Ricciardo nyerte a türelemjátékot, Hamilton kiszenvedte a dobogót
2018. május 27. 14:39
A verseny kétharmadán keresztül lappangott a feszültség, de a dráma elmaradt, és az élmezőny végül a rajtfelállással megegyező sorrendben futott be a Monacói Nagydíjon, melyet a motorhibával küzdő Daniel Ricciardo nyert meg.
Az ausztrál a 78 körös futam 30. köre előtt közölte először a rádión, hogy gyengül a motorja,
és hogy ne legyen túl jó kedve, a Red Bull gyorsan tájékoztatta, hogy nem tud mit tenni a helyzet javításáért. Ennek dacára hiba nélkül vezetve kihasználta a támadókat szinte lehetetlen helyzetbe hozó körülményeket, és módosított a vezetési stílusán, így megtartotta az 1. helyet a szűk utcai pályán.
A motorprobléma jelentkezése után Sebastian Vettel néhány körön át a Red Bull sarkában loholt, csakhogy neki meg a gumik szemcsésedése okozott súlyos akadályt, és ugyanez hátráltatta a mögötte haladó Lewis Hamiltont és Kimi Räikkönent is. Valtteri Bottas nem szembesült ilyesmivel, mert a többiekkel ellentétben
ő a szuperlágy keveréket kapta meg az egyetlen kerékcseréjénél, de nem tudta kihasználni ennek előnyeit,
hiába ragadt végig Räikkönenre.
A rajtnál és az első körökben nem történt különösebb felfordulás, csak Szergej Szirotkinnak kellett letöltenie egy 10 másodperces büntetést, amiért a Williams szerelői nem rakták fel időben a kerekeit (ennek oka a beszakadt menet volt).
Először Hamilton érkezett meg a boxba a 11. körben, de az ultralágy gumira váltva nem fenyegette elévágással Ricciardót és Vettelt, főleg úgy, hogy Esteban Ocon Force Indiáját is meg kellett előznie. A német 4, az ausztrál 5 kör múlva követte a depóba, a sorrend nem változott.
A táv harmadánál azonban a sors kést szorított Ricciardo torkához az MGU-K megrongálásával, aki nem számított sok jóra. "Éreztem, hogy gyengül a motor, és
azt hittem, vége a versenyemnek. Úgy értem célba, hogy [a nyolcból] csak hat sebességi fokozatot használtam.
– mondta. Főnöke, Christian Horner szerint ezzel hasonló bravúrt mutatott be, mint Michael Schumacher Barcelonában 1994-ben, aki akkor az ötödik fokozatban ragadva a 2. helyen ért célba. A Sky Sportsnak méltatta pilótáját, akinek 25%-nyi erőveszteségre és az MGU-K hiánya miatt megváltozó körülményekre kellett reagálnia. „Nekem azt mondták a belső hálózaton, hogy egy-két körön belül ki kell állnunk az autóval – nyilatkozta. – Hihetetlen volt, ő egyszerűen nem adta fel."
„Úgy kezelte a helyzetet, mintha csak egy laza vasárnapi kocsikázáson lenne – tette hozzá. – Állítgatta a kapcsolókat, változtatott a stílusán, hogy spóroljon a benzinnel és kímélje a féket és a gumikat." Az ausztrál versenyző a győzelmével feljött a 3. helyre a világbajnokságban, melyet továbbra is Hamilton vezet Vettel előtt.
Vettel kezdeti lendülete hamar kifulladt, mert Ricciardo hiába küzdött súlyos problémával, nála egyre rosszabb állapotba kerültek az ultralágy gumik, így komoly támadást nem tudott indítani 1-2 másodperces távolságból sem.
„Danielnek mindenre volt válasza. Az első etapban könnyen közel tudtam maradni hozzá,
de amikor Lewis kiállt a boxba, elkezdett keményebben menni.
Akkor gyorsabb volt és nem tudtam követni, aztán én gyorsabban elfogyasztottam a gumikat" – mondta Vettel. A lemaradása az utolsó körökben megugrott, mert a virtuális biztonsági autós fázis során nem tartotta kellően melegen a gumikat, és onnantól nem merte keményen nyomni a gázt. „Nem akartam kockáztatni – magyarázta. – Volt egy elfékezésem is, ez intő jel volt."
