Rosberg körrekorddal nyitott a Red Bull Ringen
2016. július 01. 09:45
Nem bizonyultak alaptalannak a versenyzők félelmei az Osztrák Nagydíj felújított helyszínével kapcsolatban. A spielbergi pálya új aszfaltréteget kapott, ez jól vizsgázott az első szabadedzés során, a durva kerékvetők azonban fejfájást okoztak a versenyzők és a csapatok számára.
Először Max Verstappen jobb oldal első szárnyvéglapját törték le a 7-es és a 8-as kanyar közötti sárga hurkák, majd az 5-ös kanyarnál el is törték a Red Bull jobb első futóművét, így a tinédzser autója irányíthatatlanul a kavicságyba csúszott. Megsérült Marcus Ericsson autója is, Rio Haryantót pedig arra kérték, hogy kerülje el a kerékvetőket, erre hátramenetben csúszott át rajtuk a 7-es kanyarnál.
Többen is megjárták a kavicságyat az edzés során. Az első komolyabb kicsúszó Lewis Hamilton volt, aki a 3-as kanyarban pördült meg még a pályán, de a bukótérben fordult meg, és némi kavicsot hordott fel a pályára. Ez nem is lett volna gond, de mögötte érkezett Romain Grosjean, aki jobb híján inkább félrerántotta a kormányt, és ő is megpördült, de tudták folytatni az edzést.
Később Nico Rosberg és Daniel Ricciardo is ralizott egyet a kavicságyban, de ők is megúszták komoly következmények nélkül, ahogy Danyiil Kvjat és Kevin Magnussen is a kisebb pályaelhagyásokat. Haryanto és Pascal Wehrlein viszont megrovásokra számíthat, mivel előbbi veszélyesen tért vissza a pályára, utóbbi pedig túl lassan ment a virtuális Safety Car fázis során.
Véleményesen alakult a végeredmény is, mivel Nico Rosberg az edzés abszolút leggyorsabb körét úgy érte el, hogy a 7-es kanyar után négy kerékkel elhagyta a pályát. A durva rázókövek miatt előnye aligha született ebből, talán ezért is tekintettek el ettől az esettől a sportfelügyelők, és hagyták meg Rosberg 1:07.373-as idejét, ami az új aszfaltnak, az ultralágy gumiknak és a kimagaslóan jó Mercedesnek is köszönhetően új pályacsúcsnak számít.
Rosberggel csapattársa, Hamilton próbálta tartani a lépést, de Hamilton ezúttal bizonytalannak tűnt az autóban, bár az edzés végére 0,35 másodpercre csökkentette a hátrányát, ami egy ilyen rövid pályán nem elhanyagolható különbség. Ebből adódóan a Ferrarik 3. és 4. helye is jól néz ki, amíg meg nem látjuk Sebastian Vettel 0,6 és Kimi Räikkönen 0,8 másodperces lemaradását.
Vettel lehetett volna ennél gyorsabb, de legjobb körében pont Räikkönen tartotta fel.
Ez azonban a kisebbik gond a Ferrarinál, hiszen Vettel autójából olaj szivárgott az edzés elején, Räikkönennek pedig a gázpedál reakciójával volt gondja, és az edzés elején csak kevés kört tettek meg. A négyszeres világbajnok sebességváltó-csere miatt már elkönyvelhetett egy öthelyes rajtbüntetést, úgyhogy a Ferrarinak ezúttal sem lesz könnyű hétvégéje.
A Renault (TAG Heuer) motoros Red Bull-lal Daniel Ricciardo hozta az elvárható legjobb eredményt egy ilyen pályán, és az 5. helyen végzett, és figyelemre méltó Carlos Sainz 6. helye a tavalyi Ferrari motorral szerelt Toro Rosso volánja mögött. Ricciardo ráadásul még szuperlágy, és nem az ultralágy gumival futotta legjobb körét, így ő bizonyára még közelebb is kerülhet az élmezőnyhöz.
Szintén jobb eredmények várhatók még a két Williams-Mercedestől, hiszen Felipe Massa és Valtteri Bottas csak a 7-9. helyet érte el a szuperlágyakkal, a szintén Mercedes motorokkal szerelt Force Indiák Nico Hülkenberggel és Alfonso Celisszel csak a 12-22. helyet érték el lágy gumikon. A délutáni edzésre visszatér Sergio Pérez, és Hülkenberg is megkapja majd a gyorsabb abroncsokat.
