Újabb Ferrari-Mercedes ütközés és Hamilton-siker a Hungaroringen
2018. július 29. 14:19
Vasárnapra visszatért a perzselő hőség a Hungaroringre, Lewis Hamilton azonban ilyen körülmények között is megszerezte a győzelmet az élről indulva, és 24 pontra, azaz majdnem egy győzelemnyi távolságra növelte az előnyét a világbajnoki tabellán a 2. helyen végző Sebastian Vettellel szemben.
A Ferrari stratégiai trükkökkel próbálkozott, hogy elmozdítsák a Mercedeseket az első két pozícióból
a roppant nehéz előzési lehetőségekről ismert pályán, ez végül éles küzdelemben sikerült nekik Valtteri Bottasszal. Igaz, ezért majdnem nagy árat fizettek, mert amikor Vettel elment a szétkopott abroncsokon kínlódó Mercedes mellett, az hátulról belehajtott a 2-es kanyarnál. "Túl hamar fordult be, nem volt hova mennem, ezért összeértünk" – vélte Bottas.
A németet nem az ultra-, hanem a sima lágy gumin állították rajthoz, Vettelnek annyi sikerélmény jutott az első körben, hogy helyet cserélt Kimi Räikkönennel. Ahogy várni lehetett, az első etapja neki nyúlt leghosszabbra (39 körre) az élmezőnyben, s bár úgy nézett ki, pont megfoghatja Bottast, a bokszkiállása előtti lekörözésekkel és a kelleténél kb. 2 másodperccel tovább tartó kerékcseréjével kicsúszott a markából a finn.
A sokkal frissebb és jobban tapadó ultralágy gumin ráakaszkodott a 77-es számú Mercedesre, majd az utolsó körökben lendült igazán támadásba a 2. helyért.
A 65.-ben az 1-es kanyarból kigyorsítva végül mattot adott neki, de ellenfele hátulról nekiment, szerencséje volt, hogy nem esett ki vagy nem kapott defektet.
Hamilton győzelméhez nagy lökést adott, hogy a Mercedesek megtartották a pozíciójukat a sor élén a rajtnál, majd a brit több mint 5 másodperces előnyt épített ki Bottas előtt, így nyugodtan utazhatott a saját tempójában és vigyázhatott a hátsó gumikra, melyek felforrósodásával sok gondjuk volt a hétvégén.
"Lenyűgöző munkát végzett a csapat. Tudtuk, hogy a Ferrari nagyon gyors lesz a hétvégén, szóval ez az eredmény bónusz nekünk" – mondta.
A Ferrari a 14. körben nyitotta meg a kerékcserék sorát Räikkönennel, ezzel elérték, hogy Bottast is behívják.
Noha a finnek között nem változott a sorrend, Vettel előtt tiszta lett a terep, ennek köszönhetően nyílt sansza meglógni Bottastól és kis híján visszatérnie elé a bokszkiállása után.
Az elévágással nem működött Räikkönennel, mert a kerékcserénél a hűtőcsatornába ragadt gumitörmeléket is el kellett távolítania a szerelőknek, a finnt ráadásul az sem segítette, hogy nem tudott inni, mert elfelejtették bekötni a palackját.
A leintéshez közeledve vált világossá, hogy Bottas korai depóba kényszerítése egy második lehetőséget is kínál Vettelnek a 2. hely átvételére, a gumikopás miatt – Räikkönent például nem vitte el a célig a Ferrari két szett abronccsal, egy harmadikat is adtak neki, mivel nem volt vesztenivalója.
Szerintem megvolt a tempónk a versenyen ahhoz, hogy tartsuk az iramot Lewis-szal.
"Nem a 2. helyen akartunk végezni a hétvégén, de ma ez volt a maximum" – értékelt Vettel. A tekegolyó üzemmódba kapcsoló Bottas első szárnya megsérült az említett ütközésben, és egészen az 5. helyig zuhant, mert hamarosan a felzárkózó Daniel Ricciardóval is koccant, őt az 1-es kanyarnál lökte ki. Az ausztrál az utolsó körben aztán mégis elment mellette.
