Rosberg volt a leggyorsabb, Vettel ütközött
2015. április 17. 16:44
Nico Rosberg nyerte a Bahreini Nagydíj péntek esti, már villanyfénynél megrendezett második szabadedzését, amely a megszámlálhatatlanul sok elfékezés és egy koccanás miatt a szokásosnál sokkal eseménydúsabbnak bizonyult a sivatagi pályán.
Jóformán a Mercedes német versenyzője volt az egyetlen, aki többé-kevésbé hibátlanul teljesítette a leggyorsabb körét a lágy gumikkal. Azonban így is csak 0,115 másodpercet vert Lewis Hamiltonra, aki egy látványos hibáig gyorsabbnak tűnt nála. Rosberget az edzés végén behívták a bokszba, mert a mérnökeinek „valami nem tetszett" a telemetriáján. Addig ő a lágy, míg Hamilton a közepes gumikon bonyolította le a versenyszimulációját, és szerinte mindkét keverék strapabíró volt.
Az immár szinte kötelező 3-4. helyet megszerző Ferrarinál hasonló volt a helyzet, mint a Mercedesnél: Sebastian Vettel a lágy gumikon teljesített első körében még úgy is jóval gyorsabb volt Kimi Räikkönennél, hogy az utolsó kanyarban nagyon lesodródott a pályáról, a mérnöke szerint fél másodpercet veszítve. Ugyanezt a hibát követte el a finn is, csak kevésbé látványosan, s mivel a csapattársával ellentétben a második körében javítani tudott, végül ő végzett előrébb.
A Ferrari aztán mindkét versenyzőjét a lágy gumikon küldte ki a pályára, és a hosszú etapokon ismét a Mercedest fenyegető – sőt, sokkal erősebb – tempót diktáltak. Vettel azonban belekeveredett egy incidensbe, amikor pár perccel a leintés előtt kereket cserélt, és a bokszból kihajtva nem tudott lelassítani, így összekoccant az első kanyarba épp beforduló Sergio Pérezzel. Bár fékhibára gyanakodott, mert azt állította, az autója egyszercsak nem lassult tovább, elnézést kért a mexikóitól.
A sportfelügyelők ennek ellenére vizsgálatot indítottak ellenük. Ahogy Kimi Räikkönen és Lewis Hamilton ellen is: őket azért jelentette fel a versenyigazgató, mert jobbról, a garázsok területére hajtva kerülték meg a bokszkijáratnál a sorára váró Marcus Ericsson Sauberjét.
Valtteri Bottas egy mért körön megközelítette a Ferrarikat, pedig ő is csúnyán elfékezte magát a legjobb körében, míg mögötte Daniel Ricciardo és Pastor Maldonado végzett. A McLarennek jó napja volt, legalábbis Fernando Alonso oldalán: ő 12. lett, Jenson Button autója viszont este is elromlott, bár olyan jó helyen parkolt le vele, hogy vissza tudták szállítani a garázsba, és később folytathatta a körözést.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük olvasóinkat a Bahreini Nagydíj második szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban! Szahírban már majdnem este 6 óra van, a Nap épp lemenőben van. Az épületek tetejét még megvilágítja, de a szürkület beállt, és a levegő meg az aszfalt sokat hűlt. Az időmérő és a verseny is ugyanebben az időpontban fog kezdődni.
Beindították a mesterséges megvilágítást, tíz perc múlva kezdődik a pályán az akció. A lámpafénynél is közel tökéletesen a látási viszonyok Szahírban.
Nem erőltették meg magukat: Nico Rosberg és Lewis Hamilton csak a 15-16. helyen végzett, így a Ferrarik zavartalanul uralkodhattak, és Kimi Räikkönen az idén először megnyerhetett egy edzést. A maranellói istálló öröme ugyanakkor nem lehetett teljes, mert Sebastian Vettel motorjával gondok akadtak.
