Bottasszal az élen tarolt a Mercedes a barcelonai nyitányon
2018. május 11. 10:56
Valtteri Bottas vezetésével a Mercedesek bizonyultak a leggyorsabbaknak a barcelonai első szabadedzésen. Ezzel a papírforma érvényesült, hiszen az Ezüstnyilak az előszezoni teszteken is remekül szerepeltek a katalán versenypályán, a közvélemény ebből következtetett arra, hogy idén is lehengerlő formában kezdik majd a szezont.
Ez egyelőre nem érvényesült, ezért a Mercedes egyik hétvégi feladata, hogy kiigazodjon az idén is makrancosnak bizonyuló autóján, de nem csak ők, hanem szinte a mezőnyből mindenki komoly fejlesztésekkel érkezett a szezon első, valóban európai helyszínére. Az újítások listáját lényegében lehetetlen felsorolni.
A leglátványosabb fejlesztések a Ferrarira és a McLarenre érkeztek: A Scuderia autóján – a mezőnyben elsőként – a tükrök felkerültek a glóriára és két apró légterelőt is elhelyeztek a bukókereten, valamint kiderült, hogy maguk a tükörlapok is osztottak, legalábbis Sebastian Vettel autóján.
A McLaren egy átfogó aerodinamikai csomaggal jelentkezett, ennek részeként látványos, új orrkúpot készítettek,
ami egyedivé teszi az MCL33-ast a mezőnyben. A többieknél kevésbé látható, de fontos újdonságok érkeztek, ezért a mezőny elsősorban tesztelésre és a kutatási eredmények visszaigazolásával töltötte az edzés első szakaszát. A Williamsnél ehhez egy rutinos tesztpilótát, a visszatérő Robert Kubicát ültették az autóba, aki rögtön gyorsabb is volt Lance Strollnál.
Ennek, és az edzés többi eredményének azonban az eltérő konfigurációk miatt nehéz jelentőséget tulajdonítani, hiszen az autók konfigurációja nem feltétlenül tükrözi azt, amit majd az időmérőn és a versenyen is használnak majd. Ráadásul, a szeles időjárás is többször elbánt a pilótákkal, rendszeresek voltak a vezetői hibák, kicsúszások és megpördülések.
A legrosszabbul Daniel Ricciardo, a Red Bull pilótája járt, miután a 4-es kanyarban orral nekikoccant a gumifalnak,
megsérült az első vezetőszárnya és a bal első futóműve is. Nagy szerencséje, hogy Christian Horner elmondása szerint az új légterelőből is rendelkezésre áll egy tartalék, így az autóját az új specifikáció szerint meg lehet javítani. Pórul járt Stroll is, Kubica egyik megpördülésével szinte egyszerre ő is kicsúszott a kavicságyba, de ő nem tudta folytatni az edzést.
Kisebb-nagyobb vezetői hibák előfordultak az élmezőnyben is, Vettel és a Mercedes pilótái is elhagyták néha a pályát, de komolyabb bajba nem kerültek, ellentétben a Sauberrel, ahol a garázs infrastruktúrája felmondta a szolgálatot, ezért rövid időre bent ragadtak a bokszutcában.
Az eredményekből egyelőre nehéz közvetkeztetést levonni,
azért is, mert elsősorban a lágy gumikat preferálta a mezőny, de Hamilton autójára később felkerültek a közepes, a Ferrarikra pedig a szuperlágy abroncsok. Szokatlan azonban, hogy Vettel ezúttal jobban szerepelt Kimi Räikkönennél, Fernando Alonso pedig a 6. helyre katapultálta a felújított McLaren MCL33-at.
Egyelőre labilis üzembiztonsággal, de elindult az F1 online közvetítése is F1 TV Pro néven, de gyakran megszakadt, ezért önmagában nehéz volt ezzel követni a tréninget. A további edzések során próbálgatjuk a szolgáltatást és a futam előtt részletes bemutatóval készülünk.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható.
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Spanyol Nagydíj első szabadedzésének élő közvetítésében! Nemsokára kezdődik az első, 90 perces tréning, előtte ajánljuk figyelmükbe a hétvégi előzetesünket!
