Elmosta az eső a második monacói szabadedzést
2015. május 21. 13:44
Mivel az eső elmosta a Monacói Nagydíj csütörtök délutáni szabadedzését, a csapatoknak nem volt lehetőségük teljesíteni a szokásos időmérő- és versenyszimulációikat. A zuhé éppen akkor kezdődött, amikor Roberto Merhi balesete miatt piros zászló volt érvényben, aztán egy órán keresztül gyakorlatilag semmilyen akció nem történt a pályán, mielőtt a mezőny nagy része intermediate gumikon kimerészkedett rá az utolsó percekben.
Az aszfalt csak az első negyedórában volt száraz, ahhoz azonban ez is elégnek bizonyult, hogy a Mercedesek és a Ferrarik elfoglalják az első négy helyet. Ismét Lewis Hamilton volt a leggyorsabb, aki 1:17.192-es körével 0,740 másodpercet vert Nico Rosbergre, és az alig 22 fokos pályán 1,3 másodperccel felülmúlta Fernando Alonso egy évvel ezelőtti, szuperlágy gumikon elért legjobbját is.
Ezeket a gumikat ezúttal senkinek nem nyílt alkalma élesben kipróbálni, pedig a Pirelli teljesen új keveréket hozott Monacóba. Pastor Maldonado a nedves pályára kiment ugyan a szuperlágy gumikkal, de azonnal vissza is menekült a bokszba, így a pilótáknak az időmérőre majd a szombat délelőtti edzésen lesz lehetőségük felkészülni.
A versenyszimulációk szintén kimaradtak, mert Rosberg szerint a fenyegető radarkép ellenére az eső váratlanul érte a csapatokat, ezért a programjukat sem pörgették fel eléggé – bár délelőtt meglehetősen sok kört tettek meg. Mindez még a szokásosnál is jobban megkeverheti a paklit Monacóban, ahol egyébként sem mindig a papírforma érvényesül.
Az edzésen addig is nehezek voltak a pályaviszonyok, amíg száraz maradt a pálya. Maldonado és Sebastian Vettel szó szerint ugyanúgy fékezte el magát és csúszott ki a Mirabeau kanyarnál, mint Rosberg a tavalyi időmérő végén – őt akkor szándékossággal vádolták –, Merhi autóját pedig az alagútból kifelé az évek óta ismert bukkanó dobta meg. A Marussia eleje a korlátnak ütközött, és az első vezetőszárnya letört, de nagyobb baj szerencsére nem történt.
Az egyórás műsorszünet után Fernando Alonso merészkedett ki elsőként a vizes pályára, amelyre a legtöbben az intermediate gumikat választották, bár Rosberg inkább a rendes esőgumikon tett meg pár kört. Mivel szombatra és vasárnapra szép időt ígérnek, a csapatoknak nem volt érdemes kockáztatniuk a veszélyes körülmények között.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Monacói Nagydíj második szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban! Délelőtt eleinte nedves volt a pálya a hajnali zuhétól, de a tréning végére a 18-20 fokos aszfalton is a tavalyihoz hasonló időket autóztak a versenyzők.
A Mercedes pilótája végig uralta az edzést, míg Rosberg enyhén a falnak koccant, aztán magas üzemanyagszinttel körözött. Sokáig Vettel állt a 2. helyen, ám az utolsó pillanatban két renault-motoros autó, Verstappené és Riccardóé is beférkőzött eléje. Mivel Monacóban kevésbé számít a motorerő, Ricciardo azt mondta, el lesz heseredve, ha a Red Bull itt sem fér be a legjobb öt közé.
Egy-két apró módosítást végeztek Monacóban tavaly óta. Az Uszoda sikánnál távolabb vitték a védőkorlátot, kialakítva egy kis bukóteret, a rázókövek mellett viszont elhelyeztek pár magasítást, hogy a versenyzők kedvét elvegyék a kanyar levágásától.
Akiknek dolgozniuk kell a versenyen, nem feltétlenül rajonganak Monacóért, mert a hely mindenki számára igencsak szűkös. Ez például a McLaren irányítóközpontja, amely halszemoptikával fotózva sem tűnik kényelmesnek:
Az idén először fogják bevetni, ráadásul vadonatúj keveréket is készítettek hozzá, amelynek alacsony az üzemi hőmérsékleti tartománya. Erről bővebben itt írtunk.
Az előrejelzés szerint 40% a valószínűsége. Az ég továbbra is felhős, a levegő ugyanúgy csak 14 fokos, mint délelőtt volt. Az aszfalt sem sokkal melegebb, alig 21 fokra melegedett.
