Lewis Hamilton megtartotta a vezetést az USA Nagydíj második szabadedzésén is, amelyen már szép idő és kellemes meleg fogadta a csapatokat. Az első három helyen három különböző istálló versenyzője végzett, a Red Bullnak Max Verstappen révén sikerült beférkőznie a Ferrari elé.
Az időmérő-szimulációk előtt még a két Red Bull állt az élen. Akkor Daniel Ricciardo volt a leggyorsabb, ő azonban a szuperlágy keverékű gumikon érte el a legjobb idejét, míg Hamilton az egy fokozattal keményebbeken szerezte meg mögöttük a 3. helyet.
Az utóbbi három hétvégén hibát hibára halmozó Ferrari számára nem kezdődött fényesen az edzés:
Sebastian Vettel csak későn tudott kimenni a pályára, mert az autóján jelentősen változtattak a délelőtthöz képest, és sokáig tartott, mire befejezték a munkát, aztán amikor végre gázt adhatott, az első mért körében besokallt az utolsó előtti kanyarnál, és egy durva megpördüléssel rögtön tönkretette a lágy szett gumiját. Így a végén versenyszimulációt sem teljesíthetett, és összesen 11 kört tett meg.
Az időmérő-szimulációk során sem tudta tartani a lépést Hamiltonnal: akárcsak délelőtt, fél másodperccel lemaradt tőle, sőt egy tizeddel lassabbnak bizonyult Verstappennél is. Az ultralágy gumikra Valtteri Bottas váltott át a leghamarabb, és ahogy várható volt, azonnal átvette rajtuk a vezetést, s bár egy hűtőkör után tovább javított, saját csapattársától végül így is 6 tizedmásodpercet kapott. Igaz, Daniel Ricciardót és Kimi Räikkönent – akinek a hosszú etapja meggyőzően erősnek tűnt – legalább megelőzte.
A McLaren számára biztatóan végződött az edzés, hiszen Fernando Alonso még Räikkönenhez képest is 8 tizedmásodperces hátránnyal ugyan, de a 7. helyet szerezte meg a három élcsapat versenyzői mögött, megelőzve Felipe Massát és a Force India párosát.
Carlos Sainz úgy mutatkozott be új alakulatánál, a Renault-nál, hogy gyorsabbnak bizonyult csapattársánál, Nico Hülkenbergnél, jóllehet, ő az edzés jelentős részét a garázsban töltötte egy motorhiba miatt. Brendon Hartley, aki Sainz (illetve Pierre Gasly) helyét foglalta el a Toro Rosso pilótafülkéjében, 17. lett, miután 1,2 másodperccel kikapott a valószínűleg csak erre a hétvégére visszatérő Danyiil Kvjattól.
A másfél óra alatt jó néhány kicsúszás történt.
A legproblémásabbnak az utolsó előtti kanyar tűnt, ahol Vettel előtt már Kevin Magnussen is megforgott egyszer, de ő a saját csapattársával, Romain Grosjeannal is belekeveredett egy értelmetlen incidensbe, amikor kifékezte a franciát, mivel úgy érezte, túl lassan megy előtte.
Szép estét mindenkinek! Austinban már lement az első szabadedzés, perceken belül kezdődik a második. Délelőtt esett, kezdetben vizes is volt a pálya, csak később száradt fel - úgy, ahogy. Most szép, sokkal melegebb idő van, a levegő már 25, az aszfalt 30 fokos, és az égen csak fátyolfelhők vannak.
Ami persze bajosan tekinthető meglepetésnek. Bár végül "csak" 6 tizedmásodperccel előzte meg a közvetlenül mögötte végző Sebastian Vettelt, sok körbe telt, amíg a Ferrari versenyzője felzárkózott hozzá. Érdekes, hogy miután felszáradt a pálya, mindhárom keverékű slick gumit használta valaki.
Nico Hülkenberg az utolsó, akiről kiderült, hogy új MGU-H, belső égésű motor és turbó beszerelése miatt 20 hellyel hátrébb sorolják majd az austini rajtrácson. Az újonc Brendon Hartley és Stoffel Vandoorne hasonló cipőben jár, azt viszont csak holnap fogja eldönteni a Red Bull, hogy Max Verstappen autójában motort cserél-e.
1:39.733 alatt teljesíti a lágy gumikon. A csapatok gyorsan belecsaptak a lecsóba, ami nem csoda a délelőtti körülmények után. Alonso rögtön meg is előzi Kvjatot egy 1:39.023-as körrel, míg Grosjean megpördül a 11-es kanyar bejáratánál. Már 5-en fel is iratkoztak a tabellára.
