Vettelé és Räikkönené az első rajtsor Szocsiban
2017. április 29. 13:42
Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen szerezte meg az első két rajthelyet a vasárnapi Orosz Nagydíjra. A 2008-as Francia Nagydíj óta először fordul elő, hogy két Ferrari kisajátítja az első rajtsort, ráadásul megtört a Mercedes 18 verseny óta tartó sorozata a pole pozíciók megszerzése terén. Valtteri Bottas és Lewis Hamilton ezúttal a 3-4. helyet szerezte meg.
A hétvége előtt sokan előre odaadták volna a sikert az eddigi három Orosz Nagydíjat megnyerő Mercedesnek, a Ferrarinál még pénteken is úgy vélték, hogy a Mercedes csak altat, ezért nem tudtak a leggyorsabbak lenni az edzéseken, de az időmérőn bebizonyosodott, hogy a Ferrari nem véletlenül nyerte meg mindhárom szabadedzést az időmérő előtt.
Már az is szokatlanul nagy magabiztosságra utalt a részükről, hogy a mezőnyben egyedüli csapatként szuperlágy gumival indították útra a két autójukat, miközben mindenki más a gyorsabb, szuperlágy keveréket választotta, de így is simán továbbjutottak a Q2-be, ahol elhasználták a megspórolt szettet, de ez egyáltalán nem befolyásolta az eredményeket.
Az már a korábbi edzéseken is látszott, hogy a Mercedesnek szüksége van egy melegítő körre
a felvezető kör után, hogy megkezdhessék a mért kört, a Ferrarik viszont rögtön a lovak közé csaptak. A Q3-ban először Räikkönen volt a leggyorsabb, Vettel az utolsó szektorban több kisebb hibát is elkövetett, így Bottas befért elé, de Hamilton nem, ő már akkor is csak a 4. helyet érte el.
Hamilton a következő etap elején kisebb versenybe keveredett Nico Hülkenberggel, de később azt mondta, hogy ez nem hátráltatta. Mégsem tudott ma felnőni Bottas tempójához, hiszen csapattársánál is majdnem fél másodperccel lassabb volt, a pole pozíciót végül megszerző Vetteltől pedig egy kicsivel még többet kapott.
Bár az utolsó mért kör elején Vettel és Bottas is gyorsabbnak tűnt Räikkönennél, javítani csak a négyszeres világbajnok tudott,
aki így a 2015-ös Szingapúri Nagydíj óta először ünnepelhet pole pozíciót Szocsiban, ráadásul az esélyei is igen jók, hiszen az eddigi három Orosz Nagydíj mindegyikét az első sorból nyerték meg a Mercedes versenyzői.
Az már korábban is nyilvánvaló volt, hogy váratlan esemény híján a Red Bull az időmérőn nem lesz esélyes arra, hogy beleszóljon a Mercedes és a Ferrari csatájába, és ez beigazolódott, mivel Daniel Ricciardo 1,7 másodperces hátránnyal csak az 5. lett, Max Verstappen pedig a következetesen autózó Felipe Massával sem bírt, és kénytelen a 7. hellyel megelégedni.
Az eredmények tekintetében nem születtek meglepetések,
bár Hülkenberg 8. helye megint kiemelkedő eredmény főleg azután, hogy Jolyon Palmer a Q1 végén összetörte a motorcsere után újjáépített Renault-t, és csak a 16. lett. Sergio Pérez és Esteban Ocon megint hozta a 9-10. helyet, ami versenyben tartja a Force Indiát a Williams jobb eredményeivel, és Felipe Massa pontjaival.
A kiesők között elsősorban Romain Grosjean utolsó helye okoz csalódást, a Haas a pénteki edzések után visszatért a Brembo fékjeihez, de csapattársával ellentétben még a McLarenekkel és a Sauberekkel sem bírt el. Kevin Magnussen megelőzte az autójával a Q1-ben még elégedett Fernando Alonsót, aki a Q2-ben már ismét morgott, mert csak az utolsó lett a csoportban, és kiesett.
Az eddig ismert büntetések miatt a 11. helyezett Carlos Sainz visszaesik a 14. helyre
a Bahreinben történt baleset miatt, és Stoffel Vandoorne is elveszíti a 17. rajthelyét, mert a McLaren a Honda erőforrás több alkatrészét is kénytelen volt kicserélni, így összesen 15 helyes büntetést kapott, és az utolsó helyről kezdheti majd az Orosz Nagydíjat.
Köszöntjük olvasóinkat az Orosz Nagydíj időmérőjének élő közvetítésében! A hétvége előtt úgy tűnt, hogy a Mercedes előnyben lehet, a helyzet azóta viszont árnyaltabb lett.
