Bottas volt a leggyorsabb, az STR a legszorgalmasabb
2016. március 02. 08:56
A barcelonai tesztsorozat hatodik napján sem az egykörös tempó állt a csapatok érdeklődésének középpontjában. Délelőtt, de különösen délután a hosszú, közepes gumikkal futott etapok voltak a meghatározók, de a kevés lágy abronccsal teljesített kör is fontos információval szolgált az istállók számára. A napot végül Valtteri Bottas zárta az élen a Williamsszel időmérő-szimuláció során. A finn pilóta egymás után kapta autójára a lágy gumiszetteket, míg végül a szuperlággyal az élre nem állt.
Bottas utoljára ült autóba az ausztráliai idénynyitó előtt, de ő és Rod Nelson, a Williams vezető tesztmérnöke is elégedett volt az elvégzett munkával, úgy vélték, jól felkészültek a szezon kezdetére. A finn pilóta szerint fontos előrelépéseket tettek, és további javulásra számít az utolsó két tesztnap során, amikor Felipe Massa ül vissza a Williamsbe.
A délelőttöt lágy gumival futott körével Lewis Hamilton zárta az első helyen. A Mercedes világbajnoka először próbálta ki ezt a keveréket, és meglepetésre jelentősen elmaradt Nico Rosberg hasonló körülmények között elért korábbi idejétől:
Rosberg 1:23.022-t ért el kedden, Hamiltonnak viszont csak 1:23.622-re futotta,
és a brit elismerte, „nem érzi remekül” az autót a lágy gumikkal, amelyeket nem tart „kifejezetten jónak.” Úgy véli hosszabb etapokon nem élvezetes az új gumival futni.
„Alacsonyabb üzemanyagszinttel mindig izgalmas érzés próbálkozni, mindig újszerű, amikor az ember visszaáll arra, hogy egy körön nyomja” – mondta. „Az autó most egy másik kávéházban van, nem abban, ahol lennie kellene, ezen még dolgoznunk kell. Őszintén
szeretném visszakapni a tavalyi gumikat, mert a mostaniak nem jók.”
– foglalta össze gondolatait a sok, közepes keverékkel futott etap után.
Hamilton délután ismét átadta a stafétabotot Rosbergnek, aki a brit 73 köre után még 91-et belenyomott a Mercedesbe. A német pilóta nem a legjobb köridőre hajtott, hiszen bár ő is megkapta a lágy keveréket, ő egy versenyszimuláció elején autózott a gyors abronccsal, ezért fordulhatott elő, hogy a 9. helyet érő legjobb körét új közepes keverékű gumikon érte el.
A Mercedes ma is kitett magáért, de a megtett 164 kör kettővel így is kevesebb lett Carlos Sainz mai távjánál.
„Több kört futottunk, mint terveztük, szóval a programunkat alaposan elvégeztük” – mondta James Key, a Toro Rosso technikai igazgatója. „A délelőtt során aero teszteket végeztünk, és kipróbáltunk karosszériafejlesztéseket is, folytattuk a tanulást az STR11-ről. Délután versenyetapokra koncentráltunk, ahogy tegnap is. Carlos remek munkát végzett a gyors egymásutánban megtett etapok során, és nagyon hasznos visszajelzéseket adott, amelyek ellátnak minket munkával az estére.”
A spanyol pilóta alatt remekül muzsikált ma a Toro Rosso. Bár csak a 7. helyen zárt, Sainz többször is nagyon konzisztens etapokat futott, és az autó megbízhatósága is felkeltette a figyelmet. Erre viszont nagyrészt a többieknek sem lehet panaszuk:
csak a Manor, a Sauber és a Haas nem érte ma el a 100 körös határt.
A svájciak autója az egész délelőttöt a bokszban töltötte, majd a mai egyetlen piros zászlós fázisát is kicsikarta, amikor az autóról levált a jobb hátsó kerék.
A Haas pedig turbóhiba miatt gyakorlatilag kihagyta a mai napot, és a paddockban
elterjedt a pletyka, hogy gond van az idei Ferrari erőforrással,
állítólag túl nagy vibrációt kelt, problémás az üzemanyagellátása és a turbó is, de ezeket Maurizio Arrivabene határozottan cáfolta, Sebastian Vettel pedig a mai 151 kört tett meg hiba nélkül. A német pilóta napközben elmondta, nem aggasztják a teszten előforduló műszaki hibák.
„Még mindig van két napunk, megpróbáljuk kihasználni ezeket, és tovább építkezni” – nyilatkozta a német pilóta. „Az ember nem akarja, hogy ilyenek előforduljanak” – utalt a technikai problémákra. „Ha itt bukkannak fel, az még nem gond. Ha pár hét múlva, az már rosszabb, de még mindig nem nagy baj. A teszteken mindent megvizsgálunk, és ez időbe telik. Jobb lett volna több kört menni, de erre való a teszt, és
egészen elégedettek vagyunk a jelenlegi helyzetünkkel.”
Sikeres napot zárt a Renault is, ami Kevin Magnussennel a volánnál, és a szuperlágy gumival a 3. helyig jutott, mielőtt a nap végén kerékcserét kezdtek gyakorolni, és egészen 1.9 másodpercig lefaragták az eredményüket. Szintén
jól ment a McLaren,
bár napközben volt gondjuk a futóművel, kipróbáltak egy új hátsó szárnyat, és Jenson Button 121 megtett körrel az 5. helyig jutott, ezzel megelőzte a szintén hasznos napot teljesítő Daniel Ricciardót a Red Bull-lal.
„Jó hír, hogy az erőforrás terén megoldást találtunk” – mondta az ERS-szel kapcsolatos tavalyi nyűgjeikkel kapcsolatban Eric Boullier, a McLaren versenyigazgatója. „Lesznek pályák, ahol nem tudjuk majd teljesen bevetni, de ez szerintem mindenkire igaz. Azt hiszem, az egyik ellenfelünknek lesz némi előnye ezen a téren, mert ők ezt a területet is fejlesztették, de legalább a többiek tavalyi állapotával egy szintre kerülünk.”
A Red Bull délelőtt kerékcsere gyakorlatokkal kezdett, majd Guillaume Rocquelin elmondása szerint aero mappeléssel, és szokványos etapok teljesítésével foglalkoztak, eredményesen.
