguersuari, Massa, Maldonado és Webber van. Buemi ismét kicsúszott, ezúttal az Ascarinál.
Az 1982-es világbajnok a kávéját kevergette éppen, ahogy mutatták, hogy Buemi a Toro Rosso jobb hátsó kerekével a rázókőre sodródva megcsúszott az Ascari féktávján, és keresztbe fordulva, nagy porfelhőt verve átkrosszozott a kavicságyon. Hallani lehetett, ahogy a kavicsok potyognak ki az autójából, miután visszatér a pályára.
A német 1:25.914-re faragta le az idejét, de Hamilton csak 11 ezreddel maradt el tőle.
A második és harmadik szektorban abszolút legjobb részidőt ér el, az ideje 1:25.203. Alguersuari a pilótafülkében hevesen gesztikulálva örömmel magyarázza a rádión, hogy az autója sokkal jobban tapad, mint tavaly. Jelenleg a 7. helyen áll, Webber pedig feljött másodiknak.
Ahogy Buttonnak és Glocknak sincs, holott már túl vagyunk az edzés felén.
Mindhárom szektorban megdönti az eddigi legjobb részidőt, 1:24.512 alatt teszi meg a körét, ami 1,276 másodperccel jobb a 2. helyezett Webberénél. Mögöttük Vettel, Alonso, Petrov, Sutil és Alguersuari következik. Rosberg 6,4 másodperces hátránnyal kezdett, és Schumacher is a pályán van.
344 km/órával. Őt Buemi, Kovalainen és Hülkenberg követi. A Mercedesek egyelőre 4 másodperccel lassabban köröznek az élbolynál, alighanem aerodinamikai teszteket végeznek.
Nem ő az első, és alighanem nem is az utolsó a nap folyamán, aki kénytelen továbbengedni az autóját a sikán bukóterében elhelyezett fekvőrendőrök felé.
Túl későn fékez az új, sötét aszfalton, és oldalvást a kavicságyba sodródik. Nem az a legjobb hely egy kicsúszáshoz, mert a tempó óriási, de Schumacher elkerüli a szemközti falat, és visszakecmereg a bokszba.
Korábban azt jelentette a rádión, hogy egyesbe ragadt a váltója, és hiába próbált lassan visszagurulni a bokszba, nem jutott el odáig: leparkolta a fűre az autóját.
A BBC úgy tudja, az FIA azt fontolgatja, hogy a hétvégén kötelező érvényűvé teszi a Pirelli által javasolt 3,75 fokos maximális kerékdőlést, és aki ezt nem tartja be, annak az autóját "veszélyes konstrukciónak" minősítve diszkvalifikálják. Ez persze még a belgiumi botrány következménye.
Az első két helyezett, Hamilton és Button a garázsban csücsül, de a versenyzők többsége a pályán van, úgyhogy hirtelen nagy lett a forgalom.
Úgy tűnik, az új aszfalt csúszik ott: Massa szinte kopptól koppig forgatta a kormányt, hogy pályán tartsa a Ferrarit a kanyar bejáratánál. Ahogy Vettel mondta, a Parabolica igazi "kötéltánc." Nem csak az ideális bemeneti sebességet kell megtalálni benne, hanem azt a pillanatot is, amikor anélkül lehet elkezdeni gyorsítani, hogy az autó kisodródna a fehér csíkon túlra.
Felkapaszkodik Hamilton mögé, megelőzve Buttont, de a hátránya 0,719 másodperc.
Alonso autóján az egyik, Massáén a másik van, de a két versenyzőt, akik a 6. illetve 8. helyen állnak, mindössze két tized választja el egymástól.
...a Parabolica bejáratánál. Úgy tűnik, az lesz a pálya egyik legproblematikusabb pontja. Webber javított, de még mindig csak a 4. helyen áll.
A célegyenesben köhögni kezd, ezért az első kanyar előtt leparkolja. Az utolsó előtti helyen állt, csak Glock volt mögötte, aki még nem tett meg mért kört ma. Most hajt ki a pályára.
Ezúttal a második Lesmo kijáratánál sodródik le a rázókőről, épphogy elkerülve egy nagy tempójú kicsúszást. A Mercedes magas üzemanyagszinttel tesztel, Schumacher csak a 17. helyen van, 7 tizeddel csapattársa előtt.
A Toro Rosso az Ascarinál kis híján letolta a pályáról a Virgint. Glock értetlenül gesztikulált, mindkét kezét levéve a kormányról, de Alguersuari sem tűnt kevésbé dühösnek. Schumacher közben felkapaszkodott a 12. helyre, de a hátránya továbbra is 2,6 másodperc.
Az első sikánnál, a Rettifilónál elfékezi magát, és oldalvást átpattog az egyik fekvőrendőrön.
Az első szektorban hiába ment 27,4-es, mindenkinél jobb részidőt, az Ascari után utolért egy Force Indiát. Így is javított, és megelőzte Vettelt, de továbbra is 4 tizeddel Hamilton mögött van.
A balhátsó gumival történt valami, s mivel nem akarnak egy újabb szettet elpazarolni, már nem is küldik ki a pályára délelőtt.
Már eddig is ő állt az élen, de 4 tizeddel tovább faragta le az idejét: 1:24.127. Most csak három autó nincs a pályán, úgyhogy a forgalom óriási. Az 5. helyezett Petrov hátránya már 2,5 másodperc, mögötte viszont nyolcan vannak fél másodpercen belül.
Kötelékben repülnek. Kobajasi az első, Pérez a második sikánhoz érkezik meg füstölő kerekekkel.
Az utolsó pillanatban tovább gyorsult, konkrétan 1:23.865-re, 9 tizeddel megelőzve még saját csapattársát is. Ez elképesztően nagy különbség. A McLarennek a jelek szerint óriási előnye van, utánuk következik a Red Bull, majd további egy másodperccel hátrébb a sűrű középmezőny. Hamarosan bővítjük a cikket a teljes eredménylistával.