Villámlástól féltették a sportbírókat, elmaradt az edzés
2015. október 23. 20:51
Nem mehettek ki a pályára az autók péntek délután Austinban, a folyamatos eső és a közeli villámlás miatt ugyanis a sportbírók nem tartózkodhattak az állásaikban, és a körülmények eleve alkalmatlanok voltak a vezetésre. A versenyirányítás egy órán át várt, hátha javul az idő, az előrejelzések szerint azonban erre nem volt esély, és a következő két órában, a szürkület beálltáig a mentőhelikopter sem tudott volna felszállni, ami pedig biztonsági előírás. El sem indították a 90 perces visszaszámlálást, és a nézőket is figyelmeztették, hogy ne tribünök alatt keressenek menedéket. Ennek ellenére sokan kitartottak.
A Japán és az Orosz Nagydíj után ez már zsinórban a harmadik verseny, amelynek az első edzésnapját megzavarja a rossz idő. A délelőtti szabadedzésen a pilóták megtettek pár kört a vizes pályán, de nem tudtak érdemben készülni az időmérőre és a versenyre. Mivel a meteorológusok szombatra is hasonlóan viharos időt és folyamatos esőzést jósolnak, az sem kizárt, hogy a kvalifikációt vasárnap délelőttre kell halasztani, és a csapatok vakon fognak nekivágni az USA Nagydíjnak.
Délelőtt Nico Rosberg érte el a legjobb időt, 1,2 másodpercet verve a Red Bullokra. A legtöbb kört, 38-at, a McLaren tette meg.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Szép estét! Austinban még csak délután 2 óra lesz, hamarosan kezdődik a második szabadedzés. Az elmúlt kb. egy órában kitartóan esett az eső, de nemrég elállt. A pálya még rendesen vizes, de így lesz esély rá, hogy felszáradjon. 24 fok van, az aszfalt 27 fokos.
Az első szabadedzésen nem esett, de a pálya vizes volt. A csapatok a körülményekhez képest viszonylag sok kört tettek meg, miközben azért spóroltak a gumikkal is - eleinte a rendes esőgumikat, aztán viszont az intermediate-eket használták. Nico Rosberg 1,2 másodpercet vert mindenki másra.
Hát, mitagadás, a radarkép nem túl biztató: ha hinni lehet neki, hamarosan megint eleredhet. Vajon a csapatok kihasználják ezt a rövid időablakot arra, hogy minél több kört tudjanak megtenni?
A versenyirányítás szerint "bizonytalan időre" elhalasztották, mert a sportbírók a közeli villámlás miatt nem tudnak dolgozni. Szép... Nagyon sötét felhők kavarognak a pálya fölött.
Arra hívták fel a figyelmüket a kivetítőkön, hogy nem jó ötlet a fém lelátók alá menekülniük a villámok elől.
A 90 perces visszaszámlálás sem indult el, a csapatok legalább nem veszítenek időt. Közben Maurizio Arrivabene és Sebastian Vettel kedélyesen, hevesen gesztikulálva társalognak a garázs előtt, a kamerák kereszttüzében. Vasárnap Vettelre és Kimi Räikkönenre is tíz rajthelyes büntetés vár, mert az autójukba beszerelik az új specifikációjú motort.
A radarkép nem hazudott: már meg is érkezett az eső, mégpedig jó kiadás. De a helikopter minden további nélkül repked a pálya fölött. Érdekes.
Amíg zuhog, és a pályán nincs akció, érdemes felidézni a nap legütősebb hírét, vagyis inkább egyelőre csak pletykáját: a Red Bull mégiscsak lepaktálhat a Hondával, miután Ecclestone megpróbálta összeboronálni őket. Christian Horner ezt ma sem megerősíteni, sem megcáfolni nem akarta, mindössze annyit mondott, hogy a csapatnál "nagyon keményen dolgoznak" a megoldáson.
Jelenleg annyira zuhog, hogy nem is az orvosi autó, hanem egy Merci SUV ment ki a versenyirányítás képviseletében. Az sem kizárt, hogy az edzést teljesen lefújják.
Felismerik ezt az embert? Federico Gastaldi és Paul Hembery jó társaságban várja a zuhé végét. Már a szél is derekasan fúj, a látótávolság nem lehet több 30 méternél.
A Red Bull-os srácok mostanában rákaptak erre, Szocsicsiban Carlos Sainz lőtt pár képet a pilótafülkéből. Hát, így néz ki a COTA célegyenese az 1-es kanyar felől:
Elvileg az első edzésen vezetette volna a Lotust, de az eső miatt a csapat felcserélte a szokásos sorrendet, és délután akar lehetőséget adni a tesztpilótájának. Hát, így ez a terv sem igazán fog működni.