Egyelőre kivárnak a pilóták az erőviszonyok megítélésével kapcsolatban, de Hamilton már így is kijelölte a megoldandó feladatokat. Helyszíni tudósításaink Barcelonából partnerünk, az F+1 blog jóvoltából.
Az európai nyitány arra is alkalmas, hogy csoportkép készüljön az összes Mercedesről, ami a pálya és a verseny biztonságát őrzi. Az "élen" természetesen a Safety Car és a Medical Car áll, de kiszolgáló járműből is akad bőven.
A hétvégén mi is teszteljük az új F1 TV Pro szolgáltatást, de nálunk egyelőre nem indult el az élő közvetítés.
A Scuderia idén már három pole pozíciónál jár, de az első szabadedzéseken még nem tudtak az élen végezni. Vajon megtörik az "átok"?
2010 óta először vesz részt Robert Kubica hivatalos F1-es edzésen. A lengyel pilótát már most hatalmas szurkolótábor üdvözli Barcelonában.
Sőt, bő két perce már tart, de az F1 TV Pro egyelőre nálunk nem működik. Zajlanak a felvezető körök, de Max Verstappen egyelőre csak öltözik.
Pontosabban, a glóriára szerelt tükröket és az elefántfüles szárnyat, ami függőlegesen alá van támasztva.
Cikkünk borítóképén is látható a "malacnak" csúfolt McLaren orr, ami az MCL33-hoz elkészített átfogó aerodinamikai csomag talán leginkább látványos eleme.
Várható volt, hogy az általuk legjobban ismert barcelonai pályán aerodinamikai mérésekkel és az új alkatrészek eredeményeinek összevetésével kezdenek. Már 10 perc eltelt, de mért kört még senki sem teljesített.
Először pár perces késéssel kezdett működni, de egy frissítés után tényleg valós idejű képet ad, tűélesen. Mire azonban a posztot befejezzük, a kép megakadt.
Legalábbis a mai nap során, mert az előszezoni tesztek alkalmával már kipróbálhatta a Williams idei autóját. A mai feladata, hogy segítsen a csapatnak kiigazodni a problémás FW41-esen.
Alonso, Vandoorne és Ocon is körbeért már a pályán, egyelőre 1:22.226-nál jár a kétszeres világbajnok. Vandoorne és Ocon bő 3 tizedes hátránnyal követi őt.
A finn pilóta nagyot ugrott, 1:20.336-ra javította az eredményt. Kubica 1:24.278-cal kezd, egyelőre az utolsó.
A McLaren pilótái is feljöttek az 1:20.5-ös tartományba, Vettel közben 1:21.195-tel kezdett. Bottas most jelent meg a pályán, lágy gumikkal.
A lengyel pilóta láthatóan másként tartja a jobb kezét, de a kiszélesített pilótafülkének köszönhetően boldogul az autójával.
"Balesethelyzetet" szimulálnak Räikkönennel a boxban. Kihívták a finn pilótát, a szerelői valószínűleg azt gyakorolják, hogyan tegyenek rendbe egy sérült autót minél gyorsabban.
Ezzel szinte teljesen egyszerre Vettel, Bottas, Ericsson és Pérez is kicsúszott.
Az első harmad vége felé Bottas 1:18.703-ra javította a legjobb kört, Hamilton 1:18.997-re gyorsult. Räikkönen továbbra is 1:20.262-nél tart, de Vettel feljött mögé a 4. helyre 1:20.452-vel.
Hartley megjárta a kavicságyat.
Vettel feljött a 3. helyre 1:19.900-zal, de ennél fontosabb, hogy az első 8 helyezett lágy gumikkal érte el a legjobb körét. Utána elsősorban a közepes keverék a sláger.
Grosjean is kicsúszott a pályáról.
A brit pilóta azt mondta, a mérnökeitől úgy tudja, a Ferrari motorja már erősebb a Mercedesnél. Ezt önmagában a csúcssebességekből nem lehet megmondani, de árulkodó, hogy megint a Ferrari motorjai vannak az élen.
A 4-es kanyarban besokallt és orral a gumifalnak ütközött. Nem volt vészes baleset, de a bal első futómű megsérült, így kizárt, hogy tovább tudjon menni.
A darun lógó autót viszont megörökítettük az F1 TV Próból.
