Alonso balesete után a Ferrari elbukta a győzelmet
2016. március 20. 05:37
A Mercedes kettős győzelemmel indította a Forma-1 2016-os szezonját az Ausztrál Nagydíjon, amelyen azonban
csak látszólag érvényesült a papírforma.
A Ferrari ugyanis Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen fantasztikus rajtja után jó úton haladt afelé, hogy megnyerje a versenyt, mígnem eltaktikázták magukat, amikor egy baleset miatt meg kellett szakítani a futamot. Vettel végül Lewis Hamiltont a célba kergetve egy késői kicsúszás ellenére 3. lett, a kínálkozó helyzetet higgadtan kihasználó Nico Rosberg pedig zsinórban negyedszer ünnepelhetett a dobogó tetején.
A botrányos, új rendszerű időmérőt követően, amelynek vasárnap reggel már döntöttek is a törléséről, az első verseny ígéretes szezont vetített előre. A Mercedes a tavalyival ellentétben nem döngölte az aszfaltba az ellenfeleit, az első etapban a Ferrarik magabiztosan kontrollálták a tempót az élen.
A fordulópontot Fernando Alonso és Esteban Gutiérrez ijesztő balesete hozta el.
Alonso eleinte a 9. helyen haladt, útban a pontszerzés felé, ám a 17. körben hátulról csúnyán megtorpedózta Esteban Gutiérrezt, amikor a 3-as kanyarnál a DRS-szel támadást akart indítani ellene. Míg a Haas forogva a kavicságyba csúszott, a McLaren a levegőbe repült, és szaltózva a külső védőkorlátnak csapódott. Teljesen összetört, valószínűleg a motor is tönkrement benne, Alonso azonban kicsit sántikálva, de épen szállt ki a roncsból.
„Rendben vagyok, próbálok magamhoz térni. Elég ijesztő baleset volt,
köszönettel tartozom az FIA-nak és mindenkinek, aki hozzájárult az autók biztonságához"
– mondta a spanyol ász. Bár úgy tűnt, a sokkal korábban fékező Gutiérrez a kanyar előtt enyhén balra kormányzott, Alonso nem tette felelőssé az ütközésért. „Nincs kit hibáztatni, csak versenyezni próbáltunk" – jelentette ki. „Későn mozdult, de én is. Az a lényeg, hogy most itt állok, és beszélgetni tudok veletek."
Csapattársának, Jenson Buttonnak rosszkor jött a megszakítás, és végül egykörös hátrányban, a 14. helyen ért célba. A McLaren az időmérőn nagyot lépett előre a tavalyihoz képest, de Jolyon Palmer úgy érezte, versenykörülmények között a Renault közel volt hozzájuk. A brit újonc kis híján pontot szerzett, szép párharcot vívott Valtteri Bottasszal, majd sokáig maga mögött tartotta a Toro Rossókat, végül azonban 11. lett.
„Nem sokkal a leintés előtt sárga zászlókat láttam, azt hittem, talán valaki kicsúszott előttem" - mesélte. „A Toro Rossók gyorsabbak nálunk, nem tudtam őket tovább feltartani. A McLarenekkel viszont fel tudtuk venni a versenyt." A másik Renault-t vezető Kevin Magnussent már a rajtnál szerzett defekt kiütötte a nyeregből.
Vettel a 13. körben állt ki először a bokszba, és pont az elévágással próbálkozó, a második etapra a lágy gumikat választó Rosberg elé tért vissza a pályára, majd a szuperlágy Pirelliken ismét elkezdett távolodni tőle. A megszakítás miatt azonban, amelyre az aszfalton szétszóródott törmelék miatt volt szükség, mindenki szabadon kereket cserélhetett, és a Ferrari rossz döntést hozott: a szuperlágy gumikon maradtak, míg a Mercedes a Williamshez, a Force Indiához és a Renault-hoz hasonlóan a közepes keverékre váltott.
Merész húzás volt, ezt ugyanis a hétvégén még ki sem próbálták. Hamiltonnak például egyetlen szettet rendelt belőle az idénynyitóra a Mercedes, feltehetően azt is azért, mert a Pirelli kötelezővé tette.
Az új gumiszabályok, amelyek szerint háromféle keveréket lehet használni egy hétvégén, máris meghozták a remélt változatosságot:
az újraindításnál a szuperlágy, a lágy és a közepes gumikat is bevetette valaki.
A Ferrarit váratlanul érte a Mercedes lépése, és Vettel a legjobban tapadó, de leggyorsabban elhasználódó Pirelliken a repülőrajt után mindössze az első 5 körben tudott elhúzni Rosbergtől, mielőtt veszített a tempójából, és stabilizálódott közöttük a 3 másodperc körüli különbség. A Carlos Sainz mögé beragadt Hamiltontól még így is távolodott, miután azonban a Toro Rosso, majd Daniel Ricciardo kiállt előle a bokszba, a címvédő is közeledni kezdett hozzá. Vettelnek a 35. körben, 15 körrel az újraindítást követően kereket kellett cserélnie, és csak a 3. helyen folytatta a küzdelmet.
Habár a lágy gumikon levadászta, majd a hajrában egy ideig DRS-távolságból üldözte Hamiltont, az utolsó előtti körben besokallt a 15-ös kanyarnál, és a fűre lesodródva hátraesett. „Agresszíven próbáltunk taktikázni.
