Hamilton odapörkölt a mezőnynek a záró tesztnapon
2018. március 01. 08:47
Az elmúlt napokban megszokott hűvös, esős időben vette kezdetét az első barcelonai tesztsorozat zárónapja. A gyakorlatilag semmisnek tekinthető szerdai nap után a csapatoknak volt mit behozniuk, így a délelőtt a vizes és intermediate gumik kipróbálásának a jegyében telt. Ma legalább
senki sem lustálkodott, a nap végére a Mercedes, a Ferrari, a McLaren, a Sauber és a Toro Rosso is átlépte a 100 körös határt.
Új lendületet adott a tesztelésnek, hogy a pályán folyamatosan köröző autók és a felhők közül kikandikáló nap miatt az aszfalt egyre száradt, és fél egy után nem sokkal mindenki felrakhatta a slickgumikat.
Délután 2 óra magasságában az egész teszt legmagasabb aszfalthőmérsékletét, 27˚C-ot mértek Barcelonában.
Ekkor lépett pályára Lewis Hamilton, aki csapattársától, a délelőtt köröző Valtteri Bottastól vette át a Mercedes AMG W09-est. A világbajnok eddig csak a teszt első napján tudott megtenni 25 kört, gyorsasága felől azonban nem hagyott kétséget. Az első igazán gyors körét ugyan érvénytelenítették, mert levágta az utolsó sikánt, 75 perccel a teszt vége előtt viszont 1:19,333 perc alatt száguldott körbe.
Ez nemcsak a zárónap, de az egész teszt leggyorsabb köre maradt,
Hamilton 3 tizedet vert rá Sebastian Vettel és a Ferrari keddi csúcsidejére.
A Ferrari csütörtökön főként a hosszú távú etapokat gyakorolta, ez a magyarázat arra, hogy Vettel legjobb ideje (1:20,241) közel egy másodperccel elmaradt a riválisáétól – noha a német a közepes mellett a lágy abroncsokat is használta Elvileg okod adhatna az aggodalomra a vörösöknél, hogy Hamilton a keményebb közepes keveréken futotta meg a 2018-as tesztrekordot, Vettel azonban optimista maradt.
A dolgok egyelőre jól állnak, de még mindenki nagyon keveset futott, ezért nehéz ítélkezni még a saját házunk táján is. Nekünk most csak az számít, hogy az autó jól működjön.
Kevés választ kaptunk, sok még a kérdésünk, amiket magunkkal hozunk a jövő hétre is" – nyilatkozta az Auto, Motor und Sportnak.
A délutáni jó idő láttán több csapat – a McLaren, a Renault, a Williams, a Sauber és a Toro Rosso is – úgy döntött, hogy a rossz idő miatt elfecsérelt szerdai nap miatt mindkét versenyzőjének lehetőséget ad. Különösen jó benyomást tett Stoffel Vandoorne, aki szinte az összes gumikeveréket kipróbálta, végül az ultralágy gumikon elért körével a második helyen zárt, 110 kör megtétele után. Fernando Alonso ezt követően ülhetett be a McLarenbe, és a szuperlágy gumikon az 5. helyre tudott feljönni.
A záró tesztnap legszorgalmasabb versenyzője Pierre Gasly volt, aki 128 fordulót, azaz két Spanyol Nagydíj távját teljesítette a Toro Rossóval. Miután a Honda motorjait ettől az évtől kezdve használó istálló említésre méltó műszaki hiba nélkül teljesítette a négynapos tesztet, kijelenthetjük, hogy
a Toro Rosso lett az idei első tesztelés legkellemesebb meglepetése.
Egyáltalán nem zárta viszont fényesen az első tesztet az anyacsapat, a Red Bull. Ma Max Verstappen került sorra, ám a hollandot technikai hiba hátráltatta, délután pedig nagy igyekezetében kicsúszott a pályáról, gondoskodva a második piros zászlós leállásról. (Az elsőt Marcus Ericsson idézte elő még délelőtt, amikor a vizes pályán kifarolt a Sauberral.)
Verstappen végül csupán 35 fordulót tett meg a pályán és a vert mezőnyben végzett.
Lesz tehát mit kielemezni a Milton Keynes-i központan a jövő kedden kezdődő következő tesztelésig. A Mercedes és a Ferrari látványos gondoktól mentes, stabil barcelonai teljesítménye alapján ugyanis a Red Bull RB14 egyelőre mind a megbízgatóság, mind a gyorsaság terén "tartalékos" autónak tűnik.
Pilóta | Csapat | Modell | Köridő | Kül. | Kör | |
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | W09 | 1:19.333 | 69 | |
2. | Stoffel Vandoorne | McLaren | MCL33 | 1:19.854 | 0,521 | 110 |
3. | Sebastian Vettel | Ferrari | SF-71H | 1:20.241 | 0,908 | 120 |
4. | Kevin Magnussen | Haas | VF-18 | 1:20.317 | 0,984 | 96 |
5. | Fernando Alonso | McLaren | MCL33 | 1:20.929 | 1,596 | 51 |
6. | Carlos Sainz Jr | Renault | R.S.18 | 1:20.940 | 1,607 | 60 |
7. | Lance Stroll | Williams | FW41 | 1:21.142 | 1,809 | 54 |
8. | Sergio Pérez | Force India | VJM11 | 1:21.973 | 2,640 | 65 |
9. | Max Verstappen | Red Bull | RB14 | 1:22.058 | 2,725 | 35 |
10. | Pierre Gasly | Toro Rosso | STR13 | 1:22.134 | 2,801 | 147 |
11. | Nico Hülkenberg | Renault | R.S.18 | 1:22.507 | 3,174 | 49 |
12. | Valtteri Bottas | Mercedes | W09 | 1:22.789 | 3,456 | 60 |
13. | Charles Leclerc | Sauber | C37 | 1:22.808 | 3,475 | 59 |
14. | Marcus Ericsson | Sauber | C37 | 1:23.825 | 4,492 | 79 |
15. | Szergej Szirotkin | Williams | FW41 | 1:31.979 | 12,65 | 47 |
Kör | Táv (km) | |
Ferrari | 120 | 558,6 |
Force India | 65 | 302,575 |
Haas | 96 | 446,88 |
McLaren | 161 | 749,455 |
Mercedes | 129 | 600,495 |
Red Bull | 35 | 162,925 |
Renault | 109 | 507,395 |
Sauber | 138 | 642,285 |
Toro Rosso | 147 | 684,285 |
Williams | 101 | 470,155 |
Kör | Táv (km) | |
Ferrari | 354 | 1647,87 |
Honda | 147 | 684,285 |
Mercedes | 295 | 1373,225 |
Renault | 305 | 1419,775 |
...legalábbis reméljük.
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a barcelonai tesztsorozat első etapjának zárónapján! Kihívásokkal teli a hét, a hideg, majd a havazás miatt a csapatok lényegében sehol sem tartanak a korábbi terveikhez képest. Hamarosan kiderül, ma mire jutnak a pályán, addig is ajánljuk az eddigi napok összefoglalóit!
Tegnap nem is feltétlenül a hó, hanem a fagypont közeli hőmérsékletek lehetetlenítették el a munkát. Ma melegebb van, a levegő egyelőre 6, a pálya 7 Celsius-fokos, de köd van.
Ma sem lesz ebédszünet, reggel 9-től délután 6-ig folyamatosan szabad lesz a pálya, bár ha ilyen nedves marad az aszfalt, biztosan lesznek piros zászlók és arról sem nyilatkoztak eddig, hogy a ködben a mentőhelikopterek tudnak-e repülni.
Sergio Pérez, a Force India pilótája még egyáltalán nem vezethette az idei autóját, de a világbajnoki címvédő Lewis Hamilton is csak 25 körig jutott eddig Barcelonában. Íme a mai névsor:
Mercedes: Lewis Hamilton
Ferrari: Sebastian Vettel
Red Bull: Max Verstappen
Force India: Sergio Perez
Williams: Lance Stroll (délelőtt), Szergej Szirotkin (délután)
Renault: Carlos Sainz (délelőtt), Nico Hülkenberg (délután)
Toro Rosso: Pierre Gasly
Haas: Kevin Magnussen
McLaren: Stoffel Vandoorne
Sauber: Charles Leclerc
A Mercedes közleménye idézte a csapat szerdai vendégét, Karlt, a hóembert is, aki annyira jól érezte magát a csapatnál, hogy rögtön egy Twitter-csatornát is indított.
„Nem kérdés, hogy ez volt az életem legjobb napja. Már több, mint 10 éve, hogy utoljára F1-es tesztre kaptam meghívást, 2005-ben Silverstone-ban voltam a Renault-nál. Barcelonában sem most jártam először, 2002-ben voltam itt a McLarennel, akkor Mika [Häkkinen] hógolyózni kezdett a boxutcában. A mai nap viszont az eddigi legmókásabb volt.”
---- separator ----gallery-content-type:33797e02-058d-4542-8778-626a7a92bb6b---- separator ----„A csapatnál mindenki nagyon kedves volt velem, nagyon menők és lazák. Meleg fogadtatásban részesültem, de nem túlságosan, pont jól esett. Nem igazán értem, miért borult ki mindenki annyira az időjárás miatt. Mire számítanak az emberek? Nem ok nélkül nevezik ezt téli tesztelésnek.”