Az ausztrál pilóta miatt rövid ideig VSC-fázis volt érvényben, ez jó alkalmat adott a mezőnynek, hogy kissé megpihenjenek. Most senki sincs a pályán. Ricciardo visszaért a garázsba, az autóját még most emelik trélerre.
Nem ismerjük a körülményeket, ezért következtetést sem lehet levonni, de az első félidő után Robert Kubica 1:23.259-cel a 18. helyen áll, Lance Stroll 1:24.077-tel a 19. helyezett.
"Az edzés elején Kubica autójára kerültek fel az új alkatrészek, de a padlólemez régi maradt. Most szerelik fel rá az újat. Lance Stroll autója nagyrészt az azerbajdzsáni specifikáció" - jelentette Ted Kravitz, a Sky Sports riportere.
Két, nagyjából hasonló méretű lapra osztották az egyébként sem nagy tükröket a Ferrarin, legalábbis Vettel autóján. Valószínűleg eltérő látószöget biztosít nekik.
"Elég sosk autó megcsúszott ott - nyilatkozta Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke a Sky Sportsnak. - Hátszél fúj ott és úgy tűnik, ez sajnos váratlanul érte őt. Ez nyilvánvalóan nem ideális, ki kell hagynia az edzés további részét, de a srácok összerakják majd az autóját a következő tréningre. Az autójának specifikációját ez nem fogja befolyásolni. A hátszél nagy probléma, különösen a 4-es kanyarban, erre eléggé érzékenyek az autók."
A szerelők egy kicsit korábban elkezdhetik a javításokat, de Ricciardo így is aligha térhet vissza az edzés végéig. Ted Kravitz, a Sky Sports riportere új diffúzort figyelt meg a takarólepel alatt.
A 3-as szektorban, a sikánban pördült meg az autójával, de később be tudta fejezni a körét. Pillanatokkal később Lance Stroll is kicsúszott, ő viszont beragadt a kavicságyba, ezért meg kellett hosszabbítani a VSC-fázist.
A finn pilóta 1:18.441-re javította az eredményét, ez fél másodperccel jobb most Hamilton körénél. Még Paul di Resta, a Sky Sports szakértője is csak ámul, ő sem tudja, hogy ez egy magasabb teljesítményszintnek, az új gumiknak vagy Bottas formajavulásának köszönhető-e.
Az egyik autón új oldalsó légterelő, a másikon új első szárny van. Kubica közben visszatért a pályára, de még mindig csak a 18. helyezett.
Nem nyúlunk hozzá, nem kattintgatunk, nem variálunk, így most jól működik. Az élő időméréssel viszont nincs összhangban, kb. másfél percet késik.
A finn pilóta már 1:18.148-nál jár, német ellenfele pedig Hamiltont kezdte ostromolni 1:19.098-cal. Bő 12 perc van hátra.
A brit pilóta levetette a lágyakat és közepes abroncsokkal folytatja a maradék pár percben. Alonso autóján közben orrkúpot cseréltek, de szintén új alkatrészt kapott vissza.
Eltérők a gumitaktikák a spanyolországi edzésen, az élmezőnyben eleinte mindenki lágyakkal kezdett, utána viszont a Mercedes a közepes, a Ferrari a szuperlágy felé húzott.
A Sauber kénytelen volt némi kényszerpihenőt tartani, mert "technikai problémájuk" támadt a garázsban. Ez az áramszünettől kezdve lényegében bármi lehet, de jó hír, hogy Ericsson már újra a pályán van.
A spanyol pilóta arra panaszkodik, hogy nagyon kopik a jobb hátsó abroncsa, azt mondta, olyan érzés, mintha defektet kapott volna. Ki is megy a boxba, mert "a gumiknak annyi."
A finn pilóta 1:18.148-cal, meggyőző fölénnyel verte csapattársát és a mezőny többi tagját. A 3. helyre Sebastian Vettel ért oda Max Verstappen és Kimi Räikkönen előtt. Kisebb meglepetésre a 6. helyezett Fernando Alonso lett a felújított McLarennel.
Az első edzésnek most vége, de hamarosan jelentkezünk bővebb összefoglalóval! Köszönjük a figyelmet!