Rosberg az elsők között ment ki megtenni az ellenőrző körét, őt Stevens, Pérez, Räikkönen és Maldonado követi.
Mármint a második szabadedzésen: akkor 1:18.482-es körrel kormányozta az élre Ferrariját. Ma reggel Hamilton 1:18.750-nel végzett az első helyen.
Elég lassan, 1:21.941 alatt teljesíti, miután a Mirabeau-nál - ott, ahol tavaly vitatott körülmények között kicsúszott a Q3-ban - elfékezi magát. Räikkönen, Sainz, majd Vettel azonnal meg is előzi, a Ferrari németje már 1:19.733-mal vezet.
Egy előzés közben elvéti a féktávot, és kiengedi az autóját az első kanyar bukóterébe. Grosjean Lotusát pedig megdobta a lent említett hurka az Uszoda sikán rázókövén, de azért sikerült elkerülnie a falat.
Szóról szóra eljátszotta ugyanazt, mint Rosberg a tavalyi időmérő végén: a Mirabeau felé vezető lejtön elfékezte magát, és tovább gurult a bukótérbe. Közben már csak Ricciardo és Ericsson nem tett meg mért kört, de egyelőre mindenki a lágy gumikat használja.
"Jézusom, minden körben dugóba kerülök" - jegyzi meg Hülkenberg morózusan. Tényleg óriási a forgalom, pillanatonként történik valami.
1:18.548-cal a hétvége legjobb eredményét érte el, mögötte már Sainz, Räikkönen, Verstappen és Alonso van.
Hamilton 1:17.640-es, Rosberg 1:17.932-es kört futott! Vettel, aki az előbb szintén kisodródott a Mirabeau-nál Rosberg-módra, feljön ugyan mögéjük, de 0,655 mp-s hátránnyal.
Már 1:17.192 a legjobbja, de ő is majdnem követte Rosberg példáját a Mirabeau-nál egy elfékezés után. Az lett volna a móka!
Merhi az alagútból kifelé, a sikán előtti féktávon elvesztette az irányítást az autója felett, és orral a korlátnak csapódott. Nincs baja, de az első szárny letört. A Marussia versenyzőin ezen a hétvégén nagy a nyomás, mert Bianchi tavalyi pontszerzéséhez nehéz lesz felnőniük.
Negyedóra után így állunk: Hamilton, Rosberg, Vettel, Räikkönen, Kvjat, Sainz, Verstappen, Alonso, Hülkenberg, Grosjean, Pérez, Massa. Már csak Ericssonnak nincs mért köre.
Merhi autóját az a bukkanó dobta meg az alagút kijáratánál, amely évről évre megtréfál valakit. Rossz vicc!
Hát, a lámpa zöldre váltott a bokszkijáratnál, de a lelátókon előkerültek az esernyők, úgyhogy egy ideig nem feltétlenül látunk majd semmilyen akciót. Pedig lassan elkezdhetnék használni a szuperlágy gumikat...
Hát, ez elég meglepő időzítés, de a Lotus megtöri a csendet, és kimegy a pályára. "Túlságosan esik" - jelenti a rádión a felvezető körében, ezért rögtön vissza is hívják. Ennek sok értelme volt!
Alonso szerint igen, pedig annak idején nem feltétlenül volt jó hatással a versenyzésre. Igen, az autók gyorsabbak voltak miatta, de túlságosan meghatározó szerepet játszott a csapatok közötti erőviszonyokban.
Pat Symonds, a Williams technikai igazgatója azt mondta, kb. 10 perc múlva elállhat az eső, de a pálya olyan sokára fog felszáradni, hogy nem lehet majd gyors köröket futni a szuperlágy gumikkal. Az abroncsokat egyébként is nehéz felmelegíteni a mindössze 20 fokos aszfalton. Symonds szerint jópár körbe beletelik, mire elérik az üzemi hőfokot.
Massa vidáman beszélget a Williams mérnökeivel a bokszutcai irányítóközpontban. A Ferrari szerelői jobb híján az autókat fényesítik.
Maldonado továbbra is kitartóan csücsül a pilótafülkében, de mivel szombatra-vasárnapra jó időt jósolnak, senkinek nincs kedve fürdeni egyet. Pedig Alonso tegnap azt mondta, mivel még nem vezette a McLaren vizes pályán, ma kipróbálná - igaz, ez Monacóban túl kockázatos. Egyelőre tovább esik.
