Rosberg nyert Monzában, már csak 2 pont a hátránya
2016. szeptember 04. 13:37
Visszatértek a rajtproblémák Lewis Hamilton autójában, így a brit nem tudta győzelemmel megkoronázni eddig szinte makulátlan hétvégéjét Monzában. Csúnyán elpuskázta a startot, jobbról libasorban elhúzott mellette Nico Rosberg, Sebastian Vettel, Kimi Räikkönen, Valtteri Bottas és Daniel Ricciardo, és a 6. helyről, ahogy várni lehetett, csak a 2.-g tudott visszakapaszkodni; míg Rosberg köszönte szépen, győzelemre váltotta az ölébe hullott 1. helyet.
Az élbolyból látszólag Vettel indult a legjobb ütemben, de Rosberget nem tudta legyorsulni az első kanyarig, igaz, ha sikerül, valószínűleg akkor sem ment volna sokra vele, mert a Mercedes brutális fölénye megmaradt a futamra. Rosberg körönként nagyjából 0,3-0,7 másodperccel húzott el a Ferrariktól, melyeknek
a felzárkózó Hamilton ellen sem volt esélyük, hiszen a mezőny javával együtt kétszer álltak ki kerékcserére,
míg a Mercedesek csak egyszer.
Hamilton így, miután a 2. körben Ricciardót, a 11.-ben pedig hosszas üldözés után Bottast is maga mögé utasította, klasszikus előzés nélkül átugrotta őket. Rosberg ellen azonban, a hasonló forgatókönyvvel kezdődő 2014-es versennyel ellentétben ezúttal nem tudott mit tenni: Bottas megelőzését követően hiába tisztul ki előtte a pálya, néhány kör alatt 12-ről 15 másodpercre dagadt a hátránya, és ennél később sem közelítette meg lényegesen jobban csapattársát.
"A rajt döntötte el a versenyt. Utána csak megpróbáltam visszajönni a 2. helyre, hogy csökkentsem a veszteséget" - mondta. Ezzel 2 pontra csökkent az előnye a világbajnoki tabellán. Rosberget a díjátadón kifújolta a közönség, ennek ellenére lelkesen megénekeltette őket a Mad Concertjének dallamára.
Vettel azt üzente a tifosinak, hogy "higgyetek, mi hiszünk benne, hogy nyerni fogunk." Ez ma nem volt benne a pakliban, sőt, Räikkönen azt hitte, hogy a Mercedes még erősebb lesz, ezért nincs hiányérzete.
Ricciardo manőveréért megérte végignézni
A legizgalmasabb csata az 5. pozícióért zajlott Bottas és Ricciardo közt. A táv nagy részében legfeljebb kb. 2 másodperc választotta el őket, és az ausztrál a gumikkal ügyesebben sakkozva végül lépéselőnybe került, beadva a mattot is nem sokkal a leintés előtt. Ricciardo az első etapját három körrel hosszabbra nyújtotta, mint Bottas, majd a lágy gumikat hét körrel később vetette le nála,
így kellően kevés maradt a távból ahhoz, hogy az utolsó etapjára újra megkapja a szuperlágy keveréket.
A 47. körben egy merész féktávval beesett a lágy gumival felszerelt Williams mellé a célegyenes végi sikánnál, sikerrel befejezve a manővert. "Egyszer sem kerültem ennyire közel hozzá, mint abban a körben, s bár tudtam, hogy messze vagyok,
nem hittem, hogy ennél közelebb férkőzhetek hozzá. Úgyhogy megpróbáltam, miért ne?"
- nyilatkozta Ricciardo fülig érő vigyorral. Tudta, hogy Bottas korrekten szokott viselkedni, ezért nem félt az ütközéstől.
A finn állítása szerint "feltekerte a motorját, minden gombot megnyomott, amit tudott", mégsem tudta elhárítani a támadást. "Annyira későn fékeztem, amennyire tudtam, mégis bebújt mellém. A sikánból is jobb volt a kigyorsítása" - tette hozzá.
A Red Bull ezúttal csak bottal üthette a Ferrari nyomát, és több pontot bukhattak volna velük szemben, ha Max Verstappen a félresiklott rajtja után nem menti meg a 7. helyet. "Amikor elengedtem a kuplungot, működésbe lépett a lefulladásgátló. Balszerencse" - mondta a holland az első méterekről, ahol a 12. helyig esett vissza.