A VSC-re azért volt szükség, mert a 72. körben az alagút végi féktávon Charles Leclerc belerongyolt Brendon Hartley-ba. Mint kiderült, fékhibája volt. „Előtte egyre jobban beesett a pedál, és egyszer csak felmondta a szolgálatot" – mondta a hazai pályán versenyző Leclerc a mindkettejük kiesését okozó ütközésről.
Az élmezőnyből Hamilton aggódott a legjobban a gumik miatt,
többször kijelentette, hogy szerinte nem fog újabb kerékcsere nélkül eljutni a célig.
Ez mégis sikerült, és Räikkönen, valamint Bottas előtt megtartotta a 3. helyet. Többször felzárkózott Vettelre, illetve őt is többször megközelítette a másik Ferrari, de igazán komoly akció itt sem bontakozott ki.
Räikkönen "unalmasnak" találta a versenyt, pedig a kerékcserék utántól Bottas folyamatosan kitöltötte a visszapillantó tükrét. A Mercedes másik pilótájának autóján jól működött a szuperlágy keverék, gyorsan utolérte a Ferrarit, de előzni ő sem tudott. „Amikor túl közel kerültem Kimihez, túlmelegedtek a fékek és a motor, ez kicsit hátráltatott. De a tempókülönbség olyan kicsi volt, hogy lehetetlen volt megelőznöm" – ismerte el Bottas.
Az előzésekről főleg Max Verstappen gondoskodott, aki az utolsó helyről a 9.-re jött előre. „Ebből nem tudtunk volna többet kihozni – vélte.
Élveztem a versenyt.
„Megelőztem néhány másik autót, és a stratégia is helyes volt, hogy hosszúra nyújtsuk az első etapot."
A rajtnál átugrotta a két Haast, az 5. körben bevetődött Marcus Ericsson mellé a Mirabeau-nál, a 6.-ban Lance Strollt előzte meg az alagút utáni sikánnál, majd a 7. körben Hartley-t hagyta le. Az ultralágy gumin a 47. körig húzta az etapját és a 11. helyen, a Renault-k mögött folytatta a versenyzést a kerékcserék után.
Carlos Sainz elengedte Nico Hülkenberget, de Verstappennek is csak az 58. körig állt ellent, a holland az alagút utáni sikánnál kibrusztolta magának a jobb pozíciót. Végül azonban az élmezőnyhöz hasonló stratégiát követő, így a gumikkal szintén kínlódó Sainz is pontot szerzett Fernando Alonso váltóhibájának köszönhetően. A 6. helyen Esteban Ocon, a 7.-en Pierre Gasly, a 8.-on Hülkenberg futott be.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Monacói Nagydíj élő közvetítésében! Az idény egyik, ha nem a legjobban várt futama előtt állunk, az élről Daniel Ricciardo indulhat, pályafutása során másodszor. Az első pole pozícióját ugyanitt szerezte 2016-ban.
Negyed 3 körül elkezdett szemerkélni az eső Monte Carlóban. Kérdés, a futamon is esni fog?
Az év legkülönlegesebb versenyét a hírességek is kimondottan kedvelik, legyen szó színészekről, zenészekről vagy sportolókról. Utóbbi kategóriába tartozik az AS Roma tavaly visszavonult legendája, Francesco Totti is, aki Jean Todt FIA elnökkel is összefutott.
A 3. szabadedzésen nagyot hibázó, majd a váltóolaj szivárgása miatt az időmérőt is kihagyó Max Verstappen az utolsó helyről kezdi meg a Monacói Nagydíjat, és bizonyára minél kaotikusabb futamban bízik, a pályán előzni ugyanis szinte lehetetlen.
Kinyitott a bokszutca, a pilóták már szállingóznak, hogy elfoglalják helyüket a 65. Forma-1-es Monacói Nagydíj rajtrácsán.
A legfrissebb jelentések szerint mindössze 20% az esély az esőre a verseny időtartama alatt.
Nico Rosberg, a 2016-os Forma-1-es világbajnok is a helyszínről követi az eseményeket a Sky Sports szakértőjeként. A Mercedes korábbi pilótája 2013-ban, 2014-ben és 2015-ben nyert a hercegségben, ahol egyébként lakik.
Miután Monacóban szinte lehetetlen előzni, a pályán elfoglalt pozíció fogja meghatározni a gumiválasztást az első kerékcserénél. A Mercedeseknek ultralágyból, a Red Bulloknak szuperlágyból nincs vadonatúj szettje.