„Szeretnék kitérni az egészségi állapotomra vonatkozó pletykákra is. Az összeomlásomról szóló tudósításokat nagyon eltúlozták. Mindenkit megnyugtathatok, hogy a csapat hihetetlenül jól bánt velem és megfelelő szállást találtak a számomra az egyik fagyasztóban.”
Pakkot kapott a Ferrari, igaz, még tegnap reggel, de szerdán egyáltalán nem volt lehetőség kipróbálni az alkatrészeket. Kimi Räikkönen pályára sem lépett, ma viszont új lehetőséget kapnak a csapatok. A fotók alapján az nem derül ki, hogy ezek új fejlesztések vagy csak pótalkatrészek.
A gumiszállító általában keresi a lehetőséget, hogy próbálgassák az esőgumikat is, a csapatok mégsem igyekeztek az előző három nap során, hogy komolyabb távokat megtegyenek nedves pályán. „A csapatoknak korlátozott számú esőgumijuk van – mondta Mario Isola, a Pirelli motorsport menedzsere a Sky Sports-nak. – Talán reprezentatívabb körülményekre várnak, esőben is.”
„A szabályok meghatározzák, hogy egy szezon során maximum 110 szett gumit használhatnak el, ez elég sok, szóval ennél kicsit többet is mehetnének, de most túl hideg van. Egy kicsit sem tudják felmelegíteni az abroncsokat, hogy eléggé felhevüljenek a tapadáshoz.”
Lehet, hogy köd van, de legalább nincs hó, írják a Twitteren. Úgy néz ki, az első órákban megint előkerülnek az esőgumik.
A legfrissebb időjárás-jelentés szerint 9,4 fokos az aszfalt hőmérséklete. Még mindig hideg, de már nem kritikusan alacsony.
Az Autosport szerint délelőtt ismét Valtteri Bottas tesztel a Mercedesnél, Lewis Hamilton csak délután ül autóba. Ez azt jelenti, hogy Hamilton a négy napból kevesebb, mint kétszer felet tölt majd a W09 volánja mögött.
Hivatalosan megkezdődött az előszezoni tesztelés negyedik napja Barcelonában!
Az előző napok eseményei alapján már ez is örömteli. Ericsson, Vettel, Szirotkin, Gasly, Magnussen és Hülkenberg rögtön pályára lépett.
Nem rosszak a csapatok és az F1 hivatalos csatornái által feltöltött rövid videós bejelentkezések, de az igazi az lenne, ha lenne élő tévés közvetítés az, amikor a szurkolók veszik a fáradtságot, elmennek a pálya több pontjára és a felvételeikből szerkesztenek egy néhány perces összegzést. Az alábbi klipet 19Bozzy92 készítette a 2. nap során és azt írta a videó alá, hogy a havazás miatt élete végéig emlékezni fog a 2018-as tesztelésre.
A helyszíni beszámolók szerint az intermediate egyelőre nem elég a pálya állapota miatt. Hülkenberg kivételével mindenki visszatért a boxba, viszont Vandoorne is megmutatta magát a McLarennel.
Így becézi a Toro Rosso STR13-at ifjú francia pilótája, Pierre Gasly. Egyelőre ő is a kék jelű, teljes esőgumira szavazott.
Verstappen autóját aerodinamikai mérőkeretekkel ruházták fel a Red Bullnál. Bottas és Pérez ma még nem látogatott ki a pályára. A Williams közben Szirotkinról posztolt egy fotót.
Nem sok jót sejtet, ha egy F1-es autó 2-3 fokos levegő hőmérséklet közepette túlmelegszik és extra hűtőnyílásokat kell vágni rá. Az alábbi fotók még az előző napokon készültek, azonban az Auto Motor und Sport szerint továbbra is égésnyomok látszanak az autón.
Hétfő
Kedd
Az etapok végén a szerelők rendszeresen hűtőlevegőt is fújtak be az autó nyílásaiba.
Vandoorne a McLarennel ért körbe 2:00.707 alatt, teljes esőgumikkal. A futásteljesítmény ma jobban alakul, eddig 14 körnél jár a mezőny. Mire a posztot befejezném, Vandoorne már 1:59.167-nél tart.
Alább Hülkenberg első méterei láthatók.
Szirotkin azonban a boxban fejezte be a fordulót. Közben Bottas is megjelent a pályán, így már mindenki megmutatta magát a mai délelőtt során.
Cyril Abiteboul, a Renault Sport Racing ügyvezetője lényegében beismerte, hogy a Renault motorok várhatóan letekerés nélkül nem tudják majd teljesíteni az idei megbízhatósági követelményeket. A 2018-as szezon során csak három erőforrást használhatnak majd a pilóták, vagyis 5 helyett 7 versenyhétvégét kell kibírniuk csere nélkül, különben büntetés jön.
Tudtuk, hogy jön ez a szabály és tudtuk, hogy mit kell tennünk, de még nyitottak vagyunk azzal kapcsolatban, hogy mi a legjobb módszer a szezon teljesítésére
– ködösített Abiteboul. – Nem feltételezzük, hogy vissza akarjuk fogni az erőforrásunk teljesítményét a megbízhatóság és a futásteljesítmény [növelése] érdekében. Alaposan áttekintjük a rajtbüntetések szabályzatának módosítását is. Ez kissé lazább és kevésbé fájdalmassá vált, ezt is figyelembe fogjuk venni a motorok és a gyártás tervezése terén. Ha úgy gondoljuk, hogy taktikai szempontból előnyös, ki fogjuk használni.”
Ericsson nem erőltette meg magát a mai első mért körében, a 2:09.169-es köre 10 másodperccel gyengébb Vandoorne mai legjobbjánál. Ez persze még csak játék a számokkal, nincs jelentősége a köridőknek az esőben.
A svéd pilóta újabb mért kört teljesített, 2:07.926 a legfrissebb köre, ez 1,3 másodperccel tempósabb az előzőnél. Ma a biztonságra kell játszaniuk, mert nagy hiba lenne egy baleset miatt tovább vesztegetni az értékes időt. Ez minden csapatra igaz.
Ericsson magánszámának újabb eredménye 2:06.837, ezzel még mindig 7,67 másodpercre van Vandoorne-tól. Van még idő utolérni a belga pilótát, ezért Ericsson inkább vissza is tér a boxba.
Claire Williams megerősítette, hogy Robert Kubica a 2018-as szezon során „három alkalommal vezet majd az első szabadedzésen és Szergej ülését veszi át.” A lengyel pilóta korábban elárulta, Spanyolországban, Ausztriában és egy harmadik hétvégén vezet majd, de arra a helyszínre nem emlékezett.
Az Auto Motor und Sport úgy tudja, hogy a lengyel pilóta jövő csütörtökön és pénteken, vagyis a tesztelés két zárónapján is lehetőséget kap.
Magnussen egyelőre 1-1 installációs kör erejéig ismerkedik a körülményekkel és az autójával az esőben. A Haasnak sem jött jól, hogy lényegében elmaradt a tegnapi teszt, mert a kis csapatoknak nincsenek komoly szimulációs kapacitásai.
Stoffel Vandoorne él a lehetőséggel és a pálya állapotának javulásával ő is egyre gyorsabb lesz. 1:55.018 alatt ért körbe legutóbb, majd a mai 6. köre végén visszatért a boxba.
Szerdán mindössze két kört tett meg a pályán, készített néhány szelfit a szurkolókkal, aztán tetőtől talpig esőkabátba csomagolva a repülőtér felé vette az irányt. „Találkozunk a jövő héten Bahreinben” – szólt a Sky Sports kamerájának, utalva arra, hogy nagyon elege van a barcelonai időjárásból.
Az első két nap során műszaki hibákkal bajlódtak, hétfőn levált a kerékanya, miközben Alonso még csak 6 körnél tartott, kedden pedig a kipufogórendszer romlott el, ráadásul elégette a brake-by-wire kábeleit is. Alonso tegnap a hideg esőben próbálta növelni a körszámot, ma Vandoorne teszi ugyanezt.
A német pilóta még csak egyszer, egy körre merészkedett ki az odújából a garázsból, de rögtön lencsevégre kapták.
Előkerült egy korábbi felvétel is még a 2. napról, ezen pont látható Vettel egyik megpördülése.
Vandoorne először 1:55-re, majd 1:50.687-re fokozta a tempót, Ericsson előbb egy 1:56-os körrel, majd egy 1:54.931-gyel jelentkezett. Szirotkin is csatlakozott hozzájuk, lehet, hogy a Williams is mért kört fut.
Vandoorne már lement 1:50 alá, 1:49.497, majd 1:49.041-et is tud, Ericsson 1:53.003-mal követi egy 1:54-es kör után. Szirotkin egy újabb installációs kör után ismét a boxba hajtott.
Pont az első óra végén megszakítják a tesztet. Ericsson kicsúszott a 2-es kanyarban.
A mai első óra végéig már mindenki ment legalább egy installációs kört, de három pilótán látszott eddig, hogy tényleg dolgoznának a pályán.
