Hamilton egy hajszállal Räikkönen előtt a második edzésen
2018. április 13. 07:52
A fenyegető eső miatt igen mozgalmasan alakult a Kínai Nagydíj második szabadedzése. Bár a zöld jelzés felvillanásakor még nem siettek ki rögtön a versenyzők, nem sokkal később megélénkült a forgalom, és szinte egy pillanatra sem volt üresjárat a pályán. A sietség indokolt volt, hiszen az edzés végére a csapatok esőt vártak, és az égi áldás végül meg is érkezett.
Addigra azonban az istállók a munka dandárját elvégezték már, igaz, a megszokottaktól kissé eltérő ütemben. Pontosan az edzés féltávjánál kialakult az élmezőny sorrendje, amikor Kimi Räikkönen mindössze 7 ezredmásodperccel Lewis Hamilton 1:33.482-es köre után beállította az első tréningen is elért 2. helyét, ultralágy gumikkal.
Előtte és utána a csapatok elsősorban – ahogy ilyenkor szokás – hosszabb etapokat teljesítettek a vasárnapi futam körülményeinek szimulálása érdekében. Több istálló is próbált időt spórolni azzal, hogy az autóik egyszerre eltérő programokat futottak, gyakori volt, hogy az egyik versenyző lágy, a másik közepes keverékű gumikkal volt kint.
Az összehasonlítás azért is kifejezetten lényeges volt, mert ezúttal az ultralágy és a lágy gumi közül hiányzik a szuperlágy, így kulcsfontosságú feltérképezni, hogy a lila jelzésű ultralágyak mennyit bírnak a rengeteg elnyújtott jobbkanyarral tűzdelt pályán. Épp ezért, az időmérő szimuláció után sokan visszatértek a pályára használt ultralágyakkal is és hosszabb etapokkal próbálkoztak.
Itt azonban kiütköztek az eltérő programok, hiszen Sebastian Vettel például nem sok kört tett meg egyszerre az ultralágyakkal, inkább gyakran cserélgette a gumikat, hogy még az eső előtt ráérezzen mindegyikre. A leintés után elismerte, hogy az autójának beállítása még nem tökéletes, de a Ferrarit alapvetően gyorsnak tartotta.
Kisebb szoftverhiba hátráltatta csapattársát, Räikkönent, de a Ferrari gyorsan orvosolta a problémát és a finn pilóta alig vesztett időt. Ellenfeleihez hasonlóan később ő is elfékezte magát, és elhagyta a pályát, de ezt az aszfaltozott bukótéren nagyobb kockázat nélkül megtehette. Hamilton, Vettel és Bottas is csúszkált, Lance Stroll pedig farral előre szállt el egy gyors jobbosban.
Mindenki megúszta komolyabb baj nélkül, kivéve Stoffel Vandoorne-t, akit a McLaren hibásan rögzített kerékanyával küldött ki az edzés vége felé. Ők ezzel a harmadik hétvégén a harmadik olyan csapattá váltak, aminek meggyűlt a baja a kerékcserével, és várhatóan az FIA őket is pénzbüntetéssel sújtja, mert Vandoorne kénytelen volt megállni a veszélyesen kiengedett autója miatt.
A kiesett – egyébként nem sok – futásteljesítményt a McLaren azzal kompenzálta, hogy a Force India párosához és Marcus Ericssonhoz hasonlóan Fernando Alonsót is kiküldték a pályára intermediate gumikkal az eső megérkezése után, de kisvártatva inkább visszahívták a kétszeres világbajnokot. A Sauber szerelői viszont aggódhattak, mert Ericsson megpördült, de az ő autója is egyben maradt.