Szinte láthatatlanok voltak a McLarenek és a Renault-k, mindkét istálló új elemek tesztelésével és aerodinamikai mérésekkel foglalkozott. A wokingiak piros aero festéket vetettek be az első futóművön és a látványos új hátsó szárnyuk tartópillérén, az enstone-iak pedig mérőműszert szereltek fel Kevin Magnussen autójára. Jenson Button és Fernando Alonso a 13-14. helyen zárt, Magnussen és Jolyon Palmer a 15-17. helyen zárt.
A Sauber versenyzői a várható tőkeinjekciótól sem táltosodtak meg egycsapásra, Marcus Ericsson autójáról leszakadt egy elem, majdnem összeütközött Ricciardóval, és a bokszbejárat fehér vonalának átlépése miatt megrovásra is számíthat.
A Ferrari erőforrással is gondjaik akadtak, így csupán a 18-20. helyen szerénykedtek. Így járt Esteban Gutiérrez is, a Haas versenyzője csak a 19. lett, miközben Romain Grosjean a 11. helyre ért oda, miután az edzés elején feltartotta Hamiltont, majd kishíján nekiment.
Köszöntjük olvasóinkat a határon innen és túl az Osztrák Nagydíj első szabadedzésének élő közvetítésében! Nemsokára kezdünk, addig ajánljuk figyelmükbe két helyszíni tudósításunkat két világbajnok megpróbáltatásairól!
A Ferrari valószínűleg a szabadedzések alatt mozgásban is kipróbálja, de tegnap már felszerelték az autókra. Nos, íme:
Daniel Ricciardo, a Red Bull versenyzője ma 27 esztendős. Tiszteletére tribünt neveznek el a melbourne-i Albert Parkban.
Ezúttal az MGU-K-t fejlesztették tovább, egy további zseton felhasználásával, és a Shell is új üzemanyaggal készült Ausztriára. Már csak 3 zseton áll a Ferrari rendelkezésére. Räikkönen csütörtökön nem volt optimista a győzelmi esélyeikkel kapcsolatban.
Változékony időt jósoltak az Osztrák Nagydíj hétvégéjére, de egyelőre napsütés uralkodik Spielbergben. Új az aszfalt a pályán, ezért a mezőny valószínűleg felgumizással kezd majd, és bizonyára reménykednek, hogy a jobban tapadó réteget később sem mossa le az égi áldás.
Az FIA megelégelte, hogy a csapatok változó hatékonysággal, de manipulálni próbálják a kötelezően előírt minimális guminyomás-értékeket, ezért a Motorsport.com szerint Charlie Whiting üzenetet küldött az istállóknak, hogy mostantól már azelőtt megmérik az új és használt abroncsok nyomását, hogy felszerelnék azokat az autókra.
A Sky Sports szerint Sebastian Vettel autójából olaj szivárog. A Ferrari garázsa mellett egy leszerelt bukókeret látható, Kimi Räikkönen is nélküle lépett pályára. Elkezdődött az első szabadedzés.
Valószínűleg Google Translate-tel fordították az üdvözlő üzenetet, de ettől még kedves a gesztus.
A versenyzők egyelőre csak installációs körökre látogatnak ki, köztük Alfonso Celis is, aki Sergio Pérez helyét vette át az első szabadedzés erejéig. A renault-s Kevin Magnussen aerodinamikai méréseket végzett az autójával, aztán betolták a garázsba.
1:11.707-et futott a Red Bull tinédzsere, ezzel ő az első és egyelőre egyetlen versenyző, aki mért kört teljesített. Később 1:10.099-re javított. A visszajátszás szerint Verstappen a 2-es kanyarban alaposan meg is csúszott.
Közben a bukókeret továbbra is a Ferrari garázsa mellett árválkodik, de Vettel autójára közben elkezdték felszerelni a kerekeket.
A Mercedesek ezúttal sem sietik el az edzés megkezdését, nem úgy a tesztpilótájuk, Pascal Wehrlein, aki a Manor színeiben már gyors kört teljesít szuperlágy gumikon.
