Rosberg kezdett az élen Monzában, a Ferrarik lemaradtak
2016. szeptember 02. 09:46
A papírformának megfelelően a Mercedes versenyzői bizonyultak a leggyorsabbnak az Olasz Nagydíj első szabadedzésén, de meglepetésre nem az általuk kipróbált szuperlágy gumikkal, hanem a lágyakkal érték el a legjobb eredményeiket. Nico Rosberg ezúttal jobban kezdett Lewis Hamiltonnál, de az eltérés mindössze 2 tizedmásodperc, ami a hosszú pályán nem számottevő.
Rosberg egyszer, Hamilton háromszor csúszott ki az edzés során, mindkettejüknek a második sikánnal gyűlt meg a bajuk. A többiek inkább az Ascari kijáratánál hibázgattak, Felipe Massa és Max Verstappen is felhordott némi kavicsot a pályára, de komoly incidens nem történt, még a sárga zászlók sem kerültek elő az első 90 perc során.
Műszaki nehézségekből viszont annál több jutott: a visszavonulását csütörtökön bejelentő Felipe Massa sokáig a bokszban rostokolt turbóhiba miatt, Fernando Alonsónak pedig a hajtáslánc egyik elemével akadt gondja, ezért lépésben vánszorgott vissza a szerelőihez, ám az edzés végén ezzel már nem vesztett sok időt.
Nagy kérdés, hogy kell-e cserélni valamit Alonso autójában.
A szezon utolsó európai versenyhétvégéjének első szabadedzése inkább tesztnapra emlékeztett: Jenson Button, Max Verstappen és Sergio Pérez a 2018-ra tervezett glória tesztelésével kezdett, Button az első mért körét is úgy teljesítette, hogy az autóján fent volt a bukókeret. A Force India színeiben Pérez oldalán honfitársa, Alfonso Celis kapott tesztlehetőséget.
A Ferrari új erőforrást vetett be mindkét autójában, de mivel bizonyos alkatrészeikből már a büntetés nélkül engedélyezett utolsó példánynál tartanak, spóroltak a futásteljesítménnyel. Azt viszont meg akarták tudni, hogy jól működik-e az utolsó három fejlesztési zseton felhasználásával készített új változat, ezért a Haashoz hasonlóan már pénteken beépítették az aktuális erőforrást.
A Haas látványos új hátsó szárnyat is vitt Monzába,
a Toro Rosso Danyiil Kvjat autóján új aero csomagot próbálgatott, a Williams pedig szintén hátsó szárnyak összehasonlításával foglalkozott. A Pirelli ismét ellátta az egész mezőnyt a megerősített, lágy keverékű, jelöletlen abroncsokkal. Ezek a legtöbb autóra fel is kerültek, de továbbra sem tudni, hogy az idén még bevetik-e őket éles helyzetben is.
Spához hasonlóan ismét problémát jelentett a forgalom, de az ott látott indulatok egyelőre nem jelentkeznek. A gyors körön lévő versenyzőknek ezúttal is folyamatosan előzgetniük kellett, mert ellenfeleik is szerettek volna üres pályán körözni. Vettel jelezte is a rádión, hogy nem tudott rendes kört összerakni, így elképzelhető, hogy az ő ideális köre ennél gyorsabb is lehet a későbbiekben.
A múlt heti horrorisztikus balesete után Kevin Magnussen visszaült az autóba,
de sok köszönet nem volt ebben, mivel még csapattársánál, Jolyon Palmernél is lassabbnak bizonyult. A két Renault abszolút utolsó lett, ami az aerodinamikai fejlesztések hiányának tudható be, de a szintén Renault motorokat használó Red Bull-pilóták is csak a 8. és a 10. helyre értek oda.
Köszöntjük olvasóinkat az idei utolsó európai futam, az Olasz Nagydíj első szabadedzésének élő közvetítésében! Csütörtökön Felipe Massa bejelentette, hogy visszavonul az F1-től a szezon végén. Íme, mit mondott a nagy döntés kapcsán:
Egy Reddit-felhasználó jóban van Raullal, aki Felipe Massa legjobb barátja. Ez nem is kérdéses, mert a fotók alapján Massa nekiadta a 2008-as Ferrariját, ami felkerült egy toronyházban lévő lakás 30. emeletére. Massa további értékes relikviákat, köztük Michael Schumacher és Ayrton Senna sisakját is elajándékozta barátjának.
