Lewis Hamiltonnak nem akadt komoly ellenfele az Ausztrál Nagydíj második szabadedzésén, amelyen fél másodpercet vert mindenki másra. Sebastian Vettel ugyan beférkőzött a két Mercedes közé, de a Ferrari nem mutatott olyan átütő erőt, mint a teszteken, és a 4. helyen végző Kimi Räikkönen is elismerte, hogy a napjuk nem volt zökkenőmentes.
Hamilton leadta az első figyelmeztető lövést új csapattársának, Valtteri Bottasnak is, akinél a rövid és a hosszú etapokon egész nap fél másodperccel gyorsabbnak tűnt, és aki így először kaphatott valódi ízelítőt a rá váró kihívásról.
A brit klasszis az ultralágy gumikon 1:23.620-as eredményt ért el, máris 1 tizedmásodpercen belül megközelítve Vettel 2011-es körrekordját.
Bottas többször le is sodródott, egyszer pedig majdnem megpördült az edzés során, de 9 ezredmásodperccel így is kikapott a gyorsabbik Ferraritól.
Igaz, a végeredmény nem feltétlenül volt reprezentatív, mert pont akkor lépett érvénybe dupla sárga zászló Felipe Massa Williamsének lerobbanása miatt, amikor az élmezőny tagjai – köztük a Mercedes párosa és Vettel – az időmérő-szimulációjuk első körét teljesítették volna az ultralágy gumikon. Emiatt el kellett venniük a gázt, és mire újra ráléphettek, a gumijaik már nem voltak ideális állapotban. Räikkönen kivétel volt, ő ugyanis később vágott neki az időmérő-szimulációjának.
A Red Bull nem tűnt annyira erősnek, mint délelőtt: Daniel Ricciardo és Max Verstappen a Mercedesek és a Ferrarik mögött végzett, még Vetteltől is 5-8 tizeddel elmaradva. Verstappen azonban a szuperlágy Pirelliken tette meg a legjobb körét, mivel egyszer lesodródott a pályáról, és a „fűnyírás" közben megsérült az autóján a padlólemez, amely javításra szorult, így többé nem tudott kimenni a pályára.
Amikor a csapatok az edzés második felében hosszú etapokat tettek meg, a Mercedes fölénye még meggyőzőbbnek tűnt.
A Toro Rossók ekkor feltűnően gyorsak voltak, és Carlos Sainz a tabellán is 7. lett, megelőzve a Haas versenyzőjét, Romain Grosjeant, valamint Nico Hülkenberget, aki már a Renault-t képviseli.
A McLarenek ezúttal lerobbanás nélkül túljutottak a napon, és Fernando Alonso a tűrhető 12. helyen, a két Force India között zárt. A Williamsnek viszont gondjai voltak: Massa váltója üresbe kapcsolt, aztán nem reagált, de a brazil versenyző úgy vélte, nem az romlott el, hanem elektromos problémáról volt szó. Kevin Magnussen is csupán 8 kört tudott a pályán tölteni, mert a hűtővíz szivárgása, illetve az abból eredő túlmelegedés a garázsban tartotta az autóját.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!
A magyar idő szerint hajnali nyitóedzéssel megkezdődött a Forma-1 2017-es idénye Melbourne-ben, ahol szép, napos, bár kissé szeles idő fogadta a csapatokat.
Az hamar kiderült, hogy a Mercedesszel újra számolni kell, ahogy az várható volt. Lewis Hamilton csaknem 6 tizedmásodpercet saját csapattársára, Valtteri Bottasra is, de a Mercedes előnye nem tűnt olyan óriásinak, ha figyelembe vesszük, hogy a mezőnyből egyedül ők vetették be az ultralágy gumikat. A Red Bull a szuperlágyakon is meglepően jó tempót diktált az új aerocsomaggal, míg a Ferrari nem erőltette meg magát: azon az alapon, hogy a még nyers, poros pályán úgysem tanulhatnak sokat, össz-vissz 26 kört tettek meg. Délután a csapatok már megteszik majd az első hosszú etapokat is, úgyhogy több derülhet ki az erőviszonyokról.
