Izgalmas időmérővel búcsúzik a szezon az idényzáró F1-es futam előtt Abu-Dzabiban, ahol nagy csatában Valtteri Bottas újabb pole pozíciót szerzett, ezúttal úgy, hogy csapattársa, Lewis Hamilton volt a legfőbb ellenfele. Az már az edzés elején látszott, hogy a Ferrari ezúttal nem tud beleszólni a Mercedesek küzdelmébe.
Bottas a Q2-ben vette át a kezdeményezést Hamiltontól, de akkor úgy tűnt, hogy a négyszeres világbajnok sok időt elvesztegetett egy megcsúszással. A finn pilóta aztán a Q3 elején is letette a névjegyét a később pole pozíciót érő 1:36.231-gyel, amire Hamilton csak 1:36.403-mal tudott reagálni, majd az utolsó körökben egyikük sem tudott javítani.
A pálya állapotának változása miatt kiszámíthatatlan volt, hogyan reagálnak az autók és a pilóták a megváltozó körülményekre, hiszen a naplemente után visszaestek a hőmérsékletek, és csúszósabbá vált az aszfalt is. Ez a hajrában éreztette a hatását, hiszen Bottas, Hamilton és Kimi Räikkönen sem tudott javítani, bár Hamilton csak az utolsó szektorban vesztette el az esélyét a pole-ra.
A Ferrarik ezúttal nem voltak harcban a pole-ért.
Sebastian Vettel bár bejött a 3. helyre, nem tudta megtörni az átkot, ami távol tartja a Scuderiát az első rajtsortól Abu-Dzabiban, bő 4 tizedmásodperces hátránya igen sok ezen a pályán. Räikkönen ennél is gyengébben szerepelt, a Daniel Ricciardo is meg tudta előzni, ezzel a Red Bull pilótája nagy lépést tett, hogy megőrizze a 4. helyét a pontversenyben, pont Räikkönen előtt.
A harmadik sorba az autójával végig küzdő Max Verstappen állhat fel Räikkönen mellé. Az ifjú holland ezúttal nem tudta megszorítani Ricciardót, mögöttük Nico Hülkenberg és Sergio Pérez érkezett, miután majdnem összeütköztek a Q2 végén, de megúszták, és mindketten bejutottak a harmadik harmadba, ahol Esteban Ocont és Felipe Massát verték.
Pályafutása utolsó időmérőjén Massa pont kiejtette a Q3-ból volt csapattársát, Fernando Alonsót,
a McLaren pilótája így a 11. helyről indulhat, de ő lesz az első, aki szabadon választhat gumit a versenyre. A kétszeres világbajnokot szorosan követte honfitársa, Carlos Sainz, és csapattársa, Stoffel Vandoorne, a 14. helyezett Kevin Magnussen, és a 15. helyen rangsorolt Lance Stroll hátránya már jelentősebb volt, de Stroll így is örült, hogy ezúttal nem esett ki a Q1-ben.
A sereghajtók között elsősorban Romain Grosjean kiesése kellemetlen meglepetés a Haasnak, Pierre Gasly, Pascal Wehrlein, Marcus Ericsson és Brendon Hartley búcsúja szinte borítékolható volt, Hartley ráadásul rajtbüntetést is kap, így mindenképpen az utolsó helyről fog rajtolni a vasárnapi szezonzárón, Abu-Dzabiban.
Vasárnapra kevés elvarrandó szál maradt,
Bottas hajthat a pontverseny 2. helyére, de ehhez nyernie kell úgy, hogy Vettel nem lesz legalább 8. helyezett, és Kimi Räikkönen igyekezhet, hogy megelőzze Daniel Ricciardót, de 8 ponttal többet kellene szereznie a Red Bull pilótájánál, hogy a számára valószínűleg teljesen értéktelen 4. helyet visszaszerezze az egyéni pontversenyben.
Köszöntjük Olvasóinkat az Abu-dzabi Nagydíj időmérő edzésének élő közvetítésében! Két nappali szabadedzés mellett mindössze egyet rendeztek olyan körülmények között, amik most várnak a pilótákra, így mindenkinek izgalmas edzése lesz. Reméljük, főleg nekünk!
Az élmezőny is nagyon szoros, elsősorban a Ferrari és a Mercedes pilótái várhatók az első két sorba, de a Red Bull versenytempója miatt is érdekes lehet, hogy hol zárnak ma. Hátrébb, Fernando Alonso eshet neki a Williams és a Renault pilótáinak a Q3-ba kerülésért.