Hát, ez nem fest túl jól. Egyébként a futam szempontjából nem feltétlenül baj, hogy ma senki nem tudja megtenni a szokásos időmérő- és versenyszimulációját, mert így még kevésbé lesz kiszámítható az eredmény. A csapatok adatok nélkül kevésbé tudják belőni a beállításokat, és a pilóták sem tudják begyakorolni a pályát, ami Monacóban különösen fontos.
A csapat vezérigazgatója, Jonathan Neale a Sky-nak nem tagadta, hogy a góré "motivációs beszédet" mondott Wokingban, de ebben szerinte nincs semmi új. Azt is elárulta, hogy a McLaren vizsgálata szerint Barcelonában nem volt mechanikai probléma Jenson Button autójával, amelyet a brit versenyző hirtelen felindulásból félelmetesnek nevezett a verseny után, csak a rossz beállítások miatt egyáltalán nem működtek a hátsó gumik.
A csapat szerelői kézi hőlégfúvókkal próbálják felszárítani az aszfaltot a garázs előtt. Az eső csillapodott egy kicsit, de még mindig nincs akció, úgyhogy a tévés rendező a jórészt üres lelátó előtt elhúzó sirály repülését lassította vissza az imént. Ez is valami!
Míg a Mercedes is az egyszerű hőlégfúvókkal erőlködik, a McLarennek elegánsabb megoldása van: a rájuk jellemző technokratizmus jegyében egy kerekeken guruló, porszívó-szerű célszerszámmal takarítják el a vizet a garázsuk elől. Tényleg őrület, hogy a csapatok mi mindent hurcolnak magukkal a világ körül. Mondjuk a mi kedvencünk még mindig a Ferrari motorhome-jának ajtajába állított műanyag kaktusz...
Még mindig ugyanaz, vagyis Hamilton 0,740 mp-vel vezet Rosberg, és 1,103-mal Vettel előtt. A teljes lista: Hamilton, Rosberg, Vettel, Räikkönen, Kvjat, Sainz, Verstappen, Alonso, Hülkenberg, Grosjean, Pérez, Massa, Bottas, Maldonado, Button, Ricciardo, Nasr, Merhi, Stevens, Ericsson.
Teljes joggal: ők kint áznak az esőben, a csapatok meg a garázsban lebzselnek. Itt nem egyszerűen az a probléma, mint máshol, hogy spórolnak a motorokkal - a vizes pályán túl könnyű hibázni, amiért túl nagy árat kell fizetni is a korlátok közelsége miatt, nyerni viszont nem lehet semmit az értelmetlen körözgetéssel.
A GP2-bajnok Jolyon Palmer a Sky-on rámutatott az imént, hogy az F1 hiába szól a szórakoztatásról, nem lehet arra kötelezni a csapatokat, hogy ilyenkor is kimenjenek a pályára. Mivel túl nagy a veszélye, hogy összetörik az autót, a versenyzők csak sétatempóban körözgetnének.
Pár versenyző beöltözött, sőt be is ült az autójába. És igen: Alonso intereken ki is merészkedett a pályára a McLarennel! Nyilván nagyon óvatos lesz.
Kvjat és Ricciardo is csatlakozott Alonsóhoz, szintén intermediate gumikon. A spanyol egy második körre is kint marad, de az aszfalt elég vizes.
Aomso 1:40.401 alatt teljesítette a körét, de így is folyamatosan korrigálnia kellett, különösen a kigyorsításokon. Kvjat 1:40.643-as, Ricciardo 1:40.585-ös időt ért el, míg Rosberg rendes esőgumikkal jelent meg a pályán.
Mégis mit várt?! Így is csak 2 tizedel volt lassabb Alonsónál. Rosberg az esőgumikon 1:42.240-es időt ért el.
Az első kanyarban továbbcsúszott a bukótérbe, de utána helyben megfordította az autóját egy kövér gázzal. Megélénkült a forgalom a végére. Az első tíz helyezettből csak Hülkenberg és Grosjean nincs a pályán, most Hamilton is kihajtott rá az interekkel.
A pálya szárad: a legutóbbi körét már 1:33.325 alatt tette meg, őt Alonso követte 1:34.405-tel. Kockás zászló! A leintés előtt 16 autó volt a pályán.
Az autók búcsúzóul még felálltak a rajtrácsra gyakorolni az elindulást. Hamilton végzett az élen, de a mókának hamar vége szakadt a zuhé miatt, amely lényegében elmosta az edzést. Azért köszönjük a figyelmet, és ne menjenek messzire, mert hamarosan jelentkezünk az összefoglalóval, aztán a csapatok reakcióival is!