Facebook-oldalunkon az alábbi linken kommentelhetik kedves Olvasóink a verseny történéseit.
A gumiszállító szerint a leggyorsabb taktika, ha a 14. körben a hiperlággyal rajtolók szuperlágyra váltanak és azzal mennek a célig. A második leggyorsabb: a 25. körig elmenni az ultralágyon, majd szuperlágyra váltani a kockászászlóig.
Havas John és társai is a paddockból nézik végig a monacói versenyt.
A Sky Sportson Paul di Restának nyilatkozva a Mercedes csapatfőnöke elmondta: már akkor sem lenne szomorú, ha a 3.-4. hely környékén zárnák a versenyt.
A Mercedes finnje a Sky Sportsnak azt mondta: a csapat előrejelzése szerint nem kellene esnie, de izgalmas lesz, ha mégis fog.
A versenyzők lassan elfoglalják helyüket az autóban, 3 perc múlva pedig már mehetnek is.
Az első tíz autó mögött mindenki az ultralágy keverékre szavazott, kivéve Szirotkint és Hartley-t.
A szerelők nem rögzítették a kerekeit a 3 perces szignál előtt.
A mezőny nagyon óvatos volt, baleset nélkül megúszták az első métereket. A sorrend: 1. Ricciardo, 2. Vettel, 3. Hamilton, 4. Räikkönen. Verstappen két helyet javított.
Szépen beállt a mezőny, a 2. szektorban azonban valamilyen törmelék van a pályán.
A Toro Rosso pilótája rádión jelenti: új első szárnyra lesz szüksége.
Daniel Ricciardo 1.4 másodperccel vezet Vettel előtt, Hartley mégsem jött be új szárnyért, vélhetően csak sérült az elem.
A Haas franciája csapattársára akadt ki, aki a rajtnál szerinte ráhúzott.
Sebastian Vettel lila második és harmadik szektort teljesített és hozott az ausztrálon. Verstappen javított, már a 17.
Az élmezőnyben a finn és az előtte autózó Hamilton között a legkisebb a különbség, Räikkönen folyamatosan egy másodpercen belül.
Hamilton, majd Hülkenberg is arra panaszkodott, hogy az élen Ricciardo nagyon lassú. Ez Verstappennek jöhet jól, aki már a 16., Strollt is megelőzte. Szirotkin közben 10 másodperces stop & go-t kapott.
A számítógép szerint 10 körösek Hamilton hiperlágyai, de már szemcsésednek a brit elmondása szerint. Hamilton ennek ellenére megfutotta a leggyorsabb kört, 1,9 másodperccel van Vettel mögött.
A holland Charles Leclerc-t szorongatja, de nem tudott bevetődni mellé az alagút után.
Lehet, hogy a Red Bull pilótája is hallotta a többiek panaszkodását? Megfutotta a verseny leggyorsabb körét az élen.
A kanadai bal első defekttel kényszerű kerékcserére érkezett, az első szárny is megsérült, ki kellett cserélni. A Williams pilótája jelenleg az utolsó.
A Haas pilótája szerint sok a törmelék a Loews hajtűben, ami akár defektet is okozhat. Feltehetően Stroll autójáról került oda.
A Mercedes pilótája ultralágyakra váltott. A mezőnyből övé az első tervezett kiállás.
Ezúttal azt nézik a felügyelők, hogy a büntetés letöltése alatt dolgoztak a szerelők az orosz autóján, ami tilos.
A németnek azt mondta a csapata, hogy ha tudja tartani a jelenlegi tempóját, akkor maradjon kint. Eközben kiderült, hogy Stroll korábbi defektjét az okozta, hogy a Mirabeau előtt hátulról nekiment Leclerc-nek.
A finnt hajtja versenymérnöke, mert úgy megelőzheti Hamiltont, A brit eközben az alagút végén megelőzte Ocont.
A Ferrari pilótája is megkapta az ultralágy gumikat, Bottas elé jött vissza a 3. helyre. Szirotkint másodjára már nem büntetik meg. Hartley-t azonban lehet, hogy igen, a Toro Rosso versenyzője túl gyorsan ment a bokszban.
A Red Bull ausztrálja is ultralágyakat kapott, az élre tért vissza. Bottas is letudta a kerékcserét, a finn a többiektől eltérően szuperlágyakat kapott.
