Hamiltoné a pole, a Williams lenyomta a Ferrarit
2015. július 04. 13:43
A vasárnapi Brit Nagydíjon Lewis Hamilton indulhat az élről hazai pályán, Silverstone-ban, miután a Q3-ban az első mért kör során gyorsabbnak bizonyult csapattársánál, Nico Rosbergnél, valamint a Williams párosánál is, akik közül ezúttal Felipe Massa érte el a jobb köridőt. A brazil volt az egyetlen, aki a második gyors körében javítani tudott a pozícióján, így legyőzte Valtteri Bottast és a két Ferrarit. Kimi Räikkönen és Sebastian Vettel csak az 5-6. pozíciót érdemelte ki.
Jól indult pedig az edzés a Scuderia számára, Kimi Räikkönen még a leggyorsabb is tudott lenni a Q1-ben, a Q2-ben pedig Bottas került Hamilton elé, Rosberg pedig mindkét alkalommal gyorsabb volt a csapattársánál. Hamilton viszont összeszedte magát a Q3-ra, és az is jól jött számára, hogy Rosberg az utolsó körében a bal első gumi gyenge tapadására panaszkodott. A folyamatosan változó irányú szél és a melegedő aszfalt is gátolta a mezőnyt, hogy javítani tudjanak a korábban elért eredményeken.
A Williams remekül felállt a pénteki visszafogott teljesítménye után, mindkét Ferrarit legyőzték, a Toro Rosso délutánja viszont nem alakult jól. Bár Carlos Sainz 8. helye Danyiil Kvjat Red Bullja mögött sikernek tekinthető, Max Verstappen végig küszködött az autójával, és csak a 13. helyen végzett. A 9. Nico Hülkenberg lett az új Force Indiával, a Q3 utolsó helyét pedig Daniel Ricciardo érte el, miután törölték egy köridejét a harmadik harmadban.
Messze nem ő volt az egyetlen, aki így járt: a Q1-ben és a Q2-ben is több pilóta idejét elvették pályaelhagyás miatt, elsősorban a Copse kanyarban. Räikkönen csaknem ki is esett ezért a Q2-ben, és Pastor Maldonado baja is többször meggyűlt a szombaton kiadott direktíva miatt. Más jellegű problémái voltak a McLarennek: Fernando Alonso autója műszaki hiba miatt alig tudott részt venni az edzésen, majd Jenson Buttonnal egyetemben simán kiesett a Q1-ben.
Újabb pole pozíciójával Lewis Hamilton Michael Schumacher és Ayrton Senna mögött már a 3. az örökranglistán, és esetleges holnapi győzelmével a nyertesek rangsorában is előrébb léphet. A brit pilóta kiemelte, hogy a pole pozíciót az időmérő előtt felülvizsgált beállításoknak köszönhette. Elmondta, hogy a Q3-ban már csak a lehető legjobb köridő elérésére törekedett.
Az ismét savanyú arcot vágó Rosberg elismerte, hogy csapattársa egyszerűen jobb kört tudott futni az első mért kör alatt a Q3-ban, utána viszont a bal első kerekénél gyengült a tapadás, ezért Hamiltonnal ellentétben befejezte ugyan a körét, de javítania már nem sikerült. „Bosszantó, de ez van” – összegzett. Massa örült, hogy a csapattársával egyetemben megverték a Ferrarikat, így a 2004-es futam óta holnap először nyílik majd esélyük dobogós helyet szerezni a Williamsnek Silverstone-ban.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Szép napot! Silverstone-ban egész hétvégén kellemes idő volt, bár ma éjjel esett az eső. Tegnap délután 40-46 fokosra melegedett az aszfalt, ami a gumiknak alkalmasint már túl sok, és most is hasonló hőmérséklet várható.
Nem sokkal ezelőtt a McLaren szerelői hibát fedeztek fel Alonso autójának hidraulikus rendszerében, és a helyszíni képek alapján nem sok esélyt látnak a megoldásra, mivel jelenleg nem is dolgoznak az autón. A spanyol valószínűleg kihagyja az edzést és a mezőny végéről rajtol. (Sky Sports)
A paddockban Kimi Räikkönen jövője az egyik meghatározó kérdés, de az érintettek semmi érdembelit nem hajlandók elárulni. Maurizio Arrivabene a Sky Sportsnak azt mondta, nincs nyomás sem a Ferrarin, sem Räikkönenen, és nem feltétlenül azon múlik a maradása, hogy képes-e Sebastian Vettelt legyőzni. A finn a múlt héten, Goodwoodban azt mondta, ha véget ér F1-es pályafutása, ismét a rali felé fordulhat, de a NASCAR-ban tett kitérőjét is nagyon élvezte. Valtteri Bottas szintén hallgat a Ferrarihoz szerződés esélyéről.
