Räikkönen a teszt eddigi legjobb idejével zárt
2016. március 03. 08:53
Jó formában maradt a Ferrari az előszezoni tesztelés hetedik, utolsó előtti napján is, amikor Kimi Räikkönen 136 kört tett meg, és
az ultralágy gumikon az elmúlt két hét legjobb időeredményét állította be,
45 ezredmásodpercet verve csapattársa, Sebastian Vettel korábbi etalonjára. Csütörtökön eddigi legmeggyőzőbb teljesítményét nyújtotta a Williams, a Sauber és a Toro Rosso is – az utóbbi zsinórban másodszor nyerte meg a megtett körök versenyét a Mercedesszel szemben.
Az időjárás Barcelonában továbbra is kegyes maradt a csapatokhoz, csak délután felhősödött be kissé az ég. A tizenegy alakulat együtt 5898 km-t teljesített, többet, mint bármelyik korábbi tesztnapon. Az új F1-es autók még sohasem voltak ilyen megbízhatóak:
a Mercedes W07 a hét nap alatt már 5367 km-t, azaz csaknem 18 versenytávot töltött a pályán.
Ők azonban még mindig nem hajtottak a jó köridőkre. Nico Rosberg és az őt délután váltó Lewis Hamilton is a közepes keverékű gumikkal érte el a legjobb eredményét, így a Mercedes valódi formájára várhatóan majd csak a melbourne-i idénynyitó hétvégéjén fog fény derülni.
Az istálló ma főként a beállításokkal foglalkozott. „Nagyszerű ötlet volt minden nap kettőnk között megosztani a munkát, mert
úgy éreztük, mintha nemcsak négy, hanem nyolc tesztnapot kaptunk volna"
– jelentette ki Hamilton. „A csapat fantasztikus munkát végzett az autóval, úgy érezzük, még erősebb helyzetben vagyunk, mint tavaly, különösen a megtett körök számát tekintve."
A Ferrari viszont múlt kedd után újra bevetette az ultralágy Pirelliket, amelyekkel Räikkönen délelőtt a teszt eddigi leggyorsabb körét futotta. Délután zavartalanul lebonyolított egy teljes versenyszimulációt is, a lágy/közepes/közepes/kemény gumikat használva az etapok során, és ígéretesen kiegyensúlyozott köröket autózva közben.
A Ferrari számára külön biztató volt, hogy
a finn a lágy keveréken is megnyerte volna a tesztnapot,
azokon ugyanis röviddel korábban 1:23.009-es időt ért el. Utólag azt mondta, „többé-kevésbé" elégedett az SF16-H teljesítményével, a Ferrari melbourne-i esélyeiről azonban továbbra sem volt hajlandó jóslatokba bocsátkozni.
Räikkönen a reggeli ellenőrző körében kipróbálta a várhatóan már 2017-től kötelezővé váló fejvédő bukókeret, a „glória" prototípusát is, és azt állította, nem akadályozta különösebben a kilátást a pilótafülkéből. „Elöl kicsit behatárolja a látóteret, de szerintem ez még nem a végleges változat" – magyarázta.
Meglepően csekély volt a különbség."
Pénteken valószínűleg Sebastian Vettel is végezni fog egy rövid tesztet a karbonból készült eszközzel.
Két órával a leintés előtt a Williams is kipróbálta az ultralágy gumikat, Felipe Massa azonban beszorult a Red Bull mögé, így a lágyakon elért 1:23.193 maradt a legjobbja, amellyel a 2. helyen végzett. A csapat vezető tesztmérnöke, Rod Nelson elárulta, hogy délelőtt a futóművet és a gumikat tesztelték, a délutáni versenyszimulációjuk előtt egy rajtprocedúrát is végigcsináltak, aztán sort kerítettek egy időmérő-szimulációra, és a tapasztalatok alapján
„viszonylag biztosak" lehetnek benne, hogy az élvonalban lesznek.
Massa szerint a Williams „majdnem teljesen készen áll" az idénynyitóra.
Nico Hülkenberg az ultralágyakon már fél másodperccel lassabb volt Räikkönennél, és érdekes módon másfél tizeddel elmaradt saját eddigi legjobb, múlt kedden a szuperlágy Pirelliken futott köridejétől is. Ennek ellenére úgy vélte, az
ultralágyak jobban tapadnak, előrelépést képviselnek a szuperlágyhoz képest,
csak meg kell tanulnunk jól bánni velük." Több riválisához hasonlóan a Force India is lebonyolított egy versenyszimulációt, délelőtt pedig aerodinamikai korrelációs teszteket végzett, valamint igyekezett tökéletesíteni a beállításokat. Hülkenberg szerint a VJM09-ben nagy potenciál rejlik.
A Toro Rosso volt a negyedik csapat, amely feltette az autójára az ultralágy gumikat. Max Verstappen 0,617 másodperccel kikapott a Ferraritól, cserébe viszont
ő tette meg a legtöbb, 159 kört a nap folyamán.
A fiatal hollandnak ez volt az utolsó tesztnapja az előszezonban. „Ma több rövid etapra kerítettünk sort, mint az utóbbi időben" – mondta a Toro Rosso vezető versenymérnöke, Phil Charles. „Délelőtt a lágyabb gumikat hasonlítottuk össze egymással. Ez nagyon érdekes volt számunkra, mivel az első és második tesztet eddig jórészt a közepes keveréken teljesítettük. Most alaposan tanulmányoznunk kell az adatokat, hogy átlássuk az egyes keverékek viselkedését."
A Sauber kedden bemutatkozott új autójának ez még csak a harmadik tesztnapja volt, a tegnapi küszködés után azonban Felipe Nasr ma 116 kört töltött a pályán, a lágy gumikon a 6. legjobb időt érte el, és délután még egy versenyszimulációt is el tudott végezni.
A McLarennek szintén jó napja volt, már amennyiben Fernando Alonso megtett 118 kört, csupán eggyel maradva el múlt keddi egyéni rekordjától.
1:24.870-es körideje ugyanakkor nem tűnt túl biztatónak
azt figyelembe véve, hogy a szuperlágy gumikon érte el; két nappal ezelőtt még a lágyakkal is gyorsabb volt kissé. Délután ő is nekivágott egy versenyszimulációnak, amit azonban megszakított, majd különálló hosszabb etapokat teljesített, amelyek között a csapat módosított az MP4-31 beállításain.