Bár a Renault V6-nak korábban nem volt erőssége a motorerő, a fejlődést jelzi, hogy Verstappen a táv elején Nico Hülkenberg Mercedes-motoros autóját, valamint Fernando Alonsót is leelőzte, majd miután elévágott Felipe Massának, apránként elhúzott tőle. Hülkenberg csapattársát, Sergio Pérezt a 48. körben előzte meg.
A Williams visszavágott
A Force India ugyan ismét kettős pontszerzéssel zárta a futamot,
a Williams visszavette tőlük a 4. pozíciót a konstruktőri tabellán.
Ehhez Bottas mellett Massa is kellett, aki 9. lett Pérez mögött. "Nem szenvedtem a lágy gumikkal annyit, mint korábban, és a szuperlágyakon igazán jó volt a tempóm. Hamar utolértem Sergiót, és ha egy körrel tovább tart a verseny, talán előtte végeztem volna" - közölte a szezon végén visszavonuló brazil.
Pérez amiatt járt pórul, hogy már a 28. körben letudta utolsó kerékcseréjét – Verstappen így 7, Massa 8 körrel frissebb gumikon támadhatta a végén. Elismerte: hiba volt.
"Optimistán vártuk az utolsó etapot. Megpróbáltuk kivédeni Verstappen elévágását,
de végül túl korán álltunk ki a bokszba"
- mondta. "Ezen a hétvégén nem volt olyan erősek, mint vártuk. A Williams gyorsabb volt."
A McLaren kicsit talán túl optimistán érkezett Monzába. Nem aggódtak a sok egyenes miatt, de Alonso hiába zárta a 9. helyen az első kört, szép lassan kiszorult a pontszerzők közül, még a rajtot elrontó Button is megelőzte. Annyival vigasztalódhat, hogy a verseny végi kerékcserének köszönhetően megfutotta a leggyorsabb kört, a 2013-as Abu-dzabi Nagydíj óta először.
"Szenvedtünk, nem voltunk elég gyorsak a pontszerzéshez" - ismerte el. "Próbálunk a pozitívumokra koncentrálni. Jó versenyek következhetnek számunkra, ezekből kell kihoznunk a maximumot." A futamon az is hátráltatta, hogy az első bokszkiállásánál nem váltott zöldre a lámpája, az egyik szerelő integetésére kellett elindulnia.
Az Olasz Nagydíjról 4-en estek ki: Danyiil Kvjat padlólemeze megsérült, ezért a táv kétharmadánál feladta, míg Pascal Wehrleint azért szólította azonnal megállásra a Manor, mert szivárgott az olaja, és nem akarták, hogy megsérüljön a motorja.
Felipe Nasr és Jolyon Palmer pedig ütközés miatt nem ért célba, amit a sauberes okozott. "A GP2-ben és a GP3-ban rendesebben versenyeznek" - panaszkodott tisztességtelen vetélytársára Palmer. "Egymás mellett haladtunk, és annyi választást hagyott, hogy vagy ütközünk, vagy lehajtok a pályáról."
Mindez a 2. körben történt az első sikán után, ahol Nasr nem hagyott helyet a Renault-nak. A sportfelügyelők ezért 10 másodperces büntetést róttak ki rá, amit a brazil még letöltött, nehogy a következő versenyen, a Szingapúri Nagydíjon kapjon hátrasorolást a rajtrácson.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
Köszöntjük olvasóinkat az F1-es Olasz Nagydíj élő közvetítésében! Ma már van okunk az örömre, mivel Michelisz Norbert futamot nyert a WTCC-ben. Tudósításunk itt olvasható:
Az Olasz Nagydíjon a két Mercedes rajtolhat az élről, lágy gumikon, közvetlen üldözőik a szuperlággyal kezdenek. Ők biztosan két kiállást hajtanak majd végre, az Ezüstnyilak valószínűleg az első etap alapján döntik el, hogy egyszer vagy kétszer állnak ki kereket cserélni. Így gazdálkodhatnak gumikkal a versenyzők:
Legalábbis a jelenlegi mezőnyben. A Mercedes versenyzője Sebastian Vettelhez hasonlóan háromszor nyert eddig Monzában, ma jó esélye van arra, hogy a negyedik elsőségét is behúzza.
1976-ban szenvedte el horrorisztikus égési sérüléseit Niki Lauda a Német Nagydíjon, majd nem teljesen egészségesen, de Monzában a visszatérés mellett döntött. A lenyűgöző 4. helyen ért célba a Ferrarival.