Délután versenyszimulációra váltottunk, szerintem nem egyedüliként, hiszen a többi csapat is hasonló programot futtatott,
de örülök, hogy a miénk jól sikerült” – mondta a csapat vezető versenymérnöke, aki elárulta, holnap Danyiil Kvjat számára is hasonló menetrendet írnak elő.
A Force India színeiben Sergio Pérez kapott lehetőséget, a mexikói pilóta örömét fejezte ki, mert 100 kör fölé jutott, ami még akkor is hasznos volt a csapat számára, ha
különösen a végén nem voltak ideálisak a körülmények a szél miatt.”
Pérez szerint „a délutáni hosszú etapok nagyon fontosak voltak, hogy megértsük a gumikezelést. Tom McCullough, a csapat vezető versenymérnöke hozzátette, hogy délelőtt plusz szenzorokkal végeztek aerodinamikai méréseket.
Szép, jó reggelt! Köszöntjük kedves olvasóinkat az idei második tesztciklus második napjáról élőben készülő, egész napos tudósításunkban! A csapatoknak a maival együtt három napjuk van rá, hogy felkészüljenek a március 20-i idénynyitóra. A barcelonai pályán egyelőre hűvös van: a levegő csak 8, az aszfalt 9 fokos, és felhősebb az idő, mint hétfőn.
Miután a múlt héten végig csak a közepes keverékű gumikat használták, kedden végre feltették a lágyakat is, és Nico Rosberg délelőtt 1:23.022-es kört ment: ez mindössze 2 tizeddel gyengébb Sebastian Vettel múlt heti legjobbjánál, amelyet azonban a Ferrari német versenyzője a papíron 1,1-1,4 másodperccel gyorsabb ultralágy gumikon ért el. A Mercedes ráadásul továbbra is rendkívül megbízható volt, és az eddigi öt tesztnap alatt már 3938 km-t tett meg. Az ellenfeleik joggal aggódnak.
A Mercedes ma délelőtt szerepelteti Hamiltont, és délután Rosberget (pont fordítva, mint tegnap). A teljes beosztás így fest:
McLaren: Jenson Button
Toro Rosso: Carlos Sainz
Manor: Pascal Wehrlein
Renault: Kevin Magnussen
Mercedes: Lewis Hamilton, Nico Rosberg
Ferrari: Sebastian Vettel
Red Bull: Daniel Ricciardo
Force India: Sergio Pérez
Haas: Esteban Gutiérrez
Williams: Valtteri Bottas
Sauber: Marcus Ericsson
Tegnap 38-39 fokos is volt az aszfalt, de akkor sütött a nap. Most borúsabbak a kilátások:
Amint zöldre váltott a lámpa a bokszutca végén, Vettel rögtön kirobogott a pályára, a nyomában Buttonnal és Bottasszal. A McLarennek tegnap egy elektronikai hiba ellenére is jó napja volt, a Ferrari viszont több órát elvesztett, mert Räikkönen váltója beragadt. Az elemzők egyetértenek abban, hogy a Ferrarinak össze kell kapnia magát, ha már a szezon elején meg akarja szorongatni a Mercedest - bár a csapatnál alapvetően elégedettek az SF16H-val.
A három autó visszatért a garázsba. Még Pérez is megtett egy ellenőrző kört, de most csend van.
Szóval a Haas tegnap szinten az egész napot elvesztegette, és órákig keresték, hogy mi a hiba, mire rájöttek, hogy az üzemanyagrendszer volt a ludas. Ezt nem tudták időben megjavítani, ezért éjszakába nyúlóan dolgoztak rajta. A csapat főnöke, Günther Steiner elárulta, hogy mivel az FIA megfigyelői is Barcelonában vannak, a Haas egy teljes nagydíjhétvége szimulációját le akarja bonyolítani, beleértve a kötelező technikai ellenőrzéseket is. Az első öt tesztnapon mindössze 1415 km-t tudtak teljesíteni, amivel csak a Manort előzik meg - épphogy.
Hamilton kissé rohanvást érkezett a garázsba, de már kint van a pályán, ahol az előbb Sainz is tiszteletét tette. A Mercedesé a nap első mért köre: 1:34.516.
Az előbb egy tweetben az üres garázst mutogatták, viccesen arról faggatózva, hogy ki vitte el az autójukat, amikor a pályán sincs. Nos, az FIA volt a tettes: technikai ellenőrzést végeztek rajta.
Hamilton közben már 1:30.997-ra javított. A Mercedesen szokás szerint a közepes gumik vannak, egyedül körözget. Illetve nem is: Vettel most beszállt a buliba.
Legalábbis valószínű, hogy nem ezzel a terjedelmes áramlásmérő kerettel akarnak versenyezni. Mondjuk ahhoz az FIA-nek is lenne pár szava...
Ma Wehrlein ül benne, aki eddig az elvárásoknak megfelelően gyorsabb volt Haryantónál. Vettel az első mért körét 1:28.619 alatt tette meg, ezzel simán az élre állt; a Ferrarin is a közepes gumik vannak.
Egyre lejjebb szorította az idejét az utóbbi percekben, most épp 1:27.266-nál jár, és éppúgy 7 kört tett meg, mint Hamilton. Aki a garázsban csücsült, de most megint kiment a pályára. Sainz is csatlakozot hozzájuk.
Magnussen megtette az ellenőrző körét, a csapat elégedett. Már négyen vannak kint. mert Bottas is aktivizálta magát.
De csak 1:30.113-ra, úgyhogy ennek nincs jelentősége - már csak azért sem, mert a Mercedesen még mindig rajta van az áramlásjelző keret.
Gutiérrez intermediate gumikon teljesítette az ellenőrző körét - a csapatnak remélhetőleg sikerült megoldania a tegnap felmerült problémát az üzemanyagrendszerrel. Közben Bottas is megtette mai első mért körét, 1:29.487-tel a 2. helyen áll. Már csak a Red Bull és a Sauber nem járt a pályán ma.