A Ferrari rögtön a szuperlágy gumikon kezd, s bár a finn az első két szektorban abszolút legjobb részidőt ért el, az utolsó szektort elrontotta. Ezúttal Magnussen forgott meg a 19-es kanyarnál, farral ki is sodródott a bukótrbe, a kavicságy pereméig. Ocon 1:37.509-cel az élre állt, ő a szuperlágy gumikat használta ehhez.
Ez elég abszurd: Grosjean feltartotta Magnussent, aztán megjegyezte, hogy "ez nem volt csodálatosan intelligens Kevintől", miután a dán egyszerűen kifékezte. Hm. Bottas a szuperlágy gumikon átvette a vezetést, de csak egy pillanatra, mert Räikkönen 1:36.667-es idejével 3 tizedet vert rá. Hamilton a 3. helyre hozta be az autóját, ő azonban az egy fokozattal keményebb, azaz a lágy gumikon, míg a két finn a szuperlágyon ment. Hamilton le is sodródott egyszer.
Az ideje, szintén a szuperlágy gumikon, 1:36.426. Már 17-en tettek meg mért kört, de Vettel nem tartozik közéjük: ő az egyetlen, aki még sem ki sem ment a pályára. A két edzés között módosítottak valamit az autóján, és nem fejezték be időben a munkát. Most tették vissza a motorburkolatot.
98 ezredet ver Ricciardóra, de az egy fokozattal keményebb, a lágy gumikon. Az új etalon 1:36.328.
Az első negyedóra után így állunk: Ricciardo, Verstappen, Hamilton, Räikkönen, Bottas, Pérez, Ocon, Vandoorne, Alonso, Sainz, Hülkenberg, Grosjean, Stroll, Kvjat. Igen, az élen az imént megint helycsere történt: Ricciardo 1:36.116-tal visszavette a vezetést.
Végre ő is tiszteletét teszi a pályán. A lágy gumikat kapta meg az első etapjához.
Az utolsó előtti kanyarban ugyanazt játszotta el, mint az előbb Magnussen, háttal kicsúszva a kavicságyba. Ezt a gumik biztos nem szerették, rögtön vissza is kullogott velük a bokszba.
Hülkenberg, Stroll, Ericsson és Wehrlein köröz. Vettel gumiját megmutatták közelről, a szövetig lekopott.
A délelőtti edzésen Massa 3 másodperccel helyi idő szerint 10.40 után hajtott be a bokszba azzal a szett gumijával, amelyet a szabályok szerint csak az első 40 percben szabadna használni. Ez 10 ezer dolláros, felfüggesztett pénbírságot ért a csapatnak, ahol egyébként a Ferrari egykori főmérnöke, Luca Baldisserri dolgozik Lance Stroll versenymérnökeként ezen a hétvégén.
De megússza. A Renault versenyzője pillanatnyilag a 12. helyen áll, 1 tizeddel új csapattársa, Carlos Sainz mögött - igaz, a lágy gumikon érte el a legjobb idejét, míg a spanyol a jobban tapadó szuperlágyakon.
A fél órás határhoz (és az időmérő-szimulációkhoz) közeledve így állunk: Ricciardo, Verstappen, Hamilton, Räikkönen, Bottas, Pérez, Ocon, Vandoorne, Alonso, Kvjat, Sainz, Hülkenberg, Massa, Grosjean. Vettel az egyetlen, akinek továbbra sincs mért köre, mert csak későn jelent meg a pályán, és az első szett gumiját rögtön tönkre is tette egy kipördüléssel.
Úgy tűnik, ő fogja megkezdeni az időmérő-szimulációkat mindjárt...
Vettel gumija így nézett ki:
A pálya mindhárom szektorában abszolút legjobb részidőt ért el, az ideje 1:35.596. De érkezik Hamilton is... Közben Hartley a rádión azt mondta, a sisakját egy kicsit még mindig le akarja tépni a menetszél.
Mindhárom szektorban legyőzi a csapattársát, majdnem egy teljes másodpercet ver rá: 1:34.668. Ez nagyjából 3 tizeddel jobb saját tavalyi, 1:34.999-es pályacsúcsánál is. Wow!
Az ultralágy gumik ezek szerint bírjnak egy második gyors kört is, mert a finn 3 tizedet lefaragott az idejéből, mégpedig úgy, hogy mind a három szektorban javított. Ocon felkapaszkodott az 5. helyre az ultralágyakon, és Räikkönen is megjelent a pályán, hogy nekivágjon az időmérő-szimulációjának. Vettel és a Red Bullok még a garázsban vannak.