„Úgy olvasom a helyzetet, hogy már az is nagy eredmény lenne, ha bejutnánk a Q2-be” – mondta Jenson Button az F1 hivatalos weboldalának. „Ez persze nem lehet az igazi célunk” – tette hozzá. A Mercedes szinte biztosan elhozza az első két rajthelyet, mögöttük a Ferrarik esélyesek a 3-4. rajtkockára, a harmadik rajtsorért viszont nagy csata lehet a Toro Rossók és az ellenfelek között.
A briteknél hagyomány, hogy a versenyhétvégén a Királyi Légierő műrepülő köteléke, a Red Arrows is megmutatja magát, és ez idén sem maradt el. A Silverstone-ban ritka, nyárias időjárás kedvez nekik, és a gépeket még a szél sem zavarja annyira, mint a pályán köröző F1-es autókat. A harmadik szabadedzésen több pilótát is látványosan megdobott egy váratlan lökés, elsősorban a Copse kanyarban. Vigyázniuk kell, mert a négykerekes pályaelhagyás esetén szigorúan törölni fogják a köridőt.
A silverstone-i óriáskerék a szuzukai pálya ikonikus részletére emlékezteti a Sauber Twitter csatornájának szerkesztőjét. Az időjárás sem jellemző Angliára.
Az elmúlt öt év során mindig más volt a pole pozícióban Silverstone-ban, ma viszont várhatóan valaki másodszor is megszerzi az első rajtkockát. Íme az elmúlt öt év rajtelsőinek listája:
2014: Nico Rosberg
2013: Lewis Hamilton
2012: Fernando Alonso
2011: Mark Webber
2010: Sebastian Vettel
Az örökranglistát Jim Clark, Nigel Mansell, Damon Hill és Fernando Alonso holtversenyben három elsőséggel vezeti. A csapatok között egyelőre a Ferrari és a Williams a legsikeresebb tizenegy pole-lal, a McLaren hetet, a Lotus (az eredeti) pedig ötöt szerzett.
Viszont továbbra is váltakozó az iránya, így teljesen kiszámíthatatlan a versenyzők számára. Egy régi repülőtéren vagyunk, ami szinte teljesen sík, szóval a pilótákat érheti meglepetés, ez akár pozíciókról is dönthet.
A hibrid hajtás hűtőrendszerénél szökik folyadék, nem tudták megjavítani, de egy időmérő körre így is kiküldik a spanyolt.
Hamilton máris kihajtott a pályára, a két Manor vezeti fel a mezőnyt. A pilóták többsége követi őket, egyelőre valószínűleg csak ellenőrző körökre.
Hamilton 1:34.009-cel kezdett, de Rosberg 1:33.654-gyel elé került. Bottas jelenleg a 3., Ricciardo és Hülkenberg követi, de utóbbi körét várhatóan törlik, mert elhagyta a pályát.
Button épp most engedte el a spanyolt, aki betegeskedő autójával is megpróbál értékelhető eredményt elérni.
1:33.796-ra javít, de Rosberg viszont már 1:33.475-nél tart. Räikkönen egyelőre Bottas mögött a 4., Vettel szintén kiszélesítette a pályát a Copse-nál. Most futja első mért körét.
Fernando Alonso is az 5. körében futotta meg első mért körét, a 10. helyre ugrott előre a McLarennel. Vettel is újra próbálkozik, miután első idejét törölték.
Rosberg, Hamilton, Bottas, Räikkönen, Vettel, Massa, Sainz, Ricciardo, Kvjat, Ericsson a top 10 jelenlegi sorrendje.
Jó sokáig vártak a Lotusnál, de a francia pilóta is megkezdi az edzést. 5 és fél perce van. Verstappennek is igyekeznie kell, mert értékelhető ideje egyelőre neki sincs.
A 12. helyre jött fel. Veszélyben van Maldonado (nemrég törölték egy körét), Button, Nasr, Stevens és Merhi.
"Egyáltalán semmi tapadásom nincs" - mondja a rádión. Közben Alonso és Nasr is gyorskörön van, próbálnak megmenekülni a kieséstől.
1:33.426-tal éppen Rosberg elé került, Vettel 1:33.562-vel a 3. helyre jött fel, miután az utolsó szektorban nem volt olyan gyors, de így is megelőzte Hamiltont. Nasr, Alonso, Button, Stevens és Merhi esett ki.
Maldonado a 15. helyen mindössze 11 ezredmásodperccel volt gyorsabb a 16. helyen kieső Nasrnél, aki ezúttal alulmaradt a 12. helyen végző csapattársához, Ericssonhoz képest.