A futásteljesítmény szempontjából ma a Manor végzett a lista alján, de Pascal Wehrlein egy teljes másodpercet javított a csapat korábbi legjobb idején, amihez az ultralágy gumikra volt szüksége. 2,148 másodperccel maradt le a Ferraritól, és a 8. helyen zárta a napot.
Megelőzte Danyiil Kvjatot is, aki a Red Bull-lal délelőtt a kerékcseréket gyakorolta és aerodinamikai teszteket végzett, mielőtt délután lebonyolított egy versenyszimulációt. Később ugyan a garázsban ragadt egy műszaki probléma miatt, de azt mondta, így is „majdnem" be tudták fejezni a tervezett programjukat, amely gyakorlatilag megegyezett Daniel Ricciardo csütörtöki munkájával. Kvjat a lágy Pirelliken futotta 1:25.141-es körét, és elismerte:
Hogy mire számíthatunk Melbourne-ben, arról az igazat megvallva fogalmam sincs!
Elvárások nélkül fogok odamenni, aztán megteszem, amit csak lehet."
Jolyon Palmer, aki tegnap estig az összesített kilométerlista legalján tanyázott, ma több kört tett meg a Renault-val, mint az eddigi két tesztnapja alatt együtt. Végül 97-ig jutott, csak azért nem érve el a 100-at, mert a pályát pár perccel a tervezett leintés előtt le kellett zárni.
A legnehezebb napot minden bizonnyal Romain Grosjean tudhatja maga mögött,
aki miatt ma nem kevesebb, mint három alkalommal kellett megszakítani a tesztet
piros zászlóval. Először az ebédszünet előtt a 4-es kanyarnál csúszott ki, amikor a féktávon blokkolta az első kerekeit, majd délután alighogy újra kimehetett a pályára, megint a kavicságyban kötött ki, ezúttal a célegyenes végén. Mindkét alkalommal sikerült megállnia még a gumifal előtt, aztán viszont lerobbant az autója, amikor már csak 5 perc volt hátra a napból.
Noha így is 77 körig jutott,
az eddigi hét tesztnap alatt az újonc Haas istálló tette meg a legkevesebb, 1778 km-t,
kétszázzal elmaradva még a Manortól is. Grosjean az 1:27.196-os legjobb körét a lágy gumikon futotta.
A csapatoknak már csupán egyetlen napjuk maradt, hogy befejezzék a felkészülést Barcelonában, ahol pénteken véget ér az előszezoni tesztelés.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük olvasóinkat az utolsó előtti tesztnap élő közvetítésében! Ahogy már megszokhatták, időjárás-jelentéssel kezdünk, Barcelonában a levegő 8, a pálya 14 fokos, eső nem várható. 9 órakor kezdődik a teszt, tartsanak velünk!
A Williamsnél Valtteri Bottas tegnap befejezte a tesztelést, ma pedig Max Verstappen is szögre akasztja a sisakot a nap végén, legalábbis Melbourne-ig. Íme a mai névsor:
Scuderia Toro Rosso: Max Verstappen
McLaren-Honda: Fernando Alonso
Sauber: Felipe Nasr
Renault: Jolyon Palmer
Haas: Romain Grosjean
Mercedes: Lewis Hamilton, Nico Rosberg
Force India: Nico Hülkenberg
Red Bull: Danyiil Kvjat
Williams: Felipe Massa
Ferrari: Kimi Räikkönen
Manor: Pascal Wehrlein
A Haas tegnap kénytelen volt az egész napot a bokszban tölteni a Ferrari motor turbóhibája miatt, és korábban gondok adódtak az üzemanyagellátással is. A Sky Sports hangsúlyozottan nem megerősített információi szerint az olaszok új erőforrása eddig 9 alkalommal romlott el, de a csapat menedzsmentje határozottan cáfolta, hogy baj lenne az új motorral.
Bár még két tesztnap hátravan, kezd körvonalazódni, hogy a Mercedes továbbra is a legesélyesebb a győzelmekre, és úgy tűnik, Nico Rosberg egyelőre átmentette tavaly év végi formáját. Erre utal legalábbis, hogy a német pilóta eddig gyorsabb csapattársánál, aki tegnap bírálta az új gumikat is.
Jolyon Palmer az első, aki pályára lép a Renault-val, valószínűleg csak egy installációs körre.
Tegnap ez csak 1 körre sikerült, aztán abba sem hagyták a szerelést. Romain Grosjean viszont ma folytathatja az amerikai istálló tesztprogramját.
A biztonság mindennél fontosabb, de nem állítanánk, hogy a számítógépes renderek után a bukókeret méretarányos makettje kifejezetten esztétikus lenne.
Kimi Räikkönen autójára felszerelték a tesztpéldányt, ezt a látványt kell megszoknunk. A finn pilóta egy kört tett meg a bukókerettel.
A német pilóta 1:37.147-tel kezdett közepes keveréken, de az érdekelteket továbbra is a bukókeret bevetése foglalkoztatja. Sorra kérdezik a versenyzők a Twitteren, hogy rajongóik mit szólnak hozzá.
Nehéz elhinni, hogy az eszköz nem korlátozza a versenyző látását, de nehéz lett volna Kimi Räikkönennél kevésbé diplomatikus pilótát találni, úgyhogy biztosan megtudjuk a véleményét a fejlesztésről.
Tapogatózó körök még ezek, a holland fiatal is csak 1:30.273-nál tart, de a lágy gumival próbálkozik, ahogy mögötte Nico Hülkenberg is, ő 1:35.315-tel a 2. helyen áll.
Alonso vette át a vezetést 1:27.735-tel, előtte Wehrlein és Palmer között ment az adok-kapok, de ők még csak 1:29-nél tartanak, illetve Palmer megint javított 1:28.9-re, és feljött a 2. helyre.
Már a bukókeret nélkül, mindössze 0.003 másodperccel maradt el korábbi csapattársától. A délelőtti mezőnyből már csak massa nem jött még kis a pályára.