Utólag úgy tűnik, máshogy kellett volna döntenünk,
emiatt azonban senkit nem hibáztatok" – mondta Vettel. „Nézhetjük úgy is, hogy a piros zászló nem segített minket, de legalább kaptunk egy esélyt. Nem számítottunk rá, hogy ők mindketten a legkeményebb gumit fogják feltenni."
Vettel ennek ellenére jó képet vágott a 3. helyhez is, mert szerinte a Ferrarinak megvan az autója ahhoz, hogy az idén nyomás alatt tartsa a Mercedest. Csapattársa, Kimi Räikkönen ismét balszerencsés volt: az első etapját túl hosszúra nyújtották, az újraindítás után pedig kigyulladt az autója, és a bokszutcába kellett menekülnie. „A motor működött, de vesztett az erejéből, muszáj volt megállnom" – magyarázta csalódottan. „Jól mentünk, a tempónk adott."
A Ferrarik a verseny első méterein hozták magukat helyzetbe. Az idéntől csak egy kuplungkart használva, szoftveres segítség nélkül kell rajtolniuk a versenyzőknek, és Hamilton jól indult ugyan a pole-ból, de aztán hamar megtorpant a kipörgő hátsó kerekek miatt. Rosberg sem lőtt ki rakétaként, így Vettel mindkettejüket megelőzte, aztán
a két Mercedes az első kanyarban összekoccant,
amit kihasználva pár centivel arrébb Räikkönen is elhúzott mellettük. Rosbergnek mázlija volt, hogy Hamilton első vezetőszárnya nem szúrta ki a jobb hátsó kerekét, pedig hozzáért.
„Ha leszorítottalak, természetesen elnézést kérek. Én is csak a határon tudtam elfordulni" – mondta a 15. győzelmét arató Rosberg a dobogón. „Az autónk ma elképesztően ment, csodálatos, hogy le tudtuk nyomni a Ferrarikat. Nagyon izgatott vagyok."
Utólag kiderült, hogy a sikere kevésen múlt, a Mercedes stratégája ugyanis 11 körrel a leintés előtt úgy látta, a közepes gumik sem fogják kibírni az autóján a 37 körös etapot, ezért majdnem behívta őt és Hamiltont kereket cserélni. Rosbergnek pedig valószínűleg valamilyen törmelék miatt
az egyik fékje is annyira túlforrósodott a táv kétharmadánál, hogy majdnem ki kellett állnia.
A rajtnál történt incidens ellenére a Mercedes versenyzői a mérlegelésnél kedélyesen megölelték egymást; Hamilton sem volt csalódott, miután a féltávig csak a 6. helyen haladt, és hosszú körökön át nem sikerült megelőznie a Toro Rossókat.
„Ezen a pályán lehetetlen közelről követni valakit. Örülök, hogy a balesetben senki nem sérült meg" – utalt Alonsóra. „Már voltak ennél sokkal rosszabb első versenyeim is, úgyhogy az előzmények fényében ezt az eredményt bónuszként könyvelem el. Még hosszú a szezon."
A 4. helyen Daniel Ricciardo ért célba, aki eleinte csak 9. volt, de sikerült megelőznie két Mercedes-motoros autót, Nico Hülkenberg Force Indiáját és Felipe Massa Williamsét is, bizonyítva, hogy a Renault sokat fejlődött a télen. A Red Bull a megszakítás után a lágy gumikat választotta számára – ez vitatható döntésnek bizonyult, mert a 43. körben újra be kellett mennie kereket cserélni. Addig a 3. volt, aztán nagyot hajrázva a szuperlágy gumikon megfutotta a leggyorsabb kört, a dobogóról azonban lecsúszott a hazai versenyén.
Az a tündérmese járt a fejemben, hogy akár dobogóra is állhatok"
– ismerte el. „A 4. hely jó, de a tempónk még ennél is biztatóbb volt. A gumikkal kíméletesen bántunk, végig nyomhattam a gázt anélkül, hogy túlságosan vigyáznom kellett volna rájuk. A gyorsabb autókat, a Williamseket és a Toro Rossókat is meg tudtuk előzni, a motorunk sokat fejlődött."
Csapattársa, Danyiil Kvjat viszont a tavalyihoz hasonlóan el sem tudott indulni, mert a rajtrácsra felállva elromlott az autójában az MGU-H. Emiatt új startot kellett elrendelni, és a táv 58-ról 57 körre csökkent.
A Williams nem képviselt olyan átütő erőt, mint a csapatnál remélték. Bottasnak váltócsere miatt a 16. kockából kellett nekivágnia az Ausztrál Nagydíjnak, ahonnan feltornázta magát a 8.-ra, annak köszönhetően beférkőzve a Toro Rossók elé, hogy a megszakítástól eltekintve csak egyszer cserélt kereket. Felipe Massa 5. lett, és ezzel elégedett is volt. „A piros zászló talán segített nekünk, hogy lényegében egy kiállással teljesítsük a távot" – mondta. Kettős pontszerzésének hála a Williams csak egyetlen ponttal van lemaradva a Ferraritól a konstruktőri tabellán.
