Vizes pályán indult a versenyhétvége Brazíliában
2013. november 22. 13:06
Események
![Forma-1, Nico Rosberg, Mercedes](https://cdn.origo.hu/2024/02/1DwHTJZtBMFfuXZJgnI4mzOWvGYVb5sQIsjXaAtfbQ0/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzE0ZDRiYTgzZTI2YTRiYzY4NDY2MGMyN2FhM2U3ZWU5.webp)
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Brazil Nagydíj első szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban! Elnézést a kis késedelemért, technikai problémával küzdünk, de mindjárt megoldjuk. Ez egy ilyen sport!
A levegő 19 fokos, az aszfalt 20, és bizony az előrejelzéseknek megfelelően esik Interlagosban. Egész hétvégén szeszélyes időjárás várható. Még csak 15-en tettek meg ellenőrző kört, öten intermediate, a többiek rendes esőgumikon.
A 4-es kanyarnál csúszott le a pályáról a Marussia tesztpilótája, aki az első edzésen Chilton autóját vezeti. A Force Indiánál James Calado ült be Di Resta, a Toro Rossónál Daniil Kvjat Ricciardo helyére.
Mindezt az autójának bal oldalára szerelt, 180 fokban forgó kamerán keresztül figyelhettük meg. Már csak Pérez és Calado nem járt még a pályán. Vettel most kezdi meg második körét.
Az időmérőn és a futamon egyaránt van esély az esőre, a hét korábbi előrejelzéséhez képest megnőtt ennek a valószínűsége. Vettel visszatért a bokszba az intermediate gumikon, Rosberg és a két McLaren köröz csak ebben a pillanatban.
Rosberg 1:25.747-tel állította fel a mércét az intereken, majd lesodródott a bukótérbe az 1-es kanyarnál. Button és Pérez is feliratkozott a tabellára, bár Pérez csak egy óvatos kört futott, talán valamilyen aerodinamikai mérést végzett.
De nem valamelyik szokásos téma miatt - azért bosszankodnak, mert a nedves körülmények miatt a csapatok egyelőre nem tudják kipróbálni a 2014-es prototípus slick gumikat, amelyekről fontos lenne adatokat gyűjtenie a Pirellinek. Ezekből mindegyik autóhoz két garnitúrát adtak, de csak ma lehet felhasználni őket. Egyébként a közepes és a kemény slick keverék használható a hétvégén.
A 3-as kanyarnál kitört a Mercedesének fara, de szerencséje, hogy a bukótéren keresztül nem a falban landolt. Hát igen, vizes pályán bármikor előfordulhat ilyesmi Interlagosban...közben Rosberg 1:24.781-re javított, s már nyolc pilótának van mért köre, köztük a rangsort záró Kvjatnak.
Ő a célegyenes végi lejtős balosnál nem tudott rendesen elfordulni. Már az intereké a főszerep a pályán.
A megszokotthoz képest nagyobb volt az aktivitás az edzés első félórájában, már 15 név mellett szerepel köridő. Az állás: Rosberg, Button, Hamilton, Pérez, Hülkenberg, Kvjat, Sutil, Gutiérrez, Bottas, Vergne, Maldonado, Pic, Bianchi, van der Garde, González.
Alig kanyarodik a McLaren eleje, amit szerinte vagy a pálya vizesebbé válása, vagy az előbb laposabbra vett első szárny okoz. Egyszerűen képtelen felmelegíteni a gumikat - ez nem újdonság nála.
A fedélzeti kamerával lehetett nyomon követni a Marussia tesztpilótáját egy körön át, amelyben folyamatosan küszködött, hogy az autója elforduljon a kanyarokban.
449 ezredre közelítette meg az élen álló csapattársát, a mérnöke szólt neki, hogy a 6-os, 7-es és 11-es kanyarokban veszít időt Rosberghez képest. A két Ferrari bekapcsolódott a többiek közé a pályán, a Red Bullok azonban még mindig a garázsban várakoznak.
A Mercedes monitorjain figyeli, hogy a többiek mit csinálnak. Hamilton változtatott a differenciálmű beállításán a 6/7-es kanyarhoz, ahol időt veszít Rosberghez képest. A legtöbb kört eddig Kvjat tette meg a Toro Rossóval, szüksége is van rá, hisz jövőre már versenyzőként lesz jelen a csapatnál.
A spanyol a 10. helyen áll a tabellán, nem nyomja teljes erővel a gázt. Továbbra is vizes a pálya és felhős az ég, úgy tűnik, egy darabig még nem kerülnek elő a száraz aszfaltra való gumik.
No, Alonso belelendült, a 4. helyre jött előre 1:25.593-mal, a két Mercedes mögé, s Button és Pérez közé. Massa a 7. pozícióba ugrott fel.
A 8-as visszafordító előtt csúszkált a Lotusa, végül kisebb nehézségek árán néhány kormánymozdulattal megfogta. Új csapattársa, Kovalainen közben előrelépett a 7. helyre.
De nem futott mért kört a kemény keverékkel, áthajtott a bokszutcán. Valószínűleg csak aerodinamikai mérésekhez használják őket, vizsgálva a kerekek által keltett áramlást.
A mezőny nagyobb neveiből Button, Pérez, Kovalainen és Grosjean köröz most a vizes aszfalton.
