Lewis Hamilton ott folytatta az időmérőn, ahol az edzéseken abbahagyta, és ellentmondást nem tűrve szerezte meg a pole pozíciót az USA Nagydíjra. Sebastian Vettel csak azt tudta megakadályozni, hogy a Mercedes kisajátítsa az első rajtsort, a második Q3-as próbálkozásával sikerült megelőznie a csalódott Valtteri Bottast.
"Eleinte nem éreztem a ritmust a szél miatt, főleg az első szektorból a másodikba érve - nyilatkozta a német. - Az utolsó kísérletemnél viszont, amikor számított, mindent jól raktam össze. Fontos az első rajtsor, mert úgy gondolom, kiváló a versenytempónk."
Az előtt a bizonyos utolsó kísérlet előtt csak a 4. helyen állt, elsőre Kimi Räikkönen is megelőzte.
Bár a pénteki viszontagságok után teljesen újraépítette az autóját a Ferrari, és ezzel elkapta a fonalat, Hamilton tempójára nem volt ellenszere.
A Mercedes ászának előnye 239 ezred volt, de javíthatott volna az idején a második gyors körében, ha a célegyenesre fordulva nem táplál be az autójában az ERS, illetve nem hibázik. Hamilton elismerte, hogy a széllel neki is meggyűlt a baja.
Nagyon nehéz volt ma vezetni a pályán, mert felerősödött a szél.
Az 1-es kanyarnál szemből, a gyors kanyarokban hátulról, a 9-esben aztán megint szemből fújt, folyton változó irányból" - mondta.
Ahhoz, hogy már Austinban bebiztosítsa negyedik világbajnoki címét egy győzelemmel, Vettelnek legalább a 6. helyig vissza kellene esnie.
Holtverseny Ricciardo és Räikkönen között
Az egyik Red Bullnak sikerült megelőznie az egyik Ferrarit Daniel Ricciardo utolsó köre jóvoltából, jóllehet, az hajszálra azonos volt Kimi Räikkönenével. Mivel azonban az ausztrál futotta meg előbb, ő indulhat a 4. helyről.
Max Verstappen, aki az új motor miatt rajtbüntetést kap, és az ultralágy helyett a szuperlágy gumival jutott be a Q3-ba, 6. lett.
Elkövettem néhány hibát, ennyi. Ezek nélkül ott végezhettem volna, ahol Sebastian
- mondta önkritikusan. - Ez volt az egyik legrosszabb időmérőm idén."
A Renault új pilótája, Carlos Sainz remek teljesítménnyel bevitte csapatát a Q3-ba – Nico Hülkenberg a rá váró büntetés miatt meg sem próbálhatta, idő előtt befejezte a vezetést –, ahol Esteban Ocon mögött 8. lett, megelőzve Fernando Alonsót és Sergio Pérezt. A bíztató tempó ellenére Stoffel Vandoorne és Felipe Massa nem jutott tovább a Q2-ből.
Pérez csalódott, mert úgy érzi, megvolt a tempója ahhoz, hogy előrébb végezzen. Ebben egy Q1-es incidens akadályozta meg: Kevin Magnussen majdnem letörte az első szárnyát az egyik kanyarnál. "Emiatt ki kellett jönnöm még egy körre, és a Q3-ra csak egyetlen szett friss gumim maradt" - nyilatkozta Pérez.
Magnussen elnézést kért a manőverért,
amit azzal magyarázott, hogy úgy tájékoztatták, a mögötte haladó Force India levezető körön jár. Az esetet vizsgálják a sportfelügyelők, és egy másikat is, amelyben a Haas autója szenvedő fél volt: Romain Grosjean Lance Stroll-lal ütközött majdnem, miután utolérte a lassan poroszkáló Williamst.
Az újonc Brendon Hartley 18. lett, de Verstappenhez, Hülkenberghez és Vandoorne-hoz hátrébb fogják sorolni a rajtrácson büntetés miatt.
Szép estét (vagy már éjszakát? mindenkinek! A szokásostól eltérően ezúttal nem 2, hanem 4 óra telik el az utolsó edzés vége és az időmérő kezdete között egy koncert miatt, de nemsokára jönnek a főszereplők, hogy megmérkőzzenek a minél jobb rajtpozícióért.
