A felújított Mercedesek kezdtek az élen Ausztriában
2018. június 29. 10:50
Komoly aerodinamikai újításokat próbálgatott a Mercedes és a McLaren az Osztrák Nagydíj első szabadedzése során. Az Ezüstnyíl az idei első frissítését kapta, benne új oldalsó légterelők, oldaldobozok és tükörszárnyak kaptak helyet, a McLarennél és a Toro Rossónál elsősorban az első szárnyat és szintén az autó oldalát szabták át.
A wokingi istálló ezért az edzés első felének jelentős részét a boxban töltötte, de a pályán sem volt könnyű dolguk. Stoffel Vandoorne-t veszélyesen engedték ki Sebastian Vettel elé, majd a belga pilóta átugratott a kerékvetőkön és kárt tett az első szárnyában. Utána ki is szállt az autóból, így Fernando Alonsóra maradt az új alkatrészek tesztelése. Féltávnál még csak az utolsó helyezett volt.
A nap első mért körét Max Verstappen teljesítette és bő fél órával később ő volt az első, aki meg is pördült, miután a 4-es kanyarban kissé besokallt és a kavicságy megforgatta az autóját. Gond nélkül folytatni tudta az útját. Ekkor már a kissé komótosan kezdő Daniel Ricciardo is a pályán volt és átmenetileg a 2. helyet tartotta lágy gumikkal, miközben
a Mercedesek szuperlággyal, a Ferrarik ultralággyal kezdtek a pályán,
az Ezüstnyilak az edzés dereka után váltottak át a lila jelzésű abroncsokra, ekkor Lewis Hamilton megerősítette az addigi vezetését 1:05.037-tel és Valtteri Bottas is elhúzott kissé a 3. helyezett Sebastian Vetteltől.
Annak ellenére, hogy az eső folyamatosan fenyegetett, a mezőny nem kapkodott jobban a szokásosnál. Féltávnál mindössze Romain Grosjean volt a pályán és az edzés elején sem volt vészes a forgalom, bár egy óra elteltével már egyre többször alakult ki torlódás. A pilóták zavartalanul körözhettek, még a sárga zászlót is alig kellett elővenni kicsúszások és egyéb problémák miatt.
Hamilton az első 60 perc után már a tavalyi pole pozíciós köridő nyomába eredt 1:04.839-cel,
miközben Bottas és Verstappen is befért Vettel elé. Az élmezőny sorrendje az edzés maradék egyharmadában már nem is változott, feltehetőleg lassult a pálya az egyre inkább beboruló égbolt miatt, noha a hőmérsékletek alapvetően nem változtak.
Az újítások ellenére folytatódott a McLaren vesszőfutása a gyors pályákon, Alonso és Vandoorne mindössze a 17-18. helyet szerezte meg, csupán a pályával ismerkedő Brendon Hartley-t és a Williamsszel az utolsó helyen záró Robert Kubicát előzte meg. A lengyel péilóta még Lance Strolltól is 8 tizedmásodperces hátrányt kapott, de nem tudni, milyen programokat teljesítettek.
Stroll küszködött a sebességváltójával,
a leváltások során tapasztalt problémát, elképzelhető, hogy ennek is köszönhető a kicsúszása, amit az aszfaltozott bukótér miatt komolyabb következmények nélkül megúszott. Kisebb-nagyobb elfékezések előfordultak, de nagyobb bajba csak Vandoorne és Pierre Gasly került, utóbbi autójáról leszakadt egy elem az utolsó két kanyar közti rázókő miatt.
Kevin Magnussen még ennél is rosszabbul járt, lassú defektet kapott és a padlólemeze is megsérült, ezért idő előtt kénytelen volt feladni az edzést. Romain Grosjeannak ezúttal jobban ment, a vert mezőnyben az elsőként a 7. helyen zárt, megelőzve Esteban Ocont és a Sauberrel ismét remekül szereplő Charles Leclerc-t.