Ez meglátszik a hőmérsékleten is: bár 23 fok van, az aszfalt hűvösebb, mint délelőtt volt, csak 28 fokos egyelőre. Az Albert Parkban egyébként rögtön megmutatkozott az új autók tempója. Hamilton 1:24.220-as ideje 5,5 másodperccel volt jobb, mint amivel tavaly nyerte ugyanezt az edzést, igaz, a Pirelli most először elhozta Melbourne-be az ultralágy gumikat is. Vettel 1:23.529-es körrekordja szinte biztosan jócskán megdől a hétvégén.
És Grosjean máris kihajt a pályára a Haasszal, aztán követi csapattársa, Kevin Magnussen is. Mindketten a szuperlágy gumikat használják, ez a skála közepén van itt.
Úgy tűnik, egyelőre most sem siet ki a pályára. Délelőtt alig volt kint, nem sok derült ki a Ferrari tempójáról. Alonso sincs még a pilótafülkében. A McLaren az első edzésen nem váltotta meg a világot, de legalább nem robbant le, és a versenyzői megtettek 32 kört. Alonso a tisztességes 14. helyen végzett, igaz, 2,9 mp-vel elmaradva Hamiltontól. Az autója most bakon áll, és szerelik, akárcsak Verstappen Red Bullját.
Grosjean 1:26.912-vel vezet. Kihajtott a pályára Vandoorne is, aki délelőtt utolsó lett a McLarennel, de az autóján sokáig dolgoztak.
Stroll, Kvjat, Ricciardo és Ocon is aktivizálta magát, úgyhogy a két Haasszal és Vandoorne-nal együtt most heten vannak kint. Grosjean pár másodpercre fűnyíróvá változtatta az autóját egy elfékezés után. Az F1-et egyes szolgáltatók az idéntől már UHD felbontásban közvetítik, ez a jelenet jól mutathatott!
Fékproblémák? A Haas a télen is tovább küszködött velük. Ricciardo a lágy gumikon 1:27.025-tel kezdett, ami a 2. helyre elég Grosjean mögött. Hamilton is megjelent a pályán.
A szuperlágyakon 1:26.367-es kört futott, 24 ezredet verve Kvjatra, aki viszont a lágyakon volt. Csakhogy érkezik Hamilton...
Előtte már ment egy lassút, most 1:25.283-as időt ért el, pedig a lágy gumik vannak a Mercedesén. Bottas gyorsabb körön van, de a szuperlágy Pirelliken...
De 1:25.149-es idejével a szuperlágyakon is alig 0,134 mp-t vert Hamiltonra.
Ő is a szuperlágy gumikat kapta meg az első etapjához, és Bottasnál 62 ezreddel hamarabb ért körbe az Albert Parkban. Vettel ugyanezeken a gumikon érkezik.
A második szektorban abszolút legjobb részidőt ért el, de az utolsóban beragadt Hamilton mögé, aki épp egy lassabb kört ment. Räikkönennek viszont Stroll-lal akadt egy félreértése: feltartotta a Williams újoncát, mert a rádión azt mondták neki, lassú körön van, pedig nyomta a gázt. Hamilton közben javított, és már a 2., 9 ezreddel Räikkönen mögött.
Alonso McLarenjét és Verstappen Red Bullját szerelik. Vettel közben a szuperlágy Pirelliken 1:24.926-tal az élre ugrott, míg Räikkönennek a mérnöke azt mondta a rádión, "gőzöm sincs, Stroll mit művelt az előbb, mer ta kör végén mégis bement a bokszba."
