Hamilton újra győzött, Vettel gumija felrobbant
2015. augusztus 23. 13:41
A Mercedes idei hetedik kettős győzelmét aratta a Belga Nagydíjon, Lewis Hamilton pedig a hatodik győzelmével 28 pontra növelte az előnyét a világbajnokságban. A brit senkitől sem zavartatva haladt az újabb győzelem felé, Nico Rosberg ugyanis már a rajtnál pozíciókat veszített, majd a visszaszerzett 2. helyről sem tudott támadást indítani a csapattársa ellen. Noha az élen papírforma eredmény született, a Mercedesek mögött eseménydús verseny zajlott.
A Belga Nagydíj előtt sokan attól tartottak, hogy káoszba fulladhat a rajt, mert ezen a hétvégén léptek életbe az új szabályok, amelyek a versenyzők kezébe adták az irányítást az indulásnál. Káoszra végül nem került sor, de a Nico Hülkenberg problémái miatt megismételt felvezető kör után többen elrontották a rajtjukat: a lassan elmozduló Nico Rosberg az 5. helyre csúszott vissza, és a két Williams is pozíciókat veszített.
Fantasztikusan rajtolt viszont Sergio Pérez, aki két helyet előrelépve Hamilton mögött, a 2. helyen találta magát.
Rosberg Valtteri Bottast már a 2. körben megelőzte, Pérezt és Daniel Ricciardót pedig a bokszkiállásoknál ugrotta át, ezért a 15. körben már a csapattársa mögött haladt a 2. helyen. A kerékcserék után gyorsabbnak is tűnt Hamiltonnál, aki később állt ki a bokszba, és a sokáig kint maradó Vettel egy ideig feltartotta. A brit azonban végig a kezében tartotta az irányítást – ha Rosberg közeledett hozzá, ő is rákapcsolt, és végül 2 másodperces előnnyel magabiztosan nyerte meg a versenyt.
A rajt után már csak arra figyeltem, hogy mindig elegendő előnyöm legyen Nico előtt"
– nyilatkozta a futam után Hamilton, aki pályafutása során 80. alkalommal állhatott dobogóra, és ezzel utolérte Ayrton Sennát az örökranglistán. „Amikor láttam, hogy az egyik autón felrobbant egy gumi, nagyon óvatos vezetésre váltottam, de ettől függetlenül az egész hétvégém 100 százalékos volt."
Rosberg elismerte, hogy az elrontott rajta után nem igazán maradt esélye a győzelemre. „Néha közelebb kerültem hozzá, de utána futott néhány gyorsabb kört, és megint lemaradtam" – mondta.
Hamilton Sebastian Vettel felrobbant gumijára utalt a nyilatkozatában, a német Ferrariján az utolsó előtti körben adta meg magát a jobb hátsó abroncs. Vettel az élmezőny többi tagjával ellentétben egykiállásos taktikával próbálkozott, ami majdnem egy dobogós helyezést eredményezett, így viszont a pontszerző helyeken kívül, a 12. pozícióban végzett. A közepes Pirelli gumi közvetlenül a pálya egyik legveszélyesebb pontja, az Eau Rouge után robbant szét, ezért Vettel dühösen nyilatkozott a futam után.
Az ilyesmi nem történhet meg
– ha 200 méterrel korábban durran el a gumi, akkor most nem állnék itt" – bosszankodott a német, aki arra is utalt, hogy a Pirelli gumijaival is gondok lehetnek. „Az ilyesmi gyakran megtörténik, és mindig más választ kapunk: a törmelékek kivágták a gumit, vagy valaki túl szélesen fordult...Én nem hajtottam le a pályáról, egyszer csak felrobbant a gumim."
A másik Ferrarival Kimi Räikkönen nem tudott a csapattársához hasonló tempót futni, és a mezőny hátsó feléből indulva csak a 7. helyre tudott felkapaszkodni. Vettel defektje után Romain Grosjean örökölte meg a harmadik helyet,
a 2013-as USA Nagydíj óta először állhatott dobogóra.
A francia a frissebb abroncsain egyébként is utolérte Vettelt a verseny végére, az utolsó előtti körben már szorosan mögötte haladt. „A srácok nagyon keményen dolgoztak ezért az eredményért. Ez egy különleges nap számunkra, a dobogó felér egy győzelemmel is" – mondta a Lotus idei legjobb eredményét ünneplő francia, aki a 9. helyről indulva ajándékozta meg a dobogóval a nehéz helyzetben lévő csapatát.