1. Stoffel Vandoorne (McLaren MCL33), 1:49.041 - 15 kör
2. Marcus Ericsson (Sauber C37), 1:53.003 - 12 kör
3. Szergej Szirotkin (Williams FW41), idő nélkül - 7 kör
4. Kevin Magnussen (Haas VF-18), idő nélkül - 3 kör
5. Nico Hülkenberg (Renault RS18), idő nélkül - 2 kör
6. Pierre Gasly (Toro Rosso STR13), idő nélkül - 1 kör
7. Sebastian Vettel (Ferrari SF71H), idő nélkül - 1 kör
8. Sergio Pérez (Force India VJM11), idő nélkül - 1 kör
9. Max Verstappen (Red Bull RB14), idő nélkül - 1 kör
10. Valtteri Bottas (Mercedes W09), idő nélkül - 1 kör
A zárt láncú kamerarendszer képe szerint valószínűleg csak besokallt a 2-es kanyarnál.
Rendszeresen felbukkanó téma, hogy az F1-ben nagyon egyenlőtlenül osztják el a bevételeket a csapatok között, ezért is állandósulnak az erőviszonyok. Korábban felmerült már, hogy az angol Premier League lehetne a követendő példa, Steve Parish, a Crystal Palace FC elnöke azonban pont az F1-et hozta rossz példaként a Sports Industry Breakfast Club londoni rendezvényén.
„A [csapatoknak] versenyképesnek kell maradniuk – idézte Parish-t az ismert F1-es szakújságíró, James Allen. – Senki sem akarja látni, hogy az egyik klub tönkreteszi a másikat egy 7:0-val. Az nem fertőzi [meg a közönséget]. Vegyük példaként az F1-et! A nagy csapatoké a hatalom, egyre több és több pénzt követeltek. Most meg csak 1-2 csapatnak van esélye futamokat nyerni és ez elriasztja az embereket. Nem a liga hosszú távú érdekeit szolgálja, ha kevésbé lesz érdekes.”
Amikor az F1 korábbi ügyvezetője, Bernie Ecclestone felvetette, hogy a Premier League mintájára kellene elosztani a pénzeket, kiszámoltuk, hogy ez kinek lenne jó és kinek kevésbé.
Hamarosan elszállítják Ericsson autóját, szerencsére csak néhány száz méterre van a boxutcától, így már nem kell sokáig várni az újabb zöld zászlóra.
Elhárult az akadály a tesztelés folytatása elől. Néhány perc kieséssel folytatódik az eheti utolsó tesztnap.
A korábbi F1-es pilóta, Jos Verstappen feltűnése már nem kuriózum a paddockban, hiszen rendszeresen elkíséri fiát, Max Verstappent a pályákra, de ellátogatott a tesztre Norbert Vettel, Sebastian Vettel édesapja és az élő rali-legenda, idősb Carlos Sainz is.
Pierre Gasly követte Stoffel Vandoorne-t a pályára, miután feloldották a zárást. A Toro Rossónak eddig sokkal jobban alakult a tesztelés, mert a Honda motor meglepően jól működik eddig, míg a McLaren bajlódott a megbízhatósággal.
Vandoorne újra mért körökbe kezdett, először 1:47-re, majd 1:46.248-ra szorította le a mai legjobb köridőt, még mindig a kék jelzésű esőgumikkal. Gasly is feliratkozott a köridőtáblázatra, rögtön megelőzte Ericssont és 1:50.064-gyel a 2. helyre lépett.
1:45.077 a legutóbbi köre, ma már 19-nél jár. Gasly 1:46.935-tel üldözi a belga ellenfelét. Ericsson közben jobb híján egy kamerának mondja el, hogy mi történt a 2-es kanyarban.
Viccelődve megjegyezték a Twitteren, hogy már most kétszer annyi kört tettek meg ma, mint tegnap. Persze, a szerdai eredményeket nem nehéz felülmúlni.
Egy szurkoló már a holland pilótát szeretné látni a pálya szélén, de egyelőre kénytelen Vandoorne-nal beérni. Ő viszont már 1:43.433-nál jár és a 22. körét tapossa.
Az elmúlt 2 órában nem posztoltak semmit a közösségi oldalaikra. Bottas viszont feltűnt a pályán a korai installációs köre után.
Szirotkin is megjelent a köridő-táblázaton, a Williams-Mercedesszel 1:45.364-et ért el, Bottas a gyári Ezüstnyíllal egyelőre óvatos duhaj, 1:55.122-vel nyitott az 5. helyen. Ez még csak tapogatózó kör volt, hiszen Vandoorne már 1:43.433-at is tudott a pályán.
A tegnapi havazás miatt ismét felmerült, hogy legközelebb inkább Bahreinbe kellene menni tesztelni, de a kisebb csapatok ezt rögtön kizárták anyagi okok miatt. Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke azonban a Guardiannek azt mondta, „minden jobb lenne annál, hogy üldögélünk a hóban.” Bár elismerte, hogy Barcelonába olcsóbb elszállítani a felszerelést, mint Bahreinbe repülni, de szerinte
ez így végül is többe kerül, mert nem tudunk menni és elesünk a hibák kijavításának lehetőségétől.”
„Ha nyílna lehetőség arra, hogy jövőre melegebb éghajlati viszonyok közepette teszteljünk, mi elfogadnánk.”
Szirotkin 1:42.333-ra szorította le a mai legjobb köridőt, "hosszú" idő óta először nem a McLaren vezeti a köridő-táblázatot Barcelonában.
A köridők alapján úgy tűnik, hogy rohamosan javul a pálya állapota. Szirotkin a Williamsszel már 1:40.838-at is tud, ez 2,5 másodperccel gyorsabb Vandoorne korábbi legjobbjánál. Vajon, ki lesz az első, aki beveti az intermediate gumit?
Köszönjük, gyorsan megkaptuk a választ, Sebastian Vettel lett az első pilóta, aki intermediate gumival mért kört futott. A Ferrari versenyzője 1:46.722-vel kezdett a 3. helyen, ez még majdnem 6 másodperccel lassabb Szirotkin esőgumis legjobbjánál.
Közben a korábbi kicsúszása után Ericsson ismét megjelent a pályán, ő még nyilván az esőgumikat használja.
Az intermediate gumi még korainak tűnik, legalábbis Vettel egyelőre csak 1:46.230-at tudott vele futni, ami még mindig 5,3 másodperccel lassabb Szirotkin esőgumis körénél. A német pilóta azonban a pályán marad, már a mai 6. körét kezdi.
A Williams pilótája, Szergej Szirotkin is intermediate gumikkal kísérletezik, de a korábbi, esőgumis legjobbján egyelőre ő sem tud javítani. Nico Hülkenberg és a Renault egyelőre nem követi a példát, ők esőgumival 1:44.511-gyel kezdtek a 3. helyen, Vettelt megelőzve.
Vandoorne McLarenjére is felkerültek az interek, ő már tudott gyorsulni, 1:42.944-gyel egyelőre a 2. helyezett Szirotkin esőgumis köre mögött.
Még 2 óra sem telt el, de Vandoorne ma már 30 kört vezetett. Ha ez így megy tovább, ma nagyjából két versenytáv (66 kör itt egy futam) is összejöhet neki, ami jól jönne a McLarennek, mert a teszt előtt napi 500 kilométeres futásteljesítménnyel terveztek. Ehhez ma 107,4 kört kellene összehozniuk, de az idei teszten ez még senkinek sem sikerült egy nap alatt.
Csalóka a helyzet, mert a három élen álló pilóta intermediate gumikkal van kint, de a leggyorsabb kört Szirotkin még mindig esőgumival tartja. Vandoorne a 2. helyezett és immáron Vettel a 3. 1:44.411-gyel, ők már intermediate-eken.
Íme az állás 11 órakor:
1. Szergej Szirotkin (Williams FW41), 1:40.838 - 23 kör
2. Sebastian Vettel (Ferrari SF71H), 1:42.635 - 12 kör
3. Stoffel Vandoorne (McLaren MCL33), 1:42.944 - 34 kör
4. Nico Hülkenberg (Renault RS18), 1:44.511 - 7 kör
5. Pierre Gasly (Toro Rosso STR13), 1:46.935 - 1 kör
6. Marcus Ericsson (Sauber C37), 1:47.250 - 17 kör
7. Valtteri Bottas (Mercedes W09), 1:55.122 - 5 kör
8. Kevin Magnussen (Haas VF-18), idő nélkül - 5 kör
9. Sergio Pérez (Force India VJM11), idő nélkül - 1 kör
10. Max Verstappen (Red Bull RB14), idő nélkül - 1 kör
1:40.409 az új mérce, immáron intermediate gumikkal. Előkerült Bottas is, az Ezüstnyíl szintén interekkel a 2. helyre jött fel 1:40.470-nel, majd Vettel 1:39.791-re gyorsított.
Kétórás kimaradás után frissült a Mercedes Twitter-csatornája egy látványos videóval, amin bemutatják a fogásokat, amikkel ebédre várják majd a csapat tagjait és vendégeit. Ebédszünet? Ja, az nem lesz!
