Hamilton megdöntötte Schumacher rekordját, a Ferrari leszerepelt
2017. szeptember 02. 13:38
Sokáig kérdéses volt, hogy megrendezik-e az Olasz Nagydíj időmérőjét az esőben, de több mint két és fél órányi halogatás és várakozás után végül már szombaton kialakult a rajtsorrend a versenyre. A program tulajdonképp a terveknek megfelelően elindult, de 4 és fél perc után megszakították, amikor Romain Grosjean balesete rávilágított, hogy a pálya alkalmatlan a vezetésre.
"200 km/ó felett mentem. A feltételek nem voltak megfelelők ahhoz, hogy pályára lépjünk. Már a felvezető körön is panaszkodtam, hogy túl sok a víz, és nem láttam semmit" - panaszkodott a francia, akinek az autója megcsúszott a célegyenesben, és az irányíthatatlan szánkázás után nagy mázlival úgy állt meg, hogy a megpördülés során csak kicsit horzsolta a pálya két oldalán a palánkot, így alig károsodott a Haas.
Ezután negyedóránként körbement a Safety Car, hogy felmérje a terepet, de a versenyirányítás a hol eleredő, hol elálló esőben sokáig úgy ítélte meg, hogy a körülmények nem biztonságosak.
A Mercedes versenyzői, Lewis Hamilton és Valtteri Bottas a PlayStationön játszva ütötték el az időt, Felipe Massa a Williams tagjaival focizgatott a garázsok előtt, Esteban Ocon és Daniel Ricciardo belekóstolt az operatőrködésbe.
16:40-kor aztán folytatódhatott a program, és az időmérő hátralevő része különösebb fennakadás nélkül lezajlott, egy-két kicsúszást és megpördülést leszámítva nem is hibáztak sokat a pilóták.
Szenvedett a Ferrari
A Q1 végén – amely nem hozott meglepetést, Grosjeanon és a Saubereken kívül Kevin Magnussen és Jolyon Palmer búcsúzott – már többen kipróbálták az intermediate gumikat, de a Q3-ra ismét felerősödött a zuhé, így a legfontosabb körökön ismét az extrém esőgumiké volt a főszerep.
A Ferrarinak ez nem ízlett, ezért Kimi Räikkönen és Sebastian Vettel csak a 7-8. helyen zárt a rangsorban,
jóllehet, a Red Bullok büntetésével mindketten 2 kockával előrébb lépnek majd a rajtrácson.
"Nem tudom, mi volt a probléma. Meglepett, milyen gyorsan mentek a többiek, mi nem tudtuk tartani a tempójukat - nyilatkozta Vettel. - Sok dolgot meg kell néznünk. Valami nem működött."
Elvesztette a fonalat Bottas is a Q3-ban, aki a Ferrarik elől, a 4. pozícióból rajtolhat majd.
A Q3-ban egyre erősebben esett, és én nem tudtam bekapcsolni a gumikat, miközben másoknak sikerült. Szenvedtem"
- ismerte el.
Hamilton megdöntötte Schumacher pole-rekordját
Hamilton ellenben az egész időmérőn szárnyalt, és az utolsó pillanatban megfutott körével önerőből is megkaparintotta a pole pozíciót – anélkül is ő indulhatna az élről a Max Verstappent és Ricciardót sújtó büntetésáradat miatt, de így végül a tabellán is megelőzte őket. Ezzel már egyedül tartja az F1-ben szerzett pole pozíciók rekordját.
"69, el sem hiszem - mondta. - Egy legendás pályán értem el (a rekordot), és este egy kis tésztával fogom megünnepelni."
A meglepetések nem maradtak el a nehéz körülmények között: Bottast és a Ferrarikat megelőzte az első teljes idényét futó fiatal Lance Stroll és Esteban Ocon, akik a Red Bullt érintő hátrasorolásból eredően a 2-3. helyről várhatják a rajtot.