A verseny legnagyobb meglepetése Romain Grosjean 6. helyezése:
a Brawn GP-től eltekintve a Toyota óta az amerikai Haas F1 Team lett az első új F1-es csapat, amely rögtön pontokkal mutatkozott be. A verseny második felében, a közepes gumikon különösen erős tempót diktáltak, de a bravúrhoz kellett az is, hogy a piros zászló a legjobbkor jöjjön nekik. Grosjean volt a mezőny egyetlen tagja, aki csak a megszakítás alatt cserélt kereket.
„Olyan, mintha a dobogó tetején állnék!" – lelkendezett. „Rengeteget dolgoztunk a színfalak mögött. Még sok szempontból fejlődnünk kell, de ez jó alap. A kulcs a stratégia volt, konkrétan az, hogy kaptunk egy ingyen kerékcserét. Semmilyen támpontunk nem volt, hogy milyen gumikat tegyünk fel, de kockáztattunk, és bejött."
Hülkenberg a 7. hellyel vigasztalta a Force Indiát, a pontszerzők táborát pedig a Toro Rosso párosa egészítette ki. Ők végig nagy csatát vívtak egymással, amely valószínűleg a leintés után is folytatódni fog, mert
Max Verstappen fel volt háborodva, hogy ő haladt előrébb, mégis Carlos Sainz cserélhetett először kereket.
Így a spanyol került előre, és bár a rádión többször noszogatták, hogy adja át a helyét, ha nem tud előzni, nem volt hajlandó rá. A két csapattárs ráadásul össze is ütközött, amikor az 53. körben Sainz elfékezte magát, és Verstappen már nem tudta kikerülni.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
1996-ban rendezték először az Ausztrál Nagydíjat Melbourne-ben, azóta szinte minden évben ezzel a futammal kezdődik a zsezon. Az idén sincs ez másként, és a változékony időjárás helyett ezúttal verőfényes napsütés várta a pilótákat.
A Manor versenyzőjét, Rio Haryantót még az időmérő előtt három hellyel hátrasorolták, így ő rajtolhat utolsóként, Valtteri Bottas pedig öthelyes rajtbüntetést kapott váltócsere miatt. A Williams megrovásban is részesült, mert a finn pilóta esetében hiányosan adták le az FIA-nak a futóműbeállításokat tartalmazó dokumentációt. Ennek oka, hogy a riportot az idén már digitálisan állítják elő, és pontatlan volt a dokumentumsablon.
Szombaton rendeztek először időmérő edzést a szezon előtt néhány héttel a mezőnyre erőszakolt új lebonyolítási rendszerrel, ami azonnal látványosan meg is bukott. A versenyzők egy része már a döntés elfogadása után jelezte, hogy baj lesz, a mérnökök is megmondták, hogy a kieséses szisztéma nem fog működni, de az F1-es Stratégiai Munkacsoport mégis a bevezetés mellett döntött. Ennek eredménye az lett, hogy a Q1-ben és a Q2-ben még elfogadhatóan estek ki a pilóták egymás után, bár már akkor sem volt izgalom a leintés pillanatában, a Q3 viszont példátlan módon két perccel a kockás zászló előtt eldőlt, sőt Sebastian Vettelnek az időmérő utáni fotózás előtt még átöltözni is volt ideje.
A világsajtóban jóval kisebb figyelmet kapott, de elemzésünkben arra is rávilágítottunk, hogy a listavezető Mercedes szabályváltozás nélkül is 2.5 másodpercet gyorsult a tavalyi idénynyitó óta, a McLaren-Honda pedig még ennél is sokkal többet. Ehhez képest a csapatfőnökök majdnem egy éve arról beszélnek, hogy radikális technikai szabályváltozásokra van szükség ahhoz, hogy az autók jövőre 3-5 másodpercet gyorsuljanak. Adott szabályrendszer mellett a fejlődés üteme természetesen lassul, de láthatóan van még tér a jelenlegi autók optimalizálására is.
Ha ez még nem lett volna elég, az FIA helyi idő szerint szombat este közölte, hogy megtiltja a versenyzőknek a sisakrostélyokon elhelyezett fóliák eldobálását a pályán és a bokszutcában, így ha a pilóták kénytelenek letépni egy réteget, jobb, ha azt az ölükben hagyják a leintésig vagy a nagyjából kétmásodperces bokszkiállások során szabadulnak meg a szemétté váló alkalmatosságtól.
Valószínűleg attól tartottak, hogy az eldobott fólia rátapadhat a fékhűtőkre, erre a közelmúltban egy példa is akadt, a tavalyi Spanyol Nagydíjon volt ilyen gondja Fernando Alonsónak. Pénteken Nico Rosberg autójának első szárnya faleveleket szedett össze, Paddy Lowe, a Mercedes technikai vezetője viszont a Sky Sportsnak elárulta, ez nem okozott mérhető visszaesést az aerodinamikai hatékonyság terén.
Aztán ezt az ötletet gyorsan elhalasztották a következő versenyig.
Bár nincs ott a helyszínen, Bernie Ecclestone összehívott egy válságtanácskozást a csapatfőnökök részére, akik megállapodtak, hogy a következő, Bahreini Nagydíjra visszacsinálják az időmérő rendszerét, és megint a tavalyig használt módszert alkalmazzák majd. A döntést formálisan még meg kell szavazni, ezzel viszont most valószínűleg nem lesz gond, de következetlenségnek nincs helye, egyhangú voksolára lesz szükség.