20 perc után így állunk: Vettel, Räikkönen, Hamilton, Bottas, Sainz, Massa, Kvjat, Pérez, Grosjean, Ericsson, Ricciardo, Magnussen, Hüllkenberg, Plamer, Ocon, Vandoorne, Stroll, Wehrlein.
A Red Bull javítását befejezték, a szuperlágy gumikon küldték ki a pályára. Hamarosan Alonso McLarenjével is végeznek. Sőt, e pillanatban ő is megjelent!
Upsz: Palmer Renault-ja alaposan összetörve áll a célegyenes elején. Piros zászló...
A célegyenesre ráfordító jobbosban röviddel a bekormányzás után megforgott, és a bal oldali gumifalba csapódott. Túl korán adott gázt? Kicsit furcsa baleset volt, de a kár jelentős: az RS17 hátsó szárnya letört, és a bal hátsó futóműve is megroggyant. Ezzel Palmer ma már aligha tér vissza a pályára.
Pedig Palmer az eddigi legjobb körében járt egyébként. A garázsba visszatérve rögtön a számítógéphez sietett, hogy a telemetrián megnézze, ő hibázott-e. Egyelőre nem tudhatjuk, mert az autó fara nem a terhelésváltásnál, de úgy tűnt, még a kigyorsítás előtt tört ki.
Prost rosszallóan ingatta a fejét a balesetet látva, és itt van a helyszínen a nagyfőnök, Jerome Stroll is. Közben újraindult az edzés, még 58 perc van hátra. A Renault-t tréleren visszaszállítják a bokszba.
Ő nem sokkal a megszakítás előtt ment ki először, úgyhogy van mit behoznia. Vettel és Grosjean az ultralágyakon követi, vagyis alighanem megkezdődnek az időmérő-szimulációk. Kiderül, mit tud a Ferrari?
Úgy tűnik, a váltója beragadt üresbe, úgyhogy le kellett parkolnia a Williamst a 11-es kanyarnál. Ott sárga zászlók vannak, ami kicsit lassítani fogja az időmérő-szimulációkat.
Az első szektorban Hamilton és Bottas 1-2 tizeddel gyorsabb volt az ultralágyakon Vettelnél, de aztán mindannyiuknak lassítaniuk kellett a dupla sárga zászlók miatt. Most újra próbálkozhatnak, mert a Williamst kitolták a pályáról, viszont Grosjean sodródott le az imént. Verstappen, még a szuperlágyakon, 87 ezreddel megközelítette Vettelt, így már ő a 2.
1:23.620-as kört ment a Mercedesszel, viszont Vettel gyorsabb volt Bottasnál. A Mercedesekkel ellentétben ő az első szektorban nem javított a korábbi részidején, de összességében 0,547 mp-vel elmaradt Hamiltontól. Bottas megint majdnem 6 tizeddel volt lassab ba csapattársánál. Vajon tud ennél többet is? Lehet, hogy sokkolni fogja Hamilton tempója.
Ő tiszta körülmények között teljesítette volna az első körét az ultralágyakon, csakhogy elrontotta az első kanyart, és kicsit kisodródott. Most újra próbálkozik...
A második körét zavartalanul tudta befejezni, de 4 tizeddel lassabb volt Vettelnél, úgyhogy csak a 4. helyen áll. Ricciardo most hajtott ki a bokszból az ultralágyakon.
Martin Brundle a 11-es kanyar mellől figyel, és azt mondta, "ha ilyen gyorsan kellene átmennem ezen a kanyaron, eleredne az orrom vére is." Vandoorne közben megelőzte Alonsót, és a 15. helyen áll, de ehhez az ultralágy gumikra volt szüksége.
Ez már az 5. köre az ultralágyakon, az első két szektorban mégis egyéni legjobb részidőt ért el, bár összességében csak pár századot faragott le az előző eredményéből. A Ferrarik egy körrel többet töltöttek a pályán az időmérő-szimulációjuk során, mint a Mercedesek. Ricciardo is megtette az első körét az ultralágyakon, de csak 5. lett. Hamiltontól 1 másodpercre, Vetteltől félre van.