Aki még nem hallotta volna: az új-zélandi Brendon Hartley helyettesíti a hétvégén Pierre Gaslyt, aki ajándéknak tekinti, ha elkerüli az utolsó helyet a kvalifikáción. A másik Toro Rossóba meg egyébként visszatért Danyiil Kvjat. Az orosz nem tudja, vezetheti-e a szezon végéig a Renault-hoz idő elengedett Sainz autóját. Az austini hétvége után beszélni akar feletteseivel a jövőjéről, hogy tisztábban lásson. "Baráti hangulatú lesz a beszélgetés, nem fogok neheztelni rájuk" - mondta.
Pénteken különböző problémák akadályozták, ezért egy teljesen újraépített autót kapott a Ferraritól egy korábban már használt vázon. Ennek meg is látszott az eredménye, az utolsó tréningen 1 tizeden belülre megközelítette a világbajnokság favoritját, Hamiltont. Még belekapaszkodhat azokba a bizonyos utolsó szalmaszálakba.
13 perc van az időmérő kezdetéig, a szerelőknek iparkodnia kell. Az ausztrál egyelőre lassabb Verstappennél, és már pénteken is veszített időt egy műszaki probléma miatt.
A Ferrari látta vendégül Teemu Selännet, a már visszavonult finn hokist. Räikkönen azt mondta, szerinte csapata mind a négy hátralevő versenyt megnyerheti, az autóban megvan hozzá a potenciál.
A tegnapi borult égbolt a múlté, a levegő 31, az aszfalt 39 fokos. Az ultralágy, a szuperlágy és a lágy gumikat lehet használni a hétvégén.
A Renault már a jövő évi felkészülés jegyében mindhárom csapatának adott egyet-egyet a legújabb fejlesztésű motorjából, méghozzá azoknak a pilótáknak, akiknek eleve kinézett egy büntetés az éves keret túllépése miatt. Így Verstappen, Hülkenberg és Hartley sem indulhat a futamon onnan, ahová ma minősíti magát. A McLaren versenyzője, Vandoorne szintén büntetést kap, neki is egy frissített Hondát szereltek be.
A McLaren vendégül látja őket, szép gesztus. Lehet, hogy a szerződését meghosszabbító spanyol januárban is kiruccanhat Amerikába egy versenyre, konkrétan a daytonai 24 órás maratonra, hogy alapozzon egy későbbi Le Mans-részvételre.
A hétvégén a mellrák elleni küzdelem jegyében a mezőny és a pálya minden szegletében ez az uralkodó szín, az ultralágy gumik oldalfala is ilyen a hagyományos lila helyett.
Ez jó kép! Perceken belül már egy rendes kormányt irányíthat Alonso.
A Sauber pilótái és Kvjat vették először birtokba a pályát. Érkezik az újonc Hartley is.
A mezőny második feléhez tartozó autók jelentek meg eddig, Kvjat 1:37.865-tel állította fel az alapidőt. Wehrlein rögtön 2 tizedet vert rá.
Valami szivárgott belőle, értesült a Sky Sports, ezért tudott csak keveset gyakorolni az utolsó edzésen. Már Hamilton és Vettel is a pályán tartózkodik.
Egyelőre csak 5., de Vettel sem vette át az 1. helyet, azt most Bottas birtokolja (1:35.309). Ocon és Räikkönen követi a mercedeses finnt.
Beleértve Ricciardót is, akinek nemrég még javították a Red Bullját. A Q1 felénél járunk, Ricciardo a 3., Sainz az 5. helyre sorolt be.
Egy töltőkör után megpróbálnak javítani, hozzájuk hasonlóan Bottas, Räikkönen és Ricciardo is a szuperlágy keveréken megy. A mezőny java az ultralágyat használja.
Mindketten 1:34.8-at jegyeztek, Bottas, Vettel, Massa, Räikkönen, Alonso, Hülkenberg, Ocon, Ricciardo a további sorrend.
Ő zárja a sort, 1 másodperccel elmarad a 19. Hartleytól is. Kieső helyen tanyázik még Wehrlein, Grosjean és Ericsson. Grosjeant az előbb feltartották.
Magnussen becsukta a kaput Pérez előtt, majdnem letépve a Force India első szárnyát, az esetet vizsgálják a sportfelügyelők. Grosjean az előbb Stroll-lal ütközött majdnem, amikor megpróbálta kikerülni az ideális íven lassan haladó Williamst.