Räikkönen valószínűleg egy kör után többet egyelőre nem kért belőle.
1:27.607-re változtatta az eddigi legjobb időt, Alonsónál egyelőre 128 ezredmásodperccel gyorsabb. Közepes keverékű gumit használt, de már kiállt a bokszba.
1:25.251-et futott közepes keverékkel, ez már nem rossz idő, és még az első óra sem telt el. Néhány kép a reggeli etapokról:
Mint akinek semmi kedve reggel iskolába menni. Ő az egyetlen egyelőre, aki még a délelőtt nem lépett pályára.
Ez az oka Massa késlekedésének, de a csapat azt ígérte, nemsokára ők is csatlakoznak a mezőnyhöz. Az első óra lassan letelik.
1. Rosberg (Mercedes W07, 1:25.251 (20 kör)
2. Alonso (McLaren MP4-31), 1:27.149 (16 kör)
3. Räikkönen (Ferrari SF16-H), 1:27.607 (8 kör)
4. Palmer (Renault RS16), 1:28.667 (14 kör)
5. Wehrlein (Manor MRT05), 1:29.126 (7 kör)
6. Verstappen (Toro Rosso STR11), 1:30.273 (15 kör)
7. Hülkenberg (Force India VJM09), 1:35.046 (9 kör)
8. Kvjat (Red Bull RB12), idő nélkül (10 kör)
9. Nasr (Sauber C35), idő nélkül (7 kör)
10. Grosjean (Haas VF-16), idő nélkül (3 kör)
11. Massa (Williams FW38), idő nélkül (0 kör)
12. Hamilton (Mercedes W07), idő nélkül (0 kör)
...valaki úgyis kitalálta volna, hogyan lehet a bukókeretet üzemanyaggal feltölteni
- írta a Twitteren Mark Gallagher, a Jordan, a Red Bull és a Cosworth korábbi mérnöke.
A Ferrari szóvivője Will Buxton, az NBC tudósítója kérdésére megerősítette, hogy csak egy installációs kört tettek meg a bukókerettel, és további teszteket nem terveznek. Még ő sem tudta, hogy az eszközt a Ferrari vagy az FIA gyártotta-e.
A Räikkönen által kipróbált fejvédelemről bővebben itt írtunk. Szavazzanak: Önöknek bejön?
---- separator ----voting-content-type:7358553b-5b70-40e6-98dc-d07ae93382c8---- separator ----A német pilóta a 2. helyre ugrott 1:26.045-tel közepes gumikon, a francia pedig 1:28.442-nél jár, és ez az ideiglenes 5. helyet éri számára.
Adam Cooper szakújságíró talált egy 1974-es fényképet, amelyen látható, hogy Indianapolisban már bő 40 éve is kísérleteztek a bukókerettel.
A közepes keverékkel már 1:24.309-nél tart, így most 1,7 másodperc az előnye Hülkenberg előtt. Verstappen feljöt a 3. helyre 1:26.758-cal. Massa még mindig a bokszban várakozik.
Vijay Mallya hazájában, Indiában került bajba légitársasága, a Kingfisher Airlines tartozásai miatt. Az indiai állami bank (SBI) vezeti a 17 vállalatból álló hitelezői kört, és bevonatnák Mallya útlevelét, miután az üzletember 75 millió dollárért kiszállt a United Spirits nevű cégből a Diageo javára, és felvetette, hogy az Egyesült Királyságba költözik. A helyi sajtóhírek szerint a Kingfisher Airlines nagyságrendileg 1 milliárd dollár tartozást halmozott fel.
Szerdán Bob Fernley, a Force India csapatfőnök-helyettese a Sky Sportsnak azt nyilatkozta, hogy Mallya továbbra is "teljes mértékben" az istálló élén áll, de korábban felmerült, hogy az Aston Martin valójában azért került képbe a csapatnál, mert a Diageo megpróbálta átvenni a silverstone-i istálló irányítását, és szerették volna, ha a Force India közkeletűbb nevet vesz fel.
Ilyet azért mostanában ritkán látni: lágy gumival ugyan, de Fernando Alonso 0.845 másodpercre megközelítette Nico Rosberget, és gyorsulni tudott a 3. helyezett Nico Hülkenberg is. Több csapat közben aero festékkel vonta be autóját.
Íme John Watson egykori sisakja. Vajon az ő látóterét korlátozta a szeméhez nagyon közeli függőleges pillér a sisakon?
Most viszont a mezőny nagy részéhez hasonlóan ő is a bokszban ücsörög, csak Rosberg, Nasr, Hülkenberg és Palmer van a pályán.
A szezonkezdet előtt biztosan nem próbálják ki az új eszközt, értesült az Autosport. A csapat eddig bokszkiállásokat gyakorolt, Kvjat nemrég futotta meg első komolyabb körét, ez 1:26.240 alatt sikerült.
Az Autosport szerint a Red Bullt a bokszutca végéről kell visszatolni a garázsba, de a piros zászló ezúttal elmaradt.
A brazil pilóta szuperlágy gumival ugrott az eredménylista 4. helyére.
1. Rosberg (Mercedes W07, 1:24.309 (43 kör)
2. Alonso (McLaren MP4-31), 1:25.154 (36 kör)
3. Hülkenberg (Force India VJM09), 1:25.296 (24 kör)
4. Massa (Williams FW38), 1:25.962 (4 kör)
5. Kvjat (Red Bull RB12), 1:26.240 (29 kör)
6. Verstappen (Toro Rosso STR11), 1:26.758 (26 kör)
7. Palmer (Renault RS16), 1:27.182 (24 kör)
8. Nasr (Sauber C35), 1:27.337 (26 kör)
9. Räikkönen (Ferrari SF16-H), 1:27.607 (8 kör)
10. Grosjean (Haas VF-16), 1:28.442 (14 kör)
11. Wehrlein (Manor MRT05), 1:29.126 (7 kör)
12. Hamilton (Mercedes W07), idő nélkül (0 kör)
A Ferrari szóvivője megmutatta a helyszíni újságíróknak az autóról leszerelt bukókeretet. "Ez egy kezdetleges konstrukció, amit a Ferrari készített azzal a céllal, hogy teszteljük a kilátást. Szerintünk a végleges alkatrész inkább az autó része lesz, és remélhetőleg jobban is néz majd ki. Kimi azt mondta, a kilátás 'okés' volt." (Sky Sports)
A Williams és a McLaren feltette a szuperlágy gumikat, de Massa így is csak a 6. helyen áll, Alonso viszont javított 1:24.870-re, de ez kevés volt Räikkönen ellen, aki a 2. helyre lépett előre közepes keverékkel 1:24.770-nel. Kvjat is javított egy keveset, de még mindig az 5., és előkerült a bokszból Wehrlein is.