Nem ma, hanem 2018-ban! A mexikói pilóta a 4. helyen kezdett interekkel és 1:41.706-tal. Magnussen is követte a példáját, ő egyelőre óvatos 2:04.259-cel kezdett az utolsó helyen, de a délelőtti legénységből így már csak Verstappennek nincs mért köre.
A német pilóta 1:38.239-re szorította le a köridőt, Bottas 1:38.906-tal igyekszik utána. A Mercedes különböző érzékelőkkel vizsgálja az első futóművet és a szárnyat.
„Az előző szezon vége óta nem igazán alakult semmi. Kikapcsoltam az F1-től – nyilatkozta a Sky Sportsnak azzal kapcsolatban, hogy a szezon végén lejár a szerződése a Red Bullnál. – Gondolom, április környékén kezdünk majd erről beszélni. Remélem, megnyerem az első néhány versenyt, aztán erős beleszólásom lesz, hogy mihez kezdek!” – viccelődött.
Az Ezüstnyíl pilótája 1:34.966-ra javított, Vettel 1:36.162-nél jár. Végre Verstappen is megjelent a pályán, így mindenkinek lehet mért köre.
Esőben ilyen sajnos előfordul, a svéd pilóta nem esett nagyot, de a mentés miatt piros zászlóra volt szükség.
1:34.889 a legfrissebb kör, aztán 1:34.770, már 25 fordulónál jár, a mai rekorder eddig továbbra is Vandoorne 47 körrel. Verstappen csak egy installációs körre jött ki, még mindig nincs mért ideje.
Az Auto Motor und Sport szerint új légterelő lapok jelentek meg a Red Bull első vezetőszárnyán, az ezek által keltett légáramlatokat mérik az autóra szerelt szenzorokkal.
Folyamatosan faragják a köridőt, Bottas 1:33.774-re gyorsult, Vettel viszont az előző körökben nem tudott javítani a saját egyéni legjobbján, továbbra is a 2. helyezett 1:36.162-vel.
Betolták a Ferrarit a garázsba, a német pilóta 35-re növelte a mai körszámát. Bottas még mindig kint van, Szirotkin, Magnussen és Gasly társaságában.
Március 11-én Nizzában parádézik a Renault F1-es csapata a Promenade des Anglais-n, jelentették be a Twitteren. Ez hasonló esemény lehet, mint a tavalyi F1 Live Show Londonban vagy a budapesti Nagy Futam.
Ez valószínűleg egy korábbi felvétel, mert a célegyenesben már egyáltalán nem ilyen nedves a pálya.
Olasz kollégánknak köszönjük a kiemelést!
Szinte minden csapatnál evidens, de a Sauber kapcsán érdemes megjegyezni, hogy az Auto Motor und Sport szerint a jövő héten nagy újítások jelennek meg a C37-esen. Új első szárny, padlólemez, oldaldoboz-szárnyak, fékhűtők és megnövelt hasmagasságú hátsó kialakítás várható a svájciak autójára.
„Az autó úgy reagál a változtatásokra, ahogy azt várjuk. Ez fontos. Sok az újdonság számunkra, például az orr koncepciója a légcsatornákkal. A különálló elemek önmagukban működnek, de össze kell hangolnunk őket” – foglalta össze Jörg Zander, a Sauber technikai igazgatója.
Zander elárulta, hogy a jövő héten nem a mostani C37-essel, hanem a második példánnyal dolgoznak majd, ezt az autót szétszedik és átvizsgálják. Örömmel nyugtázta, hogy a glória ellenére is a súlyhatár közelében vannak és bár ballasztot egyelőre nem tudnak használni, már ez is jó hír, hiszen az elődmodell a szezon derekán még 10 kilóval nehezebb volt a minimumsúlynál, ami hátrányt okozott.
A McLaren korábban azt közölte, hogy ők Melbourne-be visznek új aero-csomagot.
A pálya már bőven alkalmas arra, hogy a zöld jelzésű intermediate gumikat használják a pilóták, a Renault mégis a kék esőgumikkal küldte ki Hülkenberget a pályára. 1:39.157-re javított, de ez is 5,8 másodperccel lassabb Bottas mai legjobbjánál.
Verstappen megint kihajtott a boxból, de ma eddig több részletben mindössze 4 kört tett meg. Vajon most tovább marad?
Kerékcsere-gyakorlással zárult Bottas legutóbbi, hosszú etapja, amivel egyelőre felülmúlja Vettel körszámát. 38 kört tett meg és vezeti a köridőtáblázatot.
Az Auto Motor und Sport vette észre, hogy Bottas autóján a hátsó szárny alsó lapja enyhén felfelé púposodik. Közben a Red Bull továbbra is csak installációs köröket teljesít. Úgy tűnik, nincs semmi gond náluk, csak még szárazabb pályát szeretnének. Az aszfalt még mindig nedves, a slick gumikra még (sokat) kell várni.
A Red Bull kémje leleplezte az összeesküvést, ezért nem akarják a csapatok, hogy betiltsák a gumimelegítő paplanokat.
Délig már csak Verstappen nem futott mért kört a délelőttös műszakból.
1. Valtteri Bottas (Mercedes W09), 1:33.774 - 38 kör
2. Stoffel Vandoorne (McLaren MCL33), 1:35.962 - 51 kör
3. Sebastian Vettel (Ferrari SF71H), 1:36.162 - 35 kör
4. Pierre Gasly (Toro Rosso STR13), 1:36.372 - 26 kör
5. Szergej Szirotkin (Williams FW41), 1:37.684 - 40 kör
6. Nico Hülkenberg (Renault RS18), 1:38.971 - 20 kör
7. Marcus Ericsson (Sauber C37), 1:39.004 - 35 kör
8. Kevin Magnussen (Haas VF-18), 1:40.254 - 16 kör
9. Sergio Pérez (Force India VJM11), 1:41.706 - 9 kör
10. Max Verstappen (Red Bull RB14), idő nélkül - 9 kör
...de délben hirtelen kiürült a pálya, csak Vandoorne van kint, aki már az 54. körét tapossa. Nem szabad elfelejteni azt sem, hogy többen versenyzőt is cserélnek majd valamikor a délután folyamán, ez körülbelül másfél órás kiesést okoz.
1:34.452-re gyorsult a McLaren-Renault, ezzel már csak 0,452 másodperccel van a listavezető Ezüstnyíl mögött.
Fernando Alonso és főnöke, Zak Brown is látogatást tett a Barcelonában zajló Mobile World Congress szakkiállításon is. Brown az AS szerint nem győzte dicsérni a kétszeres világbajnokot: „A mai pilóták nem csupán hihetetlenül tehetségesek, mint Fernando is, de lenyűgözően intelligensen dolgoznak a csapattal, a mérnökökkel és egyéb szakemberekkel, hogy úgy fejleszthessék az autót, ahogy Fernando is teszi.”
A tudósítások szerint túl sok érdekes technológiai részlet nem derült ki, ezért inkább ajánljuk Paddy Lowe és Lewis Hamilton tavaly előtti fellépéséről készült cikkünket.
A nedves pálya nem elhanyagolható hátrányaitól eltekintve a mai időjárásra eddig nem lehet sok panasz. A levegő 12, a pálya 26 fokos, ez az évszak ismeretében ideális a tesztelésre.
Már a tesztelés kezdetén feltűnt a technikai szakértőknek, hogy a McLaren kihasználta a motorváltás adta lehetőséget és agresszív hátsó futómű megoldást készített az MCL33-ra, erről az Autosport technikai szakírója és illusztrátora, Giorgio Piola adott hírt. Eddig a Hondától kapták a motort, idén Renault-ra váltottak, ez viszont más elrendezésű, így az autó teljes hátulját át kellett alakítaniuk. A lengőkarok bekötési pontjait és az alkatrészek formáját aerodinamikai célokra is felhasználják, ezt úgy érték el, hogy a felső karok különálló alkatrészeit „összefogták” egy közös elembe, amit áramvonalasra terveztek. A kialakítás a karosszéria karcsúsítását is elősegítette.
Az Auto Motor und Sport szúrta ki, hogy a McLarenen két újabb kivágás jelent meg, valószínűleg a hűtés miatt, pont az előbb említett hátsó lengőkarok fölött. Vandoorne most épp végzett egy hosszú etappal, 58 körnél jár, ha hamarosan megjelenik, még a féltávnál összejöhet egy versenytáv.
Végre a Renault-ra is felkerültek az intermediate gumik, meg is lett az eredménye: 1:34.242-vel Nico Hülkenberg beugrott Vettel elé a 3. helyre, a haasos Kevin Magnussen pedig hasonló konfigurációval 1:35.344-gyel követi őt a 4. helyen.
Az Auto Motor und Sport úgy tudja, három helyszín jelenhet meg az F1-es versenynaptárban a 2019-es szezontól. Az egyik befutó Vietnám fővárosa, Hanoi lehet, a másik a Liberty Mediához több szálon kötődő Miami, valamint Buenos Aires is a jelöltek között van (elsősorban a Brazil Nagydíj alternatívájaként), de a pénzügyi feltételek ott egyelőre nem adottak. A másik két (utcai) helyszín érkezését azonban a németek biztosra veszik, kérdés, hogy mely futamok helyére.