1:27.413-mal 2. Vettel mögött, aki végül 1:26.978-nál állította meg a stoppert. A dán versenyző egyébként tegnap este azt mondta, a Renault ma valószínűleg rátér a teljesítményorientált munkára, időmérő-szimulációkat is le fognak bonyolítani. "Szerintem egy jó napunkon a pontszerzés határán vagyunk, talán éppen azon kívül" - tette hozzá a Renault formájáról. "Ha Melbourne-ben sikerül begyűjtenünk párat, akkor jó hétvégénk lesz. A középmezőny elég sűrűnek tűnik, ezért egyelőre nehéz felmérni az erőviszonyokat."
Az első szűk háromnegyed órában 9 kört tett meg, míg Hamilton 14-et. Most viszont csak Magnussen van a pályán.
Ricciardo megtette az ellenőrző körét, úgyhogy már csak a Sauber nem járt kint. A Red Bull tegnap időt vesztett, miután füstölni kezdett az RB12 egyik kereke - később kiderült, hogy nem a szokásos fékfüstről volt szó, ugyanis a fékhűtő csatorna egy része hozzáért a gumihoz, és ettől az autó is megsérült. A javítással órákat vesztettek.
A garázsuk zárva van, de az Autosport bekukucskált a nyílásokon, és azt látta, hogy a C35 szét van szedve, vagyis Ericssonra egyelőre nem számíthatunk a pályán. A svájci istálló idei autója csak tegnap debütált, míg a többi csapat már a múlt héten is az idei modelljét tesztelte.
Magnussen és Pérez mellett Vettel van kint, aki még mindig a közepes gumikon 1:25.303-ra faragta le az idejét. Räikkönen ugyanezzel a keverékkel tegnap fél másodperccel volt gyorsabb. Még mindig csak négyen tettek meg mért kört.
Szokás szerint nem kell a szomszédba mennie egy széles mosolyért. Button és Sainz is megjelent a pályán.
Sainz 1:27.796-tal a 3., Button 1:28.331-gyel a 4. helyre tornázta fel magát. Mindketten a lágy gumikat használják.
Mondjuk Bottas eddig csak 5 kört tett meg, úgyhogy van még dolguk. Most csak Sainz és Button van kint.
Elég lassan indult a nap, de Pérez épp most kapaszkodott fel a 2. helyre. A tabella az első óra után:
1. Vettel (Ferrari SF16-H), 1:25.303 (16 kör)
2. Pérez (Force India VJM09), 1:26.491 (8 kör)
3. Magnussen (Renault RS16), 1:27.413 (14 kör)
4. Sainz (Toro Rosso STR11), 1:27.796 (13 kör)
5. Button (McLaren MP4-31), 1:28.175 (10 kör)
6. Bottas (Williams FW38), 1:29.487 (8 kör)
7. Wehrlein (Manor MRT05), 1:29.830 (7 kör)
8. Hamilton (Mercedes W07, 1:30.113 (17 kör)
9. Ricciardo (Red Bull RB12), idő nélkül (6 kör)
10. Gutiérrez (Haas VF-16), idő nélkül (1 kör)
11. Ericsson (Sauber C35), idő nélkül (0 kör)
1:29.621-re faragta le atz idejét a Manorral a közepes gumikon. Vettel és Sainz is a pályán van.
A jelöletlen (valójában közepes keverékű) gumikon 1:26.833-as időt ér el. Alonso tegnap 1:24.735-öt ment, de a lágyakon. Hamilton is javított, de a legtöbb kört eddig kivételesen nem a Mercedes, hanem a Ferrari tette meg: 22-t.
Ericsson már beöltözött, és nagyon boldognak tűnik. Ezek szerint lassan összerakják az autójukat.
Ez az oka annak, hogy Ricciardo már 13 kört teljesített, de ideje még nincs. A Haas szénája nem áll túl jól: a tegnapi probléma után reggel megtettek egy ellenőrző kört, azóta viszont megint nem láttuk őket. Steinre elismerte, hogy még sok feladatot kellene kipipálniuk, és ha folytatódnak a műszaki gondok, hamar frusztráltak lesznek.
Az előző eredményét a jelöletlen Pirellikkel érte el, most 1:26.335-öt futott a fehér csíkos, közepes keverékű gumikon. Hamilton nekivágott egy hosszabb etapnak, és megint ő vezeti a kilométerlistát.
A főmérnökük, Matt Morris azt mondta tegnap este, hogy ma új alkatrészeket akarnak kipróbálni Buttonnal. Alonso kedden annak ellenére meg tudott tenni 93 kört, hogy a motorvezérlő elektronika lekapcsolt, szoftverhibát okozva, de a legtöbben egyelőre szkeptikusak a McLaren, és különösen a Honda idei kilátásait illetően. Alonso a Sky Sports szerint gyanúsan szűkszavúan nyilatkozott a motor új specifikációjáról, mondván, „túl korai összehasonlítani a múlt hetivel, mert ma a rövidebb etapokra koncentráltunk, a balansszal és a beállításokkal foglalkozva."
Ugyanakkor nem mindenki borúlátó. A BBC például azt írja, az üzemanyagszinteket és a gumikeverékeket figyelembe véve Alonso kedden a Williamsével összemérhető köridőt ért el, és a pálya kanyargós utolsó szektorában a 2., a középsőben pedig a 3 legjobb részidő volt az övé. Ennél is biztatóbban hangzik, hogy a hátsó egyenesben a 3. legnagyobb végsebességet érte el.
A közepes gumikon 1:25.328-ra javított, így csak 25 ezredre van Vetteltől, aki ugyanezen a keveréken szerezte meg a vezetést. Sainz, Hamilton, Wehrlein és Ricciardo is a pályán van, az utóbbinak továbbra sincs mért köre.
Már a kerekeket rakják fel a C35-re, Ericsson hamarosan útnak indulhat:
Aztán vissza is tért a bokszba. Megélénkült a forgalom: Vettel, Bottas, Button, Sainz, Hamilton, Magnussen és Wehrlein is kint van a pályán.
Még mindig kitart a közepes gumik mellett, igaz, ezúttal a jelöletleneken köröz: 1:24.628-ra faragta le az idejét, kereken 7 tizedet verve Bottasra. Ez már jobb Räikkönen tegnapi eredményénél. Magnussen is javított, ő 1:26.511-gyel 4. helyen áll a Renault-val. Kedden 8 tizeddel gyorsabb volt.