"Jónak éreztem az autót, szimplán jól szórakoztam. Még sohasem vezettem F1-es autót esőben, úgyhogy egyszerűen csak bedobáltam a kanyarokba - nyilatkozta a williamses Stroll. - Az előző hétvégéken sokat szenvedtem, de ma minden összeállt."
Csapattársa, Felipe Massa is bejutott a Q3-ba, aki Stoffel Vandoorne McLarenjét megelőzve 9. lett.
Üdvözlünk mindenkit! Ősziesre fordult az idő Monzában, gyakorlatilag megállás nélkül szakad az eső. A holnapi versenyre azonban ismét száraz időt jósolnak.
A délelőtti edzésen bő negyedórát gyakorolhattak a csapatok, az első 44 percben az FIA nem engedte pályára az autókat. A legtöbb kört a Safety Car tette meg, az élcsapatok pilótái a tréning végén is csak tapogatózni mentek ki. Most muszáj lesz nekik is aktivizálni magukat. Az autók beállítása egyébként fogas kérdés, mert egy-két kivételtől eltekintve a száraznak ígérkező futamra már nem lehet változtatni rajtuk.
A Red Bull hiába villogna az esőben, az új motorkomponensek miatt kapott büntetésekből kifolyólag ez semmit sem érne. Aztán a spanyol kontingens, Alonso és Sainz mellé felírhatjuk a Renault pilótáit is a hátrasorolás előtt állók közé: az előbb derült ki, hogy Hülkenberg 10 (ötödik MGU-H), Palmer (ötödik MGU-H és turbó) 15 rajthelyes büntetést kap. Ember legyen a talpán, aki kisalibizálja a rajtsorrendet, de a futam előtt meg fogjuk mutatni.
A célegyenesre vezető Parabolica kanyar kijáratánál mára új kerékvetőket helyeztek el, hogy a versenyzők ne jussanak előnyhöz a pálya kiszélesítésével. A csuromvizes pályán ma azonban nem kell elrettenteni őket ettől, hiszen a csúszós fehér csíkokat alapból érdemes kerülni.
Kíváncsian várjuk, meglepi-e valaki a Ferrarit és a Mercedest a nehéz feltételek közepette. 2008-ban Vettel a középszerű Toro Rossóval pont ilyen körülményekben sokkolta a világot a pole pozíció, majd vasárnap a győzelem megszerzésével.
A világbajnoki címért küzdő csapatok között meglepően jó a viszony – itt elolvashatják, Toto Wolff és Maurizio Arrivabene mit gondolnak, miért van béke.
Hiába, van, hogy a legegyszerűbb megoldás a leghatékonyabb. Például olyan problémák ellen, mint a vizes cipők...
A beszámolók szerint javulnak a körülmények, de még mindig esik. A Saubernél közben Wehrlein motorcseréjét próbálják befejezni, hogy a német versenyző ne veszítsen időt a Q1-ből.
Ezzel a Felipe Massáról készült képpel illusztráljuk a nehéz körülményeket:
3 perc múlva kezdődik az Olasz Nagydíj kvalifikációja.
Mindössze 14 fokos a levegő, az aszfalt 17 fokos. A pálya egyelőre valószínűleg túl nedves ahhoz, hogy be lehessen vetni az intermediate gumikat.
Bármikor romolhatnak a körülmények, megéri legalább egy mért kört futni gyorsan.
És tényleg, a Ferrarinál úgy látják, erősödik az eső a célegyenesben. Mindjárt érkeznek az első mért körök, de Bottasé biztos rossz lesz, mert kicsúszott a bukótérbe az első kanyarnál.
A két ász áll az első két helyen, Hamilton ideje 1:40.128, Vettelé 1:42.394. Heten iratkoztak fel a tabellára.
Grosjean úszott fel a vízen a célegyenes végén, de szerencsére a megpördülése után csak súrolta a falat. Piros zászló. Félő, hogy egy darabig szünet lesz, hiába nem kell sok roncsot takarítani.