A 2015-ös Szingapúri Nagydíj óta nem szereztek pole pozíciót és a 2008-as Francia Nagydíj óta nem sajátították ki az első rajtsort. Az aszály vége ma eljöhet a számukra.
Eddie Jordan a brit Channel 4 műsorában komoly fejleményekről számolt be.
Jordan azt is hozzátette, hogy értesülése szerint a Honda jövőre a Sauber motorszállítója lesz, és Fernando Alonso átigazol a Renault-hoz. Ezek természetesen továbbra is csak pletykának számítanak, de Jordan korábban előre megmondta, hogy Lewis Hamilton átigazol a Mercedeshez és azt is előre tudta, hogy Alonso a McLaren pilótája lesz. Juszuke Haszegawa, a Honda F1-es programjának vezetője pénteken azt mondta, több csapattal is tárgyalnak a motorszállításról.
Biciklizéssel készül az F1-es visszatérésre Jenson Button "mert a közösségi médiában azt látta, hogy így szokás." Button korábbi csapattársa, Fernando Alonso helyén vezet majd a Monacói Nagydíjon, egy hónap múlva.
A Renault a harmadik szabadedzésen romlott el, de a szerelők már végeztek is a motorcserével, így a brit pilóta részt vehet az időmérőn. Stoffel Vandoorne autójában ezt már tegnap elvégezték, de két alkatrésszel is túllépte már a keretet, így ő 15 rajthelyes büntetést kap, és Carlos Sainzot is hátrasorolják 3 hellyel, mert Bahreinben felöklelte Lance Strollt.
Majdnem egy évvel ezelőtt, a tavalyi Monacói Nagydíjon fordult elő utoljára, hogy nem egy Mercedes indult a pole pozícióból. Akkor Daniel Ricciardo volt a leggyorsabb. 2008-ig kell visszalapozni a történelemkönyvben, hogy az utolsó Ferrari első sort megtaláljuk, akkor Kimi Räikkönen indult az élről.
Sainz már a pályán, és készülődnek a Mercedesnél is.
Nem kísérleteznek a keményebb keverékekkel, Sainz és Alonso is rögtön a lila jelzésű ultralágy gumikkal kezdte az edzést. Az élmezőny talán bevállalja a szuperlágyat, de ez sem biztos.
A McLaren őt is kiküldte a pályára ultralágy gumikkal, pedig az autó tempójának ismeretében a rajtbüntetés miatt holnap szinte biztos, hogy az utolsó helyről indulhat csak. Mégis, úgy tűnik, a tesztlehetőséget fontosabbnak tartják, mint azt, hogy spóroljanak a futásteljesítménnyel.
Mindketten lassú mért kört teljesítettek, sőt Hamilton is, most csapnak a lovak közé. A Ferrari kockáztat, egyedüliként szuperlágy gumival küldték ki Vettelt a pályára.
Kiszélesítette a pályát és időt veszített, ezzel még nincs értékelhető köre, és a kiesők között van. Bottas vezet 1:34.177-tel ultralágy gumikkal, Vettel és Räikkönen követi őt szuperlágy gumikon 0,9 és 1,1 másodperc hátránnyal. Mögöttük Verstappen és Hülkenberg jön, ultralágy gumikkal és nagy hátránnyal.
A Mercedes pilótája 1:38.041-re faragta a köridőt és még mindig vezet, már Hamilton előtt, aki 0,368 másodperces hátránnyal követi. Egyelőre nem jön ki neki a lépés.
Vettel továbbra is figyelemre méltó tempót megy, 0,452 másodperc hátrányban van Bottashoz képest, de a szuperlágy gumikat használta. Räikkönen szintén szuperlággyal egyelőre 0,9 másodpercre van Bottastól.
Belátták, hogy Vettel miatt szükségük lesz ilyenekre, bár ez Wolff szerint nem ugyanaz. Itt fejtettük ki, hogy milyen politikát fognak alkalmazni.
Eddig mindkét McLaren kiesésre áll, Alonso 0,38 másodpercre van az utolsó továbbjutó helytől. Vandoorne csak a 18. helyezett.
Wehrlein, Ericsson és Grosjean van még veszélyben.
A brit pilóta autóját megdobta a rázókő, és a Renault a szemközti gumifalban landolt. A szerelők hiába cseréltek megfeszített munkával motort az autójában, most ismét munkához láthatnak. Alonso közben megint megmentette a McLarent, a 14. helyen továbbjutott.
A kiesők:
16. Jolyon Palmer
17. Stoffel Vandoorne (+15 hely)
18. Pascal Wehrlein
19. Marcus Ericsson
20. Romain Grosjean
Lehet, hogy lesz némi csúszás, mert Palmer csattanása miatt javítani kell a gumifalat. Nem sokkal korábban Pascal Wehrlein is megpördült, ő viszont elkerülte a falat, és úgy tűnt, hogy mást sem akadályozott a hibájával.
