Hamilton megpördült, Hülkenberg nyerte az elhalasztott edzést
2015. október 09. 08:51
Gyakorlatilag haszontalanul zárult a csapatok számára az Orosz Nagydíj első szabadedzése, miután a reggeli órákban egy szervizjárműből nagy mennyiségű olaj folyt a pályára, amit még a tréning első fél órája során próbáltak eltávolítani. Ennek eredményeként a szabadedzés a szokásos 90 helyett csak 60 perces volt, és a 6-os, valamint a 10-es kanyar között igen nedves és csúszós aszfalt várta a pilótákat, akik általában intermediate, sőt néhányan rögtön esőgumival próbáltak szerencsét.
Az elhalasztott kezdés azt is jelentette, hogy az FIA döntése értelmében a pilóták egy szett száraz abronccsal kevesebbet használhattak a megszokottnál, így még kevesebb lehetőségük nyílt, hogy megbarátkozzanak a legtöbb pályánál simább aszfaltjáról ismert félig utcai helyszínnel. Eleinte bátortalan is volt a mezőny: sokáig csak Fernando Alonsónak és Marcus Ericssonnak volt ideje, a mezőny többi tagja igazából csak az utolsó negyed órában kezdett több kört egymás után megtenni.
A csapatok addig is igyekeztek viszonylag hasznosan tölteni az időt: Nico Rosberg többször is rajtot gyakorolt a bokszutca végén, majd lassan körbe ment a pályán. Később Sebastian Vettel is így tett, ő viszont a garázs előtti területre is égetett némi gumit, hogy később jobb legyen a tapadás. Ericsson közben próbált a pálya száraz szakaszán adatokat gyűjteni, de arra panaszkodott, hogy autójának alja túlságosan leér bizonyos kanyarokban. Ezt később a többiek szikrázó autóin is lehetett látni.
Többen is kicsúsztak a síkos aszfalton: Kimi Räikkönen és Vettel többször átlépte a fehér vonalat, Valtteri Bottas a bokszbejáratnál sokallt be, a hazai pályán autózó Danyiil Kvjat nem sokkal kerülte el a falat, Felipe Massa pedig épp Lewis Hamilton előtt pördült meg, de szerencsére nem ütköztek össze. Hamilton az edzés hajrájában maga is megforgott, ő a száraz 1-es kanyarban vesztette el uralmát a Mercedes fölött, de ő autója nem tört össze.
A köridőknek nem érdemes különösebb jelentőséget tulajdonítani a pénteki kezdés után, hiszen szokatlanul előnytelen volt a pálya állapota. Mindössze néhány kanyar volt nedves és csúszós, de eleinte annyira állt a víz, hogy szükség volt az intermediate gumikra, amelyek viszont nem voltak ideálisak a pálya hosszabb, teljesen száraz részén. Ennek megfelelően sokáig Alonso 2 perces körrel állt a – meglehetősen rövid – időtáblázat élén, és csak a végén sikerült 1:44-re faragni az eredményt.
A körülmények és részben a forgalom miatt nem igazán fontos, hogy a Force India pilótája, Nico Hülkenberg zárt az élen péntek délelőtt Szocsiban. A német versenyző 1:44.355-öt ért el honfitársa, Nico Rosberg (1:44.407) és Sebastian Vettel (1:44.986) előtt. Jó eredményt ért el a másik Force Indiával a mexikói Sergio Pérez is (4.), mögötte Daniel Ricciardo, Carlos Sainz, Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Max Verstappen és Kimi Räikkönen zárta az első 10 sorrendjét.
A körülmények miatt egyelőre nem sok derült ki a Fernando Alonso autójába szerelt új Honda erőforrásról sem. A spanyol sokáig szinte az egyetlen volt, aki mért köröket is teljesített, és eleinte még akkor is az élmezőnyben tartózkodott, amikor javulni kezdtek az idők, de végül megint csak a 14. lett, ráadásul Jenson Button a 11. helyen tudott zárni a régi változattal. A helyszíni beszámolók szerint Alonso motorjának hangja más, mint Buttoné, azt viszont egyelőre nem tudni, hogy ez az eredményekben is tükröződik-e majd.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük kedves olvasóinkat az Orosz Nagydíj első szabadedzéséről élőben készülő tudósításunkban! Szocsiba most látogat el másodszor a Forma-1. Jelenleg kicsit borús az idő, a levegő 19, az aszfalt 24 fokos.