Új MGU-K egységek kerültek három Renault-motoros autóba, a gyári istálló pilótái mellett Vandoorne kapta meg az újítást,
mivel a Red Bullok és Alonso csupán büntetés árán használhatná a fejlesztést. Látható javulást egyelőre nem hozott az eszköz, a két Renault csupán a 13-15. helyen zárt, Vandoorne pedig lassabbnak bizonyult Alonsónál is.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat az Osztrák Nagydíj első szabadedzésének élő közvetítésében! Tegnap az időjárás ráijesztett a mezőnyre, az új-zélandi Brendon Hartley még sapkát is húzott, olyan hideg volt, ráadásul az eső is beköszöntött. A helyzet most sem tökéletes, de határozottan jobb az eddigieknél.
---- separator ----gallery-content-type:ec2aa53c-aea2-42d0-9dff-e7abed228769---- separator ----Körülbelül 40-50 perccel az első szabadedzés előtt kisütött a Nap a pálya fölött, de az időjárás változékony, bármikor ismét beborulhat és az esőt is nehéz kiszámítani. Az F1-es pilótáknak jó szolgálatot tett a GP3-as mezőny, az ifjú pilóták már slick gumikat használva lényegében felszárították az ideális ívet.
Talán az esetleges esőre készülve a Red Bullnál azt gyakorolják, hogy hirtelen készülnek elő a kerékcserékre. A szerelők nem sokkal az autó beérkezése előtt csomagolják ki a gumikat a paplanokból, aztán hirtelen fel is szerelik őket. Az első néhány próba szemmérték alapján tökéletesnek tűnik.
A Mercedesnél is gyakoroltak, ők azonban hamarabb abbahagyták, a többiek pedig a garázsban készülnek az edzésre. Verstappen autója egyelőre darabokban, bakon áll.
A csütörtöki sajtóbeszélgetéseket természetesen a múlt hétvégi rajtbaleset és az átigazolási szezon pletykái uralták, de a pilóták legszívesebben inkább az Osztrák Nagydíjjal foglalkoztak volna. Helyszíni tudósításunkban összefoglaltuk a központi témákat.
A múlt héten még Le Castellet-ben, a jövő héten pedig már Silverstone-ban van jelenése a mezőnynek az F1 történetének első tripla hétvégéje során. Futamelőzetesünkben további részleteket fedünk fel.
A célegyenesben enyhe hátszél fúj, a levegő 26, a pálya 19 fokos. A páratartalom 70%, de csökken, az eső valószínűsége az edzés során 60%.
Ma a pálya állapota miatt biztosan nem, pedig ez is visszatérő téma volt a csütörtöki nap során. Tavaly Bottas 1:04-es körrel szerezte meg a pole pozíciót, de az valószínűtlen, hogy egy ilyen rövid pályán ekkorát gyorsulhatna a mezőny.
Az új turbókorszak kezdete, 2014 óta minden versenyt megnyertek Ausztriában. Ez egy igazi erőpálya, így a motorteljesítmény mindig segített nekik és ez lehet, hogy ezúttal is így lesz.
Talán csak Monza és Spa hasonlítható az alpesi Ausztria hangulatához. Valtteri Bottas tegnap ki is emelte, hogy szeret ilyen környezetben lenni.
"Szeretek a természetben lenni és újra versenyezni. Ez egy új esély, hogy jó eredményt érjünk el, de ne feledjük azt sem, hogy nagyon szoros a küzdelem a Ferrarival. Elnézve, hogy milyen szoros a csata a Ferrarival, itt is biztosan az lesz. Örülök, hogy itt lehetek és esélyünk lehet a győzelemre."
Varázsütésre még naposabb lett az idő, amikor Fernando Alonso, Nico Hülkenberg és Carlos Sainz pályára lépett. A többiek is követik őket az installációs körre.
A lengyel pilóta már pályára is lépett Szergej Szirotkin helyén. Az orosz versenyző tegnap azt mondta, nem ideális ilyenkor pályaidőt veszteni, ráadásul a pályát is tanulnia kellene, de reméli, hogy Kubica segítheti a csapat fejlesztéseit.