A reggeli felhők odébbálltak, szép az idő Barcelonában. Igaz, a levegő még csak 11, az aszfalt 22 fokos. A csapatoknak az idén szerencséjük van az időjárással.
Már 38 kör szerepel a neve mellett. Az etapja így alakult az Auto Motor und Sport szerint: 1:27.2, 1:27.6, 1:27.6, 1:27.3, 1:27.4, 1:27.5, 1:27.8, 1:27.4, 1:27.7. 1:27.9, 1:27.7, 1:28.3, 1:28.0, 1:28.3, 1:28.4, 1:28.3, 1:28.4. Vettel a 2. a kilométerlistán, ő 28-nál jár.
Ricciardo kereken 20 kört tett meg a bokszból ki, a bokszba be, úgy tűnik, ebből ennyi elég is volt. Most Bottas, Sainz és Pérez van a pályán, de már Button is 25 körnél jár a McLarennel. A Haas viszont teljesen eltűnt a reggeli, egyetlen ellenőrző köre óta. Valószínűleg nem találtak rendben mindent.
1:25.784-es időt ér el a jelöletlen Pirelliken. Vettel ugyanezzel a keverékkel 1,2 másodperccel gyorsabb volt, de persze az üzemanyagszinteket szokás szerint nem ismerjük, úgyhogy a következtetésekkel csínján kell bánni.
Az első két óra után így állunk:
1. Vettel (Ferrari SF16-H), 1:24.628 (32 kör)
2. Bottas (Williams FW38), 1:25.328 (28 kör)
3. Sainz (Toro Rosso STR11), 1:25.784 (31 kör)
4. Pérez (Force India VJM09), 1:26.188 (19 kör)
5. Magnussen (Renault RS16), 1:26.511 (22 kör)
6. Button (McLaren MP4-31), 1:26.833 (25 kör)
7. Hamilton (Mercedes W07, 1:27.235 (38 kör)
8. Wehrlein (Manor MRT05), 1:28.598 (17 kör)
9. Ricciardo (Red Bull RB12), idő nélkül (20 kör)
10. Ericsson (Sauber C35), idő nélkül (3 kör)
11. Gutiérrez (Haas VF-16), idő nélkül (1 kör)
A címvédő istálló folytatja a kísérletezést az új alkatrészekkel. A W07 padlólemezének első sarkai ma érdekesen néznek ki:
Button 1:25.226-os kört fut. A bibi csak az, hogy a lágy gumikon, mégis 6 tizeddel elmarad Vetteltől. Ezzel a keverékkel Alonso tegnap 1:24.735-ös időt ért el.
A közepeseken kemény 17 ezredet lefaragott az idejéből. A Ferrari szorgosan körözgetett, épp most érte volna be a Mercedest a kilométerlistán - csakhogy Vettel bement a bokszba, Hamilton pedig megjelent a pályán. Button, Magnussen és Pérez is kint van.
A közepes gumikon 1:26.026-os egyéni legjobbat ért el, megelőzve Pérezt: most a 6. helyen áll. Úgy tűnik, egy újabb hosszú, 15 körös etapnak vágott neki az előbb.
Az Autosport szerint az egyes autók tegnap ekkora tempót értek el a célegyenesben, az 1-es kanyar előtti mérési ponton:
1. Sauber 346,1 km/ó
2. Renault 341,7 km/ó
3. Mercedes 338,5 km/ó
4. Williams 337,5 km/ó
5. Manor 336,4 km/ó
6. Toro Rosso 334,3 km/ó
7. Ferrari 332,3 km/ó
8. Haas 331,2 km/ó
9. Force India 331,2 km/ó
10. McLaren 326,2 km/ó
11. Red Bull 322,3 km/ó
Tanulságos lista, például azért is, mert az ugyanolyan motort használó csapatok (pl. Renault és Red Bull, Sauber és Ferrari) között is jelentős a különbség, ami nemcsak az aero-specek közötti eltérésre utal, hanem arra is, hogy nem feltétlenül járatják a motort ugyanakkora teljesítménnyel. A McLaren, illetve a Honda lemaradása még mindig tetemes.
Miután a kerékcseréket gyakorolta, az előbb úgy tett meg egy mért kört, hogy az RB12 hátulját lefújták áramlásjelző festékkel. A Red Bull-góré Dietrich Mateschitz is a pályán van, a bokszutca faláról figyeli az eseményeket Gerhard Bergerrel.
A Sauberben. Érdekes kép:
A közepes gumikon, 1:25.353-ra. Ezzel is maradt a 4. helyen. Vettel újra megjelent a pályán, viszont az előbb említett Sauber csak 3, a Haas pedig 1 kört tett meg reggel óta. Jelenleg hét autó köröz, egész nagy a forgalom.
A lágy gumikon megelőzte Buttont, 1:24.945-ös időt ért el, bár a kör végén beragadhatott Pérez Force Indiája mögé. Ricciardo is feliratkozott a tabellára, 1:26.693-mal egyelőre a 8. A Red Bullon a közepes Pirellik vannak.
Na nem nagyon: 4 századot vert a saját előző idejére, még mindig a közepes gumikon. A McLaren már 39 kört tett meg, ami biztató, mert ezt csak a Mercedes és a Ferrari múlja felül.
Az üzemanyagrendszerrel a múlt héten a gyári csapatnak, aztán tegnap a Haasnak is gondjai akadtak, ezért már terjedni kezdett a hír, hogy a Ferrari új, átrendezett motorja komolyabb problémákkal küzd. Az istálló főnöke, Maurizio Arrivabene azonban a Motorsport.com-nak egyértelműen cáfolta ezt, mondván, „hivatalosan" is kijelentheti, hogy a hajtásláncnak nincs konstrukciós hibája. Tegnap este a múlt hétfő óta tartó tesztelés során először lecserélték a motorjukat, amely számításaink szerint csak 1974 km-t teljesített, de a lap úgy tudja, nem azért, mert baj volt vele, hanem mert inkább a próbapadon akarják nyúzni az élettartama végéig. Arrivabene elárulta, hogy ugyanígy fognak tenni a Vettel által jelenleg használt motorral is.
A közepes gumikon - Vettel is ilyeneken érte el a legjobbját - 1:24.723-ra javít, 0,11 másodpercre közelítve meg a Ferrarit. Ricciardo is javított, feltornázva a Red Bullt a 7. helyre, míg a McLaren a körök számában a Ferrari nyomába ért.