Martin Brundle, a Sky Sports szakértője próbált megtudni valamit Bernie Ecclestone-tól az F1 eladásával kapcsolatban, de ő azt mondta, hogy "semmi nagystílű nem történik éppen." Az Auto Motor und Sport arról számolt be, hogy a Liberty Media már a jövő héten elkezdheti felvásárolni az F1-et.
Christian Horner és Max Verstappen is azt mondta a Sky Sportsnak, hogy a versenytempó tekintetében közelebb kerülhetnek a Ferrarihoz. Pénteki elemzésünkben mi is láttunk erre esélyt.
Tömött lelátók és nagy forgatag a pályán. Nemsokára rajtol az idei utolsó európai F1-es futam, az Olasz Nagydíj.
Jenson Button kisebb meglepetést okozott, amikor bejelentette, hogy jövőre marad a McLarennél, de a helyén Stoffel Vandoorne fog versenyezni. Ez azt jelenti, hogy újabb tehetséges fiatal csatlakozik a mezőnyhöz, és egyben kiderült az is, hogy Button nem igazol át a Williamshez. A grove-i istálló valószínűleg Sergio Pérezről is lemarad, mert a Sky Sports szerint a mexikói marad a Force Indiánál.
Felipe Massa visszavonulása miatt egy pilóta helye mindenképpen megüresedik a Williamsnél, ezt a szintén brazil Felipe Nasr töltheti be, de egyre többen pletykálnak az F3-as Európa-bajnokság élén álló Lance Strollról is, mivel édesapja divatbirodalma révén akár 30 millió eurós szponzori hátteret is maga mögé állíthat.
Paddy Lowe, a Mercedes technikai csapatfőnöke a Sky Sportsnak azt mondta, nem nyugodhatnak meg, mert a pálya keményen bánik az autókkal, különösen a fékekkel.
Ilyenkor szokott az történni, hogy simán megnyerik a versenyt, és utána elmondják, hogy az autójuk majdnem felmondta a szolgálatot.
A levegő hőmérséklete nem tér el az előző két napon mért értékektől, de a pálya 3 fokkal hűvösebb, mint a pénteki és a szombati edzéseken. Ez azonban még nem lényeges különbség.
Farkas Péter jelenti a helyszínről:
A szezon leggyorsabb és valószínűleg legrövidebb futama lesz az 53 körös Olasz Nagydíj.
Vettel rajtolt a legjobban, de Rosberg az élre állt, mögöttük Räikkönen, Bottas, Ricciardo és Hamilton következik.
A Red Bull pilótája a 12. helyre esett vissza. Vettel támadta Rosberget, de előzni nem tudott, és a 1. kör végén magabiztosan vezet. Ricciardo védi a helyét Hamilton ellen.
A Curva Grandéban kihasználta a Mercedes erőfölényét, és visszajött az 5. helyre. Ugyanitt Nasr és Palmer összeütközött, törmelék szóródott a pályára.
Közben nagy törmelékek hevernek az Ascari előtt a belső íven, valószínűleg Palmer autójáról. A Renault-n első szárnyat kell cserélni, Nasr kiesett a baleset következményeként.
A célegyenesben és a Curva Grandéban sem tudta megelőzni Mercedes-motoros ellenfelét, a hátránya jelenleg 3,7 másodperc Rosberg mögött. Az előző körben 8 tizedmásodpercet bukott csapattársához képest.
A Mercedes versenyzője 1:27.243-ra javított, Vettel bő 3 tizedet kapott tőle, Hamilton 1,4 másodpercet, ráadásul lemaradt Bottastól is.
Mérnöke figyelmeztette, hogy az előtte lévő autók szuperlágy gumikon futnak, és valószínűleg hamarosan elkezdenek kopni az abroncsaik. Räikkönen vibrációra panaszkodik fékezés közben.
Alig tudott faragni, de így is ő a legjobb: 1:27.234 az aktuális eredménye. Räikkönen autója közben kezd túlmelegedni, de ő azt mondta, hogy Vetteltől nem maradhat le, mert különben elveszti a szélárnyékot.
Körülbelül annyit javul minden köre, amennyivel könnyebb lesz azt autója: 1:27.130-ra javított, Vettel stabilan 3 tizedmásodpercet kap tőle minden alkalommal. Verstappen visszaelőzte Alonsót (miután a spanyol kiszélesítette a Parabolicát) és feljött a 9. helyre. Hamilton ismét DRS távolságon belül van Bottas mögött.