A Red Bull szerezte meg az 5. helyet, de a hátrébbról induló pilótájával, Max Verstappent ugyanis a 6. körben elvesztették – elszállt az erő az autójából, neki meg az idegrendszere, nem győzték kisípolni a szavait a rádiós reakciójából. Christian Horner szerint az MGU-K romlott el.
A startnál több koccanás is történt, Carlos Sainz Verstappennel, Daniel Ricciardo Marcus Ericssonnal ütközött. Ezeknek nem lett komolyabb következménye, Carles Leclerc viszont kiesett, miután a Force Indiák harapófogóba rakták.
Ricciardo először a McLareneket előzte meg, utána Romain Grosjean, Nico Hülkenberg és Brendon Hartley és Sainz sem jelentett nagy falatot neki, Magnussen és Pierre Gasly is csak rövid ideig tanúsított ellenállást,
így zavartalanul robogott előre az 5. helyre,
majd Bottas problémáival a 4.-et is megszerezte.
A futam egyik vesztese a Renault volt: Sainzot a rajtnál átugrotta Gasly és Magnussen, később a McLarenekkel szemben is pozíciót vesztett, csak 9. lett, pedig Stoffel Vandoorne váltóhibájával még nyert is. Nico Hülkenberg az első körben feljött 8.-nak, de végül kicsúszott a pontszerzők közül.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a 33. Magyar Nagydíj eseményeinek élő közvetítésében! Nemsokára rajtol a futam, szépen telnek a lelátók, a közönség éppen néptáncbemutatót élvezhet. Ráhangolódásként ajánljuk az időmérő összefoglalóját.
Baumgartner Zsolttal indult a nap a Hungaroringen úszóklasszisunk, Hosszú Katinka, a szupermodell Palvin Barbara és a labdarúgó válogatott szövetségi kapitánya, Marco Rossi számára. Mondani sem kell, nehéz lett volna lefagyasztani a mosolyt az arcukról!
---- separator ----gallery-content-type:60cae82c-8c0c-49a3-9b11-d5a628fafdbe---- separator ----Lance Stroll nem csak Daniel Ricciardo időmérő edzését (és valószínűleg a versenyét) tette tönkre, hanem a sajátjáét is, mivel csak a bokszutcából rajtolhat, mert a szombati balesete után nem tudtak ugyanolyan első szárnyat az autójára szerelni, amivel részt vett az időmérőn.
A kétszeres világbajnok a 11. helyről indul 37. születésnapján. A versenyzői parádén azt mondta, a pontok szép ajándékot jelentenének neki.
Csütörtökön megkérdeztük, milyen emlékei vannak a 15 évvel ezelőtti első F1-es győzelméről a Hungaroringen, természetesen nagyon szívesen gondolt vissza arra a napra, részben azért is, mert lekörözte a gumikkal küszködő Michael Schumachert, aki akkor már a mezőny kiemelkedő alakja volt.
Holland felségterület lett a célegyenes egy része, Max Verstappent hazánkba is több ezer szurkoló kísérte el. Ez a versenyzőnek is meglepetés lehet, mert csütörtökön kérdésünkre azt mondta, ő nem tudja, hogy melyik futamra hány honfitársa látogat el és nincs is kapcsolata a szurkolói csoportokkal.
A sajtóközpontot szokatlan morajlás járja be, mivel a szomszédban készülődnek a hoszteszeket kiszorító Grid Kidek. A gyerekek csoportosan részt vesznek majd a rajtceremónián, ahol találkozhatnak kedvenc versenyzőikkel is. Most épp névsorolvasás zajlik, nemsokára indulnak a gyerkőcök a pályára.
Egyperces néma tiszteletadás lesz a rajtceremónia során a Ferrari volt elnöke, Sergio Marchionne tiszteletére. Szomorú párhuzam, hogy 2015-ben is volt már ilyen a Magyar Nagydíjon, akkor Jules Bianchit búcsúztatta a mezőny.