Tegnap még nehezen tudott összerakni egy teljes kört, de a versenytempója ígéretes volt.
A brit pilóta háromszor indulhatott a pole pozícióból Abu-Dzabiban, Vettel eddig kétszer. A többieknek nem kedvez a statisztika.
A brazíliai időmérőn történt baleset után Lewis Hamilton új erőforrást kapott az autójába, és a futamon megengedték neki, hogy mindent kisajtoljon belőle. Hamilton lenyűgöző tempót diktált, amíg bírták az abroncsai. Kérdés, hogy az időmérőkön használt, egyébként is megnövelt teljesítményű üzemmódjuknál van-e még gyorsabb programjuk, amit eddig a megbízhatóság miatt nem használtak.
Bár a szabadedzéseken nem remekelt, pénteken még arról beszélt, hogy győznie kell, hogy legyen esélye a világbajnokság 2. helyére. Ebben igaza van, hiszen ha nem győz, Vettel biztosan elorozza előle ezt a helyet, és ha Vettel legalább a 8. helyezett lesz vasárnap, akkor Bottas mindegy, hogy milyen eredményt ér el.
Tegnap bemutatott Grosjeannak, mert a Haas pilótája feltartotta őt. Ha ezt közúton teszi Abu-Dzabiban, akár börtönbüntetésre is ítélhették volna.
Úgy öltöztek, mintha 40 évvel ezelőtt lennénk, ezzel az F1-es szereplésük megkezdésének kerek évfordulóját ünneplik.
Mellesleg, új ruházati szponzoruk is van.
"Küldtem egy emailt Toto Wolffnak az önéletrajzommal. Nem is számítottam válaszra. Másfél évvel később szimulátor-pilóta voltam, és az év végén azt mondták, hogy be akarnak venni a junior-programba" - nyilatkozta George Russell, a GP3 idei bajnoka, aki pénteken már másodszor tesztelhetett a Force Indiánál, a Hungaroringen pedig kipróbálhatta a Mercedest is.
Nem elég, hogy ez az F1 legfejlettebb pályája, még látványos légibemutatót is szerveztek, már az időmérő elé. Ilyen általában csak a hagyományos nagyhatalmak szoktak tenni, maximum a rajt előtt.
Vettelnél állítólag minden rendben, de a Sky Sports riportere rámutatott, hogy Räikkönen autójáról levették a padlólemezt, és egy seregnyi szerelő dolgozik azon, hogy a Ferrari menetkész legyen az időmérőre. Állítólag időben végezni fognak.
Már tegnap kiderült, hogy Brendon Hartley autójában megint elromlott az erőforrás, ezért 10 helyes rajtbüntetést kap. Az újonc pilóta az F1-ben még nem indulhatott arról a helyről, amit az időmérőn elért, és ez az idén már így is marad.
A hétvégén az RTL szakértőjeként dolgozik, de Abu-Dzabiban marad Robert Kubica tesztje miatt is. Nico Rosberg tavaly itt lett világbajnok.
A hétvégén zajlik még egy verseny is, de sokakat már a vakáció is foglalkoztat. A helyszínen van Kimi Räikkönen felesége és kisfia is, és Toto Wolff is arról beszélt, hogy elhozta a családját strandolni, amíg ő a jövő héten részt vesz a tesztelésen.
A többi sereghajtó sem várakozik, jönnek a Sauberek és a Haas pilótái is. Sőt, Hamilton és Bottas is rögtön kiment, őket a hétvégén Dieter Zetsche, a Daimler AG igazgatótanácsának elnöke is figyeli.
Igaza lett a Ferrarinak, bár lázas munka folyt a 2007-es világbajnok autóján, Räikkönen végül időben el tudott indulni az időmérőn. Hamilton 1:37.473-mal kezd Bottas 1:37.704-es köre előtt.
Räikkönen 1:38.119-et futott, Vettel 1:38.205-öt, ez 6-7 tizeddel lassabb Hamilton legjobbjánál. Az élmezőny is ultralágy gumikkal kezdett.
Bottas 1:37.356-ot ért el, Hamilton mindössze 0,035 másodperccel volt lassabb nála, mert a kör végén megcsúszott. Vettel 1:37.817-re javított, még mindig bő 4 tizeddel lassabb a Mercedesnél. Ricciardo, Räikkönen, Verstappen, Ocon, Pérez, Alonso, Magnussen a további sorrend.