A finnek nem sikerült az elévágás, Hamilton mögé jött vissza ultralágyon.
A Sky Sports szakértője szemcsésedést figyelt meg Verstappen ultralágy gumijain, amiből arra következtet, hogy a többiek gondban lehetnek, ha a lila jelzésű Pirelliken akarnak a célig menni.
A kétszeres világbajnok Bottashoz hasonlóan a piros jelzésű gumikban bízik, a 10. helyre jött vissza a bokszból.
Ricciardo és Vettel szemmel láthatóan nagyon vigyáznak a gumikra, másodpercekkel lassabb köröket autóznak, mint korábban a hiperlágyon.
Csökken az élen az ausztrál előnye, miközben Bottas a 6. helyen két másodperccel gyorsabb, mint az előtte autózók. Ne feledjük, a finn a szuperlágyakat használja.
A kanadai az utolsó, a kék zászlók miatt pedig folyamatosan le kell húzódnia. A rádióban feltette a költői kérdést: mi értelme így versenyeznie?
A finn továbbra is 1:16-os időket autózik, míg az élen Ricciardo és Vettel 1:18-at. Hartley közben 5 másodperces büntetést kapott gyorshajtásért.
A finn az 1 másodperces határon táncol a Mercedes mögött. Eközben Ricciardót a gumik óvására utasították.
A brit szerint nem is nyomja neki, a bal első kereke mégis szemcsésedik. Meglesz az egy kiállás?
A holland a hármasból kettesbe váltásnál érez valami furát, blokkolnak a hátsó kerekei, és majdnem lecsúszott a pályáról.
A finn tényleg nagyon szorongatja Hamiltont. Közben Verstappen váltójával minden rendben, mondta a csapat. A holland is szenved a gumikkal.
Az ausztrál Red Bullja erőt veszít, mondja Ricciardo a rádióban, Vettel egy másodpercen belülre került.
Vettelt támadásra utasítja a Ferrari, a németnek az alagút után lehet esélye, a Red Bull ugyanis látványosan lassú az egyenesben.
Nem fog megjavulni a probléma, mondták Ricciardónak a rádióban. A csapat látja a problémát, de nem tud mit tenni, az ausztrálnak ezzel kell boldogulnia.
Ricciardónak nehéz lesz kibírnia a végéig, Vettel a nyakában liheg. Közben a szuperlágyakon az 5. helyen szárnyaló Bottas utolérte Räikkönent.
Szemre nincsenek túl jó állapotban a német szuperlágyai, vélhetően ezért le is maradt, 1,5 másodpercre követi Ricciardót.
Az ausztrál arról érdeklődött, mit csinálhatna másképp, amitől javulhat a probléma.
A britet megnyugtatták, mindannyian ugyanabban a hajóban eveznek, ami a gumikat illeti. Közben Stroll újra a bokszban, ismét a bal első kerekével van a gond.
Gasly is kijött, szuperlágyakkal a 10. helyre jött vissza. Már csak Hülkenberg és Verstappen nem volt kint.
A finntől már 4 másopercre van Hamilton, Bottas pedig egy másodpercen belül a nyakában liheg a szuperlágyakon.
Továbbra is nagyon szemcsésednek az ultralágyak az autóján, jelentette rádión Hamilton.
Most a Ferrari került bajba? Vettel kijelzőjén jelenleg nem látni semmit. Közben Hamilton tovább hitetlenkedik, hogy a gumijai kibírják a végéig.
Problémák ide vagy oda, Hamilton 5 tizeddel jobb köröket autózik Vettelnél, már csak 1,5 másodperc a hátránya.
Jobban néznek ki az ausztrál ultralágyai, mint Verstappené korábban, mondták Ricciardónak a rádión.
A Renault németje még nem járt a boxban, de így is ő autózza jelenleg a leggyorsabb köröket a pályán. Íme az eddigi taktikák.
Hamilton továbbra is hitetlenkedik az ultralágyai állapotán.
Ricciardo az élen továbbra is hősiesen tartja magát, Vettel egy másodpercen belül követi. Hamilton 3 másodpercen belül követi.
A holland végre lecserélte ultralágy gumijait, és megkapta a hiperlágyakat a végére. A 11. helyre jött vissza.
A brit szerint közel 0 a bal első gumijának állapota. Ha kiállna, két helyet veszítene.