A lap arról is beszámol, hogy a Liberty Media nem kizárólag Bernie Ecclestone udvari pályaépítőjére, Hermann Tilkére bízza az új helyszínek tervezését, hanem a saját embereiket küldik el terepszemlére, majd Charlie Whiting (FIA) közreműködésével meghatározzák a nyomvonalat és Tilke csak utána láthat munkához.
Magnussen fokozta a tempót a Haas VF-18-assal, először 1:33.952-vel feljött a 2. helyre, majd 1:33.633-mal a vezetést is átvette. Hülkenberg eredt a nyomába a Renault-val, 1:33.633-mal átvette a 2. helyet, majd 1:33.178 következett, így az ő neve került legfelülre.
A teszt délelőtti eseményeiről megérkezett a napi galériánk első frissítése.
---- separator ----gallery-content-type:2d76a24e-0a6c-4796-b4d1-284eb6d449fb---- separator ----Nem véletlenül lazult a Red Bull a délelőtt során, Verstappen az installációs körök után az első mért körével rögtön átvette a vezetést 1:33.016-tal, de nem sokáig örülhetett, mert Bottas is visszatért a pályára és kereken 1 tizeddel jobb kört ment. A Mercedes ma az első, ami 1:32.916-tal befért 1:33 alá.
Nem sokáig vezetett Magnussen és Hülkenberg, jött Bottas és Verstappen és helyreállt "a rend." Az Ezüstnyíl 1:30.023-nál állt, amikor elkezdtem a bejegyzést, majd Bottas 1:29.389-re gyorsult, Verstappen 1:30.251-re, de Ericsson is tud 1:30.398-at.
Néhány kör alatt 3 másodpercet gyorsult az élmezőny, ebből arra lehet következtetni, hogy talán már pakolják is a slick gumikat a háttérben. Jöhetnek a még jobb köridők, a pályában még bő 10 másodperc benne van.
Ez ma az első idei tesztnapja, de lassan 13 óra van és ma összesen 9 kört tett meg. Egyelőre nem tudni, hogy mi a baj a silverstone-i istállónál, de Pérez valószínűleg már azon gondolkodik, hogy mennyi értelmesebb dolgot csinálhatott volna ezen a héten.
1:29.061-re gyorsult és átvette a vezetést. Közben a Renault-n már hűteni (!) kell a gumikat, Hülkenberg a célegyenesben behúzódott a boxfal felé, ahol nedvesebb a pálya.
A célegyenesben már jól láthatóan kirajzolódott egy száraz nyomvonal és Pierre Gasly 1:28.468-cal átvette a vezetést, úgyhogy itt már biztosan működnének a slick gumik. Kérdés, hogy mi a helyzet a pálya többi részén.
Bottas autójára felkerültek a közepes keverékű gumik, a szürke színe passzol az Ezüstnyílhoz. Verstappen közben 1:27.362-re gyorsul, még intermediate-tel, vezet.
Adok-kapok alakult ki Gasly és Verstappen között, most a kistestvér, a Toro Rosso pilótája állt az élre 1:27.350-nel a Honda motoros Gasmobile-lal STR13-mal.
Az ő autójára a Renault a sárga jelzésű lágy abroncsokat választotta. Ez egy szinttel lágyabb a Bottas által használt közepesnél.
Ő az egyetlen, aki mért kört futott slick gumikkal a 13 órás összesítőnk előtt, meg is látszik az eredménye.
1. Valtteri Bottas (Mercedes W09), 1:25.945 - 54 kör
2. Pierre Gasly (Toro Rosso STR13), 1:26.464 - 48 kör
3. Nico Hülkenberg (Renault RS18), 1:26.604 - 37 kör
4. Max Verstappen (Red Bull RB14), 1:27.362 - 18 kör
5. Stoffel Vandoorne (McLaren MCL33), 1:29.520 - 69 kör
6. Marcus Ericsson (Sauber C37), 1:29.866 - 63 kör
7. Szergej Szirotkin (Williams FW41), 1:31.979 - 47 kör
8. Kevin Magnussen (Haas VF-18), 1:33.514 - 24 kör
9. Sebastian Vettel (Ferrari SF71H), 1:36.162 - 35 kör
10. Sergio Pérez (Force India VJM11), 1:41.706 - 9 kör
Bottas már 1:24.319-re gyorsult a közepes keverékű gumikkal, Hülkenberg 1:24.433-ra fokozta a tempót a lágyakkal. Gasly is igyekezett, az ő intermediate abroncsai azonban csak 1:26.464-re voltak elegendők, vissza is ment a boxba.
A csapatok mintha tényleg az autóik színéhez választanának gumit. A Hülkenberg-lágy kombináció után Ericsson piros jelzésű szuperlágyakat kapott.
A finn pilóta egy újabb leggyorsabb körrel és 1:22.789-cel, listavezetőként tért vissza a boxba a szerelőkhöz. 60 kör van ma benne, lehet, hogy hamarosan átadja a volánt Hamiltonnak.
A pálya Twitter-csatornáján megjelent kép szerint már a kanyarok is lényegében szárazak az ideális íven. Közben, hosszú hallgatás után Vettel is visszatért a pályára.
De nem Vettel autóján! A Scuderia pilótája is ezt használja, a Ferrarin azonban valószínűleg még nem melegedtek fel, mert Nico Hülkenbergnek is kellett néhány kör, hogy 1:22.507-tel átvegye a vezetést Bottastól.
Az autóját, magát és a gumikat is. 1:26.905-tel feljött az 5. helyre, ez azonban a körülményekhez képest még gyenge idő.
Szépen végig lehet követni, hogy milyen ütemben melegszik a lágy gumi Vettel autóján. Az előző körben még Ericsson mögött a 4. helyen volt, most már a svéd pilóta előtt jár a 3. helyen 1:23.968-cal. A hátránya 1,5 másodpercen belül van Hülkenberghez képest.
Az apró, de fontos különbségek az Auto Motor und Sport fotóján láthatók.
Vandoorne kapta meg az autójára a hiperlágy abroncsot, ez a pink jelű újdonság a 2018-as szezonra. A McLaren pilótája rögtön a 2. helyre ugrott 1:22.694-gyel. A pálya közben 27 Celsius-fokos.
Nem meglepő, hogy a hiperlágy gumi az élre repítette Vandoorne-t és a McLarent. Az új mérce 1:20.889. Ez ma a belga pilóta 77. fordulója, majd vissza is tért a boxba. Ez időmérő szimulációnak tűnt, már amennyire ez ilyen pályaviszonyok mellett értelmezhető.
Egy rajongói Twitter-csatorna idézett rövid részletet egy nyilatkozatából:
K: Milyen tapasztalatokat szerzett a héten?
Vettel: Nem sokat! Az első benyomások jók az autóról és a kabátokról is! (nevet)
K: Mit kíván a következő hétre?
Vettel: Hogy megszabadulhassak a kabátoktól!
Miközben Valtteri Bottas eltűnt a pályáról és lehetséges, hogy már Lewis Hamiltonnak készítik elő az autót, érdemes felidézni, hogy mit mondott a két pilóta a csapaton belüli légkörről.
Bottas érkezésével a Mercedesnél megszűntek a pályán kívüli csatározások, amik jellemezték Hamilton és Nico Rosberg munkakapcsolatát. Hamilton és Rosberg rendszeresen beszólogattak egymásnak a sajtóban és kisebb-nagyobb aljasságokat is elkövettek egymás ellen a pályán és azon kívül. Bottas kijelentette, ő nem tervez ilyesmit.
---- separator ----gallery-content-type:2d76a24e-0a6c-4796-b4d1-284eb6d449fb---- separator ----„Ahelyett, hogy túlságosan vele foglalkoznék, az energiáimat saját magamra és a pályán nyújtott teljesítményemre összpontosítom. Ha minden versenyen olyan szinten teljesítek, ami a célom, akkor remélem, hogy jó munkát fogok végezni. Nem fogom az energiáimat semmilyen játszmázásra vesztegetni.”
A téma már a Mercedes silverstone-i bemutatóján is felmerült, akkor Hamiltont kérdezték a pszichológiai hadviselésről, ő viszont rövidre zárta a kérdést. „Őszintén, én nem foglalkozom elmetrükkökkel. csak gyorsabban vezetek. Ilyen egyszerű.”
"A dolgok egyelőre jól állnak, de még mindenki nagyon keveset futott, ezért nehéz ítélkezni még a saját házunk táján is, a többiekkel összevetve meg főleg. Nekünk most csak az a lényeg, hogy az autó jól működjön."
"Szerintem [az időjárás] ma kicsit javult, remélem, hogy a napsütés is megmarad. Mindent összevetve ez nehéz hét volt a hűvös hőmérsékletek miatt, de ez mindenkit hátráltatott. Kevés választ kaptunk, sok még a kérdésünk, amiket magunkkal hozunk a jövő hétre is."
Az interjú óta 8 fokot esett a pálya hőmérséklete, a korábbi 27 után már csak 19 Celsiust mértek.