Ez persze egy Manorral versenyző újonctól nem meglepő. Wehrlein eredménye 1:12.737, közben Vettel is megjelent a plyán egy installációs körre, lágy gumikon.
Csak egy installációs kört teljesített, majd betolták a Ferrarit a garázsba. Nico Hülkenberg is futott egy mért kört, ő a lágy gumira szavazott, és csak a 3. lett 1:12.453-mal. Wehrlein közben 1:11.815-re javított, és a 2. Verstappen mögött.
Hülkenberg a célegyenes végén állóra fékezte az autóját, Celis pedig az utolsó előtti kanyarban csúszott ki. A német így is javított 1:10.882-re, Celis egyelőre csak a 4. helyezett 1:14.554-gyel.
Előkerült a pontverseny éllovasa is, egyelőre a 3. helyen áll 1:10:649-cel, továbbra is Verstappen vezet, és Bottas követi 1:10.318-cal. Rosbeg kiszélesítette az 1-es kanyart, majd a következő körben kissé feltartotta az ultralágy gumival futó ALonsót.
Hamilton is kijött közben a pályára, szuperlágy gumit használva beragadt az egyik Haas mögé, aki több kanyar alatt sem volt hajlandó elengedni őt.
A Haas versenyzője nem volt hajlandó elengedni Hamiltont, ráadásul közben Sebastian Vettel is próbált félreállni, miután kijött a bokszból. Grosjean később kicsúszott, így Hamilton hiába maradt le, megint utolérte.
Hamilton 1:08.808-cal vezet Rosberg 1:09.154-es köre előtt. A Mercedesek szuperlágy abroncsaival ellentétben Vettel ultralágyakra szavazott, ő 1:09.403-mal a 3. egyelőre.
Arra panaszkodik a rádión, hogy a 4-es kanyarból kihagyva csak hezitálva reagál a gázpedálja. Egyelőre a 8. helyen áll.
A Mercedes versenyzője megpördült, és a kavicságyból fodult vissza a pályára, a mögötte autózó Grosjean pedig kénytelen volt félrerántani a kormányt, hogy elkerülje Hamilton autóját. Ő is megforgott, de mindketten folytatni tudták útjukat. Egy pillanatra VSC volt érvényben.
Hamilton visszatért a bokszba, közben Rosberg 1:08.166-tal visszavette a vezetést.
Közben Max Verstappen első szárnyának jobb oldali véglapja a pályán hever a bokszbejárat mellett, a pályán. Az új sárga hurkák törték le.
Elmondták neki, hogy Verstappen szárnya tört le a 9-es kanyarnál, de nem figyelmeztet(het)ték arra, hogy óvatosabban vezessen az ominózus ponton, ahol az új kerékvetők letörték a holland pilóta szárnyának véglapját. Ricciardo feljött a 3. helyre a két Mercedes mögé, alig van csak lemaradva Hamiltontól, aki már ismét a pályán van.
Marcus Ericsson keresztbe csúszó autóját próbálta kívülről megkerülni, de nem volt elég helye, és kénytelen volt a bukótérbe hajtani. Verstappen törött szárnydarabja még mindig a pályán van.
Ahogy a pályán egyre több versenyző kezdi feszegetni a határokat, úgy okoznak egyre több gondot az újonnan felszerelt kerékvetők. A versenyzők már tegnap kiakadtak az agresszív hurkák miatt. Verstappen most azt mondta a rádión, hogy szerinte a bokszbejárat melletti rázókövek nagyon veszélyesek.
Lassan féltávhoz közelítünk az első szabadedzésen, a pálya most el is csendesedett. Íme, hogy mi volt az állás 35 perc után:
Az előző, Ricciardóval közös akciójuk során a Sauber versenyzője áthajtott a bokszbejárat fehér vonalán. Bakuban Räikkönen tett ilyet a futamon, akkor 5 másodperces büntetést kapott.
Egy visszajátszás szerint nem tudott rendesen kigyorsítani a célegyenesben, és a motorja is elég beteg hanggal üzemelt. A francia versenyzőnek kalandos edzése van, korábban majdnem összeakadt Hamiltonnal.