Száraz pályán, a nyers tempó terén továbbra is a Mercedes áll az élen Hamilton révén, de Räikkönen a leggyorsabb köre során kénytelen volt előzni, ezzel vesztett annyi időt, amennyi az 1. helyre juttathatta volna. Az érdekesebb kérdés azonban a hosszabb etapok alakulása, ezek elemzésére a délután folyamán teszünk majd kísérletet.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Jó reggelt kívánunk Kedves Olvasóinknak! Hamarosan már a Kínai Nagydíj második szabadedzése kezdődik, addig némi türelmet kérünk és ajánljuk az első tréning összefoglalóját!
A szezont a ferraris Sebastian Vettel kezdte a legjobban, de ha van pálya, ami a Mercedesnek kedvez, akkor az Sanghaj. Futamelőzetesünkben további részletekkel készültünk.
A Ferrarinál a balul sikerült kerékcsere kijavításán dolgoztak, Lewis Hamilton és Max Verstappen kibékült, majd a brit pilóta divatkollekciót indított. Kora reggeli hírcsokrunk a Kínai Nagydíj kapcsán.
Az első szabadedzésen is lógott az eső lába, Stoffel Vandoorne még néhány cseppet is látott a sisakrostélyán. A helyzet nem sokat változott, egyelőre nem esik, de bármikor megérkezhet az égi áldás.
---- separator ----gallery-content-type:11037bc5-b30b-477a-81c8-314892bdc0a4---- separator ----Sok munkára számít a Toro Rosso is. A pálya az átlagosnál hosszabb, így a forgalom talán nem lesz nagy gond, de így is előfordulhat torlódás. Pár perc múlva zöld zászló!
Sötétített sisakrostélyokra biztosan nem lesz szükség.
A levegő 18, a pálya 20 fokos, a páratartalom 72% és az Autosport szerint 40% a csapadék esélye. Tudósítójuk szerint nem kifejezetten felhős a pálya, bár ezt a szmog miatt nehéz megállapítani.
Ahhoz képest, hogy fenyegető az időjárás, Bottas és Alonso még csak ost készülődik. Romain Grosjean az első a pályán, lágy gumikkal hajtott ki.
A belga pilóta kicsúszott az első szabadedzésen, ezért változtatnak az autó karosszériáján és a beállításokon is. Még nem készültek el a munkával. Max Verstappent most szíjazzák be, Romain Grosjean pedig mért kört kezd, lágy gumikkal.
Magnussent közepes keverékű gumikkal küldték ki, próbálnak két autóval kétféle programot futtatni, hátha elfogy az idő.
Grosjean 1:36.927-tel, Magnussen 1:37.656-tal kezd, de a francia pilóta az 1-es szektorban kiszélesítette a pályát.
Ez várható volt, a lágy gumik szinte biztosan felkerülnek az autókra a verseny folyamán. Hartley kezd mért kört, egyelőre csak Grosjean, Magnussen és csapattársa, Pierre Gasly teljesített mért köröket.
Räikkönent visszahívta a mérnöke a boxba, mert valami problémájuk van. Természetesen nem részletezte a helyzetet. Közben Hülkenberg átvette a vezetést Magnussen, Szirotkin, Grosjean, Sainz, Ericsson, Hartley, Leclerc és Gasly előtt.
A McLaren világbajnoka egyelőre Sergio Pérez mögött a 2. helyezett lágy gumikkal. A Force India 1:35.696-nál jár. Megjelent a pályán Lewis Hamilton is lágy gumikkal, valamint Stoffel Vandoorne is.
A fnn pilóta 1:34.387-re javít, Hamilton közben alaposan elfékezte magát és a visszajátszás szerint a közepes keverékű gumikkal haladó Vettel is kicsúszott a pályáról.
A Sky Sports szerint szoftverhiba volt, már újra jár a Ferrari szíve. Verstappen lágy gumikkal feljött a 2. helyre 1:34.751-gyel, Ricciardo a 3. helyezett 1:35.199-cel, Vettel 1:35.262-vel egyelőre a 4. helyezett. Hamilton nem futott még értékelhető kört.