Verstappen és Vandoorne is megtett egy-egy etapot, a holland pilóta (aki egyébként szintén Belgiumban született), közepes keverékkel, de aztán átadták a terepet a Haasnak.
Közben megjelent Vettel is, lágyakkal.
Sergio Pérez eddig összesen 14 körön van túl, most ultralággyal hajtott ki a pályára. A boxkijárat még mindig vizes, nagy vízfüggönyt húzott maga után, mire rátalált a felszárított ideális ívre.
A Sauber a Twitteren jelentette be, hogy dolgos délelőtti óráik után Marcus Ericsson átadja a helyét Charles Leclerc-nek. Ericsson esős, intermediate és slick gumit is használt, megjárta a kavicságyat is, de így is megtett 79 kört.
---- separator ----gallery-content-type:2d76a24e-0a6c-4796-b4d1-284eb6d449fb---- separator ----Pedig nem is rossz. Annak ellenére, hogy hivatalosan nincs ebédszünet, a Ferrarinál volt, ekkor kapták el a négyszeres világbajnokot az újságírók.
A német pilóta "átvette a vezetést" azok között, akik nem hiperlágy gumival futották az eddigi mért köreiket. Vandoorne még mindig a leggyorsabb 1:20.513-mal hiperlágyakon, Vettel viszont a lágy gumis társaság eddigi legjobbja 1:21.256-tal. Az előző körben egy 1:22.087-et is tudott, az is gyorsabb volt Hülkenberg 1:22.507-es eredményénél.
Az alábbi videó még korábban készült, amikor Vandoorne arra a rövid etapra indult, ami egyelőre az 1. helyet biztosítja a számára.
Angliában szinte az emberek után dobják a korábbi F1-es futamgyőztes, Johnny Herbert könyvének Kindle változatát. Az angol Amazon kínálatában a kiadvány mindössze 0,99 fontba, vagyis körülbelül 350 forintba kerül.
Szereti a McLaren a hiperlágy gumit, a többi csapat azonban még nem próbálta ki a rózsaszín abroncsokat. Eredmények 14:00-kor.
1. Stoffel Vandoorne (McLaren MCL33), 1:20.068 - 87 kör
2. Sebastian Vettel (Ferrari SF71H), 1:20.824 - 55 kör
3. Nico Hülkenberg (Renault RS18), 1:22.507 - 49 kör
4. Valtteri Bottas (Mercedes W09), 1:22.789 - 60 kör
5. Pierre Gasly (Toro Rosso STR13), 1:22.879 - 54 kör
6. Marcus Ericsson (Sauber C37), 1:23.825 - 79 kör
7. Kevin Magnussen (Haas VF-18), 1:24.286 - 31 kör
8. Max Verstappen (Red Bull RB14), 1:26.338 - 23 kör
9. Sergio Pérez (Force India VJM11), 1:27.426 - 15 kör
10. Szergej Szirotkin (Williams FW41), 1:31.979 - 47 kör
11. Charles Leclerc (Sauber C37), idő nélkül - 0 kör
12. Lewis Hamilton (Mercedes W09), idő nélkül - 0 kör
13. Nico Hülkenberg (Renault RS18), idő nélkül - 0 kör
14. Lance Stroll (Williams FW41), idő nélkül - 0 kör
Gasly autójára felszerelték a piros jelzésű szuperlágy abroncsokat, ezzel átvette a 3. helyet 1:22.134-gyel, de a hátránya bő 2 másodperc Vandoorne mögött. Pérez is újabb mért kört teljesített, 1:24.593-mal a 8. helyen áll Verstappen előtt. Mindketten nagyon keveset mentek ma, a mexikói csak 19 kört.
Egy installációs kört már meg is tett, ezzel 26-ra növekedett az eddigi, egész heti (!) futásteljesítménye. A körülmények viszont most talán a legjobbak egész héten.
Egymás után kétszer is megjavította az eddigi legjobb eredményét a hiperlágy gumikkal, most 1:19.854-nél jár. Gary Anderson, az Autosport technikai szakértője még a tesztelés előtt azt mondta, csalódott lenne, ha az idei autók nem jutnának 1:16 közelébe Barcelonában. Mivel még mindig nedves a pálya, ez nem is elképzelhetetlen.
A brit pilóta közepes keverékű gumikat kapott, 1:27.231-gyel ismerkedik a pályával és még az autójával is. Nagy kérdés, hogy a W09 mire megy majd a dívaként is jellemzett elődje után. Hamilton csapattársa elárulta, az idei szezon során szorosabb élmezőnyre számít, mint tavaly.
Ezt még nagyon korai megmondani, de ha valamire tippelnem kellene, azt mondanám, hogy mindenképpen szorosabb lesz
– fogalmazott Valtteri Bottas, a Mercedes pilótája az erőviszonyokról a Sky Sportsnak. – Már az év elején lesz legalább három csapat, ami nagyon közel áll majd egymáshoz” – utalt a Ferrarira, a Mercedesre és a Red Bullra.
Toto Wolff, a Mercedes-Benz Motorsport igazgatója az Autosportnak elárulta, szerinte a Renault lép majd a legnagyobbat előre. „Az összes rendelkezésükre álló forrást bevetik majd és ambiciózus pilótáik vannak [Nico] Hülkenberg és [Carlos] Sainz személyében.”
Wolff honfitársára, Franz Tostra is kitért, amikor a mezőny tagjainak esélyeit latolgatta az Autosport riporterének. „A Toro Rosso rendelkezik a Franz Tost-faktorral és az új célokkal érkező Hondával. A csapatfőnök igazi versenyző alkat és keményen dolgozik, ők is meglepetést okozhatnak.”
Tost az F1-es paddock politikailag egyik legkevésbé korrekt tagja. Korábbi pilótáját, Scott Speedet két kézzel rázva próbálta jobb belátásra bírni, mielőtt kirúgták és Sebastian Vettelt ültették a helyére, tavaly pedig úgy összeveszett a Renault-val, hogy a szintén nem túl simulékony Helmut Markónak kellett békítenie a feleket. Benne van a Tost-faktor.
Már Hülkenberget ostromolja a tavalyi világbajnok, a legutóbbi, 1:22.779-es köre közepes gumikkal is elegendő az 5. helyre. Előtte csak olyan pilóták vannak a rangsorban, akik lágyabb keverékű abroncsokkal érték el az eredményeiket.
Közben a közösségi médiában ma nem túl aktív Mercedes Twitter-csatornáján felbukkant egy videó a Tommy Hilfiger vasárnapi rendezvényéről, ahol Hamilton is beugrott szimulátorozni.
#blessed #swag
Nem dolgoztak sokkal lassabban a Saubernél sem, máris kiküldték a pályára Charles Leclerc-t, aki Marcus Ericssont váltja az autóban. 3,5 órája maradt.
Vettel nyomába eredt és 1:21.241-gyel feljött a 3. helyre, még mindig közepes keverékű gumikkal. Vandoorne hiperlággyal, Vettel lágyakkal futott korábban. Hamilton hátránya 1,387 másodperc. Közben a helyszíni fotók alapján rá sem ismerni a pályára, most egész kellemesnek tűnik az időjárás.
Adj enni, üzenik a mémmel.
Ha már az étkezés ilyen központi kérdés lett az ebédszünet törlése miatt, érdemes betekinteni a Toro Rosso motorhome-jába, Brendon Hartley vezetésével! Ezúttal nem a hatalmas, közös Energy Stationt használják, hanem külön vannak a Red Bulltól, de Hartley szerint a két egység egyforma, bár a testvércsapatnál még nem járt. Érdekesség, hogy a séfek gondoltak a japán munkatársakra is, nekik külön főztek.
A Haas pilótája lágy gumival sorolta hátrébb a közepest használó Hamiltont. Magnussen 1:21.135-tel éppen befért a Mercedes elé és átvette a 3. helyet. Előrébb jutott Pérez is, most a 6. helyen szerepel 1:22.484-gyel, lágyakkal. Hülkenberg és Bottas van mögötte, ők ma már nem vezetnek.
Vandoorne ma az első, aki eléri ezt a szép számot, a McLaren ezzel többet megy csak ma, mint a héten eddig összesen.
Sok mindenre lehetett számítani az F1-es fejvédő, a glória bevezetése miatt, de Pierre Gasly problémáira nem igazán.
A grove-i istálló is sikeresen lecserélte orosz pilótáját, Szergej Szirotkint, már a kanadai Lance Stroll ül az autóban. Stroll 1:36.864-gyel kezdett, ez délelőtt még jó lett volna valamire, az utána következő 1:25.817-es köre viszont már gyorsabb Szirotkin délelőtti eredményénél. Stroll lágy gumikat kapott, Szirotkin csak intermediate-ekkel tudott menni, így az összehasonlítás nem sportszerű.
Egyelőre alig több, mint egy futamnyi távot teljesített ma a Ferrari pilótája, pedig lassan már csak 3 óra van hátra. Ez persze még nagyon sok körre elég lehet, de nem ilyenkor szoktak rekordokat dönteni a pilóták.
A 15 órás állás szerint már csak egy pilóta nem futott mért kört a mai mezőnyben.