Räikkönen és Vettel autóján is dolgoznak, a Sky Sports szerint fékbetéteket cserélnek. Alig mentek még a pályán, és Vettel ultralágy gumival is kapott bő 7 tozedet Rosbergtől, aki most visszatér a pályára a leglágyabb keverékkel.
...na és persze a Rosberg+Mercedes kombó, megdőlt a pályacsúcs a Red Bull Ringen.
Természetesen csak átmeneti a helyzet, de akkor is figyelemre méltó, hogy az év legrövidebb körén Rosberg már majdnem másfél másodperc előnnyel vezet Hamilton előtt. A pontverseny éllovasa persze az ultralágy gumiknak is köszönheti előnyét, aktuális legjobbja 1:07.373.
...a leggyorsabb köre során, mégsem vették el az idejét. Hamilton is kijött ultralágy gumival a pályára, de két egyéni legjobb szektoridő után elvette a lábát a pedálról.
Ugyanott, ahol Hamilton korábban megpördült, de ő inkább kiengedte a kavicságyba az autót, és a szervizúton visszaporoszkált a pályára.
A sárga hurkák eltörték a jobb első futóművét, és az első szárny véglapját is. Az autó irányíthatatlanul kicsúszott a kavicságyba, ahol biztonságosan megállt. VSC fázis volt a mentés miatt.
Mintha láthatatlan betonfalak lennének. Verstappen példája mutatja, hogy ha a versenyzők felelőtlenül ráhajtanak, úgy járnak, mintha egy falnak mentek volna neki, és összetörik az autójukat.
Verstappen balesete közben Hamilton 1:08.086-ra javított ultralágy gumikon, nem sokkal később pedig a két Ferrari is gyorsulni kezdett. Vettel 1:08.022-vel a 2. helyre ugrott, Räikkönen 1:08.222-vel pedig a 4. helyezett. A dolog szépséghibája, hogy Rosberg 1:07.373-mal vezet.
...ezért már a pályán megpördült, és hátramenetben csúszott át a sárga kerékvetőkön, majd veszélyesen tért vissza a pályára, pont Ricciardo elé. Vizsgálják a sportfelügyelők, ahogy Pascal Wehrleint is, mert túl lassan ment a VSC fázis alatt.
Button autójának bal első futóművét kenték be a piros festékkel. A McLaren a hétvégén egy látványos hátsó szárnyat is elvitt Ausztriába, érdemesl lesz figyelni autóik hátsó szárnyainak kivágott tartóelemeit.
Rosberggel viszont még nem bír. A háromszoros világbajnok 1:07.730-ra javított, de még mindig 0,357 másodperc a hátránya csapattársa mögött. Räikkönent nemrég betolták a garázsba, nem sokkal korábban Vettel panaszkodott rádión a csapatának, mert nem szóltak Räikkönennek, hogy ő gyors körön van mögötte. Vettel kicsúszott a bukótérbe, de folytatni tudta. Kevin Magnussen is hibázott ugyanott, a bokszbejárat mellett.
A Red Bull egyetlen állva maradt pilótája az 5. helyen áll, de hátránya már bő 1 másodperc. Most épp szuperlágy gumikkal köröz, ezekkel nem fog javítani, de most egyébként is hosszabb etapot teljesít. Verstappen autója közben visszaért a csapathoz, kezdődhet a javítás a második szabadedzés előtt.
Bár még pár perc hátra van az edzésből, Carlos Sainz ideiglenes 6. helye ismét remek eredmény. Annyira, hogy megelőzi korábbi csapattársát, Max Verstappent is, aki a kavicságyban kötött ki, miután a sárga kerékvetők eltörték a futóművét.
Ericsson autójáról szakadtak le elemek a 2-es kanyar féktávjánál, szerencsére Felipe Nasr nem találta el a pattogó alkatrészt, ami valószínűleg korábban lazulhatott meg.
Ricciardo és Kvjat közben kicsúszott a pályáról, az ausztrál a kavicságyból, az orosz az aszfaltozott bukótérből tért vissza.
A Mercedes versenyzője gyorsabbnak bizonyult csapattársánál, mögöttük a két Ferrari és Ricciardo következett. Amíg rajtgyakorlatok zajlanak, mi készülünk a részletes eredményekkel és a bővebb összefoglalóval!