Nehéz megmondani, hogy kritikus helyzetben mennyire akadályozná a döntéshozást, de a földre letéve nem tűnik vészesnek a látótér csökkenése.
A Renault szerelői nem fognak örülni, hogy még az ebéd előtt kavicsot takaríthatnak az autóból. Ők viszont még mindig jobban jártak, mint a Haas tagjai, akik ismét kénytelenek javítani az autót. Jenny Gow szerint nem árulják el, hogy mi a gond, csak azt, hogy nem a Ferrari erőforrás romlott el.
A német pilóta egy pillanatra átvette a vezetést 1:24.230-cal, de aztán megjött Räikkönen és 1:23.591-re javított. Rosberg közben a 3. helyen tartózkodik, és szokásához hűen gyűjti a kilométereket, már 54 körnél jár.
Megjavították a Haast, így a francia pilóta ismét kihajthatott a pályára. Közben James Allen szakújságíró arra számít, hogy ma érkeznek majd a leggyorsabb körök, mert holnap várhatóan feltámad a szél, és a csapatok inkább hosszabb etapokra állnak majd át.
Az F1 Today a rajt/cél vonalon, tehát a 3-as szektor végén méri az autók sebességét, egyelőre tarolnak a Mercedes erőforrások.
1. Hülkenberg, 285.7 (km/óra)
2. Rosberg, 284.2
3. Massa, 281.9
4. Verstappen, 281.2
5. Räikkönen, 281.2
6. Palmer, 280.5
7. Wehrlein, 279
8. Nasr, 278.3
9. Kvyat, 276.9
10. Alonso, 275.5
Nem működik a Haasba szerelt jeladó, ezért nem tudni pontosan, hogy Grosjean milyen köröket fut, ha éppen a pályán van. Sőt, a monitor alapján az sem derül ki, hogy mikor van a bokszban, mert a sajtóközpontban folyamatosan az van kiírva, hogy kivezető kört teljesít.
A finn pilóta tovább gyorsul a lágy gumikkal, 1:23.009 a legfrissebb ideje, és Max Verstappen is nagyot ugrott előre: 1:23.650, bár ő a szuperlágy abroncsokat kapta.
1. Räikkönen (Ferrari SF16-H), 1:23.009 (29 kör)
2. Hülkenberg (Force India VJM09), 1:23.520 (39 kör)
3. Verstappen (Toro Rosso STR11), 1:23.650 (42 kör)
4. Rosberg (Mercedes W07, 1:24.309 (58 kör)
5. Alonso (McLaren MP4-31), 1:24.870 (50 kör)
6. Nasr (Sauber C35), 1:25.091 (28 kör)
7. Kvjat (Red Bull RB12), 1:25.751 (41 kör)
8. Massa (Williams FW38), 1:25.962 (29 kör)
9. Palmer (Renault RS16), 1:27.182 (26 kör)
10. Grosjean (Haas VF-16), 1:28.442 (24 kör)
11. Wehrlein (Manor MRT05), 1:28.476 (18 kör)
12. Hamilton (Mercedes W07), idő nélkül (0 kör)
1:24.126 a német legfrissebb ideje a közepes keverékkel, továbbra is a 4. helyen áll, táblája szerint még 6 köre van hátra a következő kiállásig.
Romboló üzemmódba kapcsolt a Ferrari az ebéd előtt, Kimi Räikkönen megkapta az ultralágy gumit is és 1:22.765-re javította az eddigi legjobb idejét. Ezt valószínűleg csak a Mercedesszel lehet ma megdönteni.
Sebastian Vettel 1:22.810-et tudott az ultralágy gumival az első tesztsorozat 2. napján, Kimi Räikkönen most 1:22.765-nél jár.
Az első gyorsköréhez képest 0.7 másodperccel lassabb volt a Ferrari a második alkalommal, az ultralágy gyorsan feladja a küzdelmet.
Egy gyors kört bírt ki az ultralágy gumi, ha ez fent maradt volna, hosszú körök szenvedése kezdődött volna, amíg a szemcsés réteg le nem kopik.
Nem kizárt, hogy mém lesz a reggel kipróbált F1-es bukókeretből. Amennyiben igen, szegény eszköznek még jobban dolgoznia kell majd, hogy komolyan vegyék, remélhetőleg nem kellenek majd balesetek ehhez.
Nico Rosberg gyakorolta az indulást a bokszutca végén, James Allen szakújságíró szerint a kerekei egyáltalán nem pörögtek ki.
A Force India 0.486 másodperccel lassabb a Ferrarinál az ultralágy gumival.
A spanyol pilóta tegnap azt mondta a Cadena Ser rádiónak, hogy megpróbálta rávenni a Ferrarit, cseréljék el őt Lewis Hamiltonra, de az olaszok ezt nem akarták, így végül átigazolt a McLaren-Hondához. Toto Wolff annyit fűzött a történethez a Mirror hasábjain, hogy "kifejeztek némi érdeklődést, de akkoriban Lewisszal tárgyaltunk, és azt mondtam Fernandónak, hogy amíg Lewisszal egyeztetünk, mással nem tesszük ezt." A Sky Sports szerint Alonso közben már Nico Rosberg jövő évi ülésére pályázik, de a McLarennél nem tartanak attól, hogy a spanyol el akarna menni. Wolff kijelentette, előbb meg akarja várni a szezon alakulását, mielőtt a német szerződésével foglalkozna.
James Allen szakújságíró szerint a lenti képen látható első emelő, és a fotókon megörökített három hálószobás birminghami ház ugyanannyit, 200 ezer fontot (körülbelül 80 millió forintot) ér. A brit átlagfizetés évente 26 500 font. Az emelő ára valószínűleg nagyon eltúlzott, de valami, valahol akkor is nagyon félrecsúszott.