"Jó, amit csinálsz, látjuk a figyelmeztetést a műszerfaladon, nem kell semmi mást tenned" - közölte mérnöke az ausztrállal.
A mezőnyből utolsóként Nico Hülkenberg is megejti a kerkékcserét, hiperlágyakon a 10. helyre jött vissza.
A francia centikre követi a 7. helyen haladó spanyolt, az uszoda előtt be is ijesztett neki.
A spanyolt megelőzte Gasly, miután a McLaren hirtelen lelassult a célegyenesben. A csapat azt mondta, látják a problémát, de tovább tud menni. Végül nem tudott, Alonso félreállt a Saint Dévote bukóterében.
A McLaren spanyolja volt az első, akinek fel kellett adnia a versenyt. Verstappen ezzel feljött pontszerző helyre, már a 10.
Sainz korábban elengedte Hülkenberget, most pedig igencsak feltartja a hollandot, aki egyelőre nem próbálta meg az előzést.
A holland bevetődött Sainz mellé az alagút után, a Renault pilótájának le kellett vágnia a sikánt. Egy körrel később kívülről ugyanott megelőzte, majd átugratott a kerékvetőn.
A német nem adja fel, hogy megszerezze az első helyet, de jelenleg nem tud elég közel kerülni az ausztrálhoz.
Ennyire vágta le a sikánt a holland, miután elment kívülről Sainz mellett.
A holland rendesen kihasználja a hiperlágyakat, miután elment Sainz mellett, zsinórban másodszor futotta meg a leggyorsabb kört, legutóbb 1:14.260-nal, míg csapattársa 1:18-as időket autózik az élen.
Lance Stroll harmadszor cserélt kereket, jelenleg 2 kör hátrányban az utolsó helyen áll.
A német továbbra is alig több mint 1 másodpercre követi Ricciardót, Hamilton azonban már közel 5 másodpercre van az ausztráltól.
Hármas vonat van kialakulóban, a 7. helyen autózó Gaslyra érkezik Hülkenberg, mögöttük pedig Verstappen közeledik mindkettejükre.
A Red Bull szólt rá a hollandra, hogy amennyiben előz, igyekezzen tiszta manővert bemutatni.
A német hosszú körök óta először ismét DRS-távolságon belülre küzdötte magát Ricciardóhoz képest.
Korábban a Mercedes szerelői a gumikkal bíbelődtek, most azonban a csapat közölte a brittel, hogy vigyázzon a gumikra a verseny végéig. Ezek szerint mégsem cserélnek.
Egy kicsit bezavarhatott Grosjean lekörözése is, így a német ismét jobban leszakadt Ricciardótól. A 7., 8. és 9. helyen Gasly, Hülkenbeg és Verstappen szorosan követik egymást.
Ricciardónak vélhetően nem kell több lekörözötten áthámoznia magát a versenyen, szólt rá a mérnöke.
A francia az előbb már egy másodpercen belül volt a Mercedeshez képest.
A monacói az alagút féktávján elfékezte magát, és telibe találta az előtte haladó Hartley-t. Mindkettejük versenyének vége, virtuális biztonsági autó van érvényben.
A Sauber első fékje hirtelen füstöt eregetett a féktáv előtt. Rengeteg a törmelék a pályán, Vandoorne kijött hiperlágyért, az élmezőnyből azonban senki nem kockáztat.
A 74. kör végén véget ért a VSC-fázis, Vettel nagyon lemaradt, több mint 5 másodperc a hátránya, valószínűleg a gumik hőmérsékletével küzd.
Vettel 5 másodpercen belülre tornázta magát, de már csak 3 kör van hátra. A német óriásit fékezett a Mirabeau előtt.
Az élmezőnyben a két finn között a legszorosabb az állás, a Mercedes pilótája egy másodpercen belül van a Ferrarihoz képest.
Az aszutrál kényelmes előnyben vezet Vettel előtt.
Azok után, hogy 2016-ban a csapat hibájából nem tudta győzelemre váltani az első rajtkockát, az ausztrál életében először győzni tudott Monacóban. Sebastian Vettel lett a 2., Lewis Hamilton a 3.
Az ausztrál mérnöke a rádióban hitetlenkedik azon, hogy Ricciardo végigcsinálta a versenyt az erejét vesztett autóval. Most megköszönjük a figyelmüket, hamarosan jelentkezünk az összefoglalóval!