Elég rendesen lement a rázókövön túlra, a Red Bull a füvön és a kavicságyon pattogott át. Közben úgy tűnik, a Mercedesek hozzá is látnak a versenyszimulációjukhoz, mégpedig az ultralágy gumikon.
Bő 50 perc után így állunk: Hamilton, Vettel, Bottas, Räikkönen, Ricciardo, Verstappen, Sainz, Grosjean, Hülkenberg, Kvjat, Pérez, Ocon, Massa, Ericsson, Stroll. Hamilton épp a rajtolást gyakorolta.
Az F1 új sportszakmai főnöke nem vesztegeti az idejét: Toto Wolff-fal és Niki Laudával beszélget a Mercedes bokszában. Közben Sainz, Grosjean és Hülkenberg is nekilátott a hosszú etapjának, Vettel pedig készül rá. A Renault versenyzője a lágy gumikat használja, a többiek az ultralágyakat.
Az ultralágy gumikon 1:26.000-ra faragta le az idejét, ezzel beférkőzött a Force Indiák közé. Nem is rossz. Hamilton azonban a hosszú etapja elején is 1:27.5-öt tudott - amúgy gyakorlatilag minden körben fél másodpercet ver Bottasra, ami nem túl jó ómen az ifjú finn számára.
Ő a többséggel ellentétben ezen a keveréken teljesíti az első hosszú etapját, és egyelőre 6-8 tizeddel lassabb körönként, mint a Mercedesek, bár eléggé küszködik a forgalommal. A Red Bullok és a McLarenek még nem kezdték el a versenyszimulációikat.
Befejezte az ultralágyas etapját, és ő is a szuperlágyakra váltott. Az előbb majdnem megpördült, de megfogta valahogy. Most óriási a forgalom odakint, 16-an vannak a pályán. A Ferrari megosztja a a gumikat a pilótái között, Räikkönen az ultralágy Pirelliken kezdett.
Több 1:27-es kört is ment az ultralágy gumikon, ami a többi csapatnak nem igazán jött össze, bár Sainz a szuperlágyakon is ment egy 1:27.9-et az előbb. A hosszú etapon egyelőre sem Bottas, sem Ricciardo és a Ferrarik nem tudták tartani a lépést Hamiltonnal.
Emiatt sárga zászló is volt, valaki nyilván eltalálta kanyarodás közben. Hamilton már 24 kört tett meg a jelenlegi szett ultralágyon, és még a legutóbbit is 1:28.372 alatt teljesítette, aztán bement a bokszba. Most négyen is a lágy Pirelliken köröznek - a csapatok még nyilván nem biztosak a vasárnapi stratégiában. A tavalyi adatok az új autókkal nem sokat érnek.
A Sauber a kavicságyban ragadt, VSC fázist rendeltek el. Hamilton előzőleg a lágy gumikon folytatta a versenyszimulációját, mégpedig azokon is egy újabb 1:27-es körrel. Veszélyes! A Mercedesnek a hosszú etapokon egyelőre senki nem ér a nyomába. Érdekes módon még a Toro Rosso tempója feltűnően jó, a Ferrari és a Red Bull egyelőre nem mutat túl meggyőző formát.
Verstappenét az időmérő-szimulációja óta javítják, úgyhogy ő nem tudott részt venni a hosszú etapokban. A Red Bullnak így nem lesz túl sok adata a gumikról, ez hátrányt jelenthet.
Hamilton nyert Vettel és Bottas előtt, de a hosszú etapokon még nagyobb volt az előnye, mint a rövideken, a Mercedes tehát megint feladta a leckét a többieknek. Köszönjük a figyelmet! Nemsokára jelentkezünk az eredményekkel és az összefoglalóval, délután pedig a köridők részletes elemzésével is. Szép napot!