A rádión azt mondta, hogy jó az autó balansza, jó érzetet ad és jó a tapadás is. A motorról nem mondott semmit.
Palmer autóját még próbálják eltávolítani a bukótérből, dupla sárga zászlók is érvényben vannak, de a mezőnyt már kiengedték a Q2-re. Stroll volt az első a bokszból kifelé és a Q1-ben az övé volt a legnagyobb sebesség is.
A Ferrari is ultralágy gumikra váltott, és Räikkönen 1:34.053-mal rögtön az élre is állt. A két Mercedes melegítő körrel kezdett, de a következő körben már ők is gyorsultak.
Bottas 1:33.264-gyel 0,7 másodpercet vert Räikkönenre és 0,496 másodpercet Hamiltonra is. A meglepetést viszont igazán Vettel jelenti, mert ő is csak 0,774 másodperces lemaradást tudott összehozni, és csak a 3. helyre ért oda.
A Sky Sports szerint a Ferrari rosszkor küldte ki Vettelt a pályára, aki a felvezető körén feltartotta a már mért kört teljesítő Räikkönent. Sok nem múlik ezen, simán továbbmennek. A további sorrend: Verstappen, Hülkenberg, Massa, Ricciardo, Ocon, Stroll.
A Mercedesek 4 körös etapokat futnak az ultralágy gumikkal, a kivezető után egy melegítő kör is megelőzi a mért kört és a levezető kört, a Ferrarik viszont kihagyták a melegítő kört, így egy körrel "újabb" gumikkal rajtolhatnak holnap.
A Ferrari meglepetésre újra kiküldte a pályára a két pilótáját, most elhasználják azt a gumiszettet, amit megspóroltak a Q1-ben. Kívülről nehéz látni ennek az értelmét, maximum azt mutatja, hogy a Q3-ban csak egy etapot terveznek, és a futamon sem akarnak két etapot futni ultralágy gumival.
Sejtették, hogy ez nem az ő hétvégjük lesz, de a Red Bull így is nagyon lassú. Verstappen most éppen 1,957 másodperc hátrányban van Bottas mögött, Ricciardo 2,219 másodpercet kapott az Ezüstnyíltól, de még van másfél percük javítani.
A 2007-es világbajnok 0,399 másodpercre megközelítette Bottast, Vettel nagyon gyors körön volt, de hibázott, és kénytelen volt beletörődni a 4. helybe.
11. Carlos Sainz (+3 hely)
12. Lance Stroll
13. Danyiil Kvjat
14. Kevin Magnussen
15. Fernando Alonso
A kérdés, hogy az élmezőnyben ki tudja feljebb tekerni a motorját, és ki tud hibamentes kört futni Szocsiban. Valószínűleg egy hosszabb etapot teljesít majd a mezőny.
Mintha az esőtől félnének, de egy felhő sincs az égen. Bottas halad kint elsőként, Hamilton jött másodikként, de Hülkenberg rátapadt, és megelőzte a Mercedest. Fél körrel később jön Räikkönen és még később Vettel is.
Bottas elkezdte a mért körét, de néhány kanyar után elengedte Hülkenberget és besorolt Hamilton mellé. A Renault mintha megzavarta volna a két Mercedest, akik még csak melegítő kört futnak, Hülkenberg viszont komolyan rákapcsolt és 1:35.412-t ért el.
1:33.253 a referenciaidő, Vettel ennél 173 ezreddel lassabb, az utolsó szektorban többször is korrigálnia kellett. Egyelőre Verstappen és Pérez követi őket Hülkenberg előtt.
A finn pilóta továbbra is vezet honfitársa, Bottas előtt, Vettel egyelőre a 3. helyezett, Hamilton viszont hibázott, és csak a 4. helyre ért oda 1,2 másodperc hátránnyal. A további sorrend: Ricciardo, Verstappen, Massa, Pérez, Hülkenberg, Ocon.
Jön utána Bottas és Hamilton is, Räikkönen egyelőre a bokszban várakozik, még szűk másfél perce van, hogy ő is megjelenjen.
Az első kanyar előtt érte utol Daniel Ricciardót, aki lehúzódott előle, de így is megzavarhatta. Vettel el is emelte a lábát a gázról, de valószínűleg lesz még ideje még egy mért körre.
A négyszeres világbajnok volt az egyetlen, aki javítani tudott az utolsó körében, 1:33.194-gyel az övé a pole csapattársa, Kimi Räikkönen előtt. Ez 2008 óta az első alkalom, amikor a Ferrarik kisajátítják az első sort. Bottas és Hamilton foglalhatja el a második sort, mögöttük Ricciardo, Massa, Verstappen, Hülkenberg, Pérez és Ocon zárta az edzést.