Az első három órában megint a Mercedes töltötte a legtöbb kört a pályán. A tabella:
1. Vettel (Ferrari SF16-H), 1:24.611 (46 kör)
2. Hamilton (Mercedes W07, 1:24.723 (57 kör)
3. Magnussen (Renault RS16), 1:24.945 (38 kör)
4. Button (McLaren MP4-31), 1:25.183 (45 kör)
5. Bottas (Williams FW38), 1:25.328 (38 kör)
6. Sainz (Toro Rosso STR11), 1:25.363 (40 kör)
7. Ricciardo (Red Bull RB12), 1:25.434 (32 kör)
8. Pérez (Force India VJM09), 1:26.188 (35 kör)
9. Wehrlein (Manor MRT05), 1:28.351 (26 kör)
10. Ericsson (Sauber C35), idő nélkül (3 kör)
11. Gutiérrez (Haas VF-16), idő nélkül (1 kör)
Vajon mit talált ennyire viccesnek egy kerékcserében? Úgy tűnik, nem csak Ricciardónak jó a kedve ennél a csapatnál (hanggal kell nézni):
A csapatfőnök, Günther Steiner azt mondja, mára kicserélték a turbót, de felfedeztek egy "anomáliát", ezért még vizsgálódnak, de remélik, hogy később ki tudnak menni a pályára. Tegnap is csak 23 kört tudtak megtenni, ma pedig eddig egyet. Hogy is van azzal a Ferrari motorral...? Persze lehet gond a beépítéssel is.
A Renault bevetette a szuperlágy gumikat, a dán 1:23.933-as időt futott velük. Közvetlenül ezután Hamilton is megelőzte Vettelt, ő a kb. fél másodperccel lassabb lágyakon ment 1:23.967-et. Rosberg ugyanezen a keveréken tegnap 1:23.022-es időt ért el.
Mármint a C35. A csapat félig-meddig viccesen azt írja, győzködik, hogy induljon el. Ericsson ma össz-vissz 3 kört tudott teljesíteni vele, pedig tegnap, az első napján Nasr kezében 103-at tett meg.
Ez időmérő-szimuláció lehetett, mert a lágy gumikon egyetlen mért kört húzott le, aztán vissza is tért a garázsba. Az első két részideje alapján lehetett volna gyorsabb is, talán hibázott az utolsó szektorban.
Noha még bő félóra hátra van a hivatalos ebédszünetig, Bottas már most elmehetett pihenni. Délelőtt 45 kört tett meg, ugyanannyit, mint Button és Sainz.
Még mindig a lágy gumikon 3 tizedet javít, 1:23.622-re. Ez kereken 6 tizeddel lassabb Rosberg tegnapi legjobbjánál. Az előbb Magnussen újra bevetette a szuperlágy Pirelliket, de nem javított. A Ferrari ezúttal nem csatlakozik a bulihoz, Vettel továbbra is a közepes keveréken köröz.
A Manor is feltette a lágyakat, amelyekkel 1,3 másodpercet lefaragott a korábbi idejéből, de még így is maradt az utolsó helyen - mármint azok közül, akik megtettek mért kört, mert a Saubernek és a Haasnak ez eddig nem sikerült.
Lindsey Vonn és Johan Cruyff is ellátogatott a tesztre, Verstappen nem is hagyta lelépni közös fotó nélkül:
Nem azt írta az előbb a Williams, hogy elmehet pihenni? Na mindegy, most éppen ő, Sainz, valamint Pérez körözget. Negyedóra múlva úgyis kezdődik az ebédszünet.
Vettel a délelőtt már 62 kört tett meg - Räikkönennek tegnap a váltóhiba miatt egész nap is csak 71 jött össze. Az ebédszünethez közeledve nagy a forgalom a pályán, kint van a Mercedes, a Renault, a Ferrari, a Red Bull és a Toro Rosso is. A Sauber és a Haas számára eddig frusztrálóan alakul a nap.
1:25.235-re, amivel megelőzte Sainzot a tabellán. A Red Bull csapatai közötti küzdelem az idén egyébként is érdekesnek ígérkezik a motorok közötti különbség miatt: Christian Horner attól tart, hogy a szezon elején a Toro Rosso legyőzheti őket.
Ez jó hír a svájci istállónak, amely eddig hiába próbálta működésre bírni a C35-öt. Ericsson 1:30.309-cel fel is iratkozott a tabellára. A délutánjuk talán sikeresebb lesz.
De még szabad a pálya, mert a pálya elektronikus jelzőrendszerét tesztelik. Valószínűleg lesz egy virtuális Safety Car-fázis is. Igaz, csak Hamilton, Magnussen és Sainz maradt a pályán.
Az első négy órát megúsztuk piros zászló nélkül, de a Sauber, és különösen a Haas alig járt a pályán. A legtöbb kört ismét a Mercedes tette meg, bár ezúttal a Ferrari sem sokkal maradt le tőlük. Hamilton a lágy gumikon bebiztosította a vezetést, bár 6 tizeddel lassabb volt, mint kedd délelőtt Rosberg. Délután szokás szerint cserélnek, azaz a német versenyző ülhet autóba.
1. Hamilton (Mercedes W07, 1:23.622 (73 kör)
2. Magnussen (Renault RS16), 1:23.933 (56 kör)
3. Vettel (Ferrari SF16-H), 1:24.611 (63 kör)
4. Bottas (Williams FW38), 1:25.151 (57 kör)
5. Button (McLaren MP4-31), 1:25.183 (45 kör)
6. Ricciardo (Red Bull RB12), 1:25.235 (42 kör)
7. Sainz (Toro Rosso STR11), 1:25.300 (59 kör)
8. Pérez (Force India VJM09), 1:26.188 (58 kör)
9. Wehrlein (Manor MRT05), 1:27.064 (42 kör)
10. Ericsson (Sauber C35), 1:30.309 (7 kör)
11. Gutiérrez (Haas VF-16), idő nélkül (1 kör)
A csapat főnöke, Toto Wolff igyekezett tompítani az elvárásokat, miután a tesztekből szinte mindenki azt a következtetést vonta le, hogy az idén a Mercedes előnye talán a tavalyinál is nagyobb lehet. Wolff elismerte, hogy amikor pár hete először hallotta, hány kört akarnak megtenni naponta, lehetetlennek tartotta a feladatot.