A csapatok erős tiltakozása miatt az FIA engedélyezte, hogy a csapatok és a versenyzők rádión is megvitassák a követendő stratégiát, ezt egy sor egyéb üzenet mellett tiltották meg. A lazítás eredményeként elméletileg megint hallhatunk olyan üzeneteket, mint például a tavalyi Mexikói Nagydíjon, amely során Lewis Hamilton vitatkozott a mérnökével, hogy mikor álljon ki kereket cserélni.
A világbajnoki címvédő szombaton az 50. pole pozícióját szerezte meg, csak gyerekkori hőse, Ayrton Senna, és Michael Schumacher volt eredményesebb nála, de a brit pilóta elmúlt két évét, és a Mercedes idei formáját elnézve mindketten lőtávolban vannak a számára.
A 44-es rajtszámú pilóta ma 44. futamgyőzelmét szerezheti meg, amivel megteheti az első lépést 4. világbajnoki címe felé.
Miután a pénteki szabadedzések a szeszélyes időjárás miatt gyakorlatilag kárba vesztek, még a rutinos csapatoknak is igen koncentrált munkára volt szükségük, hogy a harmadik szabadedzés során felkészüljenek az időmérőre és a futamra. Az újonc Haas istállónak ráadásul nincs még meg a rutinja, és egy nem várt kihívással is szembesültek, amikor Rio Haryanto a bokszból kihajtva nekiment Romain Grosjean autójának.
A sérült Haason még a padlólemezt is ki kellett cserélni, így Grosjean elvesztegette az edzés majdnem felét, majd csapatfőnöke, Günther Steiner is szóváltásba keveredett Dave Ryannel, a Manor versenyigazgatójával, aki úgy vélte, a sportfelügyelők túl szigorúan büntették Haryantót, mivel három rajthellyel hátrasorolták, és két büntetőpontot is kiosztottak neki. Grosjean a 19. helyről rajtol csapattársa, Esteban Gutiérrez elől, Haryanto pedig helyet cserél Pascal Wehrleinnel, és az utolsó kockát foglalhatja el.
A Renault két pilótája, az újonc Jolyon Palmer és Kevin Magnussen az elmúlt egy év során igazi versenyautókkal nem vett részt rajtokon, így bár mindketten profi versenyzők, érdemes lesz figyelni, hogy sikeresen teljesítik-e az első kanyart.
Az előző 16 Ausztrál Nagydíjon 11-szer fordult elő, hogy szükség volt a biztonsági autóra. Három olyan verseny volt, amikor kétszer is lelassították a mezőnyt, és két olyan futamot is rendeztek, amikor három Safety Car fázis is volt. Az idén már érvényben van a virtuális Safety Car, így az igazi biztonsági autó pályára lépése a korábbiaknál kevésbé valószínű.
Nyoma sincs a pénteki és szombati esőknek, az égbolt felhős, de napsütés fogadja a mezőnyt. A versenyzők már visszaültek autóikba, néhány perc múlva rajtol az F1-es szezon!
Március 15-én indult el az F1 hivatalos Facebook oldala, és egyelőre kicsivel több, mint 1,8 millió lájkolót gyűjtöttek össze. Ez nagyjából feleannyi, mint Lewis Hamilton oldalának 3,5 milliós rajongótábora. Az USA Nagydíjon koncertet adó Taylor Swift oldalát 74,5 millióan lájkolták eddig.
Az F1 Facebook oldalának egyébként rosszabbkor aligha jöhetett volna az időmérős fiaskó, a friss bejegyzések alatt szinte minden kommentelő az új lebonyolítási rendszert szidja, sokan azt is kijelentik, hogy addig nem fogják nézni a közvetítést, amíg nem változtatnak a szabályokon.
Tavaly a Terminátort is játszó színész készítette az interjúkat a dobogón, a Sky Sportsnak elárulta, nagy rajongója az F1-nek, de szabadidejében ő inkább tankot szeret vezetni.
Az 1998-as Ausztrál Nagydíj győztese, és a ’98-as, valamint a ’99-es szezon világbajnoka, Mika Häkkinen szombaton ismét egy F1-es autó, a Mercedes W196 volánja mögé ült Silverstone-ban. Az AMG márkanagyköveteként (is) dolgozó finn expilóta a Goodwood Road & Racing által szervezett rendezvényen hajtotta meg az 1954-ben és ’55-ben használt autót. Juan Manuel Fangio ezzel a típussal nyert két világbajnoki címet, mielőtt az Ezüstnyilak a Le Mans-i katasztrófa miatt majdnem 40 évre visszavonultak a pályaversenyzéstől.
Ezt tartják a leggyorsabb taktikának az 58 körös versenyen. A 16. körben cserélnék le szuperlágy abroncsaikat lágyakra, majd a 37. körben váltanának ismét. Egy kiállásos taktikával a 17. körig mennének, aztán a közepes keveréket választanák.
A rádiós kommunikációt érintő szigorítások miatt a versenyzők már nem használják a biztosabb elindulást segítő duplakuplungos megoldást, így az egész procedúra megváltozik. Vajon mindenkinek sikerül gond nélkül elhagyni a rajtrácsot? A felvezető kör egyelőre simán megkezdődött.
Az idén három gumikeverékből kettőt kellett kiválasztaniuk a csapatoknak. Az első nyolc versenyző természetesen a szuperlággyal rajtol, de a McLaren pilótái például eltérő taktikát választottak, Jenson Button a lágy abronccsal kezd.