1. Stoffel Vandoorne (McLaren MCL33), 1:19.854 - 102 kör
2. Sebastian Vettel (Ferrari SF71H), 1:20.692 - 71 kör
3. Kevin Magnussen (Haas VF-18), 1:21.135 - 44 kör
4. Lewis Hamilton (Mercedes W09), 1:21.241 - 13 kör
5. Sergio Pérez (Force India VJM11), 1:21.973 - 31 kör
6. Pierre Gasly (Toro Rosso STR13), 1:22.134 - 72 kör
7. Lance Stroll (Williams FW41), 1:22.208 - 110 kör
8. Nico Hülkenberg (Renault RS18), 1:22.507 - 49 kör
9. Valtteri Bottas (Mercedes W09), 1:22.789 - 60 kör
10. Max Verstappen (Red Bull RB14), 1:26.338 - 23 kör
11. Marcus Ericsson (Sauber C37), 1:23.825 - 79 kör
12. Charles Leclerc (Sauber C37), 1:23.905 - 6 kör
13. Szergej Szirotkin (Williams FW41), 1:31.979 - 47 kör
13. Carlos Sainz (Renault RS18), idő nélkül - 0 kör
Az Auto Motor und Sport szerint akkumulátort kell cserélni a Renault-ban, ezért késlekednek a pályára lépéssel.
A McLaren bejelentette, hogy Fernando Alonso ma is tesztlehetőséget kap, az utolsó 2 óra során vezetheti majd az MCL33-at. Stoffel Vandoorne most szuperlágy gumikkal van kint a pályán, már a 106. körét tapossa ma. Javítani nem tudott a hiperlággyal elért körein, Lewis Hamilton viszont egy 1:20.324-es körrel már csak 0,47 másodpercre van tőle, közepes keverékű gumikkal.
A német pilóta még 15 óra előtt fejezett be egy hosszabb etapot lágy gumikkal, az Auto Motor und Sport szerint így alakultak a mért körei:
1:23.5 - 1:22.3 - 1:22.3 - 1:21.0 - 1:21.2 - 1:20.6 - 1:21.3 - 1:29.0 - 1:22.8 - 1:20.7
Még mindig közepes keverékű gumikkal megy, de egyre gyorsabban. Legutóbb 1:19.984-et ért el, így már csak 0,13 másodpercre van Vandoorne mögött, viszont a belga pilóta négy (!) keverékkel lágyabb, hiperlágy abroncsokon érte el a legjobb körét. Lehetséges, hogy a McLaren azért hívja be a már overallban várakozó Alonsót, hogy kiderüljön, vele mit tud a rózsaszín gumi.
Hétfőn 25 körig jutott a W09 volánja mögött, a keddi tesztelésről lemondott, a szerdai napot hagyjuk, ma délután ült be újra az autóba. Egyelőre ma is 25 körnél tart, most kiment a boxba, de maradt még ideje, bő 2,5 óra. Vettel most megjelent a pályán, megint lágyakkal.
Az újonc Charles Leclerc jobb kört ment Marcus Ericssonnál és 1:22.808-cal feljött a 10. helyre. Bő 1 másodpercet vert csapattársára, de megjegyzendő, hogy jobb a pálya állapota most, mint amikor Ericsson kiszállt.
Délelőtt még nem szólt zene a barcelonai lelátókon, hétfőhöz hasonlóan délután viszont popszámokat lehet hallani a háttérben. Annyira nem zavaró, mint gondolnánk, úgyhogy remélhetőleg a közvetítésekben is ki lehet majd bírni.
A spanyol pilótának ma nem jött ki a lépés, akkumulátort kellett cserélni a Renault-ban, miután Hülkenberg kiszállt belőle, de még van pont 2,5 órája arra, hogy ma is tapasztalatokat szerezzen.
1:23.424 szerepel a neve mellett lágy gumikkal, most a 12. helyezett Ericsson és Szirotkin előtt.
Újabb mért kört teljesített és rögtön felzárkózott csapattársa mögé. Hülkenberg 1:22.507-et tudott lágy gumikon, Sainz ugyanazzal az autóval, ugyanilyen gumikon, talán jobb pályán 1:22.773-at. Egyelőre 5 kört tett meg.
Sainz közben tovább javult, 1:21.844-gyel már gyorsabb Hülkenbergnél és az 5. helyen áll, 7 körrel a háta mögött.
Kellemes délután lett, de a pálya még mindig nem száradt fel rendesen.
A négyszeres világbajnok a kispadon várakozott a sorára, de már 31 körnél jár, lassan többet megy, mint Verstappen egész nap. Új fotókkal bővült a mai galériánk!
---- separator ----gallery-content-type:2d76a24e-0a6c-4796-b4d1-284eb6d449fb---- separator ----Ericsson 79 köre után Leclerc is már 23-nál jár, ki is hívták a boxba, majd Sergio Pérez autójához hasonlóan betolták a garázsba. A McLaren 110-nél egyelőre abbahagyta a munkát Stoffel Vandoorne-nal, de várhatóan 16 óra körül Fernando Alonso átveszi tőle az autót. A Mercedes 95-nél, a Ferrari 80-nál, a Toro Rosso Honda 85-nél tart.
Ez még mindig nem a hét leggyorsabb köre, de a még mindig nedves pályán, közepes keverékű gumival elért 1:19.753-as eredménye mindenképpen figyelemre méltó.
Levágta az utolsó sikánt a pálya végén, így rövidebb úton ért körbe. Hétfőn így járt Alonso is, bár ő szándékosan kerülte így ki Brendon Hartley-t. Alonso egyébként ma is pályára lépett.
Így állt a mezőny 16 órakor. Szűk két óra van még a mai, egyben az eheti tesztelésből.
1. Stoffel Vandoorne (McLaren MCL33), 1:19.854 - 110 kör
2. Lewis Hamilton (Mercedes W09), 1:19.984 - 37 kör
3. Sebastian Vettel (Ferrari SF71H), 1:20.692 - 80 kör
4. Kevin Magnussen (Haas VF-18), 1:21.135 - 58 kör
5. Carlos Sainz (Renault RS18), 1:21.307 - 15 kör
6. Lance Stroll (Williams FW41), 1:21.793 - 29 kör
7. Sergio Pérez (Force India VJM11), 1:21.973 - 41 kör
8. Pierre Gasly (Toro Rosso STR13), 1:22.134 - 85 kör
9. Fernando Alonso (McLaren MCL33), 1:22.325 - 3 kör
10. Nico Hülkenberg (Renault RS18), 1:22.507 - 49 kör
11. Valtteri Bottas (Mercedes W09), 1:22.789 - 60 kör
12. Charles Leclerc (Sauber C37), 1:22.808 - 26 kör
13. Max Verstappen (Red Bull RB14), 1:23.138 - 32 kör
14. Marcus Ericsson (Sauber C37), 1:23.825 - 79 kör
15. Szergej Szirotkin (Williams FW41), 1:31.979 - 47 kör
Pontosabban, a McLaren a piros jelzésű abroncsokkal küldte őt a pályára. Ahogy melegszik az abroncs, Alonso egyre gyorsabb: 1:23.259 - 1:22.325 - 1:21.113, 11 kör után már a 4. helyen áll, 1,2 másodperccel csapattársa hiperlágy gumis ideje mögött.
Délután egész jó idő lett a pálya térségében, de gyülekeznek a felhők, a pálya a napsütés visszaszorulása miatt már csak 17 fokos és a Williams szerint hamarosan megint elkezdhet esni az eső.
Nemrég ért vissza a boxba Sebastian Vettel és amint arra lehetőség volt, azonnal paravánokkal takarták el az autót. Friss fotó erről most nincs kéznél, de a korábbi napokon is így tettek.
A maranellóiak paranoiája részben érthető, hiszen számos érdekes részlet látható az autójukon, ahogy a többiekén is. A Ferrari gyönyörű tükrei mellett viszont nem szabad szó nélkül elmenni.
Verstappen a kavicságyban kötött ki a 12-es kanyarban. Lehet, hogy 34 körrel a háta mögött mára be is fejezi?
Furcsa a kerekek nyoma a kavicságyban, de úgy tűnik, az autó legalább nem sérült meg komolyabban.
A héten jelentették be, hogy a szezon végén a Martini és híres arculatuk elhagyja a Williams-csapatot, sőt az egész F1-et is. Claire Williams elárulta, természetesen tárgyaltak a folytatásról, de az italgyártó végül a kiszállás mellett döntött. „Minden márkának joga van alakítani a marketing céljait, ahogy az idő halad előre és a Martini is ezt teszi – nyilatkozta. – Nem csak a Williamstől, hanem az egész Formula-1-től eltávolodnak.
Nem láthatják majd őket másik csapatnál sem.”
Williams „hihetetlenül szerencsésnek” tartja, hogy a csapat megszerezte a Martinit 5 évvel ezelőtt, amikor még a sereghajtók között szerepeltek. „2013-ban a 9. helyen voltunk és nagy bizalomról árulkodott a részükről, hogy egy olyan márkát, mint a Martini, meg tudtunk nyerni névadó partnernek az akkori helyzetünkben.”
