Hamilton az élen, Verstappen megszorongatta Rosberget
2016. november 25. 09:47
Lewis Hamilton nyerte az első csatát az idényzáró Abu-dzabi Nagydíj első szabadedzésén, amelyen 0,374 másodpercet vert világbajnoki riválisára, Nico Rosbergre.
A körülmények ugyanakkor nem voltak reprezentatívak,
mert a napsütésnek köszönhetően a levegő és az aszfalt is meleg volt, míg az időmérőt és a versenyt majd naplementekor, hűvösebb pályán fogják megrendezni.
A pályaviszonyok főleg kezdetben nem tűntek egyszerűnek, többen meg is pördültek emiatt. Elsősorban az 5/6-os kanyar bizonyult problémásnak, ott többek között Hamilton és az utolsó versenyére készülő Felipe Massa is hibázott egyszer, Romain Grosjean pedig azért csúszott ki, mert megint a Haas fékjeivel küszködött.
A Mercedesek rögtön az ultralágy gumikat kapták meg, s bár az első körökben Rosberg diktálta a tempót, az etap végéig szűk 2 tizeddel Hamilton érte el a jobb köridőt. Neki végül az edzés második felében, a lágy Pirelliken is sikerült tovább faragnia az időeredményéből, Rosbergnek viszont, aki túl szélesen fordult az utolsó kanyarnál, nem.
A Red Bullok már az első 40 percben is a lágy gumikat használták, és kifejezetten gyorsak voltak.
Max Verstappen mindvégig a csapattársa, Daniel Ricciardo előtt járt egy lépéssel, de az edzés végére mindketten 1 tizeden belülre közelítették meg Rosberget, aki így nem lehet nyugodt, hiszen az ő világbajnoki esélyeit pont az veszélyezteti a legjobban, ha két külső ellenfél is megelőzi.
Ugyanakkor a Mercedes még valószínűleg óvatosan járatta a motorját, míg a Red Bullt irányító Christian Horner közölte, hogy nekik nincs vesztenivalójuk, úgyhogy mindent bele fognak adni ezen a téren is.
A Ferrari versenyzői közül Sebastian Vettel bizonyult a gyorsabbnak. Ő a 4. helyen végzett, de már Ricciardótól is 7 tizeddel elmaradt, Kimi Räikkönent pedig megelőzte Sergio Pérez is, jóllehet, a mexikói a szuperlágy gumikat használta ehhez.
Danyiil Kvjat számára már 4 kör után véget ért az edzés egy bal hátsó defekt miatt, mert vissza sem tudott gurulni a bokszba a Toro Rossóval. A Massához hasonlóan a hattyúdalára készülő Jenson Button utolsó F1-es hétvégéje szintén nem kezdődött fényesen, őt ugyanis egy ERS-hiba kényszerítette már korán a garázsba.
Szép napot mindenkinek! Pár perc múlva kezdődik a Forma-1 idei legfontosabb hétvégéje, az Abu-dzabi Nagydíj, amelyen két nap múlva eldől, hogy ki lesz az idei világbajnok: Nico Rosberg vagy Lewis Hamilton. Feszült napok következnek, és egyik versenyző sem engedheti meg magának, hogy zsákutcákba fusson a szabadedzéseken. Kövessék velünk a pályán zajló eseményeket!
Papíron a németnek van meccslabdája, hiszen 12 pontos előnye révén elég lesz a dobogón végeznie, hogy megszerezze első F1-es vb-címét, de ez óriási nyomással is jár: több a vesztenivalója, mint Hamiltonnak, akinek muszáj a győzelemre hajtania. Ebben a cikkben mindkettejük szezonját és esélyeit részletesen kiértékeltük.
Ez a verseny nemcsak a világbajnoki párharc miatt lesz emlékezetes, hanem azért is, mert két veterán, Jenson Button és Felipe Massa több mint másfél évtized után most búcsúzik el az F1-től. Button hivatalosan csak szabadságra megy, de tegnap elismerte, hogy úgy áll a hétvégéhez: ez lesz az utolsó nagydíja. Legfeljebb akkor tér vissza, ha jövőre elviselhetetlenül hiányozni fog neki az F1.
Az utolsó versenye alkalmából olyan színűre festette a sisakját, mint a vb-győztes autója volt 2009-ben. Szép!
Ne felejtsük el, hogy a verseny naplementekor kezdődik, négy órával később a mostani időnél, ezért a jelenlegi körülmények nem reprezentatívak. A levegő 29, az aszfalt 36 fokos. Közben megkezdődött az edzés, 12-en már ki is mentek a pályára.
A Pirelli a három leglágyabb keveréket hozta el a Yas Marinába. A versenyzők jellemzően az ultralágyból rendelték a legtöbbet, 6-7 szettet, de ezt egyelőre csak Alfonso Celis és Sergio Pérez vetette be. A többség a lágy vagy az ultralágy gumikon tette meg az ellenőrző körét, már 18-an jártak kint.