A rajt utáni baleset következményeként Nasr mellett a másik érintett, Palmer is feladja a futamot a bokszban. Közben Rosberg már 1:26.846-os körre is képes.
Hamilton 11,6 másodperc hátrányt szedett össze, mire végre meg tudta előzni Bottast a célegyenesben. Előtte mérnöke azt mondta, hogy vigyázzon a gumikra, így valószínűleg továbbra is egykiállásos taktikán van.
Rosberg azonban még mindig gyorsabb, és az övé a legjobb kör is 1:26.760-nal, Hamilton 740-et tudott. A két Ferrari is gyors, hasonló tempóra képesek, de Räikkönen hamarosan kereket cserél.
Az első 12 kör alatt 6,4 másodpercre növelte az előnyét, Hamilton viszont tönkretette a hátsó abroncsait, és az előző körben több mint 1 másodpercet kapott csapattársától.
Ő az első az élmezőnyből, pont, amikor Ricciardo utolérte volna. A Williams versenyzője lágy gumikat kap.
A Red Bullra is lágy gumik kerülnek fel, éppen Magnussen elé ér vissza a 16. helyre. Bottas a 12. helyen folytatja.
Bottas kénytelen átverekedni magát a nagyon lassú Sainzon és Buttonon, így időt veszített az új gumik ellenére is. Az viszont látványos, hogy a Curva Grandéban egyszerre kettőt előzött.
Räikkönen ismét szuperlágy gumikat kapott, és a 6. helyre jött vissza Massa mögé. Verstappen visszaelőzte Gutiérrezt, de továbbra is csak a 13. helyen halad. Rosberg közben 10,3 másodperccel vezet Vettel előtt.
A Ferrari kerékcseréje nem volt hibátlan, 3,9 másodperc lett, de így is visszaér egy hajszállal Räikkönen elé. Nagy csata nem lett belőle.
Rosberg és Hamilton között 14,9 másodperc a különbség, és növekszik, Vettel új gumikkal a 3. helyezett 22 másodperc hátránnyal.
A szerelők már végeztek a kerékcserével, de Alonso nem indult el, mert továbbra is piros volt a lámpája. A vezető szerelő intett neki, hogy mehet. Vettelnél a bal első kerékkulcs makacskodott.
Ricciardo nem tudta megelőzni annak ellenére sem, hogy a Williamsnek több pilótát is meg kellett kerülnie a pályán, miközben a Red Bull versenyzője kopott gumikon, de szabad úton körözhetett. Csatájuk éleződik, miután mindketten legyűrték Romain Grosjeant.
Az új szuperlágy gumi segíti őket, miközben a Mercedesek még mindig a használt lágy gumikkal mennek. Az előző körben Hamilton és Vettel is sokkal gyorsabb volt Rosbergnél, de a különbségek így is jelentősek.
Valószínűleg csak időszakos túlmelegedés vagy szemcsésedés lassította le Hamiltont, mert körök óta jobban megy Rosbergnél, a legutóbb bő 6 tizedmásodpercet faragott a hátrányából.
Nem szeretnénk ünneprontók lenni, de Safety Car, vezetői hibák vagy meghibásodások nélkül kialakulhat a végeredmény, mert Rosberg előnye 12 másodperc Hamilton, és 20 Vettel előtt. Mindenkinek egy tervezett kerékcseréje van hátra.
Ez az egyetlen tervezett kerékcseréje, közepes keverékű gumikat kap, ezzel próbálja teljesíteni a maradék 29 kört. Simán visszaér Vettel elé, akinek még egyszer ki kell állnia.
Amikor utolérte volna a lekörözendőket, a Mercedes gyorsan kihívta, és közepes keverékű gumikat kapott. Pechjére, a két Ferrari mögé ér csak vissza, ha hamarabb utoléri őket, mint ahogy nekik kereket kell cserélni, minden esélye elveszhet a felzárkózásra.
Az új közepes keverékű gumikkal is jó tempóra képes, 1:26.599-et ért el. Vettel 1:27.047-re volt képes legutóbb.
A Mercedes versenyzője 1:26.603-mal üldözi Räikkönent, 6 tizedet hozott rajta, közben Wehrlein műszaki hiba miatt félreállt. Elfüstölt az autója, ami aggodalom lehet a Mercedes mérnökei számára.