Elsőre 0,846 másodperccel elmarad Hamiltontól. Verstappen is felbukkant, Ricciardónak és Vettelnek viszont továbbra sincs nyoma. A Sky szerint Hülkenbergnek motorhibája van, most kezdik szétszedni az autóját. Pech.
Nála több mint 2 tizeddel gyorsabb, Hamiltonnál viszont majdnem 4 tizeddel lassabb: az ideje 1:35.065. Végre Ricciardo és Vettel is rászánta magát az időmérő-szimulációra, meglátjuk, mire mennek.
Ezen a képen úgy néz ki, mintha a Pirelli a Force India kedvéért festette volna rózsaszínre a sávot az ultralágy gumikon erre a hétvégére, de nem: a mellrák elleni küzdelem fontosságára szeretnék felhívni vele a figyelmet.
0,524 másodperccel lassabb Hamiltonnál, így Verstappent sem tudja lenyomni, míg Ricciardo ideje az 5. helyre, Bottas és Räikkönen közé elég. Maurizio Arrivabene a bokszfalon ülve nem tűnik túl boldognak.
A három élcsapat mögött ő kaparintotta meg a 7. helyet, igaz, 8 tized a lemaradása a 6. helyezett Räikkönenhez képest is. Mögötte Massa és a két Force India van a tabellán.
Míg az élmezőny tagjainak többsége 3-4 gyors körrel is megpróbálkozott, ő és Ricciardo csak egyet-egyet ment.
Most, hogy gyakorlatilag mindenki teljesítette az időmérő-szimulációját, ez a sorrend alakult ki: Hamilton, Verstappen, Vettel, Bottas, Ricciardo, Räikkönen, Alonso, Massa, Pérez, Ocon, Kvjat, Magnussen, Vandoorne, Stroll, Hartley, Sainz, Wehrlein, Hülkenberg, Ericsson, Grosjean. Hülkenberg az egyetlen, aki a motorhibája miatt nem volt kint a leglágyabb gumikon.
Bottas az ultralágy gumikon nyitja a sort, az első körét 1:39.705 alatt tette meg. Lassan érkeznek a többiek is.
Silvia Hofferrel, a csapat sajtóreferensével cseveg a garázs hátuljában. Pár évvel ezelőtt valószínűleg még nem látták volna túl szívesen egykori alakulatánál. Hamilton 1:40.297-es körrel indította a hosszú etapját a rózsaszín oldalú ultralágy Pirelliken.
Arra panaszkodik a rádión, hogy gyakran betápláló módba kapcsol. Egyébként ezt a sisakot használja a hétvégén:
Nem ő az egyetlen, aki különleges festést választott Austinra: Alonso az Indy 500-on használt mintával versenyez a hétvégén.
1:39.724 az első ideje a versenyszimulációja során. Érdekes módon egyelőre kivétel nélkül mindenki az ultralágy gumikat választotta, de Vettel és Ricciardo még nem kezdte meg a hosszú etapját, és Räikkönen is csak most jelent meg a pályán.
Verstappen épp most fejezett be egy 1:41.1-es kört. Hamilton és Vettel a bokszban van.
A McLaren kijavította a kisebb sérülést az autón, a spanyol mehet tovább. A 7. helyet foglalja el a rangsorban.
Visszadöcögött a bokszba, és azt jelenti, hogy furának érzi az első tengelyt. Valami eltörhetett a futóműben? A Ferrari mindenesetre izgulhat, hogy megint baj lesz-e a megbízhatósággal.
A Mercedes szólt neki rádión, hogy a főstratéga James Vowles egy picit jobb tempót várt tőle. Vettel autóját elkezdték szétszedni a Ferrari szerelői, és testükkel próbálják takarni a kilátást a kamera előtt.
A motorhibáját kijavította a Renault, a német pilóta nemrég megtehetett egy kört. Azóta viszont ismét parkoló üzemmódra váltott.
Méghozzá az ultralágy gumin, és valószínű, hogy korábban belepakolt már néhány kört ebbe a szettbe. Elképzelhető, hogy stratégiailag változatos lesz a futam. Bottas és Hartley most a szuperlágy abroncsokat nyűvi.
Azaz a hétvégi paletta legkeményebb tagját. Ez a tréning utolsó perce, sok információt már nem tud gyűjteni róluk, ez az 5. köre velük.
Egyelőre Hamiltonnak áll a zászló, aki a délutáni edzést is megnyerte, Verstappen, Vettel és Bottas előtt. Köszönjük a figyelmet, nemsokára bővítjük a cikket az összefoglalóval, és szokás szerint jelentkezünk majd esélylatolgató elemzésünkkel is.