Ennél nyilvánvalóbban nem lehet jelezni, hogy vannak Ezüstnyíl-szurkolók is a környéken.
A Red Bull hazai versenyén a holland pilóta ment körbe először a pályán, 1:08.474 alatt. Korábban Räikkönen is megkezdett egy mért kört, de ő nem fejezte be.
A holland pilóta 1:06.935-nél jár szuperlágy gumikkal, Valtteri Bottas is kilátogatott a pályára. A Red Bull versenyzője egyelőre keresi a pálya határait, többször is túlfutott a rázókövön.
A hűvös aszfalton egyelőre lassabb Verstappennél, a második mért köre után a különbség 1,3 másodperc.
Az idén először vetettek be komolyabb aerodinaikai fejlesztéseket, most Bottas és már Hamilton is próbálgatja az átalakított autót. Látványos lett az új bargeboard és az oldaldobozok, szárnyacskák jelentek meg a tükrökön is. Az installációs körre Marcus Ericsson is flow-viz festéket kapott a padlólemezére.
A Ferrari pilótája is szerencsét próbál a pályán, pont, amikor ismét kisütött a nap. Ultralágy gumikat kapott, miközben Bottas a második mért körében átvette a vezetést 1:05.995-tel. Mérnöke azt mondta neki, hogy a szuperlágy gumik egyelőre nem érték el az üzemi hőmérsékletet, ezért több egymás utáni kört kértek tőle.
Bottas 1:05.681-nél jár, Hamilton egyelőre 0,144 másodperccel lassabb nála. Verstappen az utóbbi köröket a boxban töltötte, így nem javított az eredményén, Vettel zárkózott fel a 3. helyre 0,179 másodperc hátránnyal, de ő ultralággyal megy.
Robert Kubica ezekben a pillanatokban teljesítette első mért körét, Fernando Alonso és Daniel Ricciardo viszont még várat magára.
Alonso autójára újításokat szerelnek fel, de a spanyol pilóta ben ül az autójában. Ricciardo a 11. helyen kezdte meg a mért körök gyűjtését, ehhez némi kihagyás után Verstappen is csatlakozott. A Ferrarik 1-1 boxkiállással megszakították az etapjaikat, de rövid szünet után újra elhagyták a boxot, majd kerékcsere-gyakorlásra tértek vissza. Vettelt utána Hamiltonhoz hasonlóan betolták a garázsba.
A német pilóta szabályosan haladt a boxutcában, de a McLaren pont kiengedte elé az egyik autóját. Szoros pillanatok voltak. Közben a pálya egyes pontjain állítólag esni kezdett, ennek a sajtóközpontból nincs sok nyoma.
Stroll és Ericsson nemrég elhagyta a pályát, de ezen kívül egyelőre nem történtek nagyobb elfékezések és hibák. Egyelőre nem erőltetik a pilóták a lehető leggyorsabb köröket. Verstappen viszont közben feljött a 3. helyre, Vettelt megelőzve.
Stoffel Vandoorne hajtott ki nemrég Sebastian Vettel elé, ezt veszélyesnek tarthatják a sportfelügyelők, ebben az esetben a csapat számíthat büntetésre. Alonso autóját bekenték flow-viz festékkel, az első szárny és az oldaldobozok körüli légáramlatokat figyelik a McLarennél.
A 4-es kanyarban kissé besokallt, az autó jobb oldalával elkapta a kavicságyat, így meg is pördült. Mérnöke megkérdezte, hogy minden rendben van-e, de valószínűleg igen, mert továbbra is rója a köröket.
A Red Bull pilótája lágy gumimkkal is befért Hamilton és Bottas szuperlágyas körei közé. Verstappen autójára most szerelték fel a sárga abroncsokat a szuperlágyak helyett, de úgy tűnik, egyelőre nem engedik vissza a pályára a fiatal hollandot.
Stoffel Vandoorne közben törött első szárnnyal ért vissza a boxba, átugratott a kerékvetőn és megrepedt az orrkúp széle is. Egy nagyobb törmelék a pályán hever, de egyelőre nem állították le az edzést.