Az autója előbb balra rántotta ki, majd tehetetlenül keresztbe csúszott a célegyenesen, és a pálya másik oldalán állt meg. Mázlija volt, hogy alig rongálódott meg az autó.
A célegyenes egy részén új burkolatot fektettek le az idei versenyre, talán ez is közrejátszott a balesetben. Még mindig áll az időmérő, reméljük, nem kell holnapra halasztani.
Többször láthattuk, hogy az eső alatti várakozás előhozza a csapatok kreativitását, és szórakoztatnak bennünket különböző produkciókkal. A Mercedes egyelőre nem tette magasra a lécet, de látszik, hogy kezdenek unatkozni:
Grosjean a rádión reklamált a kipördülése után, hogy ő ezt már megmondta. A Haas Magnussenre hivatkozva azt írja, az egyenesekben sem lehetett tövig nyomni a gázpedált, annyi víz állt az aszfalton.
Addig biztos nem folytatódik az időmérő. Az FIA a Safety Car segítségével monitorozza a körülményeket.
A Mercedes szerint az édesség magától nem lesz elfogyasztva...
Grosjean a Twitter-oldalán azt írta, hogy "Let's go for a rainy qualifying session", azaz nagyjából lelkesedve várta az esős időmérőt. Hogy mi ebben a különös? Nos, a bejegyzés a balesete után került ki az oldalára (talán időzítve), és már nem is elérhető, úgyhogy feltehetőleg a közösségi médiájának felelőse rakta ki.
4 és fél perc alatt ez a részeredmény, hét pilóta tett meg mért kört a zuhéban:
A képernyőn keresztül mintha javult volna a helyzet...A Safety Car most robog végig a pályán, hogy információkat szolgáltasson a versenyirányításnak a feltételekről.
Az alapos bemelegítés fontos, jegyezzük meg! A Toro Rosso orosz pilótája egy kis bokakörzést követően most szállt be a pilótafülkébe, Ocon és Räikkönen már ott ül.
14:45-ig nem folytatódik az időmérő, jelentették. Toto Wolff és Niki Lauda azért jókedélyűen beszélget.
Néhány éve hasonló helyzetben 10 percenként jöttek az értesítések, hogy folytatódik-e az időmérő vagy sem.
A Force India versenyzője csuklóit egymásba fonva üldögélt egy mérnök társaságában a garázsban egy tárolón, de amikor mutatta a kamera, mosolyogva integetett.
Azok kedvéért, akik nemrég kattintottak cikkünkbe, és arra számítottak, hogy ilyenkor már komolyabb izgalmakban lesz részük, elmondjuk: az esőben elindították ugyan az időmérőt 2-kor, de néhány perc után leállították, miután Grosjean a célegyenesben megpördült, és csak a szerencsén múlt, hogy nem törte össze nagyon az autóját. Azóta szünet van a pályán lévő vízmennyiség miatt.
Amíg a következő információra várunk az időmérővel kapcsolatban, itt van egy kis olvasnivaló: megkérdeztük Toto Wolffot és Maurizio Arrivabenét, miért ilyen szokatlanul békés a Mercedes és a Ferrari viszonya a vb kellős közepén is: A válaszaik érdekes összefüggésre derítettek fényt.
A célegyenesben kicsúszó versenyző szerint nem lett volna szabad elindítani az akciót. "200 km/ó felett mentem. A feltételek nem voltak megfelelők ahhoz, hogy pályára lépjünk. Már a felvezető körön is panaszkodtam, hogy túl sok a víz, és nem láttam semmit" - nyilatkozta.
A biztonsági autó sofőre tette meg ma a legtöbb kört eddig. Nemsokára megtudjuk a fejleményeket a pálya állapotáról.