A pilóták kezdenek felsorakozni a rajtrácsra, ma még egyetlen rádióüzenetet sem hallottunk a közvetítés során. Ez nem jelenti azt, hogy a csapatok egyáltalán nem beszélgetnek, de a kommunikáció biztosan csak a legszükségesebb üzenetekre korlátozódik.
Mintha lefulladt volna még mielőtt elfoglalta volna rajthelyét, ezért a mezőny egy újabb felvezető körre indult. Az orosz pilóta kiszállt az autóból, talán a bokszból elrajtolhat, de a 18. rajtkocka üresen marad.
Sportbírók futkosnak össze-vissza, mivel Kvjat autóját alig sikerült időben letolni. A Red Bullnál is kapkodás van, Kvjat valószínűleg körhátránnyal megpróbál elrajtolni.
Óriásit rajtolt a két Ferrari, Vettel vezet Räikkönen és Rosberg előtt, Hamiltont a külső ívre szorították, és visszaesett a 6. helyre. Magnussen visszaesett a mezőny végére.
A dán pilóta rádión szólt mérnökének, Vettel, Räikkönen, Rosberg, Verstappen, Massa, Hamilton, Sainz, Hülkenbeg, Ricciardo, Alonso a top 10 sorrendje, Vettel előnye 1.5 másodperc.
A világbajnoki címvédő a kormányán állítgat, és üldözi Felipe Massát, akinek ugyanúgy Mercedes motor van az autójában. Gutiérrez közben rádión szól, hogy motorhibája van, a 20. helyre esett vissza. Magnussen jelentős hátránnyal kereket cserélt.
A német pilóta 1:31.664-et futott, két tizedet vert Räikkönenre. Közben engedélyezték a DRS használatát.
A brazil pilóta az 1-es szektorban lekörözte Magnussent, ez meghozta a lehetőséget Hamiltonnak, aki körbeautózta a brazilt és üldözőbe vette a 4. helyezett Verstappent.
Az előző körben 1:31.575-tel a német pilóta volt a leggyorsabb, 7 tizedet adott Vettelnek, de beragadt Räikkönen mögé, akit a DRS-sel sem tudott igazán támadni.
Az 1-es kanyar előtti féktávon felzárkózott a holland mögé, és az 1-es szektorban támadni is próbált. A Mercedes természetesen gyorsabbnak tűnik, vajon meddig bírja az ifjú holland a nyomást?
Verstappen közben továbbra is tartja Hamiltont, bár a 2-es szektorban nagyon csúszkált alatta a Toro Rosso. Ez rossz hír Hamiltonnak, mert Verstappen a védekezés miatt hátrányba kerül az élmezőnnyel szemben.
A 8. kör végére már 8 másodpercet szedett össze. Ez nem ledolgozhatatlan, főleg egy Safety Car fázissal, de mindenképpen számottevő. Sainz tervezettnek tűnő kerékcserét hajtott végre, vajon jön Verstappen is?
A hazai pályán versenyző Red Bull-pilóta simán megelőzte a Renault motorral a Mercedes motoros Williamst. Hamilton közben rádión bejelentette, hogy nem tudja megelőzni Verstappent.
Még mindig tudna profitálni a finn esetleges hibájából, de nincs támadási pozícióban. A Mercedesnek ki kell találnia valamit, mert mindkét pilótájuk beragadt, és nem tudnak ideális tempót futni.
Nasr kiállt kereket cserélni.
A brazil versenyző ideiglenesen visszaesik a középmezőnybe, a 15. helyen tér vissza lágy gumikkal. Követi példáját Marcus Ericsson és Pascal Wehrlein is, ők a 18-19. helyre térnek vissza. Közben a 11. helyet Valtteri Bottas csak nagy nehezen tudta elvenni Jolyon Palmertől.
Lágy gumit kapott vissza, nagy szerencséjére éppen visszaért Nico Hülkenberg elé az 5. helyre. Räikkönennek most kell figyelnie, hogy ne maradjon le.
A Mercedes pilótája más stratégiát kért a mérnökétől, mert nem tudja megelőzni Verstappent. Megnyújtják az egyik etapját.
A Ferrari pilótája éppen visszaért Rosberg elé, aki támadni is kezdte honfitársát. Vettel viszont visszaverte az attakot, és megszilárdította helyét a szuperlágy gumiknak köszönhetően. Räikkönen valószínűleg bukja a 2. helyet.
Az új lágy gumiknak köszönhetően 1:31.298-ra javított. Verstappen kiállt a bokszba Hamilton elől, aki így Räikkönen mögött a 2. helyen haladni ,de Vettel és Rosberg sokkal gyorsabb náluk. A finn pilóta rádión azt mondta, az első gumik már nagyon rosszul működnek.
A pályán. Ez persze annak is köszönhető, hogy a német pilóta új gumikon fut, és 1:30.757-tel az övé volt a leggyorsabb kör is. Hamiltont utolérte csapattársa is, aki más taktikán van, és Hamilton őt sem engedi el, sőt jobban feltartja, mint Vettelt.
Räikkönen kerékcseréje nem volt túl gyors, de a szuperlágy gumikat kapta vissza. Hamilton a közepes keverékre váltott, így a Ferrari és a Mercedes négy pilótája háromféle stratégiát követ.