A levegő még így, este 6 táján is 30 fokos, az aszfalt pedig 36, és most, hogy már nem süti a Nap, rohamosan tovább fog hűlni, ami befolyásolja majd a gumik viselkedését. Holnapra és holnaputánra erős szelet jósolnak, ami sivatagi homokot fújhat a pályára.
Vettel és Räikkönen is új belsőégésű motort kapott a hétvégére, mert a Kínai Nagydíj után mindkettejükén sérüléseket fedeztek fel. Zöld zászló! Még senki nem hajtott ki a pályára.
A szürkületben a legrosszabbak a látási viszonyok: ilyenkor nem olyan kedvezőek, mint akár nap-, akár villanyfénynél. Massa után Bottas, majd Räikkönen és Pérez is nekivágott az első ellenőrző körének.
Még nem jöttek rá, hogy mi okozta a Button délelőtti megpördüléséhez vezető elektromos hibát, de az akkut kicserélték. A McLaren még bakon áll, és lázasan dolgoznak rajta, hogy a brit versenyző mihamarabb kimehessen a pályára, és bepótolhassa az elvesztegetett időt.
Massa teljesítő 1:38.541 alatt, de Bottas egyetlen ezreddel megelőzi. Räikkönen Ferrarija szépen szikrázik, ez a szürkületben nagyon látványos. Tavaly ilyenkor 1:34.325-tel Hamilton érte el a legjobb időt.
1:37.537-es kört fut, ez 3 már tizeddel jobb annál is, amivel délelőtt a leggyorsabb volt, pedig elkövetett pár kisebb hibát. Egy teljes másodpercet vert a Williamsekre. Még értelemszerűen mindenki a közepes gumikat használja, a lágyak majd később, az időmérő-szimulációkra fognak előkerülni.
Nem rossz!
1:36.795-re javított, így 3 tizeddel megelőzte Vettelt, aki az előbb pár másodpercen át vezetett. Rosberg egy kicsúszás után arra kérte a Mercedest a rádión, hogy segítsenek neki állítani a kijelző fényerején.
Mindenki más megtett legalább egy ellenőrző kört, köztük a két McLaren is. Alonsónak mért köre is van, és egyelőre ismét egész gyors, akárcsak délelőtt volt: az 5. helyen áll, Bottas és Massa között. A McLaren tempója egyre ígéretesebb.
A célegyenes végén csúszott ki egy csúnya elfékezés után, míg Vettel az utolsó szektorban abszolút legjobb részidőt futva kereken 1 tizedre csökkentette a hátrányát. Rosberg feljött a 4. helyre, Räikkönen mögé.
Negyedóra után így állunk: Hamilton, Vettel, Nasr, Räikkönen, Rosberg, Massa, Bottas, Alonso, Ericsson, Maldonado, Sainz, Button, Hülkenberg, Grosjean. A Red Bulloknak továbbra sincs nyoma.
5 kör két szabadedés alatt - nem túl jó kezdet! Az autó a 11-es kanyarnál állt meg, Button rutinosan a pálya megnyitása mellé parkolta le. Innen visszajuttathatják a garázsba, és ha lehet, megjavíthatják még az edzés vége előtt.
Időközben feljött a 3. helyre, de Hamiltonhoz képest 4, Vettelhez képest 3 tized a hátránya. Ricciardo még sisak nélkül üldögél az autójában.
Így engedne tovább az autóját az 1-es kanyarban az iménti elfékezés után. Azóta Rosberghez és a Ferrarikhoz hasonlóan ő is visszatért a bokszba.
"Egy kicsit őrült helyen vannak" - jegyzi meg a rádióban a két fickóról, akik a bokszbejáratnál. közvetlenül a vonal mögött állnak. Lehet, hogy azért fékezte el magát egy kicsit, mert meglepődött. Közben Kvjat is megjelent a pályán végre.
Ez korai: már a 25 percben a gyorsabb Pirellikkel próbálkozik. Ő az első, de annyiban logikus a lépés, hogy a most 34 fokos aszfalt később hűvösebb lesz. Mindjárt meglátjuk, mennyi lehet a különbség a kétféle keverék között.