Közben Räikkönen ismét pályára lépett az ultralágy gumival. Még egy utolsó roham ebéd előtt?
A spanyol pilóta is rajtgyakorlatokat kezdett a bokszutca végén. A vártnál csendesebben alakul az ebéd előtti félóra.
Valószínűleg ennyi volt a délelőtti etap, egyelőre nem tudni, hogy mi történt, de újraindulni már csak az ebéd után lesz idő.
A 4-es kanyarban áll az autó, még nem világos, hogy összetört vagy csak elromlott. Már odaért a tréler is a bajba jutott Haasért.
Minden szempontból Kimi Räikkönenről szólt a délelőtt: a finn pilóta elsőként tesztelte a bukókeret egyik prototípusát, majd kicsit beleszürkült a mezőnybe, de lágy, szuperlágy és ultralágy gumikkal futott etapjaival az élre állt, és egyelőre ő a leggyorsabb Barcelonában.
1. Räikkönen (Ferrari SF16-H), 1:22.765 (41 kör)
2. Hülkenberg (Force India VJM09), 1:23.251 (49 kör)
3. Verstappen (Toro Rosso STR11), 1:23.382 (58 kör)
4. Rosberg (Mercedes W07, 1:24.126 (81 kör)
5. Nasr (Sauber C35), 1:24.760 (37 kör)
6. Alonso (McLaren MP4-31), 1:24.870 (57 kör)
7. Kvjat (Red Bull RB12), 1:25.141 (62 kör)
8. Massa (Williams FW38), 1:25.420 (46 kör)
9. Palmer (Renault RS16), 1:27.182 (26 kör)
10. Grosjean (Haas VF-16), 1:28.110 (59 kör)
11. Wehrlein (Manor MRT05), 1:28.476 (19 kör)
12. Hamilton (Mercedes W07), idő nélkül (0 kör)
A tervezők már számoltak a bukókeret bevezetésével. Oldalnézetből nem is néz ki olyan bután az új, egyelőre csak tesztelés alatt álló megoldás, ami 2017-től kötelező lesz.
A gumifalhoz közel állt meg a Haas, de nem tört össze. A pályától nyílegyenesen a fal felé haladt, elképzelhető, hogy fékhibája volt, de az is lehet, hogy csak túl bátran próbálta venni a 4-es kanyart.
A Mercedes pilótája ma már másodszor posztolt egy Ferrarit a Twitter csatornájára, de jó oka van rá: úgy véli, jelentős biztonsági fejlesztésről van szó, ami egy idő múlva még jól is fog kinézni.
A britek csapatfőnöke, Christian Horner a Motorsport.com-nak megerősítette, hogy a Ferrari által kipróbált változattól eltérő sisakvédelmen dolgoznak, és várhatóan a következő hónapban egy showcar-on ki is próbálják azt. Nem tudni sokat az ötletükről, de egy központi tartópillér helyett oldalt lenne kettő, és a megoldás szélvédőt is tartalmazna. Horner szerint az ő elképzelésük elegánsabb, és remélhetőleg jobban ki lehet látni belőle.
Az ebédszünet után a délutáni műszakkal folytatódik a teszt. Továbbra is szép idő van Barcelonában: a levegő 16, az aszfalt 30 fokos. Massa az első, aki elhagyja a garázst a Williamsszel, hamarosan Nasr is követi a példáját a Sauber volánjánál.
A Mercedes továbbra is azt a gyakorlatot követi, hogy délelőtt az egyik, délután a másik pilótáját ülteti autóba: így nem terheli túl őket, de minden nap vezethetnek. Most Hamilton következik, ő azonban egyelőre nem jelent meg a pályán. Most Massa mellett Hülkenberg van kint.
Hamilton tegnap ezt a meglepő kijelentést tette. Konkrétan arra gondolt, hogy az autóját a lágy gumikon, alacsony üzemanyagszinttel nem érezte az igazinak tegnap. Úgy általában véve is baja van az idei Pirellikkel, szívesebben versenyezne a tavalyiakkal. Hogy miért? Erről bővebben itt írtunk.
Habár gyakorlatilag mindenki a Mercedest tartja a favoritnak, és nem véletlenül, nem kizárt, hogy a Ferrari erősebb, mint a legtöbben gondolják. A következtetésekkel természetesen csínján kell bánni, hiszen az üzemanyagszinteket szokás szerint nem ismerjük, de nem valószínű, hogy a Ferrari végig könnyű autóval hősködött - Maurizio Arrivabene a tavalyi szezon első harmada után külön kérte is, hogy ne tegyenek így.
Nem hisszük, hogy Räikkönen és Vettel minden nap a legvégső határon autóztak, láthatóan mégis könnyen, erőlködés nélkül szórták a jó köridőket - ez általában jó jel. És igaz ugyan, hogy az ultralágy gumikon érték el a legjobb eredményüket, de ma a Force India és a Toro Rosso példáján láttuk, hogy azokból sem minden csapat tud annyit kihozni, mint a Ferrari. Egyelőre persze mindenki csak találgathat, a helyzetük azonban alapvetően nem tűnik rossznak.
Habár ezek a Spanyol Nagydíjon hagyományosan szerepelnek a Pirelli kínálatában, a teszten nem használták agyon őket, mert túl hideg van. Verstappen is felbukkant a pályán, mégpedig az ellenkező végletet képviselő ultralágy Pirelliken, ha minden igaz. Hülkenberg autóján a lágyak vannak.
A finn megkezdte mai 42. körét a Ferrarival. A megtett km-ek számát tekintve a csapat tegnap estig, vagyis az első hat tesztnap alapján csak 7. volt a ranglistán: 2677 km-t teljesítettek, míg a Mercedes 4702-t... Ennek ellenére mind Vettel, mind Räikkönen azt állította, nem zavarja őket a kisebb futásteljesítmény.