Úgy érzem, az elmúlt években ez a legjobb előszezonunk,
de még nem láttuk, a többi élcsapat milyen teljesítményre képes" – figyelmeztetett. Wolff „hízelgőnek" tartja, hogy több rivális versenyző – köztük Fernando Alonso – egyértelműen a Mercedest nevezte meg a szezon favoritjaként, de óvatosan hozzátette: „Ettől még nem fogunk futamokat nyerni." Igaz, megjegyezte azt is, hogy lebecsülni sem akarja a Mercedes eredményeit, és rámutatott, hogy a jórészt változatlan technikai szabályoknak köszönhetően szinte minden csapat több kört megy a teszteken, mint korábban.
A Sky Sports szerint Button a délelőtt végén azért nem mehetett ki a pályára, mert a csapat felfedezett valami rendellenességet az MP4-31 futóművén. Ez az egyik terület, ahol a McLaren valami újat alkotott: az első felfüggesztés hátsó felső trapézkarját nagyon alacsonyan kötötték be, így tulajdonképpen az alsóval együtt tereli hátrafelé a levegőt. Button a probléma ellenére is 45 kört tett meg, ami nem vészesen kevés.
Az Auto Motor und Sport információi szerint a korábbi tervekkel ellentétben már az Ausztrál Nagydíj időmérő edzését is az új szabályok szerint bonyolítják le, de a Q3 változatlan marad. A döntést valószínűleg a Ferrari sem torpedózhatja meg, mert Maurizio Arrivabene korábban megszavazta azt, és hiába van az olaszoknak helye a Motorsport Világtanácsban, ott egyszerű többséggel keresztül vihetők a tervezetek.
Melbourne-től a Q1 és a Q2 16-16 perces lesz, 7-7 perc után kezd kiesni 7-7 versenyző. A Q3 8 percig fog tartani.
Még az ebéd előtt kezdtek lepakolni, valószínűleg azóta már megnézték, mi rejlik a dobozokban. Két és fél nap maradt kipróbálni az újdonságokat.
Masszőre, Mr. Muscles valószínűleg nem tudja, hogy nevét egy egészen más funkciót betöltő termék is viseli.
Már szerelik vissza a karosszériaelemeket, írtá a Twitteren, így hamarosan ők is csatlakozhatnak a mezőnyhöz a perceken belül kezdődő délutáni félidőben.
A világbajnoki címvédő a délelőtti etap után azt nyilatkozta a Sky Sportsnak, hogy elég kört futott, és tudja "milyen szempontból jó az autó, és milyen téren nem az, de a tesztelés alapvetően remekül ment."
A brit pilóta szerint "természetes, hogy mindenki minket emel a magasba, de nem tudjuk, milyen üzemanyagszinttel megy a Ferrari, és erős csomagot hoztak. Még a Williams is úgy tűnik, hogy erős lehet. Nem tulajdonítok nagy jelentőséget annak, hogy mit mondanak."
A svéd pilóta ismét pályára lépett a délelőtt makacskodó Sauber C35-tel, de csak egy installációs körre futotta. Button is követte a pályára a svédet.
A német pilóta továbbra is a közepes keverékű abroncsot hasznája, Button viszont a lágy keverékkel próbálkozik. Kissé meglepő módon Rosbergnek még nyoma sincs, de valószínűleg így sem okoz majd gondot számára egy újabb maratoni táv teljesítése.
Mindketten keresztülhajtottak a bokszutcán, de továbbra is a pályán vannak. Egyelőre nem várhatók újabb mért körök.
Interjút adott Bernie Ecclestone a Handelsblatt című német gazdasági lapnak. Az F1 ügyvezetője elmondta, szerették volna "felrázni egy kicsit Hockenheimet", mert "20 évvel le vannak maradva, ha más helyekhez hasonlítom a pályát". A 85 esztendős üzletember elárulta, 2016-ban és 2018-ban még biztosan lesz futam a Hockenheimringen, de utána a jövő "nem áll túl jól". Szerinte alapvetően az anyagiakon múlik, hogy lesz-e verseny Németországban, de ő szívesen rendeztetne futamot Afrikában "ahol korábban még nem jártunk", és még egy versenyt az USA-ban.
A műszaki gondokkal küzdő svéd pilóta 14 körnél jár ma, nemrég javított 1:28.103-ra a közepes keverékkel, de még mindig lassabb a Manornál, és csak a 10. helyen áll.
Sainz és Pérez is kilátogatott a pályára az ebéd után. Nem mondhatni, hogy nagy a forgalom Barcelonában, egyebek mellett még Rosberg sem látott munkához.
Megnyújtották az ebédszünetet (bár ez gyenge indok), aztán viszont új alkatrészeket kezdtek felszerelni az autójukra. Nemsokára remélhetőleg ők is csatlakoznak a mezőnyhöz. Nemrég Daniel Ricciardo is pályára lépett a közepes abroncsokkal, Marcus Ericsson viszont ismét a bokszba hajtott.
Az Auto Motor und Sport úgy tudja, hogy a McLaren további újításokat próbál majd ki a maradék két tesztnap során. Új első szárny, fékhűtők, és megújult padlólemez is érkezhet a wokingi istálló autójára.
A Toro Rosso pilótája a közepes keverékeken fut igen konzisztens időket:
1:29.5, 29.3, 29.5, 29.4, 29.7, 30.1, 30.1, 30.2. 30.4, 30.5, 30.4
Egy korábbi képen sikerült megörökíteni, ahogy Lewis Hamilton elfékezi magát. Bár nincs tétje a körözésnek, a tempó így is erőltetett, néha be is csúszik egy kis megingás. Hamilton helyét délután Nico Rosberg veszi át.
A német pilóta reméli, hogy felkészülten érkeznek majd a melbourne-i idénynyitó helyszínére, de sejteni engedte, hogy a Ferrarinak még bőven van teendője a hátralévő tesztnapok során. Sebastian Vettel elmondta, nem aggasztja, hogy Kimi Räikkönen alatt többször is elromlott a Ferrari. "Az ember nem örül, ha ilyen dolgok történnek, de ha itt fordul elő, az még nem baj, ha néhány hét múlva, az már kicsit rosszabb, de még az sem nagy érvágás. A tesztek arra valók, hogy mindent megvizsgáljunk, de ez időbe telik. Szerettünk volna kicsivel több kört megtenni, de a tesztelés már csak ilyen. Egészen elégedettek vagyunk azzal, ahol tartunk."