A Renault-motoros Red Bull meglepően gyors volt a spái pályán, de ezt csak Danyiil Kvjat használhatta ki, Ricciardo 20 kör után műszaki hibával leparkolta az autóját a célegyenesben. Csapattársa azonban megszerezte a 4. helyet, miután a verseny utolsó 6 körében három ellenfelét is megelőzte. „A verseny második fele szinte tökéletes volt, a végén szinte szárnyaltam" – nyilatkozta boldogan. „Olyan autókat is megelőztem, amelyek ütőképesebbek a miénknél."
Pérez a remek rajta után végül az 5. helyet tudta megszerezni, idén még nem végzett ilyen előkelő helyen. A másik Force Indiával Nico Hülkenberg el sem tudott indulni, miután az első felvezető kör után a rajtrácson ragadt.
A Williamsek meglepően gyengén szerepeltek
, Felipe Massa a 6., Valtteri Bottas pedig egy büntetés után csak a 9. helyen végzett. A finnek a csapata meglepő hibájáért kellett áthajtásos büntetéssel fizetnie: az első bokszkiállásánál három lágy és egy közepes gumit kapott. „Először azt hittem, a guminyomással van baj" – mondta Bottas. „Csalódott vagyok, szerintem legalább az 5. helyen végezhettünk volna." Massa elmondta, a Williams a lágy gumikon nem működött jól, a közepeseken jó tempót futottak.
Pontszerző helyen végzett még Max Verstappen és Marcus Ericsson is, a végig küszködő McLarennek viszont ezúttal esélye sem volt. Fernando Alonso a 13., Jenson Button a 14. helyen végzett, csak a két Manort tudták megelőzni. Ricciardo és Hülkenberg mellett feladta a futamot Carlos Sainz és Pastor Maldonado is, mindketten motorhiba miatt.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma–1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük olvasóinkat a Belga Nagydíj percről percre tudósításánál! A verseny 14 órakor rajtol, a körülmények szinte azonosak a tegnapiakkal: a levegő 23, az aszfalt 40 fokos, a szél viszont erősebben fúj. A térségben verőfényes napsütés uralkodik, de a 44 körös táv során nem kizárt, hogy megérkezik az eső.
A két McLaren, Romain Grosjean és Max Verstappen is után Kimi Räikkönen is büntetést kapott váltócsere miatt. A finn pilótát öt hellyel sorolják hátra, de a többiek büntetései miatt csak két helyet veszít, így a 16. helyről indulhat. Ezzel 125 pozícióra emelkedett a hétvégi büntetések száma, amiből 105-öt a McLaren gyűjtött be. Fernando Alonso tegnap ironikusan megjegyezte, hogy ezt a rekordot egy tortával kellene megünnepelni.
Az idén ez lesz az első alkalom, hogy a pilótáknak külső segítség nélkül, önállóan kell megoldaniuk a rajtot. Várhatóan kavarodások lesznek, de egyelőre senki sem tudja, mekkora kihívást jelent majd a szabályváltozás a versenyzőknek.
Bár tavaly egy kiállással is teljesíthető volt a futam, az idén - ugyanolyan gumikkal - kettő valószínű, sőt adott esetben akár három is. Rob Smedley azt mondta a Sky Sports-nak, hogy az utolsó kiállás után, a verseny utolsó néhány körében jöhet az eső.
Az F1 legismertebb csapata Belgiumban a 900. alkalommal áll rajthoz, Sebastian Vettel pedig 150. futamára készül. A Scuderiának nem alakult jól a szombati edzésnap, Vettel csak a 8., Kimi Räikkönen pedig a 16. helyről indulhat.
Hatalmas balesetek történtek tegnap az F1-es időmérő után, a GP2-es és a GP3-as mezőny futamain. A GP2-ben a Red Bull protezsáltja, Pierre Gasly ütközött össze Daniel de Jonggal, aki nagy sebességgel a gumifalba csapódott, és csigolyatörést szenvedett. Műtéten esett át, de orvosai szerint az állapota kielégítő. A futamot hosszú időre leállították, de végül megtartották.