És Verstappen sem. Mindenki más kipróbálta a pályát.
Bevezetés a virtuális valóságba!
Csak Verstappen van kint, a többiek visszatértek a garázsba a próbakörök után. Az alábbi képeken is jól látszik, hogy a Force Indiák az ultralágyakon kezdtek.
Itt van az anyukája és a testvére is, hátrament hozzájuk a McLaren garázsának sarkába. A Mercedesnél nem kapkodják el. De végre! Rosberg kihajtott a pályára, mégpedig az ultralágy gumikon.
Ő ugyancsak az ultralágy gumikat kapta meg az ellenőrző köréhez. Lance Stroll, Massa utódja a Williams bokszfalán csücsülve figyeli az akciót.
1:43.873 az első ideje, míg a tavalyi egész edzés legjobbja 1:43.754 volt. Akkor persze nem használták az ultralágy keveréket.
Az első körében 3 tizeddel elmaradt a csapattársától. Első menet kipipálva! 1:0 Rosbergnek. Na jó, ez csak vicc, nem sokat jelent. Közben megélénkült a forgalom, már kilencen vannak a pályán - köztük a két Ferrari.
Button autóját az ellenőrző köréhez felszereltük ezzel az áramlásmérő kerettel:
Ő a lágy gumikon ment, és 2,1 mp-vel lemaradt Rosbergtől. Räikkönen még 6 tizeddel lassabb volt. Közben Bernie Ecclestone a McLaren új főnöke, Zak Brown belépőkártyáját ellenőrzi... Vicces!
A sorrend 20 perc után: Rosberg, Hamilton, Vettel, Räikkönen, Massa, Grosjean, Bottas, Celis, Gutiérrez, Wehrlein. Hamilton az előbb abszolút legjobb részidőt ért el az első szektorban, de aztán középen lelassult. Kvjat defektet kapott...
Lassan próbál visszaevickélni a bokszba, de hiába: a defektes bal hátsó így is leszakadt a felniről. Kénytelen volt le is húzódni a 8-as kanyar bukóterébe, az autója alighanem már megsérült. Ez a nap is jól kezdődik! Az idei nem Kvjat éve, az biztos. Láthatóan idegesen szállt ki az autójából.
Mégpedig nem is kicsit: már 0,890 másodperccel vezet Hamilton előtt, mert legutóbb 1:43.243-s időt ért el. Bottas feljött a 7. helyre.
Az első és az utolsó szektorban elmaradt a csapattársától, de a középsőben mindenkinél gyorsabb volt, így 0,192 mp-vel átvette a vezetést. Verstappen a lágy gumikon 1,4 mp-s hátránnyal feljött a két Mercedes elé, 6 tizedet verve Räikkönenre, aki közben megelőzte Vettelt. Ricciardo a két Ferrari között, az 5. helyen kezdett.
A Manor tesztpilótája megforgott, és átpattogott egy rázókövön, de megúszta nagyobb baj nélkül.
A sorrend fél óra után: Hamilton, Rosberg, Verstappen, Ricciardo, Räikkönen, Vettel, Grosjean, Bottas, Massa, Gutiérrez, Sainz, Celis. A McLaren párosát leszámítva már mindenkinek van mért köre.
Az 5-ös kanyarnál hibázott, ugyanott, ahol az előbb King. A két Mercedes már a 11. körét teljesíti az ultralágy gumikon, de Hamilton még mindig javít az első szektorban...
A 7. körében 1 másodpercre közelíti meg Hamiltont. Ez a két fokozattal keményebb gumikon nem is rossz.
Jobb híján gyalog. Vettel az előbb azt mondta a rádión, az egyik Toro Rossóról alkatrészek hullanak.
Ő is az 5-ös kanyarnál követte el a hibát, szép piruettet mutatott be a Mercivel.
Legalábbis eddig. Méghozzá tűrhető előnnyel:
Az ultralágy gumikon 1:45.266 az ideje, 2,1 mp-vel rosszabb Hamiltonénál. Ez nem túl fényes, még akkor sem, ha ezzel Vettel elé került.
Wow, ennek a fele sem tréfa! A 1:43.590-es ideje csak 0,539 mp-vel gyengébb Hamiltonénál, pedig a Mercik az ultralágy, Verstappen a lágy gumikon ment.
Vagyis az extra szett gumit mindenki ellőtte. Ez az eredmény: Hamilton, Rosberg, Verstappen, Ricciardo, Räikkönen, Pérez, Vettel, Grosjean, Bottas, Massa, Gutiérrez, Sainz, Celis, Ericsson, Nasr, Button, Magnussen, Palmer, Wehrlein, King, Kvjat. Alonsónak nincs ideje. A két Mercedes és a két Force India az ultralágy, a Haasok, valamint Ericsson és Wehrlein a szuperlágy, a többiek a lágy gumit használták.