Mért köre viszont még nincs a német pilótának, egyelőre háromszor fordult a délután során. Az Autosport szerint Rosberg kerékcseréket gyakorol, az első nem sikerült túl jól, de a második simán ment.
Lewis Hamiltont, a Mercedes csapatot és Max Verstappent is jelölték az idei Laureus díjakra, különböző kategóriákban. Természetesen minden érintett büszkén fogadta a hírt, és már a jelölésért is köszönetet mondtak.
1. Hamilton (Mercedes W07, 1:23.622 (73 kör)
2. Magnussen (Renault RS16), 1:23.933 (56 kör)
3. Vettel (Ferrari SF16-H), 1:24.611 (78 kör)
4. Bottas (Williams FW38), 1:25.151 (67 kör)
5. Button (McLaren MP4-31), 1:25.183 (66 kör)
6. Ricciardo (Red Bull RB12), 1:25.235 (54 kör)
7. Sainz (Toro Rosso STR11), 1:25.300 (81 kör)
8. Pérez (Force India VJM09), 1:26.188 (77 kör)
9. Wehrlein (Manor MRT05), 1:27.064 (47 kör)
10. Ericsson (Sauber C35), 1:37.862 (34 kör)
11. Rosberg (Mercedes W07, idő nélkül (3 kör)
12. Gutiérrez (Haas VF-16), idő nélkül (1 kör)
Nem csak az autó, a szerelők sisakja is matt lett.
A pályán közben nincs nagy jövés-menés, Vettel teljesített egy rövid etapot 1:25.6-os, 26.6-os, 27.3-as, és 28.6-os időkkel, közepes keverékű gumikkal.
A német pilóta 1:28.850-nel kezdett a lágy gumin, valószínűleg alaposan megtankolva. Ezzel még mindig csak a 10. helyen áll.
A bakui pálya képviselői bejelentették, hogy Fernando Alonso az idén először megrendezendő azerbajdzsáni verseny nagykövete lesz, ennek részeként az F1-es pilóták közül elsőként március 8-9-én Bakuba látogat, hogy megtekintse az utcai pályával kapcsolatos munkálatokat.
Romain Grosjean közben a Renault tehetségkutató programjában résztvevő Louis Deletraz-t karolta fel. A Haas pilótája elmondta, mindketten Genfben élnek, és neki is sokat segített, hogy a korábbi F1-es pilóta, Jean Alesi is segítette az ő pályafutását.
Az Alesi név egyébként abból a szempontból is érdekes, hogy a korábbi futamgyőztes fia, Giuliano a Ferrari tehetségkutató programjához csatlakozott a monacói Charles Leclerc-hez hasonlóan, akit egyúttal a Haas és a Ferrari fejlesztő pilótájának is kineveztek.
Tábláján legalábbis a "Stint 63" felirat szerepel, ami valószínűleg egy hosszabb etapot jelöl. A német pilóta tempója a negyedik körre 1:28.8-ra, majd 1:29.8-ra esett vissza.
Az ausztrál pilóta tábláján is megjelent az L66 felirat, ami egy teljes versenytávot jelölhet, majd a GP Update tudósítója szerint az alábbi történések zajlottak le:
1:29.9, 30.2, 30.2, 33.3, bokszkiállás, motor leállítása.
Mármint a délutáni versenyszimulációja során. A német pilóta a lágy abroncsokkal kezdett, most a közepes keveréket kapta vissza az autójára.
A GP Update kérdésére megerősítették, hogy technikai problémák miatt ma már nem lépnek pályára. Helyzetükről hamarosan bővebben is olvashatnak!
Az Autosport szerint Magnussen, Bottas, Sainz, Ericsson és Rosberg tartózkodik jelenleg a pályán, egyikük sem képes 1:30-on belüli körökre. Sok üzemanyag, és hosszú etap lehet a magyarázat.
Délelőtt Lewis Hamilton is kipróbálta a Pirelli lágy abroncsait, és meglepetésre jelentősen lassabb volt Rosberg szintén lágy gumival futott körénél. Ennek a teszten nem mindig kell jelentőséget tulajdonítani, de Hamilton elismerte, "nem érzi remekül" az autót a lágy gumikkal, amelyeket nem tart "kifejezetten jónak." Hozzátette, hosszabb etapokon nem volt élvezetes az új gumival futni.
"Alacsonyabb üzemanyagszinttel mindig izgalmas érzés próbálkozni, mindig újszerű, amikor az ember visszaáll arra, hogy egy körön nyomja. Az autó egy másik kávéházban van most, nem abban, ahol lennie kellene, ezen még dolgoznunk kell. Őszintén szeretném visszakapni a tavalyi gumikat, mert a mostaniak nem jók. Egyébként jó volt visszaállni a lágyabb keverékre" - mondta a sok, közepes keverékkel futott etap után.
A Williams pilótája egy gyors körre ment ki a bokszból a lágy gumikon, 1:24.522-vel átvette ellenfelétől a 3. helyet. A Toro Rosso közben már 104 körnél jár, ma valószínűleg Carlos Sainz lesz a legszorgalmasabb pilóta. Összerakták a McLarent is, Jenson Button újra a pályán van, 75 körnél tart.
1. Hamilton (Mercedes W07, 1:23.622 (73 kör)
2. Magnussen (Renault RS16), 1:23.933 (84 kör)
3. Bottas (Williams FW38), 1:24.233 (87 kör)
4. Vettel (Ferrari SF16-H), 1:24.611 (96 kör)
5. Button (McLaren MP4-31), 1:25.183 (78 kör)
6. Ricciardo (Red Bull RB12), 1:25.235 (73 kör)
7. Sainz (Toro Rosso STR11), 1:25.300 (111 kör)
8. Pérez (Force India VJM09), 1:26.188 (94 kör)
9. Wehrlein (Manor MRT05), 1:27.064 (52 kör)
10. Ericsson (Sauber C35), 1:37.862 (49 kör)
11. Rosberg (Mercedes W07, 1:28.736 (34 kör)
12. Gutiérrez (Haas VF-16), idő nélkül (1 kör)
Ritka alkalom, hogy a 11 jelenlévő csapatból 8-nak pályán van az autója, főleg, hogy a Haas feladta már a mai napot. Esteban Gutiérrezen kívül csak Pascal Wehrlein és Marcus Ericsson maradt a bokszban, a többiek hosszú etapokat futnak.