Ehhez a közben már a McLarenhez szegődő Zak Brown is kellett, meg némi motiváció Sir Frank Williams gyűjteményéből
Az Auto Motor und Sport szerint a McLaren korábbi és a Red Bull jelenlegi főtervezője, a legendás Adrian Newey is elismerően nyilatkozott a McLaren MCL33-as hátsó futóművéről. "Nagyon érdekesnek" találta a megoldást aerodinamikai szempontból, mert szabadon áramolhat a levegő a diffúzor felé, jobban működnek a fékhűtők és a szárnyak is.
Eric Boullier, a McLaren versenyigazgatója az Autosportnak elárulta, hogy egy általa 2 fontra vagyis körülbelül 700 forintra értékelt csavar miatt mozdult el a kipufogócső a helyéről az autón a keddi tesztnap során, de sok időt vesztettek, mert megégett a motortakaró elem (ezt nem is tudták kicserélni) és elolvadtak a brake-by-wire rendszer kábelei is. A sebességváltót is újra kellett építeniük.
Hamilton, Alonso, Pérez és Leclerc igyekezett kifelé a legjobban. Vajon hol van a Ferrari? Vettel mai 84 köre nem kifejezetten sok.
Már csak bő 1 másodperccel van csapattársa legjobb idejétől, de két lépcsőfokkal keményebb gumit használ. Vandoorne hiperlággyal érte el a legjobb körét, Alonso szuperlággyal megy, közöttük van az ultralágy. Majd megszokjuk.
Alonso legjobb köre 1:20.929
Ha ezt a körét most nem veszik el, az 1:19.333 eddig a hét legjobb eredménye. Közepes keverékű gumival. Magnussen közben szuperlággyal feljött a 3. helyre 1:20.640-nel.
A piros zászló alatt újabb képekkel bővítettük a mai galériánkat!
---- separator ----gallery-content-type:2d76a24e-0a6c-4796-b4d1-284eb6d449fb---- separator ----Gasly a 106. körénél tart, eddig csak a McLaren ment ma náluk többet. Bár az időjárás miatt furcsák a körülmények és összességében keveset futnak az autók, a Honda üzembiztos működése egyelőre az elmúlt négy nap kellemes meglepetése.
Az akkumulátorcsere után már 35 körnél jár, Hülkenberg sokkal több idő alatt 49-ig jutott ma.
Az állás 17 órakor:
1. Lewis Hamilton (Mercedes W09), 1:19.333 - 51 kör
2. Stoffel Vandoorne (McLaren MCL33), 1:19.854 - 110 kör
3. Kevin Magnussen (Haas VF-18), 1:20.640 - 78 kör
4. Sebastian Vettel (Ferrari SF71H), 1:20.692 - 85 kör
5. Fernando Alonso (McLaren MCL33), 1:20.929 - 22 kör
6. Carlos Sainz (Renault RS18), 1:20.940 - 36 kör
7. Lance Stroll (Williams FW41), 1:21.310 - 36 kör
8. Sergio Pérez (Force India VJM11), 1:21.973 - 59 kör
9. Max Verstappen (Red Bull RB14), 1:22.058 - 35 kör
10. Pierre Gasly (Toro Rosso STR13), 1:22.134 - 109 kör
11. Nico Hülkenberg (Renault RS18), 1:22.507 - 49 kör
11. Valtteri Bottas (Mercedes W09), 1:22.789 - 60 kör
12. Charles Leclerc (Sauber C37), 1:22.808 - 37 kör
14. Marcus Ericsson (Sauber C37), 1:23.825 - 79 kör
15. Szergej Szirotkin (Williams FW41), 1:31.979 - 47 kör
Pierre Gasly csapattársa, Brendon Hartley kétszeres sportautó-világbajnokként (FIA WEC LMP1) érkezett az F1-be, mégis elismerte, hogy a tavalyi szezon vége után teljesen kimerült volt, pedig még csak 28 éves.
„A szezon után jöttem rá, hogy milyen kimerült és mentálisan milyen fáradt voltam. Akkoriban azt mondtam magamnak, jól vagyok és csak mentem tovább. Az [év] végén azonban időre volt szükségem. Nem csak az [tört meg], hogy 8 futamot teljesítettem zsinórban és rengeteget utaztam, de a háttérben zajló dolgok is felemésztettek, hogy ez az egész megvalósuljon – utalt a Toro Rossónál kapott lehetőségre. – Most frissnek és felkészültnek érzem magam, izgatottan várom az első teljes szezonomat a Formula-1-ben.”
A Ferrari-pilóta 1:20.241-re javította a mai legjobb eredményét, de még mindig csak a 3. helyezett Hamilton és Vandoorne mögött. A brit közepes, a belga hiperlágy, a német lágy gumikkal ment.
Gary Anderson, az Autosport szakértője nem érti, hogy miért használta olyan sokat a McLaren a hiperlágy gumit, mert szerinte azzal az abronccsal érdemes tesztelni, ami a leggyakrabban előfordul majd a futamon. Rámutatott, hogy ez a lágy gumi, ezért nem tudta megindokolni, hogy a csapatok miért futnak szuperlággyal és hiperlággyal. Azt is furcsállja, hogy a Mercedes a közepest preferálja, de úgy véli, ez a hőmérsékletekkel és a működési tartományokkal magyarázható.
Az Auto Motor und Sport szerint Hamilton jelenleg 1:21.1-es köröket teljesít, ami azt sugallja, hogy jelentős üzemanyag-mennyiséget cipel magával. A Ferrari közben kerékcserét gyakorol és megemlítették, hogy furcsa füst szállt fel a motorból, de ez a héten nem szokatlan, mindhárom csapatnál megfigyelték a jelenséget, de magyarázatot egyelőre nem találni.
Délelőtt csak egy volt, délután rövid időn belül ez már a második. Megint a Sauber szállt el, délelőtt Marcus Ericsson, most Charles Leclerc okozta a megszakítást.
Leclerc gond nélkül visszatért a boxba, fals riadó lehetett. Folytatódhat a teszt, fél óra van hátra.
Újabb képeken látható, hogy egyre több a hűtőnyílás az autón, de Eric Boullier, a McLaren versenyigazgatója az Autosportnak azt mondta, egy új motorszállító bevonásakor az első feladat a hajtáslánc hűtésigényének beállítása, így nem aggódott a fejlemények miatt.
A Ferrari összekapta magát, ma több üresjáratuk is volt, gyaníthatóan azért, mert figyelték a pálya állapotának változását, de szép lassan Vettel azért összehozott 100 kört. A McLaren 144-nél jár, a Toro Rosso 130-nál, a Sauber 121-nél.
Az Auto Motor und Sport szerint a holland pilóta besétált a motorhome-ba. Már nincs sok idő hátra, ezért a Red Bullt ma már valószínűleg nem láthatjuk.
Egy felhasználó kérdésére azt válaszolták, hogy nincs meg a kulcs.
(Persze, egy F1-es autóhoz nem kell kulcs.)
Az Auto Motor und Sport szerint flow-viz festékkel vonták be a Williams hátulját a légáramlatok kimutatása érdekében. Erről egyelőre nincs képünk, viszont Craig Scarborough megfigyelt egy aprócska szárnyat az autón, pont a helyzetjelző lámpa fölött. Ilyen apróságok is számítanak.
Először 2008-ban, a Ferrari F2008-ason jelent meg az úgy nevezett S-csatorna, ami átvezet az autó orrkúpján és alulról a versenyző feje fölötti légbeömlő felé irányítja a levegőt. Ennek aerodinamikai előnye is van és a hűtésnek is jót tesz, tavalyig mégis csak a Mercedes használta a mezőnyben.
Idén a Williams és a Sauber is megvalósította az autón, annak ellenére, hogy ez alaposan megnehezíti a frontális törésteszt teljesítését. Craig Scarborough képein látszik, hogy a Sauber jó nagy nyíláson át szívja be alul a levegőt.
Hétfőn Daniel Ricciardo, kedden Sebastian Vettel, szerdán Fernando Alonso zárta az élen a tesztnapot. Három különböző pilóta, három különböző csapattól, de lesznek-e négyen és ha igen, számít-e ez majd valamit a szezonra nézve? Ezt most nehéz megmondani.
Mindketten 1:21-es köröket futnak, Vettel nemrég megközelítette a saját legjobb eredményét, de most már Hamilton a gyorsabb kettejük között. 5 perc van hátra.
Kevesebb idő alatt is többet ment ma Bottasnál, a finn pilóta 60-szor, Hamilton 68-szor fordult Barcelonában a negyedik tesztnapon. Kiállt a boxba, ma már aligha jön vissza.
Hamilton ismét kigurult a boxból, még néhány rajtgyakorlat belefér a végén.
A Mercedes pilótája 1:19.333-mal, közepes keverékű gumikkal állította fel a mai és az eheti mércét, egy igen furcsa tesztsorozat utolsó napján. Nagyon szépen köszönjük a mai és az egész heti kitartó figyelmet, nemsokára jövünk részletes összefoglalóval és eredményekkel, a jövő héten pedig természetesen az újabb négynapos teszt közvetítésével, kedd reggeltől.