Közben megélénkült a forgalom, mert Alonso és Wehrlein is megjelent, így hatan vannak a pályán. A McLaren új alkatrészeket kapott:
Zárt ajtók mögött: a garázs bejáratát paravánokkal takarták el. Jolyon Palmer ma is csak 26 kört tett meg eddig, ami elég vérszegény eredmény. Pedig, mivel a múlt héten a Renault pont az ő két napján küszködött a legsúlyosabb hibákkal, ma reggelig ő tette meg a legkevesebb km-t a versenyzők közül, konkrétan 368-at. Csapattársa, Kevin Magnussen viszont bizarr módon 2369 km-rel vezeti a km-listát - igaz, ő már négy napot töltött az autóban.
Érdekes képek. A bal oldali a padlólemez elején található "splittert" ábrázolja, amelyre a csapat felszerelt egy kis szárnyacskát. A jobb oldalin a több csapat által a padlólemez végén, a hátsó kerekek előtt elhelyezett fogazás látszik, amellyel a diffúzort próbálják oldalról leszigetelni a forgó kerék által felkavart áramlattól.
Mármint az egész tesztelés során. A szuperlágy gumikon 7 tizedet javított a korábbi, múlt kedden elért eredményén: 1:25.206-os ideje egyben a Manor eddigi legjobbja is. Alonso ugyanezzel a keverékkel ma 1:24.870-et ért el, de nem tudjuk, melyik autóban mennyi benzin volt.
Räikkönen, Hülkenberg, Verstappen, Nasr és Wehrlein körözget. A Mercedesnek érdekes módon még mindig nincs nyoma.
Csak említenünk kellett: a Mercedes nekivágott délutáni első körének. Grosjean is kit tudott menni a pályára, miután az ebédszünet előtt kicsúszott a 4-es kanyarnál.
Bár Hamilton e pillanatban visszatért a bokszba 3 kör után (1:29.323 alatt egy mértet is teljesített), még így is hat autó köröz. Grosjean két lépcsőben 1:27.196-ra javította az idejét, de maradt a 11. helyen.
Grosjean megint kicsúszott, ezúttal az első kanyarnál, de megint sikerült megállnia a kavicságyban. Kiszállt, és az autó hátulját nézi. Az ebédszünet előtt is hasonlóan járt.
Mármint az előzőt. Az ebédszünetben azt mondta, a féktávon egyszerűen blokkoltak az első kerekei, és egyenesen továbbcsúszott a 4-es kanyar melletti gumifal felé – szerencsére még éppen előtte megállt. Elismerte, hogy „délelőtt a motorvezérlés nem működött 100 százalékosan, kicsit küszködtem az autóval. Még időre és körökre van szükségünk, amíg minden összeáll." Hozzátette, hogy a Haasnál vizsgálják, mi lehetett a kicsúszása oka. Bár most a lágy gumik voltak az autóján, Grosjean elárulta azt is, hogy időmérő-szimulációkat nem lesz idejük menni a tesztelés során, mert a hosszú etapokat fontosabbnak tartják. „Majd a melbourne-i 3. szabadedzésen" – mondta.
Ez pedig a mostani kicsúszása:
Öt órányi tesztelés után még mindig Räikkönen ultralágy gumis köre az etalon, amely az egész teszt eddigi legjobbja, de többen javítottak az elmúlt órában:
1. Räikkönen (Ferrari SF16-H), 1:22.765 (63 kör)
2. Hülkenberg (Force India VJM09), 1:23.251 (77 kör)
3. Verstappen (Toro Rosso STR11), 1:23.382 (82 kör)
4. Rosberg (Mercedes W07, 1:24.126 (81 kör)
5. Nasr (Sauber C35), 1:24.760 (57 kör)
6. Alonso (McLaren MP4-31), 1:24.870 (66 kör)
7. Wehrlein (Manor MRT05), 1:25.101 (30 kör)
8. Kvjat (Red Bull RB12), 1:25.141 (63 kör)
9. Massa (Williams FW38), 1:25.420 (67 kör)
10. Palmer (Renault RS16), 1:27.182 (26 kör)
11. Grosjean (Haas VF-16), 1:27.196 (66 kör)
12. Hamilton (Mercedes W07), 1:29.323 (5 kör)
Az Autosport szerint Räikkönen már a versenyszimulációja 22. körét teljesítette éppen. Amúgy az egyik szakújságíró, James Allen azt írta, Grosjean kicsúszása borítékolható volt, mert már körök óta feszegette a húrt az 1-es kanyarnál. Az autóját tréleren visszaszállították a garázsba, a pályát újra megnyitották.
Verstappen, Nasr, Wehrlein, Massa és Hamilton nem vesztegette az idejét, azonnal gázt adtak, amint zöldre váltott a jelzés.
A Sky Sports azt írja, az ebédszünetben a beállításokat bütykölték, aztán Alonso a délután kezdetén aerodinamikai tesztelést végzett, de most a csapat idei első versenyszimulációjára készül. Talán ennek is vágott neki az imént.
A lágy gumikon 1:24.898-ra faragta le a legjobbját, de ezzel is csak Wehrleint sikerült megelőznie - aki az ultralágyakon jelent meg egy perccel ezelőtt, mégsem futott jobb időt, és most visszatért a garázsba. Hamilton 1:27.536-ra faragta le a mai legjobbját, de maradt az utolsó helyen.
A Suttonnak sikerült jól elkapnia a pillanatot:
Közben Räikkönen is folytatta a körözést, most heten vannak a pályán.
A Motorsport.com technikai gurui szerint egy infrakamera az első szárny véglapján, amellyel nem a gumi futófelületének, hanem peremének a hőmérsékletét mérik menet közben:
A lágy gumikon 1:23.663-ra faragta le az idejét. Ez 6 tizeddel rosszabb annál, mint amire Rosberg kedden képes volt ezzel a keverékkel, Hamilton tegnapi eredményével viszont egy magasságban van. Massa feltornázta magát vele a 4. helyre, de csal egyetlen mért körből állt az etapja.
Legalábbis minden jel erre utal. Räikkönen, Hülkenberg, Verstappen és ő is a közepes gumikon teljesítenek hosszú etapot éppen, a Ferrari versenyzője futja a legjobb időket.