1:35.512-re javított, vagyis 2 mp-t faragott le a közepes gumis idejéből, és 1,3 mp-t vert Hamiltonra is, de az utolsó kanyart nagyon elrontotta, és kisodródva jópár tizedet vesztett. Vettel is megkapta a lágy gumikat közben.
Az első két szektorban abszolút leggyorsabb volt, de az utolsó kanyart még jobban elrontotta, mint az előbb Räikkönen. Így is gyorsabb volt, de a finn a második körében 1:35.174-re faragta le az idejét, és középen egyéni legjobb részidőt ért el.
A mérnöke legalábbis ezt állította a rádión - de így is csak 1 tizeddel volt lassabb Räikkönen második, jobb körénél. Ő másodszorra nem tudott javítani. Ericsson feljött a 3. helyre a lágy gumikon, de mindjárt érkeznek a Mercedesek is.
A lágy gumikon megtett első körökből ő kerül ki győztesen: 1:34.647-es új etalont állított be, 0,115 mp-t verve Hamiltonra, aki az egyik jobbosnál csúnyán elfékezte magát. A Ferrarikra fél mp-t vertek, ami nem sok, ha figyelembe vesszük, hogy ő nagyjából ennyit veszthettek az utolsó kanyarban - Vettel legalábbis.
Massa és Bottas még nem próbálkoztak a lágy gumikkal. A sorrend az élen: Rosberg, Hamilton, Räikkönen, Vettel, Nasr, Ericsson, Sainz, Hülkenberg, Verstappen, Pérez.
Bizony, a McLaren határozottan újra előrelépett: 1:36.191-es idejével Alonso 1,5 mp-vel maradt le Rosbergtől. Button autója tényleg visszajutott a garázsba a megállás után, most is szerelik.
Tényleg látványos: a rendezők mindent bevetnek. Reméljük, a versenyzők szemébe nem világítanak bele, de Grosjeant valószínűleg nem ez zavarta meg, amikor az imént elfékezte magát a célegyenes végén.
"Nincs meg az önbizalmam velük, úgyhogy csak tiszta kört akartam futni" - üzeni a rádión. Hát, 2,3 mp-s hátrányban a 14. helyen áll, míg Sainz a 12.
Füstölő kerekekkel fékezett egy óriásit, de így is jóval gyorsabb volt Massánál, és csak 3 ezredet kapott Vetteltől. A hátránya Rosberghez képest 6 tized. Közben Ricciardo is megtette a körét a lágy Pirelliken, ő 6. lett, 25 ezredet verve Maldonadóra.
Megkezdődtek a versenyszimulációk: Rosberg a lágy, Hamilton a közepes gumikon vágott neki az etapjának. Kvjaton kívül mindenki megtette a körét a gyorsabb gumikon, a sorrend ez: Rosberg, Hamilton, Räikkönen, Vettel, Bottas, Ricciardo, Maldonado, Nasr, Massa, Ericsson, Alonso, Grosjean, Sainz, Hülkenberg.
A lágy gumikon ő is megtette a körét, 4 tizeddel maradt le Ricciardótól, de Massát sikerült megelőznie. Button már újra a McLarenben ül!
Vettel és Räikkönen is ezeken köröz, bár a német az előbb áthaladt a bokszutcán. A Mercedes eközben megosztotta a felkészülési stratégiáját: Rosberg a lágy, Hamilton a közepes gumikon van kint, jelenleg mindketten 1:40-es köröket futnak.
Így javítottak a versenyzők a közepesről a lágy gumikra váltva:
HAM 1:36.795 => 1:34.762
ROS 1:37.192 => 1:34.647
VET 1:36.895 => 1:35.277
RAI 1.37.537 => 1:35.512 => 1:35.174
NAS 1:37.229 => 1:35.793
BOT 1:37.672 => 1:35.280
MAS 1:38.086 => 1:35.884
ALO 1:38.336 => 1:36.191
ERI 1:38.348 => 1:36.148
Ezek szerint a lágy gumik 2-2,5 mp-vel gyorsabbak a közepeseknél. Legalébbis most, mert a hétvége folyamán ez a különbség csökkenhet.