Óriási baleset történhetett, Fernando Alonso és Esteban Gutiérrez részvételével. A McLaren borzasztóan összetört, de mindkét pilóta kiszállt az autókból.
A mexikói pilóta sokkal korábban fékezett, mint ahogy arra Alonso számított, és be is mozdult a spanyol fékútjába. Alonso a McLaren jobb elejével ütközött a Haasnak, majd az autó bal oldalával a falnak csapódott, keresztbe csúszott a kavicságyba, ahol a pályára nagyjából merőlegesen, orsószerűen pörögni kezdett, végül a falnak "támaszkodva" állt meg.
A mezőny visszatér a bokszba, nem túlzás azt állítani, hogy törmelék borítja az egész pályát.
Óriási szerencséjük van, nagyon veszélyes balesetet szenvedtek, de integetve sétáltak az orvosi autóhoz.
A baleset a 3-as kanyarban történt, ahol érdekes módon 2001-ben Michael Schumacher is hasonlóan járt. Az akkor még csak háromszoros világbajnok az egyik szabadedzésen csúszott ki, majd Ferrarija szintén bukfencezett egyet a kavicságyban.
Jól vizsgázott a McLaren a törésteszten, az autó úgynevezett monocoque-ja egyben átvészelte a hatalmas balesetet, minden más viszont teljesen megsemmisült az autón. Gutiérrez a rádión rögtön érdeklődött azzal kapcsolatban, hogy spanyol ellenfele is jól van-e.
A Mercedes szárnya még a rajtnál sérült meg, kicsit összeakadtak Rosberggel az 1-es/2-es kanyarban. Massa már visszaült a Williamsbe. A verseny megszakításakor Vettel állt az élen Rosberg, Räikkönen, Ricciardo, Verstappen, Sainz, Hamilton, Massa, Grosjean és Bottas előtt.
A pilóták már készülődnek, közben Gene Haas azt mondta a Sky Sportsnak, hogy már annak is örülne, ha Romain Grosjean célba érne. Elégedett, mert túlléptek a technikai problémákon, és átvészelték az első kanyart is.
Ha valakinek kapóra jött a verseny megszakítása, az Kevin Magnussen, aki visszaveheti körhátrányát annak köszönhetően, hogy a futam Safety Car fázissal indul újra. Magnussen a rajtnál kapott defektet, azóta körhátránnyal az utolsó helyen autózott, ráadásul visszakerült a mezőny sűrűjébe, így folyamatosan el kellett engednie a mögötte érkező ellenfeleket is.
Így nézett ki Alonso és Gutiérrez balesetének helyszíne néhány pillanattal az ütközés után. Ron Dennis a Sky Sportsnak megerősítette, hogy a spanyol pilóta jól van, a sportfelügyelők a futam után vizsgálják meg az esetet.
Ő áll az élen, és a leggyorsabb körök listáját is ő vezeti. Räikkönen érdekes módon nem remekel, de így a 3. pozícióban áll a futamon.
A dán pilóta visszaveheti körhátrányát, mielőtt a mezőny is újraindul a Safety Car mögött. Rio Haryanto nem ült vissza a Manorba, egyelőre ismeretlen okból feladta a versenyt.
A Ferrarik szuperlágy, a Mercedesek közepes keverékű gumikkal folytatják, így az olaszok autói még biztosan kiállnak a bokszba, az Ezüstnyilak valószínűleg nem. A Ferrarik bízhatnak a tempójukban, de egy újabb Safety Car megpecsételheti a sorsukat.
Kiállt a Safety Car, Vettel az élen, Rosberg üldözi, Hamilton rádiós kérdésére megtagadták a választ.
A finn pilóta nem tudta támadni a közepes gumikon autózó Rosberget, az ausztrál pedig védekezni kényszerült az 5. helyen érkező Verstappennel szemben. Sainz egyelőre tartja a Hamiltont, aki a 7. helyezett.
Vettelé a leggyorsabb kör 1:30.524-gyel, bő 6 tizedet vert Rosbergre.
A Ferrari pilótája 1:30.374-gyel új leggyorsabb kört futott, de a közepes keverékkel Rosberg csak 0,18 másodpercet kapott az előző kör során. Ez egyelőre a Mercedes kezére játszik, jó kérdés, hogy a Ferrari vajon miért nem másolta le az Ezüstnyilak taktikáját.
Ezt nem tervezték, "valami eltört" és füstöt ereget a Ferrari, amelyből láng csap fel a versenyző feje fölötti nyílásból. A finn pilóta feladta a versenyt a 3. helyről.
A Ferrari pilótája már 1:29.951-nél jár az előző körben csaknem 1 másodpercet vert Rosbergre, aki még így is sokkal gyorsabb a 31-es körökre képes üldözőkhöz képest.
Már nem tud javítani a leggyorsabb körön a kopó szuperlágy abronccsal, de 1:30.185-ös köre még mindig bő 7 tizeddel jobb Rosberg előző körénél. Vajon jól döntöttek, amikor a szuperlágy gumit választották?
Valószínűleg nem így akarták feltüzelni a Jégemberként ismert finn pilótát.
Az újraindítás előtt 15 másodperccel bemutatott figyelmeztetés idején a Sauber szerelői még dolgoztak az autón, ezért áthajtásos büntetést kap. A svéd pilóta a 14. helyen halad, így az utolsó helyre fog visszaesni.