Hamilton pár perccel ezelőtt a pályán is megelőzte Verstappent, de most nem erre gondolunk, hanem arra, hogy megint ez a két csapat verseng a legtöbb megtett körért. A Mercedes már 102-nél jár, a Toro Rosso 99-nél. Az STR11 megbízhatósága elképesztő, ha meggondoljuk, hogy milyen kapkodva kellett a Ferrari motorhoz igazítaniuk.
1:23.193-mal felkapaszkodik a 2. helyre. És, ami még jobb hír, a lágy gumikon érte el. A Mercedes legjobbja ugyanezen a keveréken csak 0,13 másodperccel volt gyorsabb eddig.
Nagyon régen nem láttuk őket, az előbb még a paraván mögött bújkáltak, de Palmer az előbb megtett egy ellenőrző kört. Égető szüksége lenne a kilométerekre.
A közepes gumikon lassabb volt, mint a többieké, bár az autója értelemszerűen most volt a legnehezebb. 17 kört tett meg, jórészt 1:31 fölött: 1:30.1, 1:30.5, 1:31.1, 1:31.5, 1:31.3, 1:31.5, 1:31.5, 1:31.6, 1:32.0, 1:32.3, 1:32.6, 1:32.0, 1:32.0, 1:32.4, 1:32.4.
Most Räikkönen, Massa, Hülkenberg, Nasr, Kvjat és Palmer van kint. A Williams bevetette az ultralágy gumikat, de Massa az utolsó szektorban beszorult a Red Bull mögé, ezért egyelőre nem tudott javítani: 1:23.3. Ez a keverék eleve nem alkalmas a barcelonai pályára, ahol a legkeményebb gumikra van szükség, ezért nem valószínű, hogy a második körre marad bennük szufla.
Az utolsó etapjában a kemény Pirellikre váltott, míg Alonso legutóbb a lágyakon ment pár kört. A McLaren megszakította a versenyszimulációját? Räikkönen tempója a közepes gumikon mindenesetre nagyon kiegyensúlyozott volt, így nézett ki: 1:27.9, 1:29.2, 1:28.3, 1:28.6, 1:28.9, 1:28.7, 1:29.5, 1:29.1, 1:28.9, 1:29.3, 1 :29.4, 1:29.3, 1:29.2, 1:29.1, 1:29.3, 1:29.4, 1:28.8, 1:29.5, 1:29.1, 1:29.8, 1:29.7, 1:29.6, 1:30.1. A Sauberrel Nasr is versenyszimulációt teljesít.
Az elmúlt órában a Ferrari, a Sauber és a Force India versenyszimulációval volt elfoglalva, míg a Williams bevetette a lágy, szuperlágy és ultralágy gumit is, de az utóbbival Massa nem javított, mert feltartották. A tabella:
1. Räikkönen (Ferrari SF16-H), 1:22.765 (100 kör)
2. Massa (Williams FW38), 1:23.193 (83 kör)
3. Hülkenberg (Force India VJM09), 1:23.251 (109 kör)
4. Verstappen (Toro Rosso STR11), 1:23.382 (107 kör)
5. Rosberg (Mercedes W07, 1:24.126 (81 kör)
6. Nasr (Sauber C35), 1:24.760 (95 kör)
7. Alonso (McLaren MP4-31), 1:24.870 (91 kör)
8. Wehrlein (Manor MRT05), 1:25.101 (34 kör)
9. Kvjat (Red Bull RB12), 1:25.141 (86 kör)
10. Hamilton (Mercedes W07), 1:26.488 (26 kör)
11. Palmer (Renault RS16), 1:27.182 (40 kör)
12. Grosjean (Haas VF-16), 1:27.196 (66 kör)
Räikkönen a versenyszimulációja végéhez közeledve már 102 körnél tart, de a legtöbbet, 111-et, Hülkenberg teljesítette ma. Hamilton az előbb kapaszkodott fel a 10. helyre, Rosberggel együtt már ő is 108-at tett meg. Hét autó van a pályán.
Az RB12 karosszéria-borításának hátulján ma megjelent két új kivezető-nyílás a fő kivezetés előtt és fölött (a képen zölddel jelölve). Matt Somerfield technikai szakíró szerint nem világos, hogy a Renault motor hűtési igényei nagyobbak a vártnál, vagy csak a melegebb versenyekre készül a Red Bull ezzel a megoldással.
Kvjat és Massa nemrég két kör leforgása alatt oda-vissza megelőzték egymást, mindketten a 10-es kanyarban. Ez akkor történt, amikor a Red Bull feltartotta a Williamst az ultralágy gumis körén: Massa a külső rázókövön hajtotta végre a manővert. Hamilton pedig, aki most a leggyorsabb versenyző a pályán, Palmer mellett ment el az imént.
Akárcsak a Force India. Hülkenberg utolsó etapja a közepes gumikon így festett: 1:28.0, 1:28.3, 1:28.6, 1:28.9, 1:29.4, 1:29.4, 1:30.1, 1:30.3, 1:30.2, 1:30.1, 1:31.1, 1:30.2, 1:30.5, 1:30.7, 1:30.9, 1:34.8, 1:30.2, 1:30.7, 1:31.0, 1:31.4, 1:31.3, 1:31.7, 1:32.3, 1:32.1. A végére rendesen visszalassult, viszont érdekes módon rögtön újra megjelent a pályán a kerékcseréje után.
A Renault is belevágott egy versenyszimulációba: Palmer már 52 kört tett meg ma, 10-zel többet, mint bármelyik korábbi napon.
A kemény gumikon így alakult az Auto Motor und Sport szerint: 1:27.4, 1:27.2, 1:28.6, 1:28.4, 1:28.6, 1:29.0, 1:28.2, 1:28.9, 1:29.1, 1:28.6, 1:29.0, 1:31.1, 1:29.3, 1:29.4, 1:31.5.
Jóval gyorsabb volt, mint Hülkenbergé. Érdekes módon a Ferrari háromféle keveréket használt a versenytáv során, a lágy/közepes/közepes/kemény sorrenden. Ez azzal függhet össze, hogy az idéntől akár három különböző típusú gumit is lehet vinni a nagydíjakra. Amúgy a Pirelli épp most jelentette be, hogy az első bakui futamra a közepes, a lágy és a szuperlágy keveréket kínálja fel. Ezek közül az első kettőt kötelező lesz használni a versenyen, az utolsót pedig a Q3-ban.