Hamilton a leggyorsabb a vezető négyes közül, kezdi utolérni Räikkönent, Vettel pedig Rosbergre kezdett felzárkózni, de a Mercedes előnye még mindig kényelmes, és a Ferrariknak még ki kell állniuk a bokszba.
A Williams pilótája a futam elején is az elsők között váltott, most a lágy keveréket kapta vissza. Kicentizik, mert 22 kört kell mennie erőltetett menetben a lágy gumikon.
Nagyon hasonló körökre képesek most az élmezőny versenyzői, Hamilton 2,2 másodperc körüli távolságból követi Räikkönent. Bottas abszolút legjobb első szektoridőt futott az új lágy gumikkal.
Izgalmas csata lesz az 5. helyért, mert Bottas nagyon gyors a lágy gumikkal, Ricciardo viszont várhatóan szuperlágy abroncsokat kap majd az utolsó etapra.
Most 3,5 másodperc alatt végeztek a Ferrarinál, de így is pont visszaért Verstappen elé az 5. helyre. Kérdés, hogy Räikkönen megelőzi-e, ha ő is kiáll, bár Vettel most az új lágy gumikon rákapcsolhat.
Az ő autóján 2,4 másodperc alatt végeztek a kerékcserével, de Vettel simán visszavette a helyét. Räikkönen csak Verstappen mögé ért vissza, de a Red Bullnak még kereket kell cserélni.
Még mielőtt Räikkönen utoléri, és megint összecsapnak. Vettel egyéni legjobb kört futott, 2-es és 3-as szektorban abszolút leggyorsabb volt, de az 1-es szektorban nem.
Mindig egy keverékkel lágyabb abroncsokkal mennek, mint a Mercedesek, így hasonló tempóra képesek. A dolog szépséghibája, hogy ez azt is jelenti, hogy eggyel több alkalommal kellett kiállniuk kereket cserélni.
15 körre megkapja a szuperlágy gumikat, és a korábbinál nagyobb hátránnyal üldözőbe veheti Bottast. Vajon lesz csata a végén?
Kvjat feladta a futamot a bokszban.
Az erőpályán a McLaren-Honda továbbra sem versenyképes, a spanyol pilóta egyelőre csak a 12. helyen halad, Button épp most cserélt kereket, így a 14. helyre esett vissza. Ezek megfelelnek rajtpozícióiknak is.
Elvétette a fékpontot a célegyenes végén, és nem tudott befordulni, körülbelül 1,5 másodpercet vesztett. Nagyobb baj nélkül tudja folytatni a futamot.
1:26.268-cal most az övé a leggyorsabb kör. Szélárnyék segíthetett neki, bár Vettel is 1:26.324-re volt képes az előző körben. A Mercedesek 1:27 fölött járnak, de megtehetik.
Nagyot küzd a két veterán: Button a gumielőnyét kihasználva megelőzte Alonsót, de a spanyol nem adta olcsón magát, és visszatámadott a Curva Grandéban. A brit pilóta átvette a 12. helyet.
Nemsokára előzési közelségbe is kerülhet a Red Bull, de az más kérdés, hogy a Renault motorral le tudja-e küzdeni a mercedeses Williamst. A különbség most 0,85 másodperc.
Messziről indított támadást Bottas ellen a célegyenes végén, de példaszerű előzést hajtott végre, és átvette az 5. helyet. Az előző körben 1:26.262-vel megfutotta a leggyorsabb kört is.
A holland pilóta átvette a 7. helyet Sergio Péreztől, Vettel pedig abszolút leggyorsabb utolsó szektort és egyéni legjobb köridőt ért el.
Martin Brundle, a Sky Sports szakértője az év előzésének nevezte, ahogy Ricciardo kifékezte Bottast.
Néhány körrel a verseny vége előtt is ő a leggyorsabb, 1:26.016-ra szorította le a köridőt. Alonso kiállt a bokszba kereket cserélni, a McLarennél valaki elszámolta a taktikát.
A McLaren versenyzője a 11. helyért igyekszik, Grosjean Haas-Ferrariját üldözi. Szűk másfél köre maradt.
Meglepetésre Nico Rosberg nyerte meg az Olasz Nagydíjat Lewis Hamilton, Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen előtt. A továbbiak sorrendje: Ricciardo, Bottas, Verstappen, Pérez, Massa, Hülkenberg.
A futam végén még Alonso megfutotta a leggyorsabb kört 1:25.340-nel.