Egy friss sztori szerint szponzora, a Banco do Brasil bejelentette, hogy jövőre nem kívánja tovább támogatni a Saubert. Pedig Nasr azt remélte, a Brazíliában szerzett pontja, amelyek a Manor elé repítették a csapatát, így dollár tízmilliókat értek, segíteni fog neki megtartani a helyét. Az ülésére Wehrlein is esélyes, az ő nevében a Mercedes tárgyal.
Ezúttal Alonso McLarenje az első fecske a pályán. A Sky közben arról számol be, hogy a Mercedes a 2017-es kormánykerék prototípusát teszteli.
Alonsóhoz hasonlóan ők is a lágy gumikat kapták meg. Közben egy hajszállal még melegebb lett, már 30 fok van. Alonso a 13. helyen kezdett.
Ezúttal a lágy keveréken. Lássuk, mire megy ezzel! Verstappen csak 3-4 tizeddel volt lassabb nála. Upsz, Grosjean elrontotta a 6-os kanyart! Nagy baj nem történt, átvágott a bukótéren. "Nem tudom, miért, de kétszer is elvesztettem az irányítást az autó felett" - mondja.
A lágy gumikon is abszolút legjobb részidőt ért el a középső szektorban, úgyhogy majdnem jobb időt ment, mint az előbb a szuperlágyakon, de így is Hamilton mögött maradt. Nagy lett a forgalom, 16-an vannak kint a pályán.
Letakarták, tolják vissza a szerelők. Grosjean megint kicsúszott, ezúttal az 1-es kanyarnál - úgy tűnik, megint a fékekkel küszködik.
Egy új szett lágy gumin 0,434 mp-re csökkentette a hátrányát. A Mercedes szempontjából egyáltalán nem mindegy, hogy a Red Bull mennyire tud közel kerülni hozzájuk a hétvégén.
Mindketten a lágy gumikon vannak, az ausztrál a 4., a német a 6. helyre kapaszkodott fel. Egy hajszállal mindketten lassabbak a csapattársuknál.
Uh, nem kezdődik jól az utolsó F1-es hétvégéje: a McLaren elromlott alatta, ki is szállt, és levette a sisakját a garázsban.
Míg Rosberg túl szélesen fordult az utolsó kanyarban, ő középen abszolút legjobb részidőt ért el, és 1:42.869-es ideje révén 0,374 mp-re növelte az előnyét a csapattársával szemben. Akit most már Verstappen is 5 századra megközelített... Vettel megelőzte Räikkönent, de Verstappennél 7 tizeddel lassabb, ugyanolyan (lágy) gumikon.
Egy órán is túl így állunk: Hamilton, Rosberg, Verstappen, Ricciardo, Vettel, Pérez, Räikkönen, Massa, Celis, Grosjean, Gutiérrez, Bottas, Magnussen, Alonso. Pérez a szuperlágy, Celis az ultralágy gumikon ment, a többiek a lágyakon.
Egyértelműen fékrobléma okozta, így nézett ki:
Ezért vesztegel a garázsban. Közben a két Mercedes visszatért a bokszba, akárcsak a két Red Bull, de Ricciardo előtte még 7 századon belülre került Verstappenhez képest.
A családja nőtagjaival cseveg, amíg az autóját javítják.
A Sky szerint szivárgott a hűtővíz, a Renault most fejezte be a javítást. A dán a 15. helyen áll, eggyel van Palmer mögött.
Tegnap elismerte, hogy több területen is muszáj lesz fejlődniük. Korábban azt mondta, katasztrófának nem lehet nevezni az évüket, bár győzelmet nem arattak.
Az utolsó 10 perchez érkezve megkezdődött az edzés utolsó rohama. Rosberg és Hamilton is visszatért a használt szett lágy gumin, míg Sainz egy új szett szuperlágyon felkapaszkodott a 8. helyre, megelőzve Massát.
Úgy tűnik, a Mercik most hosszabb etapra készülnek a végén, az utolsó körét Hamilton 1:47.443, Rosberg 1:47.692 alatt tette meg. Hamilton az előbb meg is kérdezte a rádión a csapattól, hogy mennyi a célidő.
Ez sem fordul elő gyakran, nem is emlékszünk ilyesmire: a három sportfelügyelő egyike ezen a hétvégén egy hölgy, Silvia Bellot. A veterán elnök, Paul Gutjhar helyére ugrott be "a kivételes körülményekre" való tekintettel.
Szóval Hamilton maradt az élen, mögötte Rosberg végzett, aki csak egy hajszállal előzte meg Verstappent és Ricciardót, a Ferrarik további 7 tizeddel lemaradtak. Köszönjük a figyelmet! Ezzel a hangulatos képpel búcsúzunk...