Nagy mennyiségű dízel olaj került az aszfaltra, amit elkezdtek feltakarítani, de nem biztos, hogy időben végeznek vele.
30 perccel csúszik a szabadedzés kezdete a kifolyt olaj miatt. A szennyeződést feltakarították, de jelentős mennyiségű víz van még a pályán, így nincs mit tenni, várni kell, amíg felszárad.
A Sky Sports szerint egy szervizjármű hidraulikus rendszere mondta fel a szolgálatot a pályán, helyi idő szerint 6 óra körül, így került rengeteg olaj az aszfaltra.
Az óra közben elkezdett visszaszámolni, így az edzés hivatalosan elkezdődött, de a 2-es és 3-as szektorban sárga zászló van érvényben, és közben egy Kamaz továbbra is locsolja a pályát.
A pályabírók továbbra is dolgoznak az olajfolt eltávolításán, épp nagy mennyiségű semlegesítő port szórtak a pályára, közben egyre több sötét felhő is érkezik a térségbe.
Rossz hír a csapatoknak, hogy az FIA bejelentette, az első fél órára biztosított plusz gumiszettet ezúttal nem használhatják, tehát a bokszban való várakozás tiszta veszteség lesz. A Szocsiban leterített aszfalt ráadásul a szokásosnál jóval simább, így az istállóknak nem árt a gyakorlás a beállítások megtalálásához.
Pályafutása 250. futamára készül Fernando Alonso, de a McLaren csapata már pénteken megkezdte az ünneplést egy közös fotóval. A kétszeres világbajnok jelenleg a 6. az indulások számát összegző örökranglistán.
A jubiláló Fernando Alonso még legalább 25 további versenyre készülhet, mert csütörtökön a Sky Sportsnak kijelentette, hogy 2016-ban és 2017-ben is a McLaren pilótája lesz. "Vagy a konyhámban fogok főzőcskézni" - viccelődött, és kijelentette, hogy nem készül más szériákba sem.
Alonsót megkérdezték a Manor-Mercedes és a Haas-Ferrari csapatok esélyeiről is, mivel a McLaren-Honda az idén nem remekel. Azt felelte, "nulla" az esélye annak, hogy a kisebb csapatok jövőre megelőzzék őket: "Minden tiszteletem nekik, de a Manor egy repülőgép motort is berakhatna az autójába, akkor sem lennének sokkal előrébb. A McLaren élcsapat lesz jövőre, ez 100 százalék."
Két futamos hiányzás után ismét autóba ül Roberto Merhi a Manor színeiben, amennyiben zöld utat kap a mezőny a kifolyt olaj feltakarítása után. A spanyol pilóta az elmúlt két futamot a partvonalon töltötte, mert Alexander Rossi vette át a helyét, ő viszont ezúttal a GP2-ben tesz eleget kötelezettségeinek, így Merhi ideiglenesen visszakapta a helyét. Rossi az Abu-Dzabi Nagydíjat szintén kihagyja majd.
Egyelőre viszont még csak a versenyirányítás utcai Mercedes-Benz E-osztálya tett meg egy kört, majd visszatért a bokszba. Érdekesség, hogy ilyenkor általában a Safety Cart küldik ki, ez viszont egy teljesen más autó, és fehér színéből arra lehet következtetni, hogy nem is az F1-gyel utazó, ezüst színű autókat felvonultató flottába tartozik.
Toto Wolff és Niki Lauda komótosan, utcai ruhákban, táskákkal sétál befelé a paddockba, csaknem fél órával azután, hogy az első edzésnek meg kellett volna kezdődnie. Lauda nem sokkal később már a Red Bullt képviselő Helmut Marko oldalán bandukolt, látszólag jókedvűen.
A légi felvételek alapján konganak az ürességtől a lelátók Szocsiban. A közeli képeken jókedvű rajongókat látni, de az operatőrök nagyon ügyelnek arra, hogy ne látsszon, pénteken reggel alig ülnek a tribünökön.
Betartották az ígéretet, 30 perc késéssel megkezdődött az egy órára rövidült edzés. Marcus Ericsson a pályán.