A top 10-ben egyelőre nem volt igazi meglepetés: Räikkönen, Rosberg, Vettel, Hamilton, Bottas, Pérez, Ricciardo, Kvjat, Massa és Hülkenberg sorrend alakult ki, a Toro Rossók egyelőre nem üzemelnek olyan jól, ahogy azt vártuk.
Az FIA elnöke Toto Wolffal és Niki Laudával cserél eszmét, Alonso közben már sisak nélkül, látszólag érzelmektől mentesen integet a közönségnek.
Öt autóval kevesebb lép majd pályára, egyelőre senki sem siet kifelé.
Először Bottas, majd később Massa is kigördül a silverstone-i napsütésbe. Közben Kvjat övét igazgatják a Red Bullnál, a többiek pedig egyszerűen várnak a sorukra az autókban ülve.
Óvatosságra intette mérnöke a német pilótát. Közben Bottas 1:33.273-at futott, Massa kicsúszott a fűre, ezért csak 54-et ért el. Hamilton is kint van már, de ezúttal Rosberg kezd hamarabb mért kört
Magabiztos előnnyel 1:32.737-re javítja a legjobb időt, mögötte Hamilton 1:33.068-cal, Bottas, Hülkenberg, Kvjat, Ricciardo, Massa, Sainz, Pérez és Grosjean következik.
Räikkönen is gyorskört kezdett, közben mindkét Mercedes küzd a széllel a pályán, instabillá válnak az autóik. Verstappen is idegesen arra panaszkodik, hogy állandóan elveszti uralmát az autó hátulja fölött. Sainz egyelőre a 8. helyen áll
Bottas ismét a Ferarik előtt van, kevesebb, mint három perc maradt a Q2-ből. A finn ezúttal sincs jó körön. Räikkönen a rádión azt mondta, hogy a jobb oldali kereke még a rázókövön volt, de hiába, a fehér vonalat négy kerékkel átlépte.
A 9. helyen fejezte be a Q2-t, így Sainzhoz hasonlóan éppen elkerülte a kiesést ellentétben Pérezzel, Grosjeannal, Verstappennel, Maldonadóval és Ericssonnal, aki holnap pont csapattársa, Nasr elől rajtolhat.
A Williams finn pilótája az utolsó pillanatokban megelőzte Hamiltont, és Rosberg mögött a 2. helyen zárta a Q2-t, bő 2 tizedmásodperc hátránnyal. Kvjat jobbnak bizonyult Vettelnél, utána Hülkenberg, Massa, Ricciardo, Räikkönen és Sainz következik.
"Nem értem mi történt, de sokkal rosszabb, mint a szabadedzésen volt" - mondta a rádióban a holland, aki a 13. helyen kiesett. Az autó hátuljával küszködik, elsősorban kigyorsításoknál, de látható, hogy a csúcspontokat is elvétette.
Az ismert véleményeket reciklálta a McLaren kiábrándító formája okán a Sky Sportsnak. Azt mondta, mindenki nehezen éli meg a csapatnál, hogy korábban a győzelmekért harcoltak, most pedig küszködnek, de összetartanak, és megpróbálnak fejlődni.
Rosberg egyelőre jobbnak tűnik Hamiltonnál a Q1 és a Q2 alapján, ráadásul mindkét esetben egy másik csapat autója is be tudott furakodni elé. A hazai pályán versenyző világbajnoknak gyorsulnia kell.
Négy pilóta is egyszerre lépett pályára: Bottas, Hülkenberg, Hamilton és Ricciardo is kihajtott, nem sokkal később Vettel is követte őket.
Az angliai pálya nem tartozik a különösebben rövid és szűk helyszínek közé, a pilóták mégis kénytelenek voltak helyet hagyni egymás mögött, mert a mért körök előtt összetorlódtak. Hamiltont követi a kamera.
Ricciardo 1:33.943-mal kezdett, de nem tudott az élen maradni: Hamilton (1:32.248), Rosberg (1:32.361), Bottas (1:33.149), Massa (1:33.342), Räikkönen (1:33.379), Vettel (1:33.547) az élmezőny sorrendje az első körök után. Kvjat, Sainz, Ricciardo és Hülkenberg jön utánuk.
Sorban kezdik meg újabb felvezető köreiket a pilóták, közben a visszajátszáson Hamilton egy korábbi, de már a Q3-ban elkövetett elfékezése látható. Lassan újabb gyorskört kezd.
Massa szélárnyékában fordult rá a Hangar egyenesre, és éppen kibújt volna mögüle, de Rosberg pont megpróbálta elengedni őket, és sokkal gyorsabban haladt tőlük balra. Éppen elkerülték.
Csak Massa tudott javítani az utolsó mért köre során. A sorrend: Hamilton, Rosberg, Massa, Bottas, Räikkönen, Vettel, Kvjat, Sainz, Hülkenberg, Ricciardo.