Paff, 15 órakor jön a következő információ, hiába érzik úgy sokan, hogy már elég jók a körülmények.
Megértjük őket, a semmiért áznak régóta. Ericsson kiszáll a Sauberből.
Nemrég elállni készült, most újra erősebben zuhog. Attól tartunk, a 15 órás felmérés sem fog kedvező eredményekkel szolgálni.
De nem Hamilton vagy Bottas vezet, hanem Bernd Mayländer, a Safety Car sofőre.
A bokszutcai falhoz sétált, és átintegetett a lelátóra a korábbi olasz versenyző, aki Massa balesete után a Ferrarinál is versenyzett néhány futamon 2009-ben. A közönség tapssal díjazta a gesztust.
Bár ez nem sok mindent jelent az elmúlt óra tapasztalatai alapján. Ricciardo is beült a volán mögé készülődni.
Igen, 15:15-kor várhatók az újabb fejlemények.
Javasoljuk, a tétlen várakozás helyett addig olvassák el cikkünket, hogy Alonso miért nem kapott büntetést Spában Palmer leszorításáért.
Alonso úgy érzi, a pálya többi részén alkalmasak a körülmények a vezetésre. A célegyenesben az új aszfaltréteg okozhatja a problémát a nagy vízmennyiséggel.
Azaz 15:30-kor. És az esetleg újraindításról 10 perccel előtte tájékoztat a versenyirányítás.
A Pirellit már tavaly is kritizálták a típus gyengesége miatt, és lehet, hogy jobb esőgumikkal nem lenne gond az aquaplaning.
Két éve az USA-ban, 2004-ben és 2010-ben Japánban, 2013-ban Ausztráliában kellett vasárnapra halasztani az időmérőt a szörnyű szombati időjárás miatt. Lehet, hogy folytatódik a lista.
Most a világbajnoki éllovas szentel néhány pillanatot a nézőknek egy kis integetéssel, Fisichellához hasonlóan tapost kap érte. Verstappen Jackie Stewarttal és Christian Hornerrel beszélget a Red Bull garázsában, bár inkább az ifjú holland és a csapatfőnök issza a háromszoros világbajnok szavait.
Az egyik akkreditált fotós arról számolt be, hogy a Parabolicánál azt látta, a nézők egy része megunta a várakozást, és elindult hazafelé.
Helmut Marko beszólt a franciának: "Attól, hogy Grosjean kicsúszik, még nem kell leállítani egy edzést. Mint tudjuk, elég gyakran kicsúszik." Nemrég a Mercedes főnöke hegyezte a nyelvét Grosjeanon és korábbi kihágásain.
A helyszíni jelentések szerint egyre jobban zuhog, a perceken belül esedékes pályabejárás bizonyára rossz híreket fog szolgáltatni.
A zöld svácjisapkát viselő Jackie Stewart egyedül sétált a bokszutcában a garázsok mellett, aztán Massához, majd a beavatkozó bírókhoz ugrik be egy kis csevejre. Szemmel láthatóan elemében van, a közönségnek ő is integet kicsit.
A kép még az időmérő elején készült.
A paddockban most nem esik, ez jó hír. De a pálya ettől még lehet túlságosan vizes, meglátjuk – 15:45-kor tájékoztatnak az újabb fejleményekről.
16-kor jön az újabb tájékoztatás, már meg sem lepődünk, bosszankodni meg minek. A Mercedes versenyzői közben elfoglaltságot találtak:
A Skynak nyilatkozó Christian Horner szerint már nem is érdemes nézni a radart, mert ilyen marad az időjárás órákon keresztül. Az eső újra esik.
Úgy tűnik, tényleg nagyszerű a kapcsolatuk, nem hisszük, hogy Hamilton és Rosbergy ugyanígy játszott volna egymással.
A Renault pár perce írta Twitteren, hogy van sütijük, úgyhogy nem lehet probléma, és a Force Indiánál is nyalánkságot kezdenek felszolgálni.