Túl nedves a pálya egy rövid szakasza ahhoz, hogy a pilóták száraz abroncsokkal próbálkozzanak, használható köridőkre egyelőre nem számíthatunk. A versenyzők nagyon óvatosak is, hiszen a falak mindenhol közel vannak.
Eképp összegezte véleményét a pálya állapotáról a rezignált hangulatú Sebastian Vettel. Vissza is tért rögtön a bokszba.
Ez talán egy kicsit túlzás: a Williams szerelői a kék jelzésű esőgumikat tették fel a finn pilóta autójára. Bottas kicsit be is sokallt a bokszbejáratnál, és átlépte a fehér vonalat.
A pálya sajátos állapota miatt jelenleg használhatatlannak tűnik, hiszen a 6-os és 10-es kanyar között nagyon nedves, a többi részén viszont teljesen száraz, így az intermediate abroncsokat nem lehet rendesen üzemeltetni. Jobb híján a Mercedes rajtokat gyakoroltat Nico Rosberggel a bokszutca végén, az előbb igen sokáig állt a kijáratnál, mire elindult.
Felkerültek a slick gumik az új motorral hajtott McLarenre, Alonso autója már szikrákat is elkezdett vetni. A kétszeres bajnok mért kört is kezdett.
Ez Alonso első körének ideje. A fedélzeti kamera szerint a nedves szakasz annyira csúszik, hogy csak lépésben lehet közlekedni rajta a sárga jelzésű lágy gumikkal.
Még mindig csak 1:53-nál tart, és a bokszba is visszatért. A többiek egyáltalán nem futnak mért köröket. Vettel is rajtokat gyakorolt, Räikkönen intermediate gumival is kicsúszott a nedves szakaszon, ami Ericsson szerint "nagyon csúszós."
Kövér gázzal hagyta el a kerékcserék helyszínét, így némi gumit hagyott az aszfalton a később már valószínűleg nem használatos intermediate gumikról. Közben Ericsson is futott egy mért kört, de nem tudott gyorsabb lenni Alonsónál.
Az Autosport tudósítója arról számolt be, hogy esőcseppeket érzékelt Szocsiban... Az eddig sem túl hasznos edzés végképp értelmetlenné válhat, ha megérkezik az égi áldás. Ericsson közben elhagyta a pályát, de a vissza tudott térni, és továbbra is a 2. helyen áll Alonso és Button között. Ez is mutatja, hogy kissé szürreális a helyzet Szocsiban.
Erről számolt be az Auto Motor und Sport tudósítója, Tobias Grüner. Arról továbbra sincs hír, hogy a Red Bull Racing milyen erőforrásokkal indul 2016-ban, ha indulnak egyáltalán.
Ugyanott csúszott ki Vettel és Räikkönen is, a finn meg is pördült, de mindketten folytatni tudják. Sorra futják a mért köröket a pilóták, de továbbra is Alonso áll az élen. A változás csupán annyi, hogy az edzés végéhez közeledve a versenyzők megpróbálnak hosszabb etapokat teljesíteni.
Ahogy ez várható, lépésről lépésre gyorsul a mezőny, de továbbra is csak 1:45 végénél tartanak. Folyamatosan faragják a legjobb időket a pilóták, ebben a pillanatban Hülkenberg, Bottas, Alonso, Vettel a sorrend. Ericsson autója lefulladt a bokszutca végén, vissza kellett tolni a garázshoz.
Vettel állt az élre, jelenleg 1:45.491-nél tart, közben kisebb tumultus alakult ki a gyors körön lévő Max Verstappen, Will Stevens és Roberto Merhi között.
1:44.986-tal a német továbbra is vezet, mögé Hülkenberg zárkózott fel, a 3. pedig Hamilton, aki bravúrosan elkerülte a pont előtte megpördülő Massát, miután a brazil nem engedte el. Hamilton nem sokkal később maga is kipördült.
Hülkenberg a végén futott egy 1:44.355-öt, ezzel megelőzte Rosberget és Vettelt az Orosz Nagydíj első szabadedzésén. A top 10 további sorrendje Pérez, Ricciardo, Sainz, Hamilton, Bottas, Verstappen, Räikkönen.