Előbb Vettel, aztán Räikkönen is. Hamilton, aki a közepeseken van, megint elfékezte magát. Az előbb arra panaszkodott, hogy nagyon csúszkál, de a rádión azt felelték, nem rossz a tempója Rosbergéhez képest.
1:38.916 alatt teljesítette az etapja első mért körét. Rosberg nem futott ilyen jó kört az etapja során, a legutóbbit pedig már csak 1:45.806 alatt teljesítette. Hülkenbergnek a mérnöke azt mondta, a lágyak minden csapatnál jobban működnek egyelőre. Az aszfalt még mindig 33 fokos.
Hamilton, Grosjean és Merhi - a többiek autóján a lágy Pirellik vannak. Hamilton 1:40.714, míg Rosberg 1:41.001 alatt teljesítette az etapja 11 körét. A Williams és a Red Bull 1:39.9-cel, a Ferrari egy teljes másodperccel gyorsabban kezdte az etapját. Vettel és Räikkönen is brutális tempót diktál.
A Mercedes legalábbis ezt írja a Twitteren. Rámutatnak, hogy a sűrű forgalom miatt a versenyzők gyakran használják a DRS-t, így a köridők nem mindig az autók nyers tempóját tükrözik.
Befejezte az etapját a közepeseken. Mivel a Mercedes a többieknél korábban vágott neki a hosszú etapjának, Hamiltonnak még a lágy Pirelliken is maradt negyedórája.
Ő épp fordítva, most kapta meg a közepes gumikat. A pályán tényleg óriási a forgalom: konkrétan az összes autó kint van, beleértve Button McLarenjét és a Manorokat is.
A rádión azt mondták neki, az etap elején 1:38.9 lesz a célidő (a Ferrarik tényleg ezzel kezdtek a lágy gumikon), de ő csak 1:39.314-et ment.
A bokszból hajtott ki, amikor a beszámolója szerint elromlott a fékje, ezért nem tudott eléggé lelassítani. Pérez éppen Nasrt próbálta előzni a célegyenes végén, aki ráhúzta a kormányt, ezért Pérez belsőbb ívre fordult, és pont eltrafálta Vettel Ferrarijának eleját, amelyről letört az első szárnyvéglap.
Rövid időre piros zászlóval megszakították az edzést, de szinte azonnal újra is indították. Vettel azt mondta, fékezett az első kanyarhoz, amikor "valami eltört, valószínűleg az autó jobb elejénél", mert a Ferrari egyszer csak nem lassult tovább.
Az utolsó percekre Rosberg, Maldonado, Nasr és Sainz is a közepes keverékű Pirellikre váltott. Megindult a versenyszimulációk végső rohama.
"Látunk valamit a telemetrián, ami nem tetszik" - üzenték neki a rádión. Műszaki probléma?
Azon a címen, hogy "nem a helyes módon hagyták el a bokszutcát." Vettel azt mondja, bocsánatot kért Péreztől, és nem hibáztatja az ütközésért. Úgy véli, a fékje romlott el, bár az sem tűnt kizártnak, hogy a jobb első kereke nem volt rendesen rögzítve. Az ő esetüket is ki fogják vizsgálni a felügyelők.
A visszajátszásból látszik, hogy Ericsson Sauberje merőlegesen állt a bokszutcára a kijáratnál, amikor Räikkönen, majd Hamilton is mögötte áthúzva hajtottak ki a pályára. Könnyen lehet, hogy ebből pénzbírság lesz.
Köszönjük a figyelmet! Hamarosan jelentkezünk az eredménylistával, az összefoglalóval, majd éjjel a részletes esélylatolgatással is. Szép estét!