Szerinte 15 perccel a piros zászló megjelenése után folytatni lehetett volna az időmérőt. "Akkor tökéletes volt a helyzet, most viszont csak várakozunk" - mondta.
...az operatőri karrier útján. Igaz, Ocon munkáját még nem rakták be a hivatalos közvetítésbe.
16:15-ig biztos, akkor megy körbe legközelebb a biztonsági autó.
Szerinte amint ez megtörténne, a 19 állva maradt autó gyorsan lesöpörné a vizet. Úgy véli, korábban lett volna egy olyan periódus, amikor a Q1-ből hátralevő 13 percet teljesíteni lehetett volna.
Két órája áll az edzés.
Egy utcaseprő-szerűség megy körbe, és próbálja lefújni a vizet az aszfaltról.
A Sky Sports riportere, Ted Kravitz úgy értesült, perceken belül dönt a versenyirányítás, hogy folytatják-e az egyre kínosabb halogatást az időmérő folytatásáról, vagy holnapra halasztják. Önök mire fogadnak?
Ez az új divat az F1-es versenyzők körében, amit anno Alonso indított el Brazíliában. Az előbb Ricciardo kóstolt bele ebbe a hivatásba.
Massa a fiával és a Williams több tagjával nekiállt focizni a garázs előtt, és a brazil barátságban van a labdával, több szép megmozdulása is volt vele.
Hip-hip-hurrá! Javultak a körülmények, nemsokára folytatódik a Q1.
A legtöbben már visszaültek a munkaeszközükbe, 7 perc múlva ugyanis útjára engedik a mezőnyt.
Szóval: a Q1-ből 13 perc 31 másodperc van hátra, és Grosjean már nem vehet részt rajta a kicsúszása miatt.
Mindjárt folytatódhat az időmérő, Ocon és a Ferrarik szintén érkeznek, aztán a többiek is.
Ezeken a kék oldalfalú abroncsokon van a legtöbb borda. A lámpa zöldre váltott.
1:38.285 az ideje, Verstappen 2. Úgy készülhetünk, hogy pillanatról pillanatra változni fog a sorrend, ahogy javul a pálya.
1 másodperccel gyorsabb a 2. helyre lépő Bottasnál, Vettel, Ocon és Massa követi őket.
Egyelőre nem látni hibákat a versenyzőktől. Hamilton 1:36.009-re javított, Bottas bő fél másodpercre megközelítette, most Verstappen a 3.
A másodikba nem tudott befordulni, inkább kieresztette az autót az aszfaltozott bukótérbe. A Red Bullok visszatértek a bokszba.
3 és fél perccel a Q1 vége előtt a Saubereken kívül ők állnak kieső helyen. Grosjeanon kívül mindenki a pályán tartózkodik.
Csak Hamilton, Bottas és Verstappen gyorsabb nála, Vettelt és Ricciardót megelőzi.
A jobban tapadó vizes pályás gumin köröz, jelen állás szerint továbbjut a Q2-be. Vettel is az intereken jött ki újra.
Úgy engedték volna tovább, hogy az egyik Force India pont érkezett a depóba, de időben a fékbe taposott. Vettel feljött a 3. helyre, az élen továbbra is a két Mercedes áll.
Marad a 11. helyen az intermediate gumin, de aggódnia nem kell. Úgy néz ki, Magnussen, Palmer, Ericsson és Wehrlein fog kiesni a Q1-ben, no meg Grosjean, akinek a sorsa már két órája eldőlt.
A bokszból kijövet nem tudta bevenni az első kanyart, a menekülőútra engedte ki a Ferrarit. Nem történt változás hátul, Magnussen, Palmer, Ericsson és Wehrlein búcsúzik.
Tett egy kísérletet az intermediate gumikkal, és 1:35.716-ra gyorsulva átvette az 1. helyet. A Q2-ben már a zöld peremű gumié lehet a főszerep.