Nagyot esett a Le Mans-ban is megfordult Jann Mardenborough a GP3 futamán is. A brit pilóta az Eau Rouge-ban vesztette el uralmát az autója fölött, és a gumifalban kötött ki, de az alaposan összetört autó kimentéséhez elég volt a virtuális safety car életbe léptetése is. Ez tegnap és ma is többször szerepet kapott, így várhatóan az F1-es futamon is láthatjuk majd e szabály alkalmazását.
Erős a szél Spában, és Daniel Ricciardo is ezt emelte ki a Sky Sports-nak adott nyilatkozatában. Az ausztrál pilóta a rajttal kapcsolatban nem árult el semmit.
A Renault Sport F1 ügyvezetője, Cyril Abiteboul gyermeke születése miatt nem utazott el a Belga Nagydíjra, így a francia vállalatot márkanagykövetük, Alain Prost képviseli. A korábbi négyszeres világbajnok a Sky Sports-nak azt mondta, "nem az ő dolga" kommentálni az értesülést, hogy a Red Bull már az idén felbontaná a motorszállításra vonatkozó együttműködést, de azt elismerte, hogy "probléma van a szerződéssel." Prost hozzátette, az elnök, azaz Carlos Ghosn döntésére várnak.
Foglalják el ülőhelyeiket, hamarosan kezdődik az F1-es Belga Nagydíj!
Mindenki gond nélkül el tudta hagyni a rajtrácsot, bár Pérez egy kissé beragadt. Nemsokára rajtol a futam!
Gyengülő motorra panaszkodott, a csapat a kör végén behívta a bokszba. em sokkal később a csapat mégis kiküldte a rajtrácsra.
A német pilóta integetve jelezte, hogy nem tud elrajtolni, így megszakadt a folyamat, új felvezető kör kezdődik, és egy körrel csökken a versenytáv.
Ő sem rajtol el a mezőnnyel, Hülkenberg is a boszban rostokol a Force Indiával.
Hamilton vezet, Pérez, Ricciardo, Bottas, Rosberg, Vettel, Maldonado, Grosjean az élmezőny sorrendje, sőt Pérez Hamiltont is megtámadta a Kemmel egyenes végén.
Rosberg megelőzte Bottast, és visszajött a 4. helyre, és ez lehetővé tette, hogy Vettelnek is, hogy előzzön.
Motorhiba miatt a Kemmel egyenesben kénytelen volt félreállni. A visszajátszás szerint Rosberg nem rajtolt rosszul, de a kigyorsítása rosszabb volt az ellenfeleknél.
Már 2 másodperc az előnye Pérez előtt, közben Verstappen már a 11. helyen jár, Räikkönen pedig a 12. pozícióban halad.
Körhátránnyal, de meg tudta kezdeni a futamot Carlos Sainz, viszont csapata utasítására kénytelen volt lassítani, majd ismét megengedték neki, hogy nyomja a gázt.
Marcus Ericssont is megelőzték, így már a 10-11. helyen autóznak. Hamilton közben folyamatosan futja a leggyorsabb köröket, már 3,7 másodperccel halad Pérez előtt.
Jelentős sebességkülöbségét kihasználva körbeautózta a brazil pilótát, Massát Verstappen is kezdi utolérni a 10. helyen.
Grosjean üldözi, a 6. helyért folyik a csata. Hamilton előnye már 4,8 másodperc, Pérez viszont kezdi feltartani Ricciardót és Rosberget, mögöttük Vettel senkitől sem zavartatva autózik.
A Red Bull kimenekítette a Pérez mögé beragadó Ricciardót, és agresszív, valószínűleg három kiállásos taktikát választva már a futam elején feltették autójára a közepes keverékű gumikat.
Grosjean megelőzte, és Kvjat is támadni kezdi a finn pilótát, aki Massához hasonlóan elkezdett lassulni.
Pérezt is kihívta a Force India, elsősorban Ricciardóra figyelnek, de hiába, mert csak a Red Bull mögé tudtak visszajönni. Rosberg ezzel visszalopakodott Hamilton mögé a 2. helyre, de 8,5 másodperc a hátránya. Pérez lágy gumikat kapott.
Mindketten kicsúsztak a buszmegállónál, de Kvjat sokkal tovább fékezte állóra a kerekeit. A 9. körben folytatódnak a kerékcserék.
Grosjean, Massa, Kvjat, Massa, Verstappen és Ericsson is kereket cserélt. Ennek vesztese Grosjean, aki ismét visszaesett Bottas mögé, de újra megelőzte ellenfelét.