Hamilton összerakott egy kört, 1:34.179-cel átvette a vezetést, bő 2 tizedet vert Bottasra. Közben Räikkönen is mért kört kezdett, de előtte ő is kicsúszott az 1-es kanyarban. Lágy gumikkal megy, a Ferrari is külön programokat futtat.
Hamilton összerakott egy kört, 1:34.179-cel átvette a vezetést, bő 2 tizedet vert Bottasra. Közben Räikkönen is mért kört kezdett, de előtte ő is kicsúszott az 1-es kanyarban. Lágy gumikkal megy, a Ferrari is külön programokat futtat.
A német pilóta 1:34.410-et ért el, a középső szektorban abszolút legjobb idővel, így közepes keverékű abroncsokkal is feljött a 3. helyre a két Mercedes mögé. Hamilton lágyakkal bő 2 tizeddel volt gyorsabb.
A közvetítésben nem látszott, de a Mercedes a Twitteren megerősítette, hogy az első etapját Bottas is közepes keverékű gumikkal futotta. Most Ricciardo és Räikkönen igyekszik, a finn pilóta 1:34.311-gyel feljött a 2. helyrem lágyakon. Ricciardo a pedálok viselkedésére panaszkodik.
Sok az elfékezés és az instabil autó, pedig a szél most nem túl erős. A pálya felülete még mindig nagyon csúszós lehet.
Elkezdtek működni a lágy gumik a Ferrarin és 1:34.063-mal átvette a vezetést, bő 1 tizedet verve Hamilton szintén lágy gumis eredményére. Közben Anthony Davidson, a Sky Sports szakértője azt mondta, nagyon meg lenne lepve, ha ez egykiállásos verseny lenne.
Ultralágy gumikkal van kint, ez időmérő- vagy első etap szimuláció lehet. Jó eséllyel megdől az eddigi legjobb köridő.
Az új leggyorsabb kör 1:33.482 ultralágy gumikkal, pedig a kigyorsítások egyáltalán nem sikerültek jól a köre során. Hartley is ultralágy gumikkal ment, 1:35.333-at, fél másodperccel lassabb a lendületben lévő Gasly-hoz képest.
Ez tényleg időmérő-szimuláció volt, már vissza is tért a boxba. Bottas közben feljött mögé a 2. helyre 1:33.515-tel, Räikkönen, Hülkenberg, Vettel, Ricciardo, Verstappen a további sorrend.
Farral előre csúszott ki egy gyors jobbosban, de nagy szerencséje volt, hogy az aszfaltozott bukótérben megállt a Williams, így csak a gumiszettjét kell kukázni, az autója egyben maradt és folytatja az útját. Ultralággyal ment.
Bizony, a Honda áll a traffipax-lista élén. Persze, az F1-ben ennél jóval több kell a sikerhez.
A Ferrari pilótája 1 tizedre megközelítette Hamiltont és feljött a 3. helyre 1:33.590-nel, ultralágy keverékű gumikkal. Grosjean is megpördült, de folytatja az edzést.
A 20. helyen zárta az első szabadedzést, egyelőre a másodikon is csak az utolsó, ráadásul meg is pördült. Rossz vége lesz ennek.
Mindössze 7 ezredmásodperccel volt lassabb a Mercedes pilótájánál, de előznie kellett a gyors köre során. Räikkönen 1:33.489-cel egyelőre a 2. helyezett, ultralágy gumikkal.
A Pirelli Twitter-csatornája szerint különösen fontos a szabadedzés, amikor kimarad egy gumikeverék a kínálatból. Kínában az ultralágy és a lágy közé nem került be a szuperlágy, ez is azt sugallja, hogy a csapatok különböző versenystratégiákat is választhatnak. A Pirelli szerint ez izgalmas versenyt vetít előre.