Már a harmadik alkalommal jött ki 1-1 rövid etapra, legutóbb 1:24.070-et futott a lágy gumival. A Williams pilótája továbbra is a 3. helyen áll.
A korábbi F1-es pilóta a Twitteren megjegyezte: "Ha az emlékeim nem csalnak, '94-ben az autók 605 kg-ot nyomtak, a 2017-es szabályok pedig 722 kg-ot írnak elő. Ennyi idő alatt én mindössze 5 kg-ot híztam, bár nem is vagyok hibrid!"
A vicces karikatúrákról ismert OfficialMinis készítője a pálya széléről közvetít telefonja segítségével. Itt figyelemmel követhetők az autók.
A Williams finn pilótája ad okot az időtáblázat frissítésére: szuperlágy gumikkal vette át a vezetést a csak délelőtt szereplő Lewis Hamiltontól. A mai referenciaidő 1:23.261-re módosult.
A német pilóta köridői az alábbiak szerint alakultak a közepes keverékkel: 1:29.9, 1:30.1, 1:30.0, 1:30.1, 1:30.4, 1:30.4, 1:30.2, 1:30.9, 1:30.8, 1:31.0.
Miközben Carlos Sainz már 125 kört teljesített, Gerhard Berger és Helmut Marko már arra vár, hogy elfuvarozzák őket a pályáról, valószínűleg a szállodába. Végül is, a 8 órás munkanapot ők letudták mára.
A német pilóta nemrég kapott új, közepes keverékű gumikat az autójára, amelyből vélhetően már kezd fogyni az üzemanyag, így feljött a 9. helyre Wehrlein elé 1:26.298-cal.
Már Magnussen, Vettel, Ricciardo, Sainz és Pérez is átlépte a 100 körös határt, de Hamilton és Rosberg már 156-nál jár a Mercedesszel, csak ma. Hamarosan Bottas és Button is csatlakozhat e csoporthoz, így csak a Manor, a Sauber és a Haas nem éri el ma a 100 kört, de Wehrleinnek legalább egy versenytáv összejöhet.
136 körből nem lehet mindegyik hibátlan. Az F1.com kamerája épp elkapta, ahogy Sainz kissé elnézte az egyik féktávot.
1. Bottas (Williams FW38), 1:23.261 (93 kör)
2. Hamilton (Mercedes W07, 1:23.622 (73 kör)
3. Magnussen (Renault RS16), 1:23.933 (124 kör)
4. Vettel (Ferrari SF16-H), 1:24.611 (129 kör)
5. Button (McLaren MP4-31), 1:25.183 (103 kör)
6. Ricciardo (Red Bull RB12), 1:25.235 (113 kör)
7. Sainz (Toro Rosso STR11), 1:25.300 (141 kör)
8. Pérez (Force India VJM09), 1:26.188 (117 kör)
9. Rosberg (Mercedes W07, 1:26.298 (71 kör)
10. Wehrlein (Manor MRT05), 1:27.064 (64 kör)
11. Ericsson (Sauber C35), 1:37.862 (49 kör)
12. Gutiérrez (Haas VF-16), idő nélkül (1 kör)
Kezdenek mutatkozni a frusztráció első látványos jelei az új csapat tulajdonosán, aki hiába ismeri jól a NASCAR-t, az F1 jelentette kihíváson meglepődött. Gene Haas elismeri, hogy az autók bonyolultabbak, mint hitte.
Ez ma az első alkalom, hogy meg kell szakítani a tesztet, úgy tűnik, a Sauber kötött ki a kavicságyban. Ericsson a 4-es kanyarban hagyta el a pályát.
Fotót egyelőre nem láttunk a baleset következményéről, de a helyszíni tudósítók szerint Ericsson elhagyta az egyik kereket a Sauberről, ezért hagyta el a pályát.
Közben Max Verstappen fotósnak állt, míg csapattársa az autóban ülve várakozik.
Bő 40 perc maradt a mai tesztből, de a Red Bullnak még akad teendője. Ehhez képest Vettel, Sainz és Pérez hajtott ki elsőként a pályára.
Kérdés viszont, hogy a maradék 36 perc során látjuk-e még a svájciak autóját.
A Pirellinél nehéz volt bepakolni az ülőgarnitúrát a konténerekbe, ezért inkább szabányosították a bútort is. Csillagos ötös.
Bottas visszatért a pályára, elképzelhető, hogy megpróbálja tovább javítani a mai legjobb időt. Pérez, Wehrlein és Button is megkapta a közepesnél gyorsabb gumikat, de az időtáblázat még nem rendeződött át.
Több gyors kör ma már nem várható a Renault-tól, mert kerékcseréket kezd gyakorolni az enstone-i istálló. A legjobb idejük egyelőre 1.9 másodperc!
A jobb hátsó keréktárcsája szabadult el, még szerencse, hogy nem lett nagyobb baj belőle.
Továbbra is a 8. helyen van, 1:25.593-ra javított a lágy gumival.
A spanyol fiatal az egészen elképesztő, 162 körnél jár, ami nagyságrendileg 2,5 versenytávnak felel meg. Ma még a Mercedes két pilótájának összesített futásteljesítménye sem lesz ennyi.
Összerakták a levált kerék miatt a kavicságyba csúszó Saubert, így Marcus Ericsson néhány körre még csatlakozhat a mezőnyhöz. A pilóták körülbelül fele tartózkodik a pályán.
A sereghajtók kivételével minden istálló autója elérte a 100 kört, sőt a Toro Rosso és a Mercedes ma is igen komoly távot teljesített. A leggyorsabb Valtteri Bottas volt a lágy gumival, de a mai nap sem az egykörös tempóról szólt. Ne menjenek messzire, nemsokára jönnek a részletes eredmények és az összefoglalónk is!