A Japán Nagydíjnak már az első szabadedzése sem alakult simán az utolsó percekre megérkező eső és Carlos Sainz balesete miatt, a második gyakorláson azonban esélyük sem nyílt a pilótáknak arra, hogy teljesítsék a szokásos pénteki programjukat.
A másfél órás edzés alatt végig csuromvizes volt a pálya, csak néhány versenyző gondolta úgy, hogy egyáltalán érdemes mért kört futni.
Az eső az edzés első felében esett a legintenzívebben, ekkor ki sem engedték az autókat a pályára. Az első 45 perc így a már hagyománnyá vált viccelődéssel telt: több korábbi esős edzéshez hasonlóan a csapatok azzal múlatták az időt, hogy egymást felülmúlva próbáltak minél kreatívabb papírhajókat építeni, amelyeket aztán vízre bocsátottak a bokszutcában. A pályán ezalatt csak a Safety Car körözött, de láthatóan az autó tapasztalt sofőrjének, Bernd Mayländernek is meggyűlt a baja a pályára zúduló esővel.
Az edzés felénél elállt az eső, így a csapatoknak 45 percük maradt arra, hogy valamit kihozzanak a megrövidített edzésből. Hat versenyző kivételével mindenki a pályára hajtott, de a mezőny zöme csak ellenőrző köröket tett meg, mért kört csupán öt pilótától láthattunk.
Közülük Lewis Hamilton volt a leggyorsabb,
aki 1:48.719-es körével 8 tizedet vert a második helyen záró Esteban Oconra a vizes gumikon. A többiek, Sergio Pérez és a két Williams már több másodperces lemaradással követték őket.
A második edzésen elért eredményekből persze semmilyen következtetést nem lehet levonni, így a csapatok a sötétben tapogatózva vágnak neki a Japán Nagydíj hátralévő két napjának. A mérnökök dolgát nehezíti, hogy az időmérőre és a futamra száraz időt jósolnak, ezért a helyes beállítások megtalálásában kulcsszerepe lesz a harmadik szabadedzésnek.
Köszöntjük kedves olvasóinkat, hamarosan kezdődik a Japán Nagydíj második, helyi idő szerint péntek délutáni szabadedzése. Az első gyakorláson Sebastian Vettel volt a leggyorsabb, az edzésről bővebben itt olvashat.
Az első szabadedzés végére megérkezett az eső Szuzukába, és kisebb-nagyobb megszakításokkal azóta is esik. Nagyon vizes a pálya, a csapatok értékes időt veszíthetenek a felkészülésben.
A délelőtti gyakorlásból egyelőre nehéz lenne komolyabb következtetéseket levonni: a levegő és a pálya hőmérséklete sokkal hűvösebb volt, mint amit a hétvégre hátralévő részére ígérnek, Sainz balesete miatt meg kellett szakítani az edzést, és az eső is eleredt az utolsó 10 percre. A jelenlegi helyzet alapján a második edzésen végig vizes lesz a pálya, ami a vasárnapi futamra szintén nem mérvadó, hiszen száraz versenyre van kilátás.
"Határozatlan időre" elhalasztották a szabadedzés rajtját, ami a pályára zúduló eső mennyiségét elnézve nem meglepő. Néhány pilóta optimista volt, az autójukban ülve várták az edzés kezdetét, de most ők is kiszálltak.
Autókat egyelőre nem láthatunk a pályán, de az istállók szokásukhoz híven gondoskodnak a nézők szórakoztatásáról: már több csapat is bemutatta az esős edzések állandó kellékének számító papírcsónakjait.
A versenyigazgató a radarokat figyelve úgy nyilatkozott, hamarosan javulhatnak a körülmények, és az F1-es autók is kihajthatnak a pályára. Most a Safety Carral próbálják felmérni, mennyire vizes az aszfalt.
A hagyományos papírcsónakok mellett bonyolultabb tákolmányok is feltűnnek a bokszutcában, a képen a Mercedes alkotása látható a vízreszállás előtt.
Minél nagyobb a csúszás, az istállóknak annál kevesebb idejük marad a körözésre, az óra ugyanis az edzés kezdetének tervezett időpontjában megkezdte a visszaszámlálást, hivatalosan már 20 perce tart a gyakorlás. A Safety Car közben visszatért a bokszutcába, 10 perc múlva újra kiküldik.
A Safery Car sofőrje, Bernd Mayländer rossz híreket közölt: szerinte jobban esik az eső, mint az edzés elején, az aquaplaninggel még a biztonsági autót vezetve is meggyűlt a baja.
Mayländer ismét kihajtott a pályára, de láthatóan meg kell küzdenie az autójával a csuromvizes aszfalton. A hivatalos előrejelzés szerint egyébként a következő fél órában alábbhagyhat, sőt el is állhat az eső.
Magyar idő szerint 7:45-kor zöld jelzést kapnak a pilóták, kérdés azonban, mennyire tudnak hasznos munkát végezni, illetve hányan mernek egyáltalán kimerészkedni a még mindig nagyon vizes pályára.
Egyelőre azonban senki nem tette meg, mindenki vár, hogy kicsit javuljanak a körülmények. A versenyzők nagy része már az autójában ülve várja, hogy megkezdhesse a körözést.
Räikkönen és Hülkenberg unta meg először a várakozást, kihajtottak a pályára. Óvatosan köröznek, mért idejük még nincs. A pálya szemmel láthatóan még nagyon vizes.
Vettel, Alonso, Ericsson és a két Force India is megpróbálkozik a körözéssel. Egyelőre mindenki az extrém esőgumikat használja. A Force Indiák az első köridőket is megfutották, Ocon volt a gyorsabb 1:49.518-as körrel.
Mért kört is futott, sőt az élre állt: 1:48.719-es idővel vezet a Force Indiák előtt. Ez persze semmit nem jelent, a többi versenyző még egyetlen teljes kört sem futott.
Az 1-es kanyarnál szaladt le a pályáról, és átszánkázott a kavicságyon, de a falat éppen sikerült elkerülnie.
Közöttük ez a sorrend: Hamilton, Ocon, Pérez, Massa, Stroll. Még negyed óra van hátra a nem túl eseménydús edzésből.
Egyszerre maximum két-három versenyző tartózkodik a pályán, de ők is rendre behajtanak a bokszba, mielőtt teljesítenének egy mért kört. Az előbb teljesen üres volt a pálya, majd Hamilton visszatért egy kör erejéig, de nem is próbálta megjavítani az eddigi idejét.
Az eső a gyakorlás utolsó perceiben ismét szakadni kezdett, mindenki a bokszban várta, hogy leteljen a másfél óra. A mérnökök számára nagy kihívás lesz az autók felkészítése, hiszen az időmérőre és a versenyre száraz időt jósolnak.
A második gyakorláson csupán öten futottak mért kört, a sorrend: Hamilton, Ocon, Pérez, Massa, Stroll.