Közben kiderült, hogy Rio Haryanto, a Manor pilótája a hajtáslánc hibája miatt nem tudott újraindulni.
Rosberg az elmúlt két körben faragni tudott a hátrányán, és csupán 3,1 másodperccel halad a Ferrari mögött. Egyre valószínűbb, hogy a Ferrari taktikai hibát vétett, mivel nekik még ki kell állniuk a bokszba, a Mercedesnek viszont valószínűleg nem. Ricciardo a 3. helyen 10 másodperc lemaradással köröz.
Nem is támadja az 5. helyen autózó Sainzot, csak vonatozik a spanyol pilóta mögött a 6. helyen. A Mercedes pilótája ma eddig csak a 7. helyezett Massát tudta megelőzni, miután a pole pozícióból visszaesett a rajt után.
Közben a Haas pilótája, Romain Grosjean, a Haas pilótája a 8. helyen közlekedik. Ha a Jaguar csapatot átvevő Red Bullt, és a Honda jogutódjaként létrehozott Brawn GP-t nem számítjuk, a Haas lehet a Toyota 2002-es bemutatkozása óta az első konstruktőr, ami pontot szerez története első F1-es futamán.
A közepes keverék Rosberg autóján már jobban működik, a Mercedes pilótája lassan, de biztosan faragja hátrányát, és már 3 másodpercen belül van a Ferrari mögött. Button közben kiállt a bokszba, és visszaesett a 16. helyre.
Rádión jelezte, hogy muszáj kiállnia, a Mercedes közben utol is érte. A spanyol pilóta a 12. helyre esett vissza, a lágy abroncsok egyáltalán nem váltak be nála. Vajon Vettel mikör követi? Az előnye már csak 2,2 másodperc Rosberg előtt.
Nem várták kerékcserére, ezért nagyon lassan végeznek a munkával, ezzel Verstappen a 12. helyre esik vissza, egy hellyel csapattársa mögé. Sainz közben támadja az előtte haladó Pérezt, és meg is tudja előzni.
Vettel előnye már csak 1,4 másodperc, és a Toro Rossónál úgy tűnt, a lágy abroncsok nem működnek a versenyen, viszont rövid távon gyorsabbak, mint a közepes keverékűek.
Az olaszok próbálják húzni az időt, hogy feltehessék a lágy gumit, és közben valószínűleg nagyon drukkolnak, hogy a közepes keverékű gumik ne bírják ki a verseny végéig az Ezüstnyilakon.
A lágy gumikat kapja vissza az autójára. Az elrontott stratégia mellett a kerékcserét is elbaltázzák, csak 5 másodperc alatt végeznek, de így is visszaér a 4. helyre. Rosberg vezet Ricciardo és Hamilton előtt.
Nem tudták időben levenni a kereket, ezért kellett Vettelnek várnia. Nemrég Max Verstappen is ekézte csapatát a rádión a bokszkiállás miatt. "Én akartam először kiállni baszki" - utalt arra, hogy a csapat mégis Carlos Sainznak adott elsőbbséget, aki így elé tudott kerülni. Most a 10-11. helyen haladnak.
A győzelmet valószínűleg elbukta, mert 20,4 másodperc a hátránya az élen álló Rosberg mögött, de az előző körben 1,5 másodpercet faragott a lemaradásából. A 3. helyezett Hamilton mögött 8 másodpercre van.
Verstappen nemrég leteremtette csapatát, mert nem hagyták elsőként kereket cserélni, ezért Sainz mögé szorult, most pedig azt kérdezte mérnökétől, hogy támadhatja-e csapattársát. Később azt mondta, Sainz engedje el őt, mert a csata túl sokáig tart, de mérnöke azt mondta, hogy a holland tegye a dolgát. Beragadtak a 9. helyezett Palmer mögé.
Vettel 17,7 másodpercre csökkentette hátrányát, és 1:30.627-tel továbbra is remek tempót autózik, közben Hamilton is faragni tudott a különbségből.
Pont rossz helyen, mert utolérte a Palmer-Toro Rosso vonat, amelynek utolsó tagja, Max Verstappen éppen Carlos Sainzot próbálta megelőzni. A spanyolt mérnöke sürgetni kezdte a rádión, de visszavágott, hogy siet ő, amennyire csak tud. Figyelmeztették, hogy helycserére kérhetik Verstappennel.
A Mercedes pilótája tiszta előzést hajtott végre a célegyenes végén a DRS segítségével, és Rosberg után eredt. Nem sokkal később Carlos Sainz is követte példáját egy vakmerőbb manőverrel Jolyon Palmer kárára. A brit pilótát a 3-as kanyarban Max Verstappen is körbeautózta.
Kiállt a bokszba, és a szuperlágy gumikra váltott. Az 5. helyre jött vissza Felipe Massa mögé. Ez kapóra jött Sebastian Vettel számára, aki így feljött a 3. helyre, de már nem tud gyorsabb lenni Rosbergnél, és 15 másodperc a hátránya. Csak egy Safety Car segíthet már rajta.
A Haas pilótája a 6. pozícióban halad a pontszerzés felé, de nem lesz könnyű dolga, mert Nico Hülkenberg és Valtteri Bottas is üldözi. Nincs sokkal lemaradva a két Toro Rosso sem.