Az Autosport szerint valóban megszakították a versenyszimulációt, hogy változtassanak a beállításokon, de a hátralévő időre azért hosszabb etapokat terveznek még. Alonso eddig 95 kört tett meg ma. Hülkenberg és Verstappen holtversenyben 125-nél tart.
Dolgoznak, hogy a ma kétszer is kicsúszó Grosjean pályára léphessen az utolsó 75 percben.
Ugyanakkor vigyázni kell ezzel, mert az emberi szem látószöge nem feltétlenül egyezik a kameráéval. A kép alapján nem tűnik túl rózsásnak a helyzet, de Räikkönen azt állította, valójában egyáltalán nem zavarta túlzottan a kilátást a bukókeret. Hogy mi ez a valami, amit reggel próbált ki, arról bővebben itt írtunk.
Érdekes módon a Mercedes kivételesen csak 3. a listán, 2 körrel elmaradva a 125 körös Force Indiától is. Räikkönen újra megjelent a pályán, rajta kívül Palmer van kint.
Sűrű napja van ma a csapatoknak. A pályán öten köröznek: Räikkönen, Massa, Hülkenberg, Hamilton és Palmer. A Manor viszont mindössze 34 kört töltött a pályán.
Megkezdődött az utolsó előtti tesztnap utolsó órája, az elmúlt hatvan percben többen befejezték a versenyszimulációjukat, a legjobb idején viszont senki nem javított. Így állunk:
1. Räikkönen (Ferrari SF16-H), 1:22.765 (118 kör)
2. Massa (Williams FW38), 1:23.193 (102 kör)
3. Hülkenberg (Force India VJM09), 1:23.251 (129 kör)
4. Verstappen (Toro Rosso STR11), 1:23.382 (139 kör)
5. Rosberg (Mercedes W07, 1:24.126 (81 kör)
6. Nasr (Sauber C35), 1:24.760 (107 kör)
7. Alonso (McLaren MP4-31), 1:24.870 (103 kör)
8. Wehrlein (Manor MRT05), 1:25.101 (34 kör)
9. Kvjat (Red Bull RB12), 1:25.141 (89 kör)
10. Hamilton (Mercedes W07), 1:26.488 (50 kör)
11. Palmer (Renault RS16), 1:27.182 (78 kör)
12. Grosjean (Haas VF-16), 1:27.196 (66 kör)
79 kört tett meg reggel óta: annyit, mint az eddigi két tesztnapján összesen. Alonsónak is jó napja van, átlépte a 100-as határt a McLarennel.
Jól megérdemelt pihenés: Nasr a garázsban lazít. Ahhoz képest, hogy csak erre a hétre készült el az autója, a svájci csapat hamar eljutott odáig, hogy lebonyolítson egy versenyszimulációt.
Haha! Nem is rossz találat...
Eddig az olvasóink több mint fele, 57%-a egyetért azzal, hogy a pilóták fejét védeni kell. Szavazzon Ön is! Mármint erről a megoldásról, amit Räikkönen ma reggel próbált ki.
---- separator ----voting-content-type:7358553b-5b70-40e6-98dc-d07ae93382c8---- separator ----Verstappen a 150. körét teljesíti a továbbra is bombabiztos Toro Rossóval. Rajta kívül Räikkönen, Kvjat, Palmer és Grosjean van a pályán, valamint Wehrlein, akit régóta nem láttunk a Manorral. És ezek szerint a Haast is sikerült rendbehozni Grosjean legutóbbi, második kicsúszása után.
Ezúttal lefarag egy kicsit a korábbi idejéből, igaz, csak 2 tizedet: 1:24.913-mal marad a 8. helyen. Grosjean a lágy Pirelliken teljesített 5 körös etapja végén visszatért a bokszba, míg Nasr, aki a versenyszimulációja után pihent egyet, épp most lépett pályára. Már nyolcan vannak kint.
Ez az utolsó tesztnapja amúgy az előszezonban (holnap Vettel váltja), de az első is, amelyen több mint 100 kört tud megtenni: most a 126.-ban jár. A kilométerlistát Verstappen 152-vel vezeti.
Ideje volt, hogy jó hírek érkezzenek a McLaren háza tájáról: Button tegnap azt mondta, a japánok motorja az elmúlt 14 hónapban az erre a hétre elkészített specifikációval fejlődött a legtöbbet. Eric Boullier úgy véli, már legalább az ellenfelek tavalyi szintjén lesznek vele, ami azért haladás. Erről bővebben itt írtunk.
Az első két szektorban gyorsabb volt, mint korábban a lágy gumikon, de a kör végén lelassult, így 1:27.196-os eredményével maradt a 12. helyen. Múlt kedden ért el ennél 1,2 másodperccel jobb időt is. Rögtön megpróbálkozott egy újabb mért körrel, de abban sem tudott javítani. Most Massa, Verstappen, Wehrlein és Kvjat van a pályán.
A teszt során először - de nem javított, és a McLaren amúgy be van kenve áramlásjelző festékkel. Az aszfalt már elég hűvös, alig 18 fokos. Massa is az ultralágyakon van kint, igaz, alighanem egy régi szetten, mert 1:27-es kört ment.
Massa, Nasr, Alonso, Wehrlein, Kvjat, Hamilton, Palmer és Grosjean is kint köröz, csak hárman maradtak a garázsban. Csupán 7 perc maradt az utolsó előtti tesztnapból...
Micsoda meglepetés... Erre számítani lehetett. Hogy ki a bűnös? Ki más, mint Grosjean, ma harmadszorra is? Igaz, úgy tűnik, ezúttal nem ő hibázott, a Haas egyszerűen megállt a 10-es kanyarnál.
Nem lesz újraindítás, ennyi volt. A megszakítás előtt Palmer még épp javított, a lágy gumikon megelőzte Hamiltont. Räikkönen maradt az élen a délelőtti körével, amely a teszt eddigi legjobbja volt.
Köszönjük az egész napos figyelmet, de ne menjenek messzire: szokás szerint azonnal jelentkezünk a teljes eredménylistával, aztán később a csapatok reakcióival is bővítjük a cikket. Szép estét!