Ezúttal Jenson Button próbálja ki a fejvédőt a McLarenen, Max Verstappen a Red Bullon és Sergio Pérez a Force Indián. A Ferrari pilótái, Daniel Ricciardo, Carlos Sainz és Nico Rosberg már korábban tesztelte az eszközt.
Nico Hülkenberg kihagyja az Olasz Nagydíj első szabadedzését, a helyét Alfonso Celis, az istálló tesztpilótája veszi át. Hülkenberg délután ül vissza az autójába.
Az Autosport megtudta, hogy Romain Grosjean megállapodhatott a Haas csapattal a folytatásról, de a másik ülés sorsa egyelőre nem dőlt el. Esteban Gutiérrez mexikói szponzorai támogatását élvezi, de korábban csúnyán beszólt a csapatának, és a mezőny is ki van akadva rá a feltartások miatt.
Glória van a feje körül, ahogy Button esetében is. Valószínűleg már az edzés elején le akarják tudni a tesztet. Kérdés, hogy Nico Rosberghez hasonlóan futnak-e gyors kört az eszközzel.
Vajon mennyivel ér most többet a pólója?
Pénteken délelőtt, már a szabadedzésen is nagy közönség kíváncsi az F1-es mezőnyre. A pilóták nagy része azonnal kiment a pályára, de vissza is tértek a bokszba egy installációs körre. A két Ferrari és Hamilton a Pirelli tesztgumijaival hajtott ki.
A csúcssebességet nem láthattuk, de a szemmérték alapján nem spórolt a McLaren versenyzője. A Pirelli tesztgumijain megy.
1:28.922-vel vezet, tesztgumikon, glóriával. Közben Jost Capito már McLaren uniformisban figyeli az eseményeket a bokszból. Verstappen is kihajtott a pályára, a retrós kameranézetből is láthatjuk, hogy mennyit takar ki a glória a látótérből. Nekünk sokat, a pilótáknak nem.
Rádión jelentette, hogy hibajelzéseket lát a kijelzőjén, de mérnöke szerint náluk nem látszik semmi. A német pilóta tesztgumikkal Hamilton mögött a 2. helyezett. A referenciaidő 1:25.124.
Rosberg 1:24.946-tal átvette a vezetést Hamiltontól, a különbség az élen állók között 0,178 másodperc. Bottas és Button futott még mért kört.
1:24.123-ra javította a legjobb kört, így most bő 8 tizedmásodperces előnnyel vezet. Wehrlein is mért kört futott, de egyelőre csak az utolsó helyre jó.
A csapatok komótosan próbálgatják az idei szezon szempontjából kevésbé releváns fejlesztéseket, például a glóriát vagy a Pirelli kísérleti abroncsát. Ráérnek, az idei autókat már nem igazán fejlesztik, és általában a konstruktőri bajnokságban is letisztult sorrend alakult ki.
Joe Saward szakblogger szúrta ki a LinkedIn-en, hogy a Sauber kinevezte Nicolas Hennel de Beaupreau-t az aerodinamikai részlegének élére. A szakember korábban a Lotus (2013-2016), a Ferrari (2009-2013, 2000-2003), a McLaren (2006-2009), a Renault (2003-2006) és a Benetton (1997-2000) csapatát erősítette. Érdekesség, hogy a svájciak új tagjának teljes neve Nicolas Gyorgy Hennel de Beaupreau.
Egyelőre nem produkálják magukat a hazai közönségnek.. Egyikük sem futott még mért kört, így továbbra is Hamilton és Rosberg áll az élen, őket Pérez követi 1,495 másodperces hátránnyal.
A Ferrari pilótája 1:25.727-tel a 6. leggyorsabb időt futotta lágy gumikon. Rosberg nem sokkal később szuperlággyal szinte letolta őt a pályáról a Lemo 2 kijáratánál.
1:23.736-tal átvette az 1. helyet, így 0,387 másodperccel vezet Hamilton előtt. Furcsa a Mercedes gumitaktikája az edzésen.
A Ferrari pilótája 1:24.642-vel feljött a 3. helyre, és 1 másodpercen belülre került Rosberghez, aki 1:23.651-re javította az eredményét. Räikkönen egyelőre a 4. helyezett lágy gumikon.