Az egyik kolléga szerint olyan, mintha a "bútorokat tologatnák" egy emelettel feljebb. Egyre többen számítanak arra, hogy az edzést végleg lefújják, mert javulásra nincs sok esély. Most két Merci SUV puhatolózik odakint a pályán, köztük az orvosi autó.
Nemcsak az 5. belső égésű motort, hanem az 5. turbófeltöltőt és MGU-H-t is kapta meg, ezért 20 rajthellyel kellene hátrasorolni. A Ferrarikat 10-zel.
Az 1-es kanyartól már el lehet látni a célegyenes elejéig. Ecclestone is beugrott Whitinghoz a versenyirányításba, hogy tudakozódjon - az idő talán egy árnyalatnyit javult, de ez a pasas talán kicsit még túl sokat kockáztat, amikor a közeli villámok ellenére a lelátón ácsorog. Nem mindig tanácsos háttal állni a kivetítőnek...
Az a baj, hogy ha el is áll, ki tudja, mikorra szárad fel eléggé az aszfalt? Annyira zuhogott, hogy a vízelvezetés sem képes megbirkózni a helyzettel.
"Úgy tűnik, a motorcsónak-jogosítványom ma jól fog jönni" - élcelődik a Twitteren. De hopp! Valamelyik garázsban beindítottak egy motort. Korai öröm...
A mai hírek szerint a Red Bull Interlagosban, két verseny múlva áttérhet az új specifikációra. Rémi Taffin, a francia gyártó operatív főnöke elismerte, hogy a csapattal közösen döntöttek a 11 zsetonból frissített motor bevetésének elhalasztása mellett, mert a körönként 0,15-0,2 másodperces fejlődés az austini pályán, amely fekszik a Red Bullnak, nem érné meg a rajtbüntetést. Taffin szerint azért sem, mert a Ferrarikat hátra fogják sorolni, ami a Red Bullt előnyösebb helyzetbe hozhatja.
Amely egyébként Austinban, ahová a csapatok a többi tengerentúli helyszínhez hasonlóan nem viszik el a motorhome-jaikat, így néz ki:
A látótávolság megint romlott, a versenyirányítás újra kiküldött egy SUV-ot a pályára.
A kérdésre, hogy mi a helyzet, a versenyirányításból kilépve ezt az éleslátó választ adta: "Esik." Paul di Resta szerint, mivel szombatra is heves esőzést jósolnak, még az sem biztos, hogy a pálya vasárnapig alkalmassá válik a versenyzésre. Ez szörnyű hír, mert az F1-nek nincs szüksége egy újabb akció nélküli hétvégére az USÁ-ban.
Amíg nem is tudjuk, mire várunk, valakinek van kedve megfejteni ezt? A Mercedes tweetelte ki az amerikai étrend miatt aggodalmaskodó, talán a kelleténél is viccesebb Mickey Egér-Hamiltont:
Ecclestone elismerte, hogy ezt az edzést valószínűleg végleg le fogják fújni, mert a bírókat be kellett hozni a pályáról, és ilyen körülmények közé a csapatok sem küldenék ki az autóikat. És holnap? "Reméljük, nem lesz ugyanolyan, mint ma, ez a gond!" - mondta. "Azt hihetnénk, hogy ebben az évszakban itt nem kell esőre számítani, de ez van. Magunkat nem sajnálom, jó munkát végeztünk, csak a közönséget, amiért áznia kell odakint."
Ha holnap tényleg hasonló marad az idő, az sem kizárt, hogy a 3. szabadedzést és az időmérőt sem lehet majd megrendezni. Ebben az esetben vagy vasárnap délelőttre teszik át a kvalifikációt, vagy az 1. edzés eredménye alapján rendezik el a rajtrácsot - bár a Sportszabályzatban ilyen lehetőség nem szerepel.
A versenyirányítás indoklása szerint a mentőhelikopter a következő két órában nem tudna felszállni. Ennyi (sem) volt, kéremszépen!
Köszönjük a figyelmet! Nem mondhatnánk, hogy lerágtuk a körmünket közben, de ha egyszer a mentőhelikopter nem tud felszállni, és a sportbírók sem tartózkodhatnak a pálya körül, nincs mit tenni. Az előrejelzés sajnos holnapra is ugyanennyi, lényegében folyamatos esővel fenyeget. Reméljük, téved!