Ezek közepes keverékű slickek, ő az első a mezőnyből, aki adatokat gyűjthet róluk. De közben eleredt az eső...
Több autó visszatér a bokszba ennek hatására. Vettelnek azt üzente a Red Bull, hogy megszerezték a szükséges adatokat a 2014-es abroncsokról.
Az eső miatt vélhetően nem is nagyon fog változni a következő percekben. Rosberg vezet Hamilton, Button, Alonso, Pérez, Kvjat, Kovalainen, Hülkenberg, Massa és Gutiérrez előtt. A sort a Red Bull párosa zárja, nekik még nincs mért körük.
A Caterham pilótája szemmel láthatóan előzékeny volt, és az utolsó kanyarnál szélesen fordulva el akarta engedni Grosjeant, de a franciának nem tetszett a manőver, integetett is.
Megcsappant a pályán lévők létszáma, jelenleg csupán Gutiérrez, Sutil és Pic vezet. Fél óra van hátra a tréningből.
Egyre romlanak a körülmények, a Marussiánál úgy vélik, már az intermediate abroncsok sem megfelelők hozzák. A legtöbb versenyző ki is szállt az autójából, bár Grosjean és Pic most vágott neki egy újabb etapnak.
Mindenki másnál jóval több, 21 kört tett már meg, az intermediate gumikon van kint most. Grosjean szintén, holott már a Force Indiánál is úgy vélték, hogy ez a keverék már nem alkalmas a pályához.
Megkérdezte csapatától, hogy elintézheti-e folyóügyeit, amire engedélyt kapott, de szóltak neki, hogy siessen, mert hamarosan javulhatnak a körülmények a pályán.
Eddig nem sokat körözött, viszont most aktivizálta magát, Grosjeannal osztozva a pályán.
A német már vagy háromnegyed órája nem ült a volán mögé, most kihajtott a pályára. Az eső elállt, még szűk 20 perc van az edzésből.
Sokat kellett várni rá, de jobb későn, mint soha. A német a 12. helyen nyit, másfél másodperccel volt lassabb Rosbergnél első próbálkozásra.
A padlós 5-ös kanyar kijáratánál egy tócsára hajtva hajmeresztően beriszált alatta a Mercedes, de Rosberg bravúrosan megfogta az autót, és megúszta egy kirándulással a bukótérben.
Ismét sok autó tartózkodik a pályán, sokan igyekeznek kihasználni az utolsó perceket. A sorrend nagyjából változatlan az élen, csak Vettel jött fel a 3., és Webber a 6. pozícióba.
Úgy látszik, nekik ennyi volt a tréning délelőttre. Gutiérrez a hátós kerekével csípte a füvet az egyik kanyarnál, meg is pördült.
Vettel elrontotta az utolsó kanyart, négy kerékkel a fűre hajtva fordult el a balosban. Kvjat napja véget ért a volán mögött, 17 környi tapasztalattal gazdagodott ma.
Rosberg és Hamilton futotta meg a két legjobb köridőt, de a vizes pálya miatt az eredmények nem annyira mérvadók. Köszönjük a figyelmet, hamarosan bővítjük a cikket az eredményekkel és az összefoglalóval.
Vizes pálya fogadta a Forma-1 mezőnyét az idényzáró Brazil Nagydíj első edzésén Interlagosban, s mivel az aszfalt később sem száradt fel a többször eleredő eső miatt, a csapatok kénytelenek voltak végig az intermediate gumikat használni. Ez nem is annyira a hétvégére, hanem a következő szezonra való felkészülés szempontjából rossz hír nekik, ugyanis a Pirelli a jelek szerint eddig feleslegesen adott adatgyűjtés céljából minden autóhoz két-két garnitúra prototípust a 2014-es közepes keverékű abroncsból. Az első edzésen csupán Sebastian Vettel tett meg egy óvatos kört velük.
A végleges sorrend viszonylag hamar kialakult. Nico Rosberg az elsők között kezdte meg az érdemi munkát, és a 20. percben felállított 1:24.781-es idejénél senki sem tudott jobbat menni. A legközelebb csapattársa, Lewis Hamilton férkőzött hozzá, aki 0,449 másodpercre közelítette meg őt. Mindkét versenyzőnek volt egy-egy hajmeresztő pillanata a kisebb vezetői hibák mellett: Hamilton a gyors 3-as kanyarnál állt keresztbe, Rosberg pedig majdnem megpördült, amikor egy tócsára ráhajtott az 5-ös fordulónál. Mindketten elkerülték a falat, de könnyen rosszabbul is járhattak volna.
Sokáig a McLaren párosa állt a tabellán Hamilton mögött, utána viszont beékelődött közéjük Fernando Alonso a Ferrarival, majd az első mért köreiket sokáig halogató Red Bullok is hátrébb lökték őket.
Meglepően jó helyen, a nyolcadikon végzett Daniil Kvjat, a jövőre debütáló pilóta a Lotusokat is megelőzte a nehéz körülmények között. A vizes pályán szokás szerint több pályaelhagyás és megpördülés történt, de egyik sem végződött az autók megrongálásával.
A második edzés magyar idő szerint 17 órakor kezdődik.
Az edzésről élőben készült, részletes összefoglalónkat az eredménytáblázat alatt olvashatják.
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!