Leszakadt az ég, Hamilton nyerte a fordulatos időmérőt
2018. július 28. 14:42
Folyamatos akciót és pillanatok alatt változó erőviszonyokat hozott a 33. Forma-1-es Magyar Nagydíj időmérő edzése a Hungaroringen. Percekkel a Q1 kezdete előtt esni kezdett az eső, ezért már az elején intermediate gumikkal léptek pályára a pilóták, de akkor még csak sejthették, hogy ennél komolyabb feladat is vár rájuk az időmérő felvonásai során.
Pont akkor kezdett felszáradni a pálya, amikor a csapatok már ultralágy gumikra váltottak, kivéve Daniel Ricciardót, mert az ő autójára a Red Bull szerelői a lassabb, lágy keverékű abroncsokat helyezték fel, így a korábbi futamgyőztesnek mindent bele kellett adnia, hogy legalább a Q1-ből kijusson és folytathassa a küzdelmet.
A változékony körülmények az első harmadban nem okoztak váratlan felfordulást, a kiesők között csak a csődvédelem alatt álló Force India pilótái és Charles Leclerc neve szokatlan, az élcsapatok versenyzői tovább tudtak menni. A Q2 elején aztán szinte mindenki hibázott, a két Haashoz hasonlóan a két Mercedes is ultralágy gumival ment ki a pályára, viszont
a 3-as szektorban szakadni kezdett az eső, így Sebastian Vettel egyedüliként ment körbe a pályán intermediate abroncsokkal, mielőtt a többiek is ezekre váltottak.
Ez mesteri húzás volt a Ferraritól és Vetteltől, profitálni viszont nem tudtak belőle, mert bár ő gyorsan bebiztosította magának a továbbjutást, még a többieknek is maradt elég idejük ahhoz, hogy megfelelően gyors köröket fussanak, kivéve Ricciardót és Fernando Alonsót, akik a Q2 sztárkiesői lettek.
A Red Bull pilótája rosszkor volt rossz helyen, még a Q2 elején belefutott egy sárga zászlós zónába Lance Stroll megpördülése miatt. A kanadai pilóta össze is törte a Williamst, de az autó önerőből vissza tudott térni a bokszba, így az edzés leállítására nem volt szükség. Ez azonban Ricciardót nem vigasztalta, ő csak a 12. helyről rajtolhat majd, mivel az egyre erősödő esőben már nem tudott elég gyors lenni.
Az izgalmak a Q3-ra sem múltak el, hiszen a pálya állapota tovább romlott a harmad kezdetéig, utána viszont javulni kezdtek a köridők.
Szinte követhetetlen volt az események alakulása, hiszen a mezőny tagjai egymás után javítottak a legjobb köreiken, de az rögtön látszott, hogy Hamilton ismét elemében van az esőben, és meglepetésre percekig Kimi Räikkönen is az élen állt. Az egyik meglepetésember Carlos Sainz lett, ő a Q1-ben elsőként váltott ultralágyra, a Q3-ban pedig sokáig a 3. helyezett volt.
Räikkönen azonban nem tudta megtartani a vezetést, mert a Q3 végére a két Mercedes rákapcsolt, Hamilton és Valtteri Bottas átvette az első két helyet, míg a Ferrari pilótája utolérte az egyik Haast, így az utolsó mért körében nem tudott javítani az eredményén. Vettel megtette, viszont így sem volt elég gyors Räikkönen ellen, így csak a 4. helyről rajtolhat vasárnap.
Nem jött ki a lépés Max Verstappennek sem, az esőben általában jól szereplő pilóta csak a Sainz és Pierre Gasly mögött a 6. helyet érte el.
A Toro Rosso a tavalyi Monacói Nagydíj óta először juttatta be mindkét autóját a Q3-ba, Brendon Hartley először fért be a legjobb 10 közé, Bottas pedig először rajtolhat az első sorból a Hungaroringen, ahol várhatóan a péntekihez hasonló, forró és száraz időjárási körülmények közepette rendezik majd a 33. Magyar Nagydíjat.
Percről percre tudósításunk az eredménytáblázat alatt olvasható!
2024.11.22. - 03:30Las Vegas Grand Prix - 1st Practice |
2024.11.22. - 07:00Las Vegas Grand Prix - 2nd Practice |
2024.11.23. - 03:30Las Vegas Grand Prix - Last Practice |
2024.11.23. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Qualification |
2024.11.24. - 07:00Las Vegas Grand Prix - Race |
2024.11.29. - 12.01.Qatar Grand Prix |
2024.12.06. - 12.08.Abu Dhabi Grand Prix |
Köszöntjük Kedves Olvasóinkat a Magyar Nagydíj időmérő edzése alkalmából! Ez a hétvége egyik legfontosabb egy órája, hiszen a Hungaroringen nagyon nehéz előzni, így a jó rajthely megszerzése már fél siker. A harmadik szabadedzésen Vettel maradt az élen, de feljöttek rá a Mercedesek.