A finn pilóta 1:37.453-ra javított, 0,097 másodpercre van Bottastól, de Hamilton is abszolút legjobb 1-es szektoridővel kezdett.
A 15. helyezett Grosjean még éppen továbbjutó, de Stroll, Wehrlein, Ericsson, Gasly és Hartley egyelőre nem. 4,5 percük van gyorsulni.
Egyelőre 6 tizeddel gyorsabb a kiesőzónánál, de ő is kiment egy utolsó mért körre. Lehet, hogy csak tesztel vagy biztosra akar menni.
Mindkét Williams javítani tudott az edzés végén, Massa a 8. helyre jött fel, Stroll pedig a 15. helyre ugrott, a rádió alapján nagy megkönnyebbülésére. Gasly először verte az időmérőn Hartley-t.
16. Romain Grosjean
17. Pierre Gasly
18. Pascal Wehrlein
19. Marcus Ericsson
20. Brendon Hartley
Hamilton viszont láthatóan benne hagyott néhány tizedet a körében. Vajon a Ferrari képes lesz fordítani?
Bottas vezeti fel Hamiltont, de nem sokkal mögöttük Räikkönen is pályára lépett. Mondani sem kell, hogy az ultralágy keveréket használja mindenki.
Az új legjobb eredményt 1:36.742, Bottas 0,235 másodpercet kapott csapattársától, Vettel 0,292-re van tőle, Räikkönen már 0,722-re. Eddig nagyon úgy tűnik, hogy Mercedes első sor lesz.
Délelőtt még azzal lehetett magyarázni a tempóját, hogy több üzemanyagot vitt az ellenfeleknél, de most ez nem valószínű, mégis bő fél másodperccel lassabb Ricciardónál, és 1,4-gyel Hamiltonnál.
Ha igen, egész jól halad, mert az időmérő elején még a Ferrarinál volt, most pedig már a Force Indiánál fotózták le. A héten kiderült, hogy nem lesz ellenfele az FIA következő elnökválasztásán, így várhatóan további négy évig hivatalban marad. A mostani szabályok szerint ez lesz az utolsó ciklusa.
A középmezőnynek nem lesz könnyű dolga, mert olyan pilóták is kihajtottak a pályára, akiknek ez nem feltétlenül szükséges, bár viszonylag ritkán fordul elő, hogy egy Mercedes feltart egy Haast.
Pillanatnyilag Alonso a 10. helyezett, Vandoorne és Massa pályázhat még a továbbjutásra, a Haasnál Günther Steiner az előbb azt mondta a Sky Sportsnak, hogy nem számít erre, így Magnussen, Sainz és Stroll búcsúzhat majd.
Az utolsó futamára készülő brazil pilóta a végén beugrott Alonso elé, aki így csak a 11. lett, viszont szabadon választhat gumit a futamra. A végén még Hülkenberg és Pérez összecsapott a bokszbejáratnál, a Force India akadályozta a Renault-t. Mindketten továbbjutottak.
11. Fernando Alonso
12. Carlos Sainz
13. Stoffel Vandoorne
14. Kevin Magnussen
15. Lance Stroll
A mezőny már a pályán, bár Vettel és a két Red Bull még kivár.
Bottas 1:36.231-re gyorsult, Hamilton 1:36.403-mal követi, Vettel és Räikkönen hátránya viszont már 6-7 tized. Mögöttük a két Red Bull érkezik.
A Renault pilótája egyelőre a 7. helyezett, vagyis a legjobb az élmezőny mögött, pedig a célegyenesbe vezető kanyarban látványosan megcsúszott az autója. Ocon és Pérez gyorsabb volt Massánál, de egy etap még hátra van.
Egyikük sem szeretett volna a másik turbulenciájában autózni, ezért Ocon nem akadta elengedni Bottast, de a Mercedes végül gyorsabbnak bizonyult. Most kezdik a mindent eldöntő, utolsó mért kört.
Mercedes két pilótája nem tudott javítani a hajrában, Daniel Ricciardo viszont megelőzte Kimi Räikkönent, és elorozta tőle a 4. helyet a rajtrácson. Bottas, Hamilton, Vettel, Ricciardo, Räikkönen, Verstappen, Hülkenberg, Pérez, Ocon, Massa a Q3 sorrendje.