A Sky Sports ripertere kiszúrta, hogy a McLaren S-csatornájának csak a bemenete látszik, de kivezetés híján egyelőre nem tudni, hova tűnik a trükkös légcsatornán beáramló levegő. Elképzelhető, hogy a kivezetéshez új orrkúp, ahhoz pedig új törésteszt kell, ezért még csak félig üzemel a fejlesztés, ami lehetséges, hogy a pilótafülkébe ereszti a levegőt.
Az Autosport szerint több pilóta is használt ultralágyakkal megy. A pályán sok a tempós jobbos, ezért fontos megismerni, hogy ezeket meddig bírják az abroncsok.
Az időknél azonban érdekesebb, hogy milyen gumitaktikákkal mentek a pilóták az első félidőben.
Hamilton valószínűleg most szimulálja, milyen lesz a helyzet a vasárnapi rajt utáni körök során.
Versenyszimulációkat futnak a pilóták, közben a szerelők aggódva figyelik az eseményeket a monitorokon.
Räikkönen lágy gumikkal van kint, számolt be az Autosport, Vettel viszont másmilyen abroncsokat kapott.
Vandoorne-nak szólt a mérnöke, hogy 11 percen belül, vagyis az utolsó negyedórára eső érkezhet. Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke ezt "elég valószínűnek" nevezte.
Az első három pilóta a pálya három szektorában is a leggyorsabb, szépen elosztva azokat egymás között. Ennél azonban érdekesebb, hogy az Autosport szerint Verstappen most jobb köröket megy Hamiltonnál.
Alonso autójára gyorsan feltették az ultralágy abroncsokat, Vettel viszont szinte körönként cserél, néhány percen belül volt az autóján lágy és közepes keverék is.
A brit pilóta megint kiszélesítette a pályát az 1-es kanyarban, időt vesztett lágy gumikon, Ricciardo azt jelezte, hogy megnyúlt a fékpedál útja egy előzés során. Ez már nem az első ilyen jelentése.
A Sky Sports gyors számítása szerint Hamilton 1:39.14-es, Bottas, 1:39.17-es körátlagot futott ultralágy gumikkal, a hosszabb etapjuk során, utóbbihoz állítólag Ricciardo is fel tudott nőni. Később mi is kísérletet teszünk az etapok eredményeinek felgöngyölítésére.
Vandoorne kénytelen volt megállni a pályán, mert a jobb hátsó kerekét nem sikerült rendesen rögzíteni. Ez a harmadik hétvégén a harmadik különböző csapat, ami ilyen hibát követ el.
A LED paneleken esőcseppeket formázó grafika jelent meg, vagyis az FIA szerint hivatalosan esik az eső. 11 perc van hátra.
A célegyenesben csak szemerkél, de a 7-es, 8-as kanyarban a Ferrari szerint szakad az eső.
Ricciardót megkérdezték, hogy milyennek érzi a pályát, azt mondta, már eléggé csúszós, de egyelőre rendben van. Arra kérték, hogy ne vállaljon kockázatot, de aztán behívták a boxba. Hamilton kiszállt az autóból.
Vandoorne autóját veszélyesen engedhették ki a boxból, ezért a megszokott protokoll egy 5.000 eurós büntetés szokott lenni.
A kétszeres világbajnok a teszteken is aktív volt az esőben, Esteban Ocon és Sergio Pérez is követi a példáját. Sebastian Vettel viszont kiszállt az autójából.
Az utolsó percekben már csak Ericsson megpördülése volt említhető esemény, a mezőny többsége visszavonult a boxba. Az élmezőny sorrendje lemásolta az első szabadedzést, de itt a lényeg inkább a hosszabb etapok alakulása. Úgy tűnik, az ultralágyakon szoros a sorrend, de később megpróbáljuk részletesen is kibontani az eredményeket. Addig a top 10 sorrendjével búcsúzunk, de nemsokára jelentkezünk az edzés összefoglalójával is. Köszönjük a figyelmet!