A kieső helyen álló Wehrlein, Grosjean, Ericsson, Hartley és Magnussen, valamint Sainz, Pérez, Kvjat, Vandoorne és Stroll érkezik az utolsó rohamra a mindjárt véget érő Q1-ben.
Hamilton, Verstappen, Bottas és Vettel vezeti a rangsort, ők már nem próbálkoznak újra a Q1-ben. Massának, Alonsónak és Oconnak sincs szüksége rá.
1:36.889, több helyet előrelépett. Lássuk, mit válaszolnak a többiek...
Grosjean megmenekült, de a már kieső Ericssont csak 7, Strollt 33, Hartleyt 54 ezreddel előzte meg. Wehrlein és Magnussen nagyobb hátránnyal búcsúzik.
Magnussen és Stroll manővereit is vizsgálják, ez még jobban összekuszálhatja a szálakat a rajtsorrendben.
Úgy döntött a Renault, a büntetése miatt nem hajtják tovább feleslegesen a technikát. Így csak 14 autót láthatunk a Q2-ben.
Hamilton és Bottas fog először mért kört futni ebben a felvonásban, immár az ultralágy gumin. Azóta mindenki csatlakozott hozzájuk a pályán, aki megteheti.
Egész pontosan 233 ezreddel, 1:33.560 az aktuális legjobb idő. Ricciardo csak 34.5-öt tud.
A szuperlágy keverékkel próbálkozik, hogy a versenyen az első etapban lehetősége legyen másképp taktikáznia, mint az élboly. Ne feledjük, 15 rajthellyel hátra fogják sorolni az új motorelemek miatt.
34.389-cel elfoglalta a 3. helyet, de a hátránya több mint 8 tized Hamiltontól. Ricciardo, Räikkönen, Verstappen, Ocon, Pérez, Sainz, Massa jutna még tovább a Q3-ba jelen állás szerint.
4 perccel a Q2 vége előtt mindenki a bokszban várakozik. A McLaren jónak tűnt eddig, bizonyára csalódást jelentene nekik, ha búcsúznának ebben a felvonásban.
Elvileg nem kellene aggódniuk a továbbjutás miatt, talán tesztelnek még gyorsan valamit. Bottas és Räikkönen szintén újra kijött. Csak a Red Bullok maradtak a garázsban.
Vagyis biztos kiesik. Grosjean nem javít, marad 14.
Hülkenberg ezt meg sem próbálhatta, de Sainz szépen vitézkedett új autójával. A 8. helyen jut tovább, Alonsót és Ocont megelőzve.
Jól mentek a hétvégén, de a Q2 a végállomás számukra az időmérőn, ahogy Kvjatnak, Grosjeannak és Hülkenbergnek is. Az élmezőnyben nem történt meglepetés.
Elismerte, hogy Pérez feltartásánál ő volt a hunyó, mert azt mondták neki, hogy Pérez levezető körön van, és ezért nem engedte el. Elnézést kért a mexikóitól, megérti, ha dühös.
Räikkönen és Sainz kivételével a többiek már pályára is hajtottak. Verstappen a szuperlágy keveréken jutott tovább ide, azokon fog elrajtolni holnap.
A középsőben viszont a brit futott legjobb részidőt, ez izgalmas lesz...
1:33.108-cal vezet, Bottas belassult a kör végére, a hátránya 460 ezred. Vettel 33.8-at jegyzett elsőre.
15 ezredet vert csapattársára, most ő a 3. Verstappen egyetlen ezreddel lassabb Vettelnél, Ricciardo már nagyobb hátránnyal 6.
Így Ocon-Alonso-Pérez a sorrend a 7-9. helyeken. Már 4 perc sincs hátra az időmérőből, Hamilton előnye behozhatatlannak látszik.
Az első szektorban lila részidőt fut, lemoshatja a konkurenciát a pályáról. Vettel megelőzte Bottast, 1:33.347.
1:33.577 mindkettejüktől, de mivel az ausztrál érte el előbb, övé a 4. hely. Verstappent mindketten megelőzték.
Hamilton végül nem erőltette, nem javított az idején, mert nem fenyegették az 1. helyét. Bottas próbált gyorsulni, de nem tudta visszaelőzni Vettelt.
A 7. helyről Ocon, a 8.-ról Sainz, a 9.-ről Alonso, a 10.-ről Pérez indulhat a végeredmény alapján. Azonban mindannyian előrelépnek egy kockát Verstappen büntetése miatt.