Elindultak a pilóták a rajtrács felé, verőfényes napsütés fogadja őket, 57 fokos aszfalt és 31 fokos levegő hőmérséklettel.
A Mercedesek rajtolnak az élről, de a második sorból kezdő Ferrarik mostanában gyorsabban indulnak és pénteken Vettel hosszabb etapjai is jobbak voltak. Ebből nagy kalamajka alakulhat ki.
Ultralágy, lágy és közepes szettből is maradt új a csapatoknál, ezen nem fog múlni, hogy egyszer vagy kétszer állnak majd ki. Mario Isola, a Pirelli autósportért felelős vezetője pénteken azt mondta, a teljes versenyidő tekintetében a kétféle taktika azonos eredményre vezet.
Lényegében megtelt a célegyenes, a levegő közben 32 fokos, a pálya továbbra is 57 fokos. Országszerte figyeljenek oda a folyadék pótlására!
Charles Leclerc speciális hűtőmellényt visel a rajtrácson, a fején pedig nedves törölközőt tart. Sean Bratches a zakó mellé baseball sapkára szavazott.
A spanyol pilóta helye inog a Renault-nál, de az 5. helyről rajtolhat, megelőzve mindkét Red Bullt. Kérdésünkre csütörtökön pesszimista volt azzal kapcsolatban, hogy fel tudják-e tartani a mögülük érkező, gyorsabb autókat.
Egyedül áll a vörös szőnyegen a gyerekek mögött és várja, hogy folytatódjon a protokoll. Közben Charlie Whiting versenyigazgató és Mario Isola, a Pirelli autósportért felelős vezetője beszélget a rajtrácson.
A silverstone-i istálló csődvédelem alá került Sergio Pérez cége követelése miatt, majd mindkét autójuk kiesett már az időmérő elején. Pérez a Sky Sportsnak azt mondta, a vártnál hátrébb vannak, ezért előrelépésre számít.
A német pilóta még sohasem nyert az F1-ben úgy, hogy nem az első 3 rajthely egyikéről rajtolt. Ma a 4. kockából várhatja a piros lámpák kialvását. Jó hír lehet neki, hogy 2004 és Michael Schumacher utolsó itteni győzelme óta az aktuális világbajnok az adott évben nem tudott győzni a Hungaroringen.
Kelet Magyarországon formálódik néhány esőfelhő, de a Hungaroring térségében semmi. A csapatok az FIA-nál sokkal magasabb pályahőmérsékleteket mérnek, Hamiltonnak 71 fokot említettek (az FIA 57-et közölt).
Az első etap során meglátják, mennyire melegszik a Mercedes, ha nagyon, akkor az első kerékcsere során nagyíthatják a légbeömlő nyílást. Ez nyilván attól is függ, hogy Hamilton hol áll a mezőnyben.
Ezért mindenképpen megéri a fáradtság ma délután. Vajon ki viheti haza a Hungaroringről?
Toto Wolff a Sky Sportsnak azt mondta, hagyják küzdeni a versenyzőiket. A Német Nagydíjból kiindulva ez azonban nem feltétlenül lesz így.
A forróság miatt valószínű, hogy a mezőny két kiállással teljesíti majd a 70 körös versenytávot. Elképzelhető, hogy ha a Ferrarik nem rajtolják le a Mercedest, akkor korai első kerékcserével megpróbálnak majd az Ezüstnyilak elé vágni.
A célegyenesben már nehéz üres széket találni a Hungaroringen.
Az 5. helyezett Sainz is erre szavazott, ezek szerint Vettel nem próbálja meg támadni a Mercedeseket a rajtnál, inkább a taktikára és a versenytempójára épít.
Vettel, Sainz a 4-5. helyen, Alonso, Ricciardo, Hülkenberg a 11-13. helyen lággyal kezd. Vandoorne, Leclerc, Ocon, Szirotkin szintén lággyal, Stroll a bokszból közepessel indul.