A brazil pilóta továbbra is a Williams bokszában várakozik, és az autója nem áll készen a pályára lépéshez. Közben többen is csúszkálnak az aszfalton, Jenson Button, Max Verstappen és Pascal Wehrlein is hibázott. A Sky Sports szerint turbóhiba merült fel, fél óra szükséges a javításhoz.
Mindössze 0,008 másodperccel futott jobb kört Rosbergnél. Vettel is gyorsult, 0,665 másodpercre van az 1. helytől. Pérez megelőzte Räikkönent és Verstappent.
Rosberg mérnöke arról tájékoztatta a versenyzőt, hogy meglehetősen robosztusnak tűnnek a szuperlágy abroncsok, és mehet még néhány kört.
Kvjat és Sainz egyelőre csak a 20-21. helyet foglalják el. Az orosz pilóta tesztgumikkal megy, és előreugrik a 17. pozícióba.
A Sky Sports szerint Kvjat autóján van az új változat, Sainzén a régi. Egyelőre mégis a spanyol a gyorsabb, ő most a 14. helyezett, Kvjat pedig a 18. pozícióban áll.
Az Auto Motor und Sport arról számolt be, hogy a 64 esztendős Charlie Whiting, az FIA veterán versenyigazgatója lemondana az év végén, és egy csapatnál folytatná a pályafutását. A németek szerint Whiting Spában már tárgyalt is néhány istállóval. Ha ez igaz lenne, óriási botrány kerekedhetne belőle, mert Whitingnak szinte teljes rálátása van arra, hogy mi történik a csapatok háza táján, és az FIA működését is kitűnően ismeri, a szabályok hézagairól nem is beszélve.
A Williams versenyzője használt tesztgumikkal 1:6.859-et futott, ezzel egyelőre a 18. helyre ért oda. A sorrend alapvetően régen változatlan, a legjobb 10 helyezett teljesen befagyott.
Hátsó szárnyakat szeretnének összehasonlítani annak érdekében, hogy kiderítsék, melyik működik a legjobban Monzában. Massa turbóhibája valószínűleg nem jön jól nekik.
Az Ascari kijáratánál szélesítette ki a pályát, és átugratott a kavicságyon is. A rádión arra panaszkodott, hogy a prototípus gumik nem tapadnak eléggé.
A dolog szépséghibája, hogy nem az autóban, hanem a kispadon, a bokszban. Nem tűnik bosszúsnak, miközben Hamilton lágy gumival visszatért a pályára, de egyelőre nem gyors.
Lágy gumikkal is sokkal gyorsabbak voltak a korábbi szuperlágyas köröknél. 1:22.959-cel egyelőre Rosberg vezet, Hamilton 0,203 másodperc hátránnyal a 2. helyezett, Vettel lemaradása már több, mint 1,3 másodperc.
A bokszutcában sétálgat Bernie Ecclestone, az F1 ügyvezetője. Belebotlott a Sky Sports riporterébe, és azt mondta, reméli, hogy megegyezett Monzával, de hozzátette, hogy "az embernek rugalmasnak kell lennie az olaszokkal."
Az 1-es szektor végén azonban elvette a gázt, és elengedte Danyiil Kvjatot. A 2007-es világbajnok 1,5 másodperc lemaradással a 4. helyezett, 0,15 másodperccel lassabb csapattársánál.
Új díszletek, kellékek, LED falak kerültek a berendezés közé. Vettel közben már a pályán halad, de új lágy gumikkal egyelőre nem tudott javítani.
Nico Rosberg két kanyar alatt két pilótát is kénytelen volt megelőzni a gyors körén. Egyikük Vettel volt, aki szintén most kezd mért kört, de szeretett volna tiszta pályán körözni, ezért lassított.
Arra kérték a rádión, hogy lassan térjen vissza a bokszba. Elmondták neki, hogy tud még sebességet váltani, de lassan menjen. Sikeresen visszagurult a szerelőkhöz. Vettel közben alig tudott javítani, így visszacsúszott a 4. helyre Räikkönen mögé, Hamilton pedig már másodszor fékezte el magát a 2-es sikánban.
Rosberg volt a leggyorsabb, Hamilton követte, majd a két Ferrari, Pérez és Grosjean következett. Nemsokára jönnek a részletes eredmények és az összefoglaló!