Nasr próbálta kiszorítani, de a holland szívósan a külső íven maradt az utolsó szektorban, így a buszmegállónál már a belső ívre került. Megelőzte ellenfelét, aki rögtön a bokszba hajtott.
Hibátlan kerékcsere a finn versenyzőnél, nem sokkal később Pérez visszaelőzi Ricciardót a lágy gumikon.
A német pilóta átugrotta Pérezt és Ricciardót is, de Pérez visszatámadt a Kemmel egyenesben, viszont ahogy Hamilton ellen, úgy Rosberggel szemben is visszavonulót kellett fújnia.
Bottas kerékcseréjénél eltérő keverékű gumikat szerelte fel az autójára, ami a szabályok szerint tilos. A nyilvánvaló hiba ellenére a csapat még nem hívta ki a bokszba, de az FIA már vizsgálja a helyzetet. Ez nem csak szabálytalan, hanem veszélyes is. Bottas a 7. helyen halad.
Ezzel Vettel ideiglenesen átveszi a vezetést, de ő még nem állt ki a bokszba, így a valós versenyben a két Mercedes áll legjobban.
Sebastian Vettel az élmezőnyből utolsóként kiállt keeket cserélni, Bottasnak pedig áthajtásos büntetést osztottak ki. A német pilóta pont finn ellenfele elé tért vissza a pályára, így jelenleg a 6. helyen halad.
1:54.948-cal Rosberg megfutotta a verseny leggyorsabb körét, és közelíteni kezdett a versenyt vezető Hamiltonhoz. Ricciardo közben nagy sebességnél megcsúszott, de folytatni tudta a futamot.
A 11. helyre esett vissza, így Räikkönennel és Verstappennel meccselhet az előre jutásért. A sorrend Hamilton, Rosberg, Pérez, Ricciardo, Grosjean, Vettel, Kvjat, Massa, Räikkönen, Verstappen.
Ricciardót utasította maga mögé, közben Räikkönen kezdi utolérni a 8. helyezett Massát. Buttonnak problémái akadtak az akkumulátorokkal, ezért 19 másodperc hátrányt szedett össze Alonso mögött a 15. helyen.
Rosberg közeledni tudott Hamiltonhoz, de az utóbbi körök során 3,4 másodperc körül stabilizálódott a távolság a két pilóta között.
A francia Pérezt is megelőzte, remek formában autózik, és már csak a két gyári Mercedes van előtte. A hátránya 18 másodperc.
Az utolsó kanyarból kihajtva Red Bullja műszaki hiba miatt lelassul, a többiek alig tudják kikerülni. Virtuális Safety Car lépett életbe.
A mexikói pilóta pont Ricciardo előtt autózott, és hajtott be a bokszba, amikor a mezőny még versenytempóban közlekedett. Néhány másodperc múlva lelassították az ellenfeleket, akik sokat nyerhetnek Pérezzel szemben, ha most állnak ki a bokszba.
Räikkönen is kijött, de nem tudta megelőzni Massát, mögöttük Verstappen, Bottas, és Button is cserélt. A 22. körben véget ért a VSC.
2,2 másodpercre csökkentette a hátrányát, ez Hamiltonnak nem is tetszik, a rádión tette szóvá csapatának. Räikkönen támadni kezdte Massát, de előzni nem tudott a 7. helyért, és le is maradt tőle.
Összesen 22 kört kell megtennie a 6. helyen autózó mexikóinak, aki maga mögött tudta tartani Massáékat.
20 kör van hátra a hosszú spái pályán, Hamilton 2,6 másodperc előnnyel vezet Rosberg előtt, Vettel a 3. helyen halad Grosjean, Kvjat, Pérez, Massa, Räikkönen, Verstappen és Bottas előtt.
A brit pilóta 3,2 másodpercre növelte előnyét Rosberg előtt, Alonsót közben arról tájékoztatta mérnöke, hogy a pályától 100 km-re jár az eső, és a futam végére akár meg is érkezhet.
Elővette az időmérős formáját, és egy kör alatt 3,2-ről 4,1 másodpercre növelte előnyét Nico Rosberg előtt. Vettel hátránya má 25 másodperc fölött van.
Újabb tizedeket adott Rosbergnek, most 4,8 másodperccel vezet. Vettel közben hasonló tempót fut, mint Grosjean, így a 4 másodperc körül stabilizálta előnyét. Kvjat viszont az 5 helyen jóval lassabb a 6. helyzett Péreznél, és már csak 1,6 másodperc a különbség.