Simán eljött a mezőny a rajttól, Hamilton vezet Bottas és Vettel előtt, aki a 2-es kanyarban körbeautózta csapattársát. Ezzel valószínűleg tönkreteszi a taktikáját, mert a finn pilóta ultralágy gumikkal megy.
A brit pilóta előnye bő 1 másodperc, Vettel hátránya 2 másodperc a brit pilóta mögött. Ricciardo koccant az első körben és visszaesett a 16. helyre. Leclerc feladta a versenyt.
Másfél másodperccel halad Bottas és 3-mal Vettel előtt. Räikkönen mögé közben felzárkózott Verstappen. Ricciardo továbbra is a 16. helyezett.
Ericsson eltalálta a bal első kerekét, mögöttük pedig a két Force India fogta szendvicsbe Leclerc-t, a monacói pilóta ezért adta fel később a versenyt. Verstappen és Sainz is koccant a rajtnál.
1:22.951-gyel már 3,1 másodpercre vezet Bottas előtt, 4,6-tal Vettel előtt. Lehet használni a DRS-t, Ricciardo rögtön támadja is Vandoorne-t a 15. helyért.
Ricciardo a célegyenes végén legyűrte Vandoorne-t, Verstappen viszont lelassult a 4-es kanyar előtt és a sikánnál félreállt a Red Bull-lal.
Az ismert "F" betűs angol szó folyamatos ismétlésével szidja az erőforrását. Ericsson kereket cserélt, közepesekkel megy tovább, vége a VSC-nek.
Alonso védekezik, a célegyenes végén és a 2-es kanyar belső ívén. A Red Bull gyorsabb, de azonos motorral és gumival nem könnyű az előzés a Hungaroringen. A visszajátszás szerint Ricciardo a VSC után rögtön támadni kezdett, de Alonso azt visszaverte.
Jól helyezkedett a célegyenes végén, de elfékezte magát, ezért később még védekeznie kellett a McLaren ellen. Hamilton 3,9 másodperccel vezet Bottas előtt, ő 2,2-vel megy Vettel előtt.
A rádióforgalomból kiderül, hogy a Ferrari szerelői elfelejtették bekötni Räikkönen kulacsát így a maradék 60 kört úgy kell teljesítenie, hogy nem tud inni.
A négyszeres világbajnok Mercedes-pilóta már 5 másodperccel vezet, Bottas mögött viszont továbbra is 2 másodperccel megy Vettel. Valószínűleg nem is akar közelebb menni, hogy óvja az abroncsait, így Bottas lényegében feltartja.
A gyári Renault-t hajtó Hülkenberget előzte meg, a következő jelölt Hartley a 8. helyen. A 11. helyezett Grosjean aggódik a gumik miatt, a mérnöke szerint minden rendben lesz.
Sainz lesz a következő a 7. helyért, lényegében ő is komoly ellenállás nélkül folytatja a felzárkózást. Az 5. helyre is odaérhet.
A finn pilóta lágy gumikat kapott, de a bal hátsó gumit kicsit nehezen rögzítették, így nem sikerült gyorsan a művelet. Visszajött a 6. helyr, Magnussen és Gasly útban lehet neki.
Kihívták kereket cserélni Vettel elől, ő is lágy gumira vált, természetesen simán visszajön Räikkönen, sőt még Magnussen elé is.
A brit pilóta rákapcsolt, miután Bottas eltűnt Vettel elől, a különbég most 8,7 másodperc és kérdés, hogy Vettel képes lesz-e megszabadulni a másik Ezüstnyíltól. A 17. kör végén viszont Ricciardo gyorsabb volt nála is, miután megelőzte Sainz-ot.
1:22.046-tal nagyjából 4 tizedet vert az élen állókra. Vettel most azonos tempóra képes, mint Hamilton, lágy gumikkal.
"Elég következetesnek" nevezte az abroncsai teljesítményét, miközben utolérte Magnussent. Vettel 16,898 másodperccel megy Bottas előtt, 21 másodperc kell egy kerékcseréhez.
Az 1-es kanyarban még nem jött össze, de a 2-3-asban már kihasználta, hogy jobban tapadnak az abroncsai és a külső íven szépen megkerülte a Haast.
Hamiltont megdicsérte a mérnöke a tempójával kapcsolatban, Vettelnek pedig azt mondták, hogy átálltak a C-tervre, bármi is legyen az. Vettel 6,5 másodpercre csökkentette a hátrányát, valószínűleg most kezdett el romlani az ultralágy gumi és Hamiltonnak leköröznie is kellett.
Räikkönen megelőzte Gasly-t, de időt vesztett, 5,4 másodperccel megy Bottas mögött.
A különbség 21 másodperc fölé nőtt, de Bottas abroncsai újabbak. A visszajátszás szerint Vettel alaposan elmérte a 12-es kanyar féktávját, ezért megint 7,3 másodpercre van Hamiltontól.
Ezt most meg is tették, lágyról közepes keverékre váltottak, hacsak nem történik valami váratlan esemény, ő ma már nem akarja látni a szerelőit.
Ennyit bírtak az ultralágyak a Mercedesen, hibátlan kiállásnak tűnt, lágy gumikkal visszajön Vettel mögé a 2. helyre, simán Bottas előtt.
Finnek csatázhatnak hamarosan a 3. helyért, Räikkönen az ötmásodperces hátrányát három alá csökkentette. Vettel előnye 12 másodperc Hamilton előtt, de a brit pilóta 1:21.968-cal új leggyorsabb kört ért el.
A német pilóta 14,3 másodpercre növelte az előnyét, mérnöke megdicsérte és nyugalomra intette őt. Ettől függetlenül nem valószínű, hogy ki tud autózni egy kerékcserényi időt, valószínűleg inkább Bottast figyelik egyelőre.
Alonso és Vandoorne a 8-9. helyen halad, bár még a lágy gumimkat nem kellett lecserélniük. Bottas közben lassan védekezhet, Räikkönen már csak 1,1 másodpercre van tőle.
Magnussen közben kereket cserélt (lassan), ezért egyelőre a 7. helyen halad.
Bottast üldözi, volt már 0,9 másodperc is a különbség, de közben le kellett körözniük Ericssont, ezért ismét 1,2 másodperc körüli a távolság.
A különbség 13,5 másodpercre csökkent, Vettel becsúszott az 1:23-as tartományba, valószínűleg egy lekörözés vagy hiba miatt.
Hamilton újabb 1,3 másodpercet hozott rajta, így 12,1 másodperc a differencia. Vettel utolérte a 10-11. helyen Ocont és Sainz-ot. Magyarul, fél verseny alatt lekörözi a Renault-t, ami lényegében mellőle rajtolt.
Most nem mérgesen, hanem nyugodtan közölte, hogy kék zászlós segítségre lenne szüksége. Sainz rögtön el is engedte, de így is 10,2 másodpercre mérséklődött a különbség, lényegében 14,4-ről.
A Mercedes már csak 9,2 másodperccel megy Vettel mögött. Hamilton 25 körös etapjából kiindulva Vettelnek még legalább 5-6 kört kellene mennie, hogy ultralágyra válthasson.
Bottas közben 1:21.842-vel új leggyorsabb kört futott, már Vettel bokszkiállás-ablakában van. Lehet, hogy Räikkönennel megpróbálják lépre csalni a Mercedest, egyben Bottas elé is vágni.
Ultralágy gumikat kapott, de a bal első cseréje nem ment zökkenőmentesen, így csak Bottas mögé, a 3. helyre jött vissza. A finn pilóta 1:21.736-tal közben új leggyorsabb kört futott.
1:21.405-öt ért el, majd beragadt egy, a pálya közepén poroszkáló Williams mögé. Utána 1:21.381-gyel folytatta, Ricciardo még nem volt kint a bokszban.
Attól azonban igen messze van, hogy fogást találjon a Mercedesen. Räikkönen 1:21.278-at futott, 9,4 másodperccel van Ricciardo mögött, 19,7-tel Bottas mögött.
A német pilóta a célegyenesben kiállt Bottas szélárnyékából, már most hólyagosak az abroncsai.
1:21.135-tel faragja a hátrányát, 7,7 másodpercre van Ricciardo mögött. Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke a Sky Sportsnak azt mondta, remélik, történik valami a versenyen, ami játékba hozhatja a versenyzőjét.
Annyit fog megtenni a lila jelzésű abroncsokkal, mint Hamilton a verseny elején. Az 5. helyre jött vissza, ha nem lesznek kiesések, valószínűleg itt is marad. Vettel hátránya 1,7 másodper Bottas mögött.
Elárulták a német pilótának, hogy Bottas 30 körös lágyakkal halad és a pályán kell előznie, mert a Mercedes végig akar menni a versenyen. A különbség 2,6 másodperc, Ricciardo közben 1:20.012-re gyorsult.
A német pilóta továbbra is 2,7 másodpercre van finn ellenfele mögött és úgy néz ki, küzd a magas hőmérsékletekkel. Hamilton 10,7 másodperces előnnyel vezet.
A 8-9. helyen Alonso és Vandoorne között csak 3,1 másodperc a különbség, a 14-15. helyezett Ocon és Pérez között pedig csak 1,1 másodperc. Mindannyian kaptak már egy kör hátrányt.
A hátránya 1,2 másodperc, valószínűleg visszahűtötte a Ferrarit. Közben Vandoorne autója lelassult és megállt pont ott, ahol az elején Verstappen, amíg a sportbírók letolják, VSC van érvényben.
Vettel továbbra is 1,2 másodperccel megy Bottas mögött, Hamilton előnye 12,7 másodperc.
Vettel most úgy tűnik, közelebb tud menni Bottashoz, abszolút legjobb 1-es szektort futott, de az előzési pozíciótól még mindig messze van.
Alonso lekörözése miatt is most 0,4 másodpercre megy Bottas mögött, a Mercedes már ingatagnak tűnik a kigyorsításokon, de komoly védekezésre egyelőre nem volt szükség.
Räikkönen 3,7 másodpercre kezd felzárkózni Vettel mögé, pedig már kétszer volt a bokszban. Vettelnek szóltak, hogy Bottasnak gondjai vannak a gumikkal.
Eddig a finn pilóta volt a gyorsabb, miközben Bottas feltartotta Vettelt. A német pilóta láthatóan nem tud mit kezdeni Bottasszal, vajon mire menne Räikkönen újabb, de már az etap elején is használt gumikkal?
Ez a nyári forróságban persze furcsa párhuzam, de mégis illusztrálja, hogy Bottas továbbra is tartja magát Vettel és Räikkönen előtt.
Az előnye 22 másodpercre nőtt, Bottas remek szolgálatot tett neki. Vetteltől azt kérdezték, mennyivel tudna gyorsabban menni tiszta pályán, azt felelte, hogy másfél másodperccel. Extra kerékcseréhez nála már késő van.
A német pilóta a 2-es kanyarban kívülről durván ráhúzott a Mercedesre, letörte Bottas első szárnyának véglapját, de a defektet megúszta. Vettel és Räikkönen a 2-3. helyezett, Bottast új első szárnnyal várják.
Várják a bokszban egy első szárnnyal, de kint maradt, bár a jobb eleje az autónak darabokban lóg. Ricciardo is mögé ért, Bottas tempója 1:24-re esett vissza.
A finn pilóta hátsó abroncsai már eléggé kopottak és a szárnya is sérült, idő kérdése az előzés.
Vizsgálják Vettel és Bottas ütközését, Bottas közben Ricciardóval is ütközött, miközben védte az 1-es kanyarban a belső ívet.
Hosszú esténk lesz a Hungaroringen. Vettel közben menekül, de csak 2,1 másodperc az előnye Räikkönen előtt, ha megbüntetik, visszaesik Räikkönen mögé.
Vettel bejött a 2. helyen, de vizsgálják a sportfelügyelők, Räikkönen egyelőre a 3. helyezett Ricciardo előtt, akit Bottas elengedett a Mercedes utasítására.