Egy bátor sportbíró beszaladt a pályára és kihozta Vandoorne szárnyának maradványát, így az edzés zavartalanul mehet tovább, de egyelőre csak Grosjean van kint a pályán.
A 2-es szektorban még abszolút leggyorsabb volt, végül 0,251 másodperces hátránnyall Vettel mögé sorolt be a 6. helyre. Több sem kellett a német pilótának sem, ő is pályára lépett egy rövid pihenő után.
A finn pilóta alaposan elfékezte az abroncsait, ezért kénytelen volt visszatérni a boxba, miközben Vettel 0,038 másodpercre megközelítette Hamiltont, még mielőtt a két Mercedes is átváltott ultralágy gumikra.
Hamilton 1:05.037-re gyorsult, Bottas hátránya 0,198 másodperc, Vettel egyelőre 0,38 másodperces lemaradásban van. Ezek a pálya hosszát figyelembe véve viszonylag nagy különbségek.
Bottas megcsúszott és kiszélesítette a pályát az 1-es kanyarban, részben ez is lehetővé tette, hogy Vettel 1:05.180-nal feljöjjön Hamilton mögé a 2. helyre.
Leclerc közben a Sauberrel megint a 10-11. hely környékén jár. Ez még csak az első szabadedzés, de érdekes lesz figyelni, hogy a monacói pilóta fenn tudja-e tartani a formáját Ausztriában is.
Az első szabadedzésen, nem ideális pályaviszonyok mellett is lement 1:05 alá, már 1:04.839-nél jár. Ezen egyelőre nem fog javítani, mert egy próba kiállás után betolták az autóját a garázsba, még mielőtt Bottas nagy tempóval szintén visszaért a szerelőkhöz.
24 perc van hátra az edzésből, kérdés, hogy megússza-e eső nélkül a mezőny. Most sötétebb az égbolt, mint ma eddig bármikor, a páratartalom viszont nem emelkedik, a széljárás is állandó.
22 perc van hátra, az autót bakokra tették és a kerekeket is leszerelték róla. Vajon látjuk még a német pilótát az edzésen?
Közben Leclerc és Alonso és küzd az elemekkel, mindketten elhagyták a pályát.
Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke a Sky Sportsnak azt mondta, egy kicsit még várható, hogy javul a pálya állapota, de nem számít nagy változásra.
Günther Steiner a Sky Sportsnak elárulta, a dán pilóta lassú defektet kapott és eltört a padlólemeze is, ezért számára véget ért az első szabadedzés.
Hamilton azonban egyelőre nem javít, ahogy Ricciardo sem a Red Bull volánja mögött. Érdekesség, hogy Kubica sem tud elmozdulni az utolsó helyről, még Hartley-nál is fél másodperccel lassabb, Stroll pedig majdnem 1 másodperccel gyorsabb egyelőre.
Már a pályán is van, ahogy Kimi Räikkönen is, de egyelőre nem javítanak. Lehetséges, hogy lassult a pálya, mert most egyik pilóta sem ostromolja a korábbi legjobbjait. Stroll közben arra panaszkodik, hogy valami gond van lefelé váltás során.
Már most károkat okoznak a rázókövek az autóknak, pedig még nem is erőltetik őket igazán. Gasly egy apró elemet hagyott el a Toro Rossóról a kör végén.
Egyelőre úgy tűnik, beválnak a fejlesztések az Ezüstnyilakon, mögéjük kisebb meglepetésre Verstappen jött fel, csapattársát viszont Vettel megelőzte.
Ezzel most megköszönjük a figyelmet, hamarosan jövünk az összefoglalóval és további hírekkel!
Egyelőre úgy tűnik, beválnak a fejlesztések az Ezüstnyilakon, mögéjük kisebb meglepetésre Verstappen jött fel, csapattársát viszont Vettel megelőzte.
Ezzel most megköszönjük a figyelmet, hamarosan jövünk az összefoglalóval és további hírekkel!