Nyolcan máris folytatják a körözést, közöttük Bottas, Hamilton, Verstappen és Räikkönen.
Verstappent arra figyelmeztették, hogy hamarosan intenzívebb eső jöhet. Hülkenberg marad az extrém esőgumiknál.
A kanyarba megérkezve keresztbe áll alatta a Mclaren, de folytatni tudta a vezetést. Eltérő a gumitaktika a mezőnyben, a Mercedeseken és Vettelen például intermediate abroncsok vannak, míg Alonso és Verstappen teljes esőgumikat használ.
1:37.198 az ideje, Verstappen követi a tabellán 3 tized hátránnyal.
Valami gubanc van vele, keveri a Q1-es és a Q2-es eredményeket, nem a pontos sorrendet mutatja. Az élen Vettel áll 1:36.787-tel, Bottas 2., Verstappen 3., Ricciardo 4.
Egész pontosan 340 ezredet, ismét Hamiltoné az 1. hely. Hülkenberg 6., Räikkönent is megelőzi.
Például Kvjat és Pérez, és úgy látszik, nem jó lóra tettek, mert a 13-14. helyen állnak. Hülkenberg viszont ugyanilyen abroncsokon megelőzi Ricciardót.
Ízlenek neki a körülmények, az 5. helyre ugrott, Vettel, Hamilton, Bottas és Verstappen mögé.
A 4. helyet foglalta el 4 perccel a Q2 vége előtt. Ricciardo intermediate gumikra váltott.
Vettel, Bottas, Verstappen, Räikkönen, Stroll, Vandoorne, Hülkenberg, Ricciardo, Massa követi. Kieső helyen perpillanat Ocon, Pérez, Kvjat, Sainz és Alonso.
Ocon végül becsusszant a Q3-ba, Pérez, Hülkenberg, Alonso, Kvjat és Sainz ellenben kiesik. Ebből kiderülhet, hogy a Williamsek is biztosították a részvételt az utolsó felvonásban, Stroll ráadásul Räikkönent és Ricciardót is megelőzte.
Az előző etap legvégén 1:34.660-ra emelte a tétet, a 2. Bottasra több mint 7 tizedet vert.
Egész könnyeden nyilatkozott a Q1-es búcsú után. Azt mondta, az intermediate gumira váltva az első körben sokat csúszkált, következő próbálkozásra meg nem maradt ideje.
A Q3-nak Hamilton és Bottas vág neki először.
Egyre jobban esik az eső, vissza kell rakni nekik a teljes esőgumikat. Akik eleve ezen a keveréken indultak el, például Verstappen, Ocon és Vandoorne, előnybe kerülhetnek.
Tényleg romlottak a körülmények. Verstappent Ricciardo, Ocon és Räikkönen követi a tabellán, majd jön Stroll, Massa, Vandoorne. A világbajnokság első három helyezettjének nincs még mért köre.
510 ezreddel jegyzett gyorsabb kört, Bottas azonban csak a Red Bull mögé fért be. Vettel egy lassabb körrel nyitott.
1:37.143, 84 ezreddel gyorsabb a britnél. Ocon közben megelőzte Bottast, így 4. Még 4 perc van hátra.
Hamilton, Ricciardo, Verstappen a sorrend az első három helyen, Vettel csak 8., Räikkönen 9.
Csak 7. Massa megelőzésével, de egy kísérletet még tehet. Stroll megelőzte Bottast, most övé az 5. hely.
Verstappen és Ricciardo az 1-2. helyre ugrik, de jön még Hamilton...
Hamilton indulhat a pole-ból úgy, hogy a legjobb időt futja a Q3-ban, a Red Bullokra viszont büntetés vár, nem tarthajták meg a 2-3. helyet.
A 2-3. helyre lépnek előre a rajtrácson, Bottast és Räikkönent is megelőzték. Vettel csak utánuk következik.