A közönség állva tapsol a hazai pályán versenyző pilótának, aki a DRS és a majdnem új szuperlágy gumiknak köszönhetően az 1-es kanyarban kifékezte Massát, és átvette a 4. helyet.
A német pilóta 4,5 másodpercre van a 2. helytől, és az előző körben fél másodpercet hozott brit ellenfelén. Verstappen közben tovább méltatlankodik a rádión, mert a stratégia miatt csapattársa mögé szorult "és most nem hagytok előzni, ez egy ki******* vicc!" - mondta.
Besokallt az egyik kigyorsításnál a 2-es szektorban, és keresztben a műfűre csúszott. Látványosan megmentette a helyzetet, de kevés választotta el a kieséstől. Ricciardo közben két 1:29-es körrel üldözi Vettelt, de esélytelen, hogy utolérje, hiába lett az övé 1:29.420-szal a verseny leggyorsabb köre.
Apránként lopja a távolságot Hamilton mögött, de ez a tempó nem lesz elég ahhoz, hogy átvegye a 2. helyet. Rosberg győzelme nincs veszélyben, Ricciardo közben tovább száguld, 1:28.997-tel megint az övé a leggyorsabb kör.
Túlságosan kopnak a fékei, ha így folytatja, nem ér célba. Ez biztonsági üzenetnek tekinthető, továbbra is megengedik a rádiós szabályok. A mexikói pilóta a 12. helyen halad, nincs sok esélye a pontszerzésre.
Hamilton alaposan elfékezte magát, így a Ferrari pilótája mögé tudott érni. Vettel hátránya csupán 6 tizedmásodperc, 5 körük van megvívni a 2. helyért.
Továbbra is 6-7 tizedmásodperc a különbség a 2. helyezett Hamilton és a 3. Vettel között, a német pilóta nyitja a DRS-t, nem tud támadási közelségbe kerülni.
Szó szerint. Az utolsó előtti kanyarban Sainz állóra fékezte az autóját, ezzel meglepte Verstappent, aki nekiütközött csapattársa bal hátsó kerekének. Megsérült az első szárnya, és meg is pördült. Sainz tudta folytatni a versenyt.
Állandósult a különbség 6 tizedmásodperc körül, Vettel egyelőre nem tudott komoly támadást indítani a világbajnoki címvédő ellen. Egy visszajátszás szerint Hamilton átment egy darab törmeléken, de nem látni, hogy ez bármi problémát okozott volna.
Elfékezte magát az utolsó előtti kanyarban, így lemaradt Hamilton mögött. "Basszus, bocs, srácok" - mondta a rádión.
A német pilóta zsinórban 4. győzelmét aratta, taktikus versenyzéssel kezdte az élen a 2016-os szezont. Lewis Hamilton lett a 2., Sebastian Vettel több hibát is elkövetve a 3. helyen ért célba Daniel Ricciardo előtt.
Felipe Massa az 5. helyen hozta be a Williams-Mercedest, a legnagyobb elismerés viszont Romain Grosjeant és a Haas csapatot illeti, mivel történetük első versenyén a 6. helyen ért célba, így rögtön pontot szereztek. Hülkenberg, Bottas, Sainz és Verstappen a pontszerzők további sorrendje.
"Ez olyan, mint egy győzelem számunkra, srácok! Hihetetlen!" - lelkesedett a francia pilóta, aki a Renault-t (Lotust) hagyta el az új istálló kedvéért. A konstruktőri bajnokság 5. helyét foglalják el az első futam után.
Hamilton öleléssel (!) gratulált Rosbergnek, aki pénteken összetörte a Mercedest, szombaton is kicsúszott, majd kikapott az időmérőn, végül kevésbé rosszul rajtolt, mint Hamilton, és a Ferrari taktikai hibájából profitálva végül a győzelemig autózott Melbourne-ben.
"Agresszív stratégiát próbáltunk, de nem működött. Legalábbis nem eléggé" - mondta Maurizio Arrivabene a Sky Sportsnak. "A verseny elején láthatták, hogy hol álltunk, aztán jött a piros zászló" - tette hozzá a csapatfőnök, aki nem volt beszédes kedvében.
Az Ausztrál Nagydíjon hagyományosan a híres ausztrál expilóta, Jack Brabham kormánykerekének replikáját kapja elismerésül a győztes. Meglocsolták egymást a dobogósok a pezsgővel, egyelőre nincs acsarkodás köztük.
Mark Webber kérdezi először Nico Rosberget.
"Élveztétek a hétvégét?" - kérdezi a német a közönségtől, majd köszönetet mondott a csapatnak, és elismerte a Ferrari teljesítményét is. Vettel közben nyakon öntötte korábbi csapattársát, Webbert pezsgővel.
"Remek verseny volt" - mondta Hamilton. "Próbáltam átrágni magamat a forgalmon, de itt lehetetlen előzni" - tette hozzá. Volt már sokkal rosszabb első futamom is.""Megarajt volt, a tavalyi Magyar Nagydíjra emlékeztetett" - nyilatkozta Vettel. "A piros zászló rosszkor jött, nem számítottunk arra, amit (a Mercedes) csinált" - ismerte el. "Kár, hogy már nem te vagy a csapattársam" - ugratta Webbert, akivel igen rossz viszonyban volt, amikor együtt versenyeztek a Red Bullnál.