A 10. helyre jött vissza Bottas mögé. Közben Nasr is a bokszba hajtott, Vettelt pedig arra kérték, hogy állítson át valami a kormányon, de azt válaszolta, hogy az autó "nem reagál".
Grosjeant próbálja maga mögött tartani a 3. helyen, de az előnye már csak 3,5 másodperc. Azt javasolta a mérnökének, hogy ha van értelme, gondolkodjanak el egy extra kiálláson. Kvjatot figyelhetik, aki az előző körben állt ki, és már vissza is előzte Bottast a 9. helyért.
A 30. körben aztán ki is hívják a bokszba az élről. A kiállás előtt 5,5 másodperc előnye volt, probléma nélkül visszaér Vettel elé a 2. helyre. A kerékcsere előtt meg kellett nyugtatni a rádión, hogy Rosberg is ki fog állni.
Vettel némi lélegzetvételnyi előnyhöz jutott, mert Grosjean előző köre nem sikerült túl jól, így 4,3 másodpercre nőtt a különbség. A Ferrari valószínűleg nem hívja ki a németet a bokszba, hacsak váratlan esemény nem történik.
Minden a normális kerékvágásban zajlik, Hamilton visszaveszi a vezetést, a különbség sem változhatott érdemben.
Néhány körrel ezelőtt Alonso meglepetésre "erőből" meg tudta előzni Felipe Nasr Sauberét, de a brazil pilóta visszavette tőle a 12. helyet. Verstappen ismét kiállt a bokszba.
Mérnöke azt mondja Vettelnek, hogy a hőmérsékleti adatok alakulása alapján jó esély van arra, hogy végig tud menni a jelenlegi gumikkal a futamon. Közben Alonsónak azt mondják, hogy 40 kilométerre zivatar alakult ki
A leggyorsabb kört futotta 1:52.669-cel, ezzel 5,1 másodpercre csökkent a hátránya. Grosjeannak két kör kellett, mire ismét 3,5 másodpercre került Vetteltől. Izgalmas hajrá lesz.
1:52.416 most a legjobb köridő, de Hamilton sem volt sokkal lassabb, így a különbség még mindig 5 másodperc. Sainz taktikai okok miatt feladja a versenyt, 2 kör hátrányban volt.
Grosjean már csak 1,8 másodpercre van, és Vettel kezd szenvedni a kopó gumik miatt. A Ferrari egyre idegesebb féktávokon és kigyorsításokon is. A Lotusnak áll a zászló.
A Ferrari pilótájának esélye sem volt, hogy feltartsa az oroszt, akit csapata ösztönzött, hogy minél gyorsabban előzzön. Kvjat jelenleg a 7., de a Red Bull alighanem az 5. helyezett Pérezt is szeretné elkapni.
Idő kérdése, hogy Romain Grosjean mikor tudja megelőzni Sebastian Vettelt. Már csak 1,1 másodperc a különbség, de ez dinamikusan csökken, és nemsokára a DRS-t is használhatja.
A Lotus megengedte a franciának, hogy a "Strat 7" állást használja, ami teljesítménynövelésre utal. Egy másodpercen belül halad Vettelhez képest, a kör végén már közvetlenül mögé érkezett. Kvjat beragadt Massa mögé.
A 4-es kanyarban túlságosan kiszélesítette a pályát, nem sokkal később viszont átvette Massától a 6. helyet. Verstappen egy bátor manőverrel feljött a 9. helyre, Bottas elé. Vettel újabb kört úszott meg Grosjean előtt.
Pérezt is meg tudta előzni, Vettel pedig továbbra is tartja Grosjeant, de körről körre egyre nehezebb dolga van, nem biztos, hogy a verseny végéig meg tudja tartani dobogós helyét.
Nem bírta a Ferrari gumija, az Eau Rouge után a jobb hátsó (ugyanaz, mint Rosberg autóján pénteken) felrobbant. Vettelnek a pálya kétharmadát kell megtennie a bokszik, így gyakorlatilag fel is adhatja a futamot. Grosjean lesz a 3. helyezett.
A világbajnoki címvédő 2 másodperccel ért célba hamarabb, mint Nico Rosberg, Romain Grosjean lett a 3. Danyiil Kvjat, Sergio Pérez, Felipe Massa, Kimi Räikkönen, Max Verstappen, Valtteri Bottas és Marcus Ericsson előtt.