A silverstone-i istálló technikailag csődhelyzetbe került, de talán pont ez indítja el a feltámadás felé. Összefoglalónk a témában:
A Mercedes pilótája is a Fanzone vendége volt a Hungaroringen. Erről és a további eseményekről még több képet láthat frissülő galériánkban!
---- separator ----gallery-content-type:1c1d589a-9d16-448a-a6f7-8f30f7d8b318---- separator ----Egyre több volt a felhő a pálya környékén az elmúlt időben, ettől az aszfalt is lehűlt 35 fokra, majd az eső is eleredt. A levegő hőmérséklete 28 fok szűk negyedórával a kvalifikáció kezdete előtt.
A bokszutcából kitekintett a célegyenesre, hogy mi a helyzet. Bottas nem ennyire kíváncsi, ő kávézással üti el az időt a garázsban. Vizes a pálya, de nem zuhog az eső.
Már 10 perc sincs az időmérő kezdetéig. Ricciardo fülhallgatóval a fején kisétált a Red Bull motorhome-jából és pózolt egy fényképhez is.
A hátsó gumik óvása nehéz feladatnak tűnt a hőségben és a közel 60 fokos aszfalton, de így kevesebb lehet velük a probléma. Ennek talán a Mercedesnél örülnek a legjobbak, tegnap egy mért kör alatt is megfőzték a hátsó abroncsokat. Már csak 32 fokos a pálya felülete a mért helyen.
Itt egy kép a környék égboltjáról:
Vajon a száraz pályás gumik elegendő tapadást biztosítanak ilyen körülmények között? Vagy a Q1 elején mindenképp az intermediate lesz a jó választás? Perceken belül kiderül.
Intermediate gumikkal kezd a mezőny a Q1-ben, Hamilton és a többiek is nagy vízfüggönyt húznak maguk után a váratlan zápor miatt. Pillanatnyilag most nem esik a Hungaroringen.
Sürgetik Hamiltont, mérnöke szerint további eső jön a 14-es kanyar felől. Akár már a Q1-ben is meglepő eredmény születhet. A Mercedes szerint már az első kör is nagyon fontos.
A finn pilóta szerint azonban nehéz megítélni, hogy milyenek a körülmények. Bottas és Hamilton már mért körön van.
1:27-es idővel kezdenek a Mercedesek, Räikkönen 1:26-tal folytatja és az élre állt. Verstappen autójával baj van, Horner sürgeti a szerelőket, hogy pályára kellene lépni.
Hamilton szerint máris túlmelegedtek az intermediate abroncsok, a mérnöke szerint hűteni kell őket egy újabb gyors kör előtt. Vettel azt jelentette, hogy a pálya nagy része száraz és kérte a szerelőket, hogy készüljenek kerékcserére.
A holland pilóta a 6. helyre jött fel, pillanatnyilag Ocon kivételével nincsenek meglepő nevek a kiesők között, de minden azon múlik, hogy mikor kezd el esni az eső. Vettelnek azt mondták, hogy 2 perc múlva, ennyi idő nem elég arra, hogy kereket cseréljenek és mért kört fussanak.
Sainz, Hartley és Magnussen már ultralággyal van kint, ők pont elcsíphetik azt az időszakot, amikor a legjobb a pálya állapota. Martin Brundle, a Sky Sports szakértője szerint is eljött a slick gumik ideje.
Egyre fenyegetőbb az időjárás a Hungaroringen, közben egyre több pilóta vált slick gumikra. Sainz már ultralággyal kezdi a mért körét, de az 1-es szektorban még nagyon csúszik a pálya. Lehet, hogy nemsokára még jobban fog.
Az 1-es szektorban még nem, de a 2-es, 3-as szektorban abszolút leggyorsabb volt és 2,4 másodpercet vert Vettelre. A német pilóta most kapott ultralágyakat, de ez lehet, hogy késő lesz. Továbbra is dörög az ég.
A 6-os kanyartól jelentett esőzést, Hamilton is megerősítette, hogy ideért az égi áldás. Vettel közben visszacsúszott a 10. helyre, az első 9 helyen már ultralágy gumival futottak köröket a pilóták.
Ők vezetnek, köztük Verstappen, Vettel még csak a középső szektorban tart, de neki is elég jónak tűnik a pálya állapota. Ricciardo lágy gumikkal van kint.
Meglepetésre Sainz befért közéjük, ő váltott elsőként ultralágyra, valószínűleg most nála működnek a legjobban az abroncsok. Mire azonban ezt leírtuk, már Verstappen, Bottas és Hamilton is bejött elé.
Valamiért lágy gumik vannak az autóján, lehetséges, hogy rossz szettet szereltek fel neki. A Red Bull pilótája egyelrőe csak a 14. helyezett vagyis két helyre van a kieséstől. Már nincs idő lecserélni az abroncsait.
Továbbra is villámlik és dörög, de Vettelnek azt mondták, hogy nem lesz több eső. Ricciardo kieső helyen van a lágy gumikkal.
Egy pillanatra elsötétült minden, Ricciardo számára viszont eljött a megváltás, mert lágy gumikkal sem esett ki a Q1-ben.
Továbbra is dörög és a közönség köreiben is előkerültek az esernyők, de a Haas autói ultralágyakkal álltak ki a bokszutca végére. Várják a zöld jelzést, azt mondták nekik, hogy a felvezető körön döntik el, hogy intermediate gumikra váltanak-e.
Hamilton és a Red Bullok azonban sorban jönnek be a bokszba lecserélni az intermediate abroncsokat. Vettel ezzel nagyot nyer, de vajon buknak-e a többiek?
A német pilóta 1:28.636-ot ért el, kérdés, hogy mi lesz, ha a többiek is körbeérnek és mennyivel romlik később a pálya állapota. Verstappen kicsúszott a 4-es kanyarban, de tudta folytatni.
Időt veszített a kerékcserénél, ráadásul ő volt az utolsó, aki ezt megtette, így ő lesz az utolsó, aki mért kört fut, valószínűleg egyre rosszabb állapotú pályán. Verstappen mérnöke azt mondta, hogy még több eső jön.
Magnussen kicsúszott az utolsó kanyarban, de folytatja.
Hamilton is kicsúszott, Stroll megpördült a pályán (és a falnak is nekiment, de folytatta), a német pilóta szerint vízátfolyás van az utolsó kanyarban.
Räikkönen megpürdült a sikánnál, de szerencséjére az autója egyben maradt. Ő még valószínűleg továbbmegy a 8. helyen, de a 13. helyezett Daniel Ricciardónak már nincs sok esélye. Alonso, Hülkenberg, Ricciardo, Ericsson és Stroll kieső helyen.
Magnussen esőgumival próbál továbbjutni.
Orrkúpot biztosan cserélni kell, kérdés, hogy esőgumival érdemes-e még visszajönnie. Egyelőre kieső helyen van. Nincs sok esélye, Ericsson az előbb a kék jelű abroncsokkal is kicsúszot a pályára.
Mérnöke próbálta megtudni tőle, hogy milyen gumival kellene kimenni, de Alonso szerint a 3-as szektorban lehetetlen javítani az eddigi eredményeken, szerinte ehhez egy űrhajó is kevés lenne. Azt javasolta, hogy álljanak ki a bokszba.
Úgy néz ki, hogy a Toro Rosso mindkét pilótáját bejuttatja a Q3-ba, ez Hartley esetében először történhet meg. Alonso még próbálkozik, de Ricciardo is sokkal lassabb volt a Q3-at érő köridőknél.
Több mérnök szerint is egyre rosszabb lesz az időjárás.
Már a Q1-ben is rezgett a léc, de a Q2-ből már tényleg nem tudott továbbmenni és a Magyar Nagydíj korábbi győztese csak a 12. helyről indulhat vasárnap.
Ez a kép nagyjából összefoglalja a pilótákra váró kihívást a Q3-ban.
Hartley mérnöke azt mondta, tovább romlanak a körülmények 5 percen belül. Az első körök nagyon fontosak lesznek.
A német pilóta egyelőre csak a 6. helyezett Sainz mögött, Räikkönennél egyelőre csak a két Mercedes gyorsabb Hamilton-Bottas sorrendben.
A brit pilóta 1 másodpercet vert Bottasra és Vettelre, a német pilóta századokkal van finn ellenfele mögött. Räikkönen viszont beugrott a 2. helyre.
A Ferrari pilótája 0,4 másodpercet vert Hamiltonra, ebből a pálya állapotának javulására lehet következtetni. Vettel most jön visszafelé a pályára.
Mintha tisztulna egy kissé a kép, pont, amikor Vettel újabb mért kört kezd. Räikkönen vezet Hamilton, Sainz, Bottas és Vettel előtt. A német pilóta az első szektorban 0,4 másodpercet kapott.
Továbbra is csak a 4. helyezett, Räikkönen még mindig vezet Hamilton és Sainz előtt. Az első két szektorban úgy tűnik, javul a pálya állapota, de a végén nem.
Hamilton a pole pozícióban, 0,26 másodperccel verve Bottast és Räikkönent, aki a 3. helyről rajtolhat Vettel elől. Sainz, Gasly, Verstappen, Hartley, Magnussen és Grosjean a további sorrend.
Ezzel most megköszönjük a figyelmüket, nemsokára jövünk további részletekkel!