Hamilton nyert, Vettel újabb motorhibával kiesett Japánban
2017. október 08. 06:43
Lewis Hamilton újabb óriási lépést tett a negyedik világbajnoki címe felé a Japán Nagydíjon aratott győzelmével, miközben Sebastian Vettel motorja már a futam elején felmondta a szolgálatot. A német lassan kénytelen lesz búcsút inteni a világbajnoki reményeinek, Hamilton ugyanis négy futammal a szezon vége előtt
hatalmas, 59 pontos előnnyel vezeti a bajnokságot.
Vettel autójával már a rajt előtt gondok voltak, gyújtógyertyát kellett cserélni a motorjában, de a felvezető körre látszólag rendben el tudott indulni. Már a rajt után nyilvánvalóvá vált azonban, hogy a rajtrácson elvégzett gyors javítás nem hozott tartós eredményt: csalódottan panaszkodott a motorerő hiányára a rádión, majd egészen a 6. helyig esett vissza az első kör végére. A pole pozícióból induló Hamilton eközben megtartotta a vezetést, és máris kezdett elhúzni a nagyot rajtoló Max Verstappen elől, akit Esteban Ocon és Daniel Ricciardo követett.
A másik Ferrari sem úszta meg baj nélkül az első kört:
Kimi Räikkönen a rajt utáni helyezkedésben a pályán kívülre került, és csak a középmezőnyben tudott újra csatlakozni a mezőnyhöz.
Az 1. kör végén a pályára kellett küldeni a Safety Cart, miután a Toro Rossónál utolsó versenyét teljesítő Carlos Sainz az első kanyarnál kicsúszott a kavicságyba, és kiesett a versenyből. A futamot a 4. körben indították újra, és Vettel rögtön veszített egy pozíciót Sergio Pérezzel szemben. Mivel az autója továbbra is reménytelenül lassú volt, a Ferrari végül az 5. körben behívta a bokszba, ahonnan már nem tért vissza a versenybe. A német rendkívül csalódott volt, de sportszerűen viselte az újabb kiesést: megköszönte a szurkolást a japán rajongóknak, és védelmébe vette a Ferrarit.
„Kár az elmúlt futamok műszaki hibáiért, de ez is a versenyzéshez tartozik – nyilatkozta még a futam közben. – Nyilván nagyon fáj a kiesés, és mindannyian csalódottak vagyunk. De muszáj visszatérnünk – most egy kicsit pihenünk,
az utolsó négy versenyen pedig mindent beleadunk, és majd meglátjuk, ez mire lesz elég."
Vettel kiesése után Hamilton óriási esélyt kapott a győzelemre, amelyet ki is használt – bár Verstappen az egész verseny alatt néhány másodperces különbséggel loholt a nyomában, igazán közel csak az utolsó körökben került hozzá. Amikor egy virtuális Safety Car-fázis után, két körrel a leintés előtt egy másodpercen belüli különbséggel követte a Mercedest, engedélyt kért a csapattól arra, hogy mindent beleadva támadjon. Erre azonban már nem volt lehetősége, mert rosszul jött ki a lekörözésekből, így Hamilton 1,2 másodperces előnnyel haladt át a célvonalon.
„A verseny első szakaszát az irányításom alatt tartottam, de a második fele sokkal nehezebb volt – nyilatkozta a brit. – A gumik, az autóm balansza és a forgalom miatt sok időt vesztettem. A virtuális Safety Car pedig nem működtek az első abroncsaim, így túlságosan alulkormányzott lett az autóm. (Verstappen) hirtelen megérkezett mögém, de szerencsére nem hibáztam." Verstappen elismerte, annak ellenére, hogy a győzelemért hajtott, a második hellyel is elégedett. „Nagyon jó volt a tempónk, de itt nehéz előzni. Mindent beleadtam, hogy ledolgozzam a hátrányomat.
Az autónk futamról futamra javul, ennek nagyon örülök."
Daniel Ricciardo a másik Red Bull-lal szintén felállhatott a dobogóra, miután megvédte a harmadik helyét a futam végén őt üldöző Valtteri Bottastól. A finn a mezőny nagy részével ellentétben a lágy gumikon rajtolt, így a verseny második felére kapta meg a gyorsabb szuperlágyakat, de megelőzni már nem tudta Ricciardót. „A rajt után eléggé megnőttek az autók közötti különbségek, így nem volt túl izgalmas a versenyem, de a futam végére megérkezett mögém Valtteri.
Jó volt egy kicsit nyomás alatt is versenyezni"
– mondta Ricciardo.
Az 5. helyen a Bottashoz hasonló gumitaktikát választó Kimi Räikkönen ért célba, akinek már a rajt utáni visszaeséssel elúsztak a dobogós esélyei. „Ez a hétvége elég messze volt az ideálistól – nyilatkozta csalódottan, Vettel kiesésére is utalva. – Muszáj megelőznünk ezeket a váratlanul jelentkező hibákat."
Räikkönen mögött a Force India két versenyzőjét intették le, ezúttal Esteban Ocon végzett előrébb, az 5. helyen. A csapat a sorozatos ütközéseik miatt már nem engedi szabadon versenyezni a pilótáit, ezért
Pérez a csapatrádión kért engedélyt arra, hogy megelőzhesse a csapattársát,
de az istálló ezt határozottan elutasította, így a leintésig változatlan maradt köztük a sorrend.
Eredményes napot zárt a Haas is, mindkét autójuk pontszerző helyen ért célba, Kevin Magnussen a 8., Romain Grosjean a 9. helyen végzett. Az utolsó pont Felipe Massának jutott, akinek williamses csapattársa, Lance Stroll 6 körrel a leintés előtt a kavicságyban, egy defekttel fejezte be a futamát.
A McLaren nem tudott szépen búcsúzni a Hondától a japánok hazai pályáján:
Fernando Alonso az utolsó helyről indulva ugyan előretört a 11. helyig, de a pontszerzésről épphogy lemaradt, Stoffel Vandoorne pedig csak a 14. helyen végzett.
Vettel, Sainz és Stroll mellett kiesett Marcus Ericsson és Nico Hülkenberg is: az előbbi a kettes számú Degner kanyarban dobta el a Saubert, a német Renault-ján pedig javíthatatlanul eltörött a hátsó szárny egy darabja, ami miatt a DRS-e folyamatosan nyitott állapotban volt.
Köszöntjük Olvasóinkat a Japán Nagydíj élő közvetítésében! Jolyon Palmer utolsó F1-es futama következik, legalábbis az idén, mert tegnap a Renault-val közösen bejelentették, hogy a brit pilóta a mai verseny után elhagyja az F1-et. A terveiről egyelőre nem nyilatkozott, de jövőre aligha talál magának ülést. Az utódja Carlos Sainz lesz a Toro Rossótól.
Bottas, Räikkönen, Alonso, Palmer és Sainz is pozíciókat vesztett rajtbüntetések miatt.
A Red Bull feltett egy videót Max Verstappen bemelegítéséről. Nico Rosberg, a Sky Sports szakértője elárulta, 1 órával a rajt előtt még csendes pihenőt tartanak a versenyzők vagy masszázst kérnek, majd nevetve megjegyezte, hogy Michael Schumacher még szundított is egyet.
Ez jól jöhet neki, ha két kerékcserés taktikát választ, de Bottashoz hasonlóan ő is lágy gumikon rajtol.
Melegebb van, mint az előző két nap során, ez a Ferrarinak kedvez, de nehéz előzni a pályán, és Vettel az idén nem rajtol jól. Sanszos, hogy két kerékcsere lesz.
Vettel autójáról lekerült a motorburkolat, ez Nico Rosberg, a Sky Sports szakértője szerint soha sem jelent jót, mert a pilótát nyugtalanná teszi.
Arról nem is beszélve, hogy valószínűleg valami probléma lehet az autóval.
Ha a Force India pilótája ma is célba ér, beéri Max Chiltont, aki szintén befejezte pályafutása első 25 versenyét.
Állítólag az egyik gyertyával akadt probléma, a telemetrián tűnt fel a rendellenesség a Ferrarinál. Úgy tűnik, megoldották, mert az autó motorja felbőgött, és vissza is szerelték a karosszériaelemeket.
2010-ben, 2012-ben és tavaly győzött az élről induló pilóta, 2011-ben a 3. lett, 2013-ban, 2014-ben és 2015-ben a 3. helyen ért célba.
Az izgalmak érdekében reméljük, hogy a Ferrari erőforrása nem makacsolja meg magát. Az 1-es szektorban úgy tűnik, hogy működik az autó.
Vettel megtartotta a 2. helyet, de a hajtűben megelőzte Verstappen és Ocon a 3. helyre jött fel.
Carlos Sainz kiesett a versenyből, Vettel autója lelassult, és visszacsúszott a 7. helyre, miközben Räikkönen a helyezkedés során a 14. helyre esett vissza. Safety Car van a pályán.
A Ferrari pilótája lecsúszott a pályáról, de folytatja a versenyt. Vettel tehetetlen volt a mellette elhúzó pilóták ellen. Sainz kieséssel zárta az utolsó futamát a Toro Rossónál.
A sorrend: Hamilton, Verstappen, Ocon, Ricciardo, Bottas, Vettel, Pérez, Massa, Hülkenberg, Magnussen.
A Ferrari pilótája már csak a 7. helyezett, ráadásul a Degner 2-ben ki is szélesítette a pályát. Megelőzte Massa is.
Hamilton gondtalanul vezet, 1:35.024-gyel diktálja a tempót, Vettelt behívták a bokszba, hogy adja fel a versenyt, így a világbajnoki reményeinek szinte biztosan annyi.
Megelőzte Magnussent és feljött a 9. helyre, de a hátránya már most jelentős. Vettel még nem szállt ki az autóból, de ha vissza is tudna jönni, akkor is esélytelen lenne.
A rajt után már összeakasztották a bajszaikat, most Räikkönen próbálja visszaszerezni a helyét a Renault-tól. Most már a DRS is segíthet neki. A többiek szép sorban követik egymást, a 7. körben megint Hamilton volt a leggyorsabb, 1:34.917-tel.
Verstappen hátránya 2 másodperc, Oconé viszont már 4,7 másodperc Hamilton mögött, ráadásul Ricciardo beragadt mögé.
A Ferrari pilótája a sikán előtt fékezte ki a Renault-t, nem sokkal azelőtt, hogy Marcus Ericsson kicsúszott a Degner 2-ben, és a mentés miatt virtuális Safety Cart léptettek életbe.
Feltették az autójára a lágy gumikat, ezzel visszaesett a 16. helyre, de a többieknél kevesebb időt vesztett a VSC alatti kerékcserével. Vége a VSC-fázisnak, és Ricciardo rögtön támadni kezdte Ocont.
Az ausztrál versenyző a DRS segítségével legyorsulta a franciát és a külső ívről megkerülte a Force Indiát. Most üldözőbe veheti csapattársát, aki a 2. helyen halad.
Úgy tűnt, Ocon inkább elengedte Bottast, és nem akart csatázni vele, talán óvni próbálja a szuperlágy abroncsait, miközben Bottas mehet tovább a lágyakkal.
A sikánnál teljesen utolérte a Williamst, és a célegyenes végén előzni is tudott. Massa nem nagyon védekezett, valószínűleg a Force Indiát figyelik, és ők is vigyáznak a gumikra.
Már 4 másodperccel vezet Verstappen előtt, az előző körben kereken 0,5 másodpercet vert a Red Bullra. Ha viszont összejön egy kerékcserényi előny Verstappennél, valószínűleg támadásba lendülnek, és próbálkozni kezdenek a boksztaktika árnyalásával.
A sikánnál le is szakadt egy darab, és az aszfalton hever, de szerencsére nem az ideális íven. Ez nem szerencsés, de verseny lebonyolítását nem igazán befolyásolja.
Lágy gumikra váltott, most érdemes figyelni, hogy mit csinálnak a Force Indiánál, főleg azért, mert Räikkönen utolérte Pérezt.
A Force Indiák egyelőre nem követik Massa példáját, Ocon továbbra is az 5. helyen halad a 6. helyezett Pérez előtt, akit Räikkönen is utolért.
Próbálta védeni a belső ívet az 1-es kanyarban, de a Ferrari kívülről elszáguldott mellette. Räikkönen átvette a 6. helyet, közben azt mondták Hamiltonnak, hogy még mindig az "A tervet" követik, ez valószínűleg az egy kerékcserés taktikát jelenti. Az előnye 5 másodperc.
Lágy gumikat kapott, és pont Alonso mögé ért vissza. Lassú kerékcsere volt, ezért ragad be a McLaren mögé, ezt biztosan nem így szerették volna.
Lágy abroncsok kerültek fel az ő autójára is, pont Räikkönen elé ért vissza. Péreznél is kereket cseréltek, Alonso mögé került, a 12. helyen folytatja a futamot, Ocon közben megelőzte a McLarent.
Az egyetlen kérdés, hogy mit kezdenek most Ricciardóval? Az ausztrál pilóta vezet a lágy gumikon haladó Bottas és a szintén lágyakra váltó Hamilton előtt.
Elkezdtek működni a lágy gumik az autóján és szabad előtte a pálya. 1:33.813-at ért el, ekkor Hamilton még a kivezető körén volt.
A különbség 2 másodperc alá csökkent, de most szinte azonos tempót autóznak. Ocon és Pérez közben megelőzte Palmert, Verstappennek szóltak, hogy Hamilton végig akar menni ezzel a gumiszettel.
Nem azt választották, hogy tartsa fel Bottast és Hamiltont, inkább kihozták az élről, és innen szinte már biztosan végig megy a versenyen további tervezett kerékcsere nélkül.
Vettel rögtön kiesett, ezért nem tudtuk meg, mire lett volna később képes a futamon, de azonos taktikával Räikkönen most legalább fél másodperccel lassabb körönként Bottasnál, és egyiküket sem akadályozzák.
Hamilton panaszkodott a rádión, hogy túl közel van Bottashoz és ez hátráltatja őt, erre a Mercedes valószínűleg rászólt Bottasra, és a két Ezüstnyíl helyet cserélt. Ez most Verstappennek rossz, nagyon.
Räikkönen közben kereket cserélt, és pont visszaért Ocon elé.
Ha volt némi remény izgalmakra Hamilton és Verstappen között, ennek most valószínűleg annyi, mert Hamilton meg tud lógni, miközben Bottast hátvédnek használja a Mercedes.
A 4. helyre jött vissza, Hamilton, Verstappen és Ricciardo mögé, a hátránya 10 másodperc a Red Bull mögött, de Ricciardóval ellentétben szuperlágy gumikon teheti meg a maradék 22 kört.
Megszabadult Bottastól, és rögtön 4 tizedmásodpercet hozott Hamiltonon. A brit pilóta azt mondta a rádión, hogy küszködik a hátsó gumikkal, Verstappennek azt mondták, hogy nála jól működnek az abroncsok.
A Ferrari pilótája megint megelőzte Hülkenberget, és átvette az 5. helyet. Bottas halad (sokkal) előtte, ráadásul a Mercedes 1:33.688-cal a leggyorsabb kört futotta és majdnem 3 tizedet hozott Ricciardón.
Mindketten 1:33.9-es kört futottak, Bottas egy hajszállal gyorsabb volt de a különbség még mindig jelentős.
1-1 tizedet le tud csípni a hátrányából Verstappen, de a különbség még mindig 2,7 másoderc és minél közelebb kerül a Red Bull, annál nehezebb lesz a dolga a légáramlatok miatt. Hamilton egyelőre ellenőrzése alatt tartja a futamot.
Sokat elmond a Ferrari mai tempójáról, hogy ez is majdnem 4 tizedmásodperccel lassabb Bottas aktuális körénél. Valószínűleg az 5. hely a végállomás ma a számára.
Pérez jól viselkedik, és megkérdezte, hogy megelőzheti-e Ocont. Világosan megmondták neki, hogy nem, de további tájékoztatást ígértek neki. Pérez erre azt válaszolta, hogy akkor a csapattársa gyorsuljon fel. Hülkenberg közben kiállt egy új szett szuperlágy gumiért, és visszaesett a 12. helyre a két Haas mögé.
Hamilton előnye 2,4 másodperc, Bottas is csökkenti a hátrányát Ricciardo mögött, de messze nem eléggé. Hülkenberg autóján beragadt a DRS, nyitva maradt a hátsó szárny, ezért a német pilóta kiment a bokszba, és feladta a versenyt.
A dán pilóta ezúttal sem szerez barátokat a pályán, Massa kissé nyitva hagyta a belső ívet az 2-es kanyarnál, Magnussen be is vetődött mellé, és magával húzta Grosjeant is. Feljöttek a 8-9. helyre. Közben Gasly a kerékcseréjénél majdnem elütötte a szerelőit.
Az előző körben mindketten fokozták a tempójukat, Bottas a verseny abszolút leggyorsabb körét teljesítette, a Mercedes pilótája 1:33.871-et futott.
Ha nem változik a sorrend, Hamilton 306 ponttal vezeti majd a pontversenyt a 247 pontos Vettel és a 234 pontos Bottas előtt. Ezzel az előnnyel Hamilton már Mexikóban, két verseny múlva és két versennyel a szezon vége előtt világbajnok lehet.
Mérnöke mondta, hogy itt az ideje nyomni az autónak, de a versenyző azt felelte, hogy nyomta ő eddig is. A hátránya 19 pont Bottas mögött.
Ijesztő pillanat volt, mert nem volt biztos, hogy nem találja el Ricciardo autóját. A pilóta szerint valami elromlott az autón. A Williams szikrázni kezdett, és kiegyenesítette a 3-as kanyart. Jobb első defektet kaphatott.
Mindössze 4 kör maradt a versenyből, Hamilton előnye 3,5 másodpercre nőtt a VSC alatt. A sorrend: Hamilton, Verstappen, Ricciardo, Bottas, Räikkönen, Ocon, Pérez, Magnussen, Grosjean, Massa.
Honda motorral kellene megelőzni a Mercedes motoros Williamst. Bottas közben 1:33.144-gyel a leggyorsabb kört futotta, Hamilton vibrációra panaszkodik, de nem úgy tűnt, mintha mérnöke nagyon aggódna.
Verstappen 1,5 másodpercen belülre került Hamiltonhoz képest, de Alonso megint beállt közéjük a lekörözés közben. Másfél kör maradt, de úgy tűnik, Hamilton kihúzza ezt az élen.
Nem vette figyelembe, hogy leköröznék és kék zászlókat lengettek neki, ezért büntetést kaphat. Nem tudta megelőzni Massát, így a 11. helyen halad.
A kerékcseréket kivéve végig vezette a versenyt és 59 pontra növelte az előnyét az ismét nullázó Vettel előtt. Verstappen bejött a 2. helyre Ricciardo, Bottas, Räikkönen, Ocon